22 PLUS, nr. 320: Instituţionalismul

Horia Terpe | 06.09.2011

Pe aceeași temă

Premiul Nobel, împărţit de către E. Ostrom şi O. Williamson în 2009, a certificat dominaţia paradigmei instituţionaliste în ştiinţele sociale. Influenţa sa a crescut, mai ales în ultima jumătate de secol, prin programele de cercetare dezvoltate de şcolile neoinstituţionaliste.

Principala diferenţă faţă de orientarea behaviouristă precedentă a fost noua strategie de cercetare socială: în locul comportamentului uman, atenţia ştiinţifică s-a mutat asupra instituţiilor, mai durabile şi mai uşor accesibile observaţiei.

Instituţiile definesc ordinea socială. Influenţa instituţiilor este o forţă stabilizatoare şi ubicuă, care ţine împreună familii, grupuri, organizaţii, comunităţi şi societăţi. Instituţiile constrâng comportamentul antisocial şi, în acest fel, aparent paradoxal, sunt condiţia de existenţă a libertăţii. În termenii lui Vincent Ostrom, instituţiile sunt termenii contractului faustian dintre indivizi, care face posibilă viaţa în comun.

Conţinutul lor răspunde la două întrebări-cheie. Mai întâi, ce ar alege un grup de indivizi liberi aflaţi în situaţia ipotetică de a se organiza într-o societate? Ar cădea ei cu toţii de acord asupra unui scop colectiv (de obicei cât mai grandios şi procustian) sau s-ar limita la a-şi propune să creeze condiţiile în care fiecare individ să-şi poată urma propriul plan de viaţă? Aceste condiţii ar consta în combinaţia dintre drepturile individuale şi infrastructura colectivă pentru respectarea acestora, precum regimul proprietăţii şi contractării, sisteme de arbitraj şi justiţie, apărare, dar şi autostrăzi, monedă etc.

Însă, nu ne aflăm în situaţia ipotetică iniţială, ci în siajul unei lungi istorii de experimente colectiviste. Fie şi numai din acest motiv, alegerea mai puţin grandioasă pare atractivă şi mai uşor de agreat. Aici se ridică a doua întrebare: care sunt instituţiile sub care spaţiile libertăţilor individuale sunt maxime? Spaţiile libertăţilor individuale (paletele de opţiuni individuale sau gradele de libertate) pot fi mai mult sau mai puţin largi. Deseori, aceste spaţii sunt restrânse din cauza costurilor tranzacţionale ridicate ale interacţiunilor (de exemplu, posibilitatea ca un contract să nu fie respectat, iar accesul la arbitraj şi / sau justiţie să fie costisitor, ineficient sau tardiv).

Instituţiile unei societăţi sunt, aşadar, cu atât mai bune cu cât rezolvă mai eficient problemele costurilor tranzacţionale şi cu cât extind mai mult spaţiile libertăţilor individuale.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22