22 PLUS, nr. 323: Literatura universală prin câteva licee din Bucureşti

Nicoleta M. Dumitrascu | 27.09.2011

Pe aceeași temă

Problema predării literaturii universale în rândurile adolescenţilor se vrea a fi rezolvată de ani de zile. Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului a introdus această disciplină ca fiind opţională, pentru liceenii de la profile umane, respectiv filologie, timp de o oră pe săptămână. În urma unei investigaţii de o zi prin câteva licee din Bucureşti, am aflat că aceste ore ori nu se fac, ori se fac, dar fugitiv, ori elevii nu găsesc nimic interesant în literatura străină.

Pentru a afla mai exact cât de necesară este introducerea ei prin şcoli încă din gimnaziu, am mers prin câteva licee. Colegiul Naţional „Cantemir Vodă“, Liceul „George Călinescu“ şi Şcoala Centrală sunt instituţii de învăţământ cu medii de admitere asemănătoare.

Sondajul de opinie printre elevi a conţinut câteva întrebări de bază din literatura universală (cine a scris Război şi pace?; ce înseamnă cuvântul „odisee“?; numiţi trei romane scrise de Dostoievski etc.) şi s-a desfăşurat în timpul pauzelor sau în timpul orelor în care s-a permis accesul.

• Din Liceul „George Călinescu“, primele răspunsuri au venit de la elevii anilor terminali.

Cine a rostit „A fi sau a nu fi? Aceasta-i întrebarea“? Poţi să spui câteva date despre personaj şi autor?
„William Shakespeare şi ştiu că poezia se cheamă... asta n-o ştiu, de fapt“, spune un elev din clasa a XI-a, profil real, în timp ce un coleg îi şopteşte: „Romeo şi Julieta, frate! N-ai auzit de ea?“.
Ce poţi să-mi spui despre romanul Război şi pace? Cine este autorul şi despre ce război este vorba?
„N-am studiat până acum romanul şi nici nu l-am citit. N-am nicio idee“, spune un elev de clasa a XII-a, de la profilul uman.

Ai făcut literatură universală până acum?
„Nu. Facem doar literatură română. Acum suntem la aia veche din secolul XIX. De exemplu, am studiat Ion, Moara cu noroc sau Fântâna dintre plopi, chestii d-astea. Nu studiem literatura universală“, răspunde un elev de clasa a XI-a de la profilul uman.
„Mie nici nu-mi place să citesc. Mai ales cărţile astea vechi. Sunt prea legate de istorie, iar pe mine nu mă pasionează istoria“, spune un coleg de-al lui de clasă.
Ce înseamnă cuvântul „odisee“ şi de unde vine acesta?
„A, da, odisee. E greu de descris. Mi-e greu să explic acuma“, spune un alt elev de clasa a XI-a, profil uman, în timp ce iese din clasă.

Numiţi trei romancieri francezi cu trei opere ale lor.
„Habar n-am. Dar, dacă mă întrebi cum se face ciorba de burtă sau ce ingrediente se pun la pizza, îţi zic orice“, răspunde un elev din clasa a XI-a, profil real.

Când cineva spune că eşti donjuanian, la ce se referă?
„Că eşti manierat“, spune un elev din clasa a XII-a, profil uman.

Cum ai defini o situaţie/întâmplare kafkiană?
„Am auzit de Kafka, dar am uitat ce era. Poet, nu? Poet ceh?“, întreabă o elevă din clasa a X-a, profil uman.

Care e autorul tău preferat din literatura universală?
„Jerome K. Jerome, care a scris Trei într-o barcă, Trei pe-o bicicletă, una dintre puţinele cărţi care sic! le-am citit“, spune un elev din clasa a XI-a.

Şi ai vreun personaj preferat din romanele astea?
„Nu, nu am nici un personaj preferat. Mie mi-a plăcut povestea“, răspunde acelaşi elev.

 • La Şcoala Centrală, situaţia a fost alta.

Ce citeşti în afară de ce ţi se cere la limba şi literatura română?
„Gabriel Garciá Márquez“; „Balzac“; „Twilight“; „Seriile Sherlock Holmes“; „Winnetou“, au fost doar câteva dintre răspunsurile primite de la o clasă de a X-a, de la profilul real.

Ai putea să descrii atmosfera cehoviană?
„Am citit ceva de Cehov, dar nu mi-a plăcut. M-a pus mama să citesc. N-am înţeles mare lucru din el. Adică, citeam Pescăruşul şi scria că e o comedie, dar mie nu mi s-a părut deloc că aduce măcar un pic a comedie sau poate nu pot să înţeleg încă“, răspunde un elev de clasa a XII-a, profil uman.

Când cineva spune că ai o atitudine donquijotescă, la ce se referă?
„La basme. Că eşti de basm“, spune o elevă de clasa a XII-a, profil uman.

• Iar la Colegiul Naţional „Cantemir Vodă“ au fost date răspunsuri precum:

Ce este literatura universală?
„Toate cărţile vechi, gen“, spune un elev de clasa a IX-a, profil uman.

Citiţi şi altceva în afară de ceea ce se cere la limba şi literatura română?
„Nu, nu prea“, au răspuns mai mulţi elevi de clasa a IX-a, dar dintr-o clasă de a X-a, profil real, am primit răspunsuri precum: Jane Austen, Issac Asimov, Jules Verne, Cartea lui Enoh sau Ken Follett.

Ştii ce înseamnă „odisee“?
„Da, este o călătorie eroică. Am studiat la istorie războiul troian şi am vorbit mult despre faptul că Troia exista şi că Ahile şi Ulisse chiar ar fi existat şi că nu se ştie sigur dacă Homer chiar a fost în acel război sau dacă a avut un prieten care a fost în război şi el i-a spus despre acel război.“

Cum ai defini o situaţie / întâmplare kafkiană?
„Am auzit de Kafka că ar fi un fel de filosof, dar n-am citit“, spune un elev din clasa a XI-a, profil uman.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22