De același autor
Pe 16 mai, laburiștii britanici și-au prezentat programul de guvernare, o culegere de promisiuni de o larghețe nemaivăzută în ultimele decenii. Având în vedere avansul zdrobitor al conservatorilor de la putere, nici n-au resimțit o presiune prea mare. Practic, au promis după pofta inimii. La doar două zile, conservatorii și-au prezentat propriul „manifest“ (platforma program) cu o strategie diametral opusă, mai ales în plan bugetar. Poziția extrem de confortabilă din sondajele de opinie i-a determinat să nu se abată niciun milimetru de la rețeta Tory clasică. În esență, mesajul a fost următorul: „după aproape opt ani de austeritate... continuăm la fel“. Ca jurnalist economic, nu poți decât să te închini în fața unei abordări atât de responsabile. Ca simplu votant, ar putea să-ți treacă însă prin minte alte gesturi.
Astfel, cât ai zice „Brexit“, „avansul zdrobitor“ de care pomeneam mai devreme s-a înjumătățit. Evoluție absolut spectaculoasă, ținând cont că Theresa May spera să poată traduce cele peste 20 de procente în plus față de Labour din sondaje într-o majoritate parlamentară fără echivoc. Acesta a fost, de altfel, argumentul determinant în declanșarea alegerilor anticipate.
Chiar dacă nu avem de-a face cu o răsturnare de situație propriu-zisă, reacția de respingere este vizibilă în cazul multor britanici. Programul conservatorilor conține o serie întreagă de elemente care, la prima vedere, ar putea complica viața celor care deja nu se mai așteaptă la o viață complicată: pensionarii. De fapt, ei sunt marii perdanți ai manifestului Tory. Măsura care a stârnit brusc un val de îngrijorare este cea legată de asistența socială și medicală pe care cei vârstnici o primesc la domiciliu. Supranumită cinic de presă „the dementia tax“ (cu referire la Alzheimer), aceasta prevede că, după deces, statul va fi compensat prin vânzarea bunurilor rămase în urmă, dacă acestea există. Vizate sunt în principal locuințele. După „autopsia financiară“, urmașilor le revin cel mult 100.000 de lire. Totodată, statutul de pensionar nu te-ar mai califica automat pentru ajutorul de încălzire din lunile de iarnă. Pe deasupra, o nouă metodă de indexare a pensiilor de stat urmează să-i lase, începând cu 2020, cu mai puțini bani în buzunar.
Relevanța economică a unor astfel de măsuri trebuie plasată în contextul efortului de consolidare bugetară. Caracterul „continuu“ al acestui efort dă totuși de gândit. Până în prezent, conservatorii și-au încălcat toate obiectivele fiscale autoimpuse, fără excepție. „Ținta mobilă“ a eliminării deficitului se află acum la cinci ani distanță față de planul lui George Osborne, fostul ministru de Finanțe, respectiv 2025 față de 2020. Cu alte cuvinte, mai multă austeritate!
Niciun guvern, oricât de responsabil, nu poate să ignore posibilele implicații politice și sociale. Cu atât mai mult cu cât, în debutul mandatului de premier, Theresa May s-a grăbit să sugereze o cu totul altă abordare. Ruperea de Bruxelles urma să deschidă noi orizonturi și în același timp să-i repună în drepturi pe cei neglijați de fenomentul globalizării. Entuziasmul inițial al ideilor exprimate în urmă cu doar câteva luni contrastează acum puternic cu luciditatea noului program de guvernare. Mai mult, distanțarea aproape explicită de thatcherismul nonintervenționist și accentul pe un stat puternic au contribuit serios la senzația de „schimbare“. Prin urmare, mulți se simt deja trădați. În special pensionarii Angliei profunde, cea mai constantă categorie de votanți Tory și totodată „armata Brexit“.
Faptul că Theresa May bate deja în retragere, ca urmare a reacției la platforma program, nu surprinde pe nimeni. În fond, nu face decât să-și confirme porecla de „Theresa May or may not“, cu care s-a ales în urma celor șase ani petrecuți la Interne. Pe deasupra, ne aflăm încă într-o perioadă în care indecizia ei trece drept prudență în ochii multor alegători. Britanicii practic își doresc să creadă în Theresa May, mai ales după experiența David Cameron, un lider mai mult tolerat de nevoie decât respectat. Următoarele zile ne vor arăta dacă reușește să recupereze din terenul pierdut sau dacă, dimpotrivă, declanșarea anticipatelor a reprezentat un risc prea mare.
În ceea ce privește masacrul de la Manchester, este încă neclar cine va suporta decontul politic. Printr-un cinism calculat, dar des întâlnit în campania electorală, guvernul a sărit la gâtul liderului laburist Jeremy Corbyn. Nu au fost ocoliți nici alți membri ai echipei sale. În sine, reproșurile sunt pe deplin justificate de trecutul și activitatea acestora. Corbyn, un socialist excentric, a avut deseori o atitudine ambiguă față de condamnarea terorismului, mai ales în cazul IRA. Totodată, filozofia lui pacifistă și respingerea ideii de arsenal nuclear defensiv ridică întrebări legitime asupra capacității de a acționa că prim-ministru în momente de criză. Acestea fiind spuse, diversiunea conservatoare de atac la opoziție este menită să abată atenția de la realitatea ultimilor ani: reducerile masive de înzestrare și personal la care forțele de securitate au fost supuse din 2010 încoace. În cazul poliției, situația este vizibil precară. Aflată la conducerea Ministerului de Interne până în iulie anul trecut, Theresa May a implementat tăieri semnificative, ca parte a programului de austeritate inițiat de Cabinetul Cameron. Pe fondul reducerii handicapului electoral al laburiștilor față de conservatori, o dezbatere publică pe această temă poate genera noi pierderi pentru echipa premierului.
Indiferent care va fi tematica dominantă a ultimelor zile de campanie, misiunea Theresei May este acum mai dificilă. În plan bugetar, rigiditatea ideologică tipic conservatoare a pus din nou în dificultate Downing Street, indiferent că este vorba de pensionari sau de forțele de ordine. Cu puține excepții notabile, istoria ne-a arătat că cei mai aprigi adversari ai conservatorilor sunt conservatorii înșiși. Rămâne de văzut cum se vor descurca și în această nouă „bătălie“.