De același autor
„Domnule președinte, m-ați invitat să vorbesc pe marginea relației Marii Britanii cu Europa. Poate că ar trebui să vă felicit pentru curajul dumneavoastră! Dacă ar fi să dați crezare anumitor lucruri care se spun sau se scriu despre opiniile mele legate de Europa, pare că, de fapt, l-ați invitat pe Ginghis Han să vă vorbească despre virtuțile pașnicei coabitări!“ Cuvintele rostite de Margaret Thatcher la Bruges, în urmă cu aproape 30 de ani, rămân sugestive pentru relația Marii Britanii cu bătrânul continent. De altfel, spectrul cotropitorului atotputernic și perspectiva pierderii supremației în Europa postbelică au fost câteva dintre motivele pentru care Franța gaullistă s-a opus ferm cooptării Regatului Unit în construcția europeană timpurie.
În parte, temerile s-au dovedit justificate. Sectorul financiar britanic, sau „City-ul londonez“, a ajuns rapid să domine finanțele europene și să-și dispute periodic supremația globală cu New Yorkul. Mai mult, Londra a devenit, în timp, principalul centru de tranzacționare pentru moneda unică, în condițiile în care, culmea, aversiunea britanicilor față de euro este binecunoscută. Aproape 80% din totalul schimburilor valutare la nivel european sunt realizate prin intermediul operatorilor financiari din City. Magnitudinea acestui fenomen era însă greu de anticipat cu trei decenii în urmă. Chiar dacă, în mod deliberat, politicile thatcheriste au alimentat efervescența de fuziuni și achiziții care a redimensionat dramatic sectorul financiar londonez.
Revenind la marele cuceritor mongol, discursul de la Bruges țintea în plan economic nevoia unei deschideri mai mari către principiile de piață pe care, la vremea aceea, multe state membre ezitau încă să le îmbrățișeze. Aici, Marea Britanie a condus în primul rând prin puterea exemplului, chiar dacă marile privatizări care n-au ocolit niciun sector strategic n-au folosit neapărat ca exemplu, ci mai degrabă ca oportunitate pentru alții. Eforturile Londrei de orientare a pieței comune către parteneri externi marchează astăzi definitoriu strategia economică a Uniunii Europene, de la relația cu China și până la controversatul acord comercial cu SUA.
Astfel, după ce a reușit să remodeleze și parțial să cucerească Europa, „Ginghis Han“ se află, iată, într-o poziție inedită! Vrea să se retragă în plină glorie, în timp ce toată lumea îl imploră să rămână!
Pe 23 iunie, britanicii au ocazia să întoarcă spatele Uniunii Europene. Pentru tabăra pro-Brexit, trecerea discuției economice în plan secund a devenit un obiectiv în sine. Motivul îl reprezintă avalanșa de rapoarte și proiecții lansată rapid de partea adversă. Nu toate au însă același impact. Avertismentul lansat de FMI în legătură cu riscurile unui eventual Brexit, precum și revizuirea în jos a estimărilor pe marginea PIB-ului britanic s-au bucurat de ecouri mixte. În spațiul public, credibilitatea fondului a suferit un recul major în momentul în care Christine Lagarde a recunoscut că a apreciat greșit impactul austerității impuse de cancelarul George Osborne asupra economiei. Cei ce vor să plece se rezumă la binecunoscutul „nu luăm lecţii de la FMI“.
Nu sunt luate în seamă nici semnalele din piața financiară. În urmă cu doar câteva luni, pe fondul temerilor legate de rezultatul referendumului, investitorii și-au manifestat rezerve serioase față de bonitatea statului. Trezoreria a reușit cu greu să-și plaseze integral titlurile de stat scoase la licitație. Fenomen foarte rar, în condițiile în care gilts (titluri de stat emise de guvernul britanic) sunt, de regulă, preferatele fondurilor de pensii din lumea largă. Dacă tehnicitatea unei asemenea situații ocolește din start dezbaterea publică, nu același lucru se întâmplă cu poziția Băncii Angliei. Perspectiva stagflației, invocată de banca centrală, a iritat vizibil tabăra Brexit. Din motive lesne de înțeles. Britanicii nu sunt deloc străini de ea. Ba dimpotrivă. Până la relativ recenta prăbușire a prețului la materii prime, inflația a erodat masiv puterea de cumpărare, în condițiile în care economia și-a găsit o traiectorie ceva mai stabilă abia începând cu 2013. Inevitabil, banca centrală a fost acuzată de imixtiune într-o chestiune politică de mare impact, însă contraargumentele au lipsit din nou.
Revenind la City-ul londonez, sau „invidia planetei“, cum este alintat atât de apărătorii statu quo-ului, cât și de ceilalți, acesta își păstrează o distanță prudentă. O parte consistentă din industria fondurilor de risc s-a aliniat deja cauzei Brexit. Rigorile Bruxellesului, cel puțin în ultimii şase ani, au fost criticate consecvent de către operatorii de profil. Pe de altă parte, multe fonduri deservesc exclusiv clienți din spaţiul extracomunitar. Nu în ultimul rând, optimizarea fiscală agresivă, tot mai puțin populară la nivel european, reprezintă deseori o premisă pentru îmbunătățirea randamentelor, oricum slabe pe medie.
În ceea ce privește băncile, până în prezent au contribuit generos la cauza premierului David Cameron, campania Remain. Nu doar prin donații sau rapoarte de cercetare economică. Băncile americane în special s-au făcut remarcate prin poziții publice, încă din debutul dezbaterii. Reprezentanți ai Goldman Sachs și JP Morgan au furnizat Comisiei Parlamentare pentru Supraveghere Bancară argumente în favoarea rămânerii Marii Britanii în cadrul UE, prin prisma posibilității de passporting. Această facilitate permite creditorilor extracomunitari cu sediul la Londra să furnizeze direct servicii către toate statele membre. În cazul unui Brexit, instituții din țări precum SUA, Japonia sau chiar Elveția (UBS) vor fi nevoite să migreze fizic către piețele vizate și să lase, treptat, Londra în urmă. „Invidia planetei“ trebuie luată aici ad-litteram: centre financiare alternative precum Frankfurt sau Paris nu pot decât să viseze la o asemenea oportunitate. Un teritoriu imens pe care „Ginghis Han“ l-ar abandona în mod voluntar. Pe termen mediu și lung, impactul economic nu s-ar lăsa așteptat, având în vedere că operațiunile europene ale City-ului asigură aproximativ 2% din PIB, echivalentul cheltuielilor cu apărarea, de exemplu.
Încă dinaintea startului oficial al campaniei pentru referendum, tabăra Brexit s-a concentrat asupra avantajelor comerciale pe care le-ar aduce părăsirea pieței comune. Pe lângă redirecționarea celor aproximativ şapte miliarde de lire, contribuție netă la bugetul european, către nevoile interne, proaspăt cucerita flexibilitate de negociere cu parteneri externi ar putea oferi avantaje substanțiale. La nivelul opiniei publice, susținătorii curentului Leave au obținut o victorie importantă: transformarea celor peste 60 de miliarde de lire, valoarea anuală a deficitului comercial cu Uniunea Europeană, într-un atribut! Sloganul „ei au mai mare nevoie de noi decât noi de ei“ a fost transformat deja în tehnică de negociere post-Brexit. Altfel spus, Bruxellesul nu va avea altă opțiune decât să ofere britanicilor condiții optime în negocierea noului tratat comercial. Ce-i drept, natura acestuia face obiectul unei dezbateri în sine. Deosebirile dintre termeni precum „piața comună“, „tratat de liber schimb“, „zona economică europeană“, „modelul elvețian“ sau „modelul norvegian“ sunt explorate vag, ideea dependenței europene a prins însă rădăcini ferme. Guvernul, la rândul său, a răspuns printr-un raport voluminos al Trezoreriei britanice. Aici se subliniază limitările poziției de negociere din afara Uniunii și se oferă câteva proiecții legate de pierderile propriu-zise la nivelul populației. Avansul opțiunii Remain, consemnat în ultimele sondaje de opinie, ar putea sugera că argumentele economice solide încep să prindă teren. Revirimentul acestei cauze poate fi însă pus și pe seama intervenției extrem de angajate a președintelui Obama.
Greu de spus ce vor aduce săptămânile următoare și dacă „economia“ va reuși să detroneze „imigrația“ ca temă centrală. Dincolo de orice, acest referendum rămâne un paradox politic: în 1946, la Zürich, Winston Churchill lansează sintagma „Statele Unite ale Europei“. Aproape 30 de ani mai târziu, cu ocazia referendumului organizat de guvernul laburist, un alt lider conservator susține rămânerea Marii Britanii în Uniune, prima misiune a Doamnei de Fier. Mulți dintre conservatorii generației 1975 astăzi militează pentru Brexit, într-un referendum organizat de același partid.
„Ginghis Han“, încotro?