Pe aceeași temă
„Fondurile structurale au reprezentat o fereastră de oportunitate pentru crearea de locuri de muncă şi creştere economică şi totuşi România a ratat-o. Sper că aţi învăţat lecţiile necesare.“ (NORMUND POPENS, Director Adjunct, DG Regio)
România nu poate dovedi, pe baza actualului exerciţiu financiar, că are capacitatea instituţională să gestioneze sume mult mai mari de bani în exerciţiul financiar următor, 2014 – 2020. Prinsă în prevederile acordului cu FMI, nu are capacitatea să schimbe regulile pentru a creşte rata de absorbţie, prin rambursarea cheltuielilor proiectelor europene mai întâi din bugetul naţional, urmând ca banii să fie recuperaţi din sumele alocate de Comisie.
După ce a cheltuit 5 ani bani europeni în actualul exerciţiu financiar, România poate cu greu da exemple de proiecte de anvergură cu finanţare europeană care au schimbat cursul dezvoltării ţării. Cu atât mai puţin poate fi credibilă că poate genera, în situaţia politică actuală, noi proiecte de amploare pentru modernizare din resursele exerciţiului financiar următor.
Anticipând critici publice ale celor care consideră că şi menţinerea MCV înseamnă trădarea intereselor naţionale, Institutul pentru Politici Publice (IPP) se pronunţă public pentru estimarea corectă, realistă a capacităţii României de a absorbi eficient şi durabil fondurile europene din viitorul exerciţiu financiar. Experienţa actualului exerciţiu financiar ne îndreptăţeşte să cerem public autorităţilor statului român, Preşedintelui Traian Băsescu, Premierului Victor Ponta şi Ministrului Afacerilor Europene, Leonard Orban, să explice public care sunt priorităţile/proiectele şi domeniile pentru care România solicită, cu atâta vehemenţă, o alocare financiară mai consistentă în 2014-2020 decât cea aferentă perioadei actualului ciclu financiar. Nu suma de bani în sine este, în ultimă instanţă, cea mai importantă, ci rezultatele sustenabile pe care proiectele atrase ar trebui să le producă şi creşterea economică – un apel pe care IPP l-a făcut public în mod constant în ultimii 2 ani. În România nu se discută despre proiecte mari de dezvoltare, proiecte integrate cu impact naţional, ţara noastră fiind incapabilă să facă dovada unui plan de dezvoltare pe termen mediu şi lung, care să armonizeze priorităţile naţionale cu obiectivele majore de convergenţă ale politicilor europene. Modelul nostru de management instituţional şi-a dovedit limitele, fondurile europene nefăcând decât să mărească inutil (prin comparaţie cu rezultatele palpabile) aparatul de stat, în timp ce firme de consultanţă au dezvoltat scheme eficiente de absorbit bani cu sprijin din interior, inclusiv din mediul politic. Mecanismele financiare cu potenţial de a se bloca din cauza refuzului guvernului de a avansa plăţi din bugetul naţional, cu recuperarea lor de la Comisie pe măsura rambursărilor generale, s-au dovedit total neinspirate şi nimeni nu explică în ce măsură lucrurile se vor schimba din această perspectivă în noul exerciţiu financiar. În fine, în mijlocul tuturor disfuncţionalităţilor provocate de nimeni altcineva decât de statul român (guvernele care s-au succedat), în loc să se investească în prevenţie pentru evitarea unor nereguli vădit datorate cadrului legal interpretabil (vezi achiziţiile publice), România şi-a pus la punct o armată de controlori al căror unic scop este acela de a întoarce sume cât mai mari şi cu orice preţ înapoi de la proiectele deja implementate, toate în efortul - haotic, din punctul nostru de vedere – de a avea cât mai mulţi bani lichizi în bugetul de stat până la primirea unor noi sume constând în rambursări de la Comisie. Decizia de a suspenda cererile adresate Comisiei pentru rambursarea unor sume până la verificarea eventualelor nereguli şi chiar fraude a pus capac blocajelor deja existente.
Pe cale de consecinţă, cu doar un an înainte de încheierea actualului exerciţiu financiar, România se află în cea mai gravă situaţie în privinţa absorbţiei fondurilor europene dintre toate statele membre. Cu o rată generală de absorbţie1 de doar 9,72% la 31 octombrie a.c.2, cu Programe Operaţionale presuspendate şi pasibile de suspendare definitivă şi, deci, de pierdere a banilor alocaţi pentru actualul exerciţiu financiar 2007-2013, cu numeroase acuzaţii de fraudă şi corecţii financiare de sute de milioane de euro aplicate de Comisia Europeană, România este astăzi în postura de a face bilanţul eşecului, enunţat ca atare şi de oficialii europeni.
Dacă ar fi absorbit şi utilizat în mod corespunzător fondurile europene alocate pentru perioada 2007-2013, în valoare de 19,7 miliarde de euro, România ar fi putut avea o creştere a PIB-ului de 0,7% anual. Prin comparaţie, PIB-ul per capita al Poloniei a crescut, de la media europeană de 56% în 2008, la 65% în 2011, în timp ce, în acelaşi interval, media PIB-ului per capita în România s-a menţinut la 47% din media europeană3. În locul acestei creşteri însă, guvernul a preferat să se împrumute de 5 miliarde de euro de la Fondul Monetar Internaţional şi Comisia Europeană, împrumut care continuă să genereze austeritate la nivelul întregii societăţi. Decizia nu a fost corelată cu nevoia de prefinanţare pentru proiectele din bani europeni, astfel că 18 miliarde de euro „aşteaptă“ încă la Bruxelles să fie rambursaţi pentru proiecte care ar fi trebuit să ducă la dezvoltarea şi modernizarea societăţii româneşti. Iar statul român are un blocaj în a avansa plăţi din bugetul propriu pentru proiectele care aşteaptă rambursări de luni întregi (unele chiar de peste un an).
Mai mult, ca urmare a raportului critic asupra Mecanismului de Cooperare şi Verificare în România, publicat în septembrie 2012, Germania a solicitat Consiliului ca statelor în privinţa cărora există suspiciuni de încălcare a valorilor europene din articolul 2 al Tratatului Uniunii Europene să nu li se mai acorde deloc finanţare din fonduri europene în viitorul exerciţiu financiar, iar România este prima pe această listă neagră în perspectiva raportului din decembrie. Numeroase state membre solicită în prezent, în cadrul negocierii viitorului exerciţiu bugetar al Uniunii Europene, corelarea între rata actuală de absorbţie şi alocările viitoare pentru politica de coeziune, ceea ce ar avea un impact negativ imens asupra României.
Articolul de faţă este deopotrivă un bilanţ, dar şi un semnal de alarmă cu privire la riscurile majore la care România se expune, dacă nu procedează de urgenţă la remedierea acelor probleme sistemice care au dus la eşecul constatat în privinţa absorbţiei fondurilor structurale în perspectiva viitorului exerciţiu financiar 2014 – 2020.
În anumite situaţii, i-a folosit pentru obiective contrare unor angajamente asumate prin tratate internaţionale – cum este cazul finanţărilor pentru proiectele de infrastructură socială, care au perpetuat fenomenul excluziunii sociale prin menţinerea instituţionalizării persoanelor cu dizabilităţi.
România, incapabilă de absorbţia fondurilor structurale – principalele cauze şi efecte
Se vorbeşte în mod constant în spaţiul public despre incapacitate, eşec, corupţie în materia managementului fondurilor structurale, dar nimeni nu a identificat, în mod structurat, care sunt cauzele acestei situaţii, ce a dus la stadiul actual în care România nu este în stare să recupereze de la Comisia Europeană bani deja cheltuiţi din „buzunarele“ beneficiarilor, nici măcar din bugetul statului.
Cu doar un an înainte de încheierea primului ciclu financiar din bani europeni, interval în care Institutul pentru Politici Publice a urmărit îndeaproape evoluţia absorbţiei la nivelul fiecărui Program Operaţional, considerăm că este imperativ necesar ca guvernul, prin Ministerul Afacerilor Europene, respectiv prin ministerele care gestionează în prezent Programe Operaţionale, să ia deciziile necesare măcar pentru a evita repetarea greşelilor actuale în viitorul exerciţiu financiar 2014–2020.
Inventariind cele mai frecvente critici aduse managementului fondurilor structurale şi în general procesului de absorbţie în toată această perioadă4, IPP a identificat 3 categorii de cauze majore pentru incapacitatea de absorbţie a banilor europeni:
1. Probleme de concepţie iniţială a Programelor Operaţionale
În această categorie se încadrează situaţii dintre cele mai diverse întâlnite aproape fără excepţie pentru toate Programele Operaţionale.
Primul şi cel mai puternic exemplu în acest sens este lipsa unei viziuni integrate de dezvoltare la nivel naţional pe termen mediu şi lung, cu priorităţi sectoriale, dar şi regionale de dezvoltare, care ar fi trebuit să fie transpuse în obiective finanţabile. În ciuda recomandărilor europene, fondurile structurale au adâncit disparităţile de dezvoltare, în loc să le reducă.
Deşi s-a tot invocat în acest interval principiul dezvoltării durabile şi echilibrate între regiuni, în realitate, cei mai mulţi bani din fonduri europene s-au alocat proiectelor provenind din acele regiuni/judeţe cu capacitate deja crescută atât financiară, cât şi la nivelul profilului şi experienţei beneficiarilor. Această realitate confirmă faptul că fondurile europene sunt, în fapt, accesibile nu oricui, ci celor cu posibilităţi financiare, în absenţa unor criterii de calificare care să acorde şanse sporite zonelor sectoarelor economice vulnerabile.
Cele mai multe fonduri în valoare absolută au fost accesate, în ordine, de beneficiari din: Municipiul Bucureşti – 2,56 miliarde de euro, judeţul Iaşi – 524 milioane de euro şi judeţul Cluj – 480 milioane de euro. Diferenţa majoră dintre Bucureşti şi următoarele clasate se justifică şi prin faptul că în aceste sume sunt incluse şi proiectele autorităţilor centrale cu sediul în Bucureşti (ministere, agenţii guvernamentale etc.).
Din păcate, judeţele Ialomiţa (doar 35 milioane de euro), Sălaj (85 milioane de euro) şi Vaslui (109 milioane de euro) au atras cei mai puţini bani, dar în acelaşi timp au un nivel de sărăcie crescut.
Din punct de vedere al celor mai mari proiecte (ca buget) pe fiecare Program Operaţional accesate în diferite regiuni, situaţia nu se schimbă fundamental: cele mai mari proiecte din POR au mers către beneficiari din Iaşi, din POSDRU către beneficiari din Bucureşti, din POS Mediu – Braşov, din PODCA către Bucureşti, iar din POSCCE către beneficiari din Bucureşti şi Cluj.
În aceeaşi categorie de probleme care ţin de modul de concepţie a Programelor Operaţionale se încadrează şi faptul că fondurile structurale nu au reuşit să fie atractive pentru mediul privat. Practic, exemplul POSCCE – programul destinat proiectelor firmelor - este emblematic pentru incapacitatea generalizată de a folosi banii europeni pentru creştere economică reală; faptul că mediul privat, căruia i se adresa în cea mai mare parte acest program, a renunţat practic să mai utilizeze bani nerambursabili atât din raţiuni de lipsă de atractivitate a priorităţilor de finanţare stabilite prin program, cât şi de management defectuos5 este, poate, cel mai fidel barometru al stării de fapt actuale. Cu doar 55% contractare din alocarea totală pe program şi cu o recuperare a cheltuielilor de la Comisie de doar 6,7% pentru POSCCE, guvernele care s-au succedat în această perioadă au ratat şansa de a facilita relansarea mediului de afaceri, puternic afectat de criză. Guvernul, prin oamenii şi practicile de lucru din Autorităţile de Management, s-a întors cu spatele către mediul de afaceri în acest proces, ignorând faptul că este principalul generator de venituri şi locuri de muncă. În mod normal, POSCCE ar fi trebuit să fie primul program care termină alocarea financiară, pentru că oportunitatea unor bani nerambursabili pentru mediul privat este o şansă majoră pentru dezvoltarea afacerilor în diferite sectoare de activitate; cu toate acestea, firmele au preferat să nu mai acceseze banii europeni – POSCCE este programul cu cea mai scăzută rată de contractare.
Astfel, mediul privat a devenit din ce în ce mai puţin interesat de atragerea de fonduri europene: practic, diferenţa între fondurile atrase de firme prin Programele Operaţionale (aprox. 1,6 miliarde de euro6) şi banii atraşi de ONG-uri (aprox. 1 miliard de euro) este nejustificat de mică, în condiţiile în care firmele au o capacitate financiară mult mai crescută pentru a susţine proiecte în caz de întârzieri la plată. Situaţia se datorează în parte şi capacităţii limitate a sectorului privat de a interveni, prin mijloace instituţionalizate şi de o manieră sistemică, în negocierile privind prioritizarea obiectivelor de finanţare pentru sectorul privat în perioada 2007–2013.
Pe toate Programele Operaţionale, cu toate particularităţile specifice fiecăruia şi proporţional cu nivelul de eligibilitate, cei mai mulţi bani au fost atraşi de autorităţile publice locale, dar şi de ONG-uri, care au o mai mare experienţă în gestionarea de proiecte cu fonduri nerambursabile.
Un raport dezechilibrat există şi în ceea ce priveşte administraţia publică centrală, care a fost favorizată prin criteriile de eligibilitate în cadrul unor Programe Operaţionale/axe prioritare (de exemplu, POSDRU).
Tot în etapa de concepţie, din cauza lipsei de coordonare între Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, la vremea respectivă, şi Ministerul Dezvoltării Regionale, nu numai că am ratat şansa reformei/modernizării în domeniul infrastructurii serviciilor sociale cu bani europeni, ci am finanţat obiective contrare tratatelor internaţionale la care România avea să devină parte în cursul acestui exerciţiu financiar. România a alocat în tot acest interval un buget de peste 24 de milioane de euro pentru continuarea instituţionalizării şi segregării persoanelor cu dizabilităţi în centre rezidenţiale de capacitate mare, guvernul protejându-i prin această politică pe angajaţii din sistem (peste 47.000), deşi, odată cu ratificarea Convenţiei ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi, în 2010, România şi-a asumat obligaţia respectării dreptului la viaţă în comunitate a acestor persoane7. Un drept asumat doar pe hârtie, pentru că, de la ratificarea Convenţiei şi până în prezent, au fost aprobate în cadrul Programului Operaţional Regional – DMI 3.2 Reabilitare/modernizarea/dezvoltarea şi echiparea infrastructurii serviciilor sociale un număr de 30 proiecte (practic, 60% din proiectele destinate persoanelor cu dizabilităţi) care vizează în continuare instituţionalizarea persoanelor cu dizabilităţi. În prezent, din alocarea totală de peste 84 milioane de euro pe această axă prioritară, s-au contractat deja peste 81 milioane, practic nu mai sunt bani pentru reorientarea către investiţii care ar fi condus la dezvoltarea de servicii în comunitate.
Programul Operaţional Sectorial de Dezvoltare a Resurselor Umane a avut de suferit major de pe urma problemelor de concepţie a mecanismelor de evaluare a proiectelor: deja celebrul principiu primul venit - primul servit s-a dovedit a fi o soluţie catastrofală, pentru că a dus la selecţia unor proiecte declarate câştigătoare ce nu sunt sustenabile sau, mai grav, a unor proiecte în care s-au constatat ulterior probleme majore în implementare. În această situaţie se află mai ales organizaţii neguvernamentale create special în perioada 2006–2009 pentru atragerea de bani europeni, multe conectate la oameni politici/partide care s-au dovedit ulterior a fi câştigat sume consistente din proiecte. Potrivit declaraţiilor directorului actual al AMPOSDRU8, aproximativ 30% dintre proiectele finanţate din POSDRU sunt considerate „în dificultate“, în timp ce Programul face obiectul aplicării de către Comisia Europeană a unei corecţii orizontale de 25%.
Nu în ultimul rând, indicatorii de program stabiliţi în cazul multora dintre Axele prioritare ale Programelor Operaţionale au fost nerealişti/impropriu formulaţi. Exemplele în acest caz sunt multiple: la PODCA, gradul de colectare a veniturilor proprii – 95% în 2015, în condiţiile în care analiza dinamicii acestui indicator de-a lungul ultimilor ani arată că gradul de colectare nu depăşeşte 60–65% la nivel naţional; la POSDRU – număr de participanţi la programe de formare profesională continuă, fără o analiză a integrării acestora pe piaţa muncii sau o corelare a acestor programe cu nevoile de pe piaţă. Problema atingerii indicatorilor de program este una extrem de importantă, care anunţă un nou val de controale din partea Comisiei, cu rezultate chiar mai severe decât actualele corecţii financiare aplicate pentru nereguli în procedurile de finanţare a proiectelor aflate în implementare, în perspectiva unor raportări grosolan falsificate.
Rezultate cantitative din procesul de absorbţie a banilor europeni pentru perioada 2007 – 2012 • Alocarea financiară totală 2007 – 2013: 19,7 miliarde de euro; • Bani rambursaţi de Comisia Europeană: 1,867 miliarde de euro, reprezentând 9,72% din alocarea financiară totală; • Valoare estimată a corecţiilor financiare aplicate României: 750 – 800 milioane de euro; • Programul Operaţional cu cea mai mare rată de absorbţie: Programul Operaţional Regional, 21,10%; • Programul Operaţional cu cea mai mare creştere a ratei de contractare faţă de anul 2011: PODCA, cu 45,6%; • Programul Operaţional cu cea mai mică creştere a ratei de contractare faţă de anul 2011: POSDRU, doar 2,64%; • Judeţul care a atras cei mai mulţi bani europeni, indiferent de beneficiari (autorităţi publice, firme sau ONG-uri) în afară de Bucureşti (2,56 miliarde de euro) este Iaşi – 524 milioane de euro; • Judeţul care a atras cei mai puţini bani europeni: Ialomiţa – 35 milioane de euro. • Primele 3 proiecte (bugete): - Reabilitarea liniei de cale ferată Brașov-Simeria, componentă a Coridorului IV Pan-European, beneficiar: CFR SA, buget proiect: 543 milioane de euro; - Construcţia autostrăzii Orăştie–Sibiu, beneficiar: CNADNR, buget proiect: 512 milioane de euro; - Reabilitarea liniei de cale ferată Frontieră-Curtici-Simeria parte componentă a Coridorului IV Pan–European, beneficiar: CFR SA, buget proiect: 245 milioane de euro; • Beneficiarii care au contractat cei mai mulţi bani prin proiecte: administraţia publică locală – aprox. 3,5 miliarde de euro (aprox. 18% din totalul alocării 2007-2013); • Bani investiţi în instituţii rezidenţiale segregaţioniste pentru persoane cu dizabilităţi, în pofida politicilor de incluziune socială ale României: aprox. 24 milioane de euro; • Bani din Asistenţa Tehnică investiţi în AM-uri: peste 180 milioane de euro. |
2. Probleme de management la nivelul Autorităţilor de Management
IPP consideră că responsabilitatea principală pentru incapacitatea de absorbţie a banilor europeni aparţine în primul rând autorităţilor centrale însărcinate cu managementul/controlul utilizării fondurilor structurale.
Calitatea slabă a resurselor umane angajate la nivelul Autorităţilor de Management, politizarea excesivă şi fragmentarea sistemului de management al fondurilor structurale între ministere, fără o reală coordonare, sunt tot atâtea explicaţii pentru colapsul actual. Sporurile salariale acordate funcţionarilor din Autorităţile de Management pentru administrarea fondurilor europene nu au făcut altceva decât să distorsioneze sectorul public şi nu se justifică, în condiţiile performanţelor extrem de slabe în accesarea fondurilor.
Principalul argument în acest sens îl reprezintă diferenţele mult prea mari între rata de contractare – practic, banii angajaţi scriptic prin contracte semnate cu beneficiarii – şi plăţile efective rambursate de Comisia Europeană pe fiecare Program Operaţional. Prezumând că proiectele contractate au trecut deja în procesul de evaluare prin multiple filtre, care au atestat capacitatea beneficiarilor de a implementa aceste proiecte (cu excepţia POSDRU, despre care am amintit anterior), nu ne rămâne decât să concluzionăm că avem un sistem de management/control care se mişcă greu, nu face plăţile la timp către beneficiari, dar nici nu este eficient în a solicita mai departe Comisiei Europene rambursări pentru banii cheltuiţi din fiecare Program Operaţional, ca să dispună de resurse pentru cererile beneficiarilor. Asta în condiţiile în care Ministerul Finanţelor nu are capacitatea de a se adapta situaţiei de blocaj.
În cea mai gravă situaţie se află Programul Operaţional Sectorial de Transport, unde s-au făcut cele mai puţine plăţi către beneficiari – aici însă putem vorbi şi de o capacitate de implementare slabă, cu întârzieri majore la nivelul beneficiarilor. Până în prezent, niciun guvern nu a luat nicio decizie strategică privind nominalizarea unei persoane competente în fruntea Autorităţii de Management de la POS Transport, inclusiv la conducerea principalilor beneficiari – CNADNR şi CFR.
În celelalte cazuri însă, faptul că, în medie, au fost făcute plăţi către beneficiarii care au depus proiecte de doar 20% din valoarea contractelor semnate, iar valoarea banilor recuperaţi de la Comisia Europeană este la jumătate (sub 10%) înseamnă că autorităţile de management, respectiv Autoritatea de Certificare şi Plată, nu şi-au îndeplinit corespunzător atribuţiile şi au îngreunat acest proces.
Faptul că beneficiarii de fonduri structurale au depus şi câştigat proiecte până la un nivel care depăşeşte 85% în cazul celor mai multe Programe Operaţionale înseamnă că a existat un interes evident din partea diferitelor categorii de beneficiari eligibili, dar administraţia centrală nu a fost capabilă să răspundă corespunzător acestui interes; în ce priveşte capacitatea de implementare, blocajele de cash flow datorate întârzierilor de plăţi au făcut ca beneficiarii să fie în imposibilitatea de a continua proiecte începute şi uneori chiar de a intra în incapacitate de plată. Faptul că au existat şi situaţii în care au fost semnate contracte cu beneficiari care nu aveau capacitatea de a implementa proiectele ţine tot de capacitatea scăzută a autorităţilor de management, care ar fi trebuit să identifice aceste situaţii încă din procesul de evaluare şi să nu aprobe respectivele proiecte, dar şi de concepţia criteriilor de eligibilitate, menţionată mai sus.
Din păcate, mecanismele de checks and balances sub forma comitetelor de monitorizare ale Programelor Operaţionale au fost cvasinefuncţionale în această perioadă. Cu o activitate pur formală, de „bifă“, aceste comitete au fost incapabile de a corecta deficienţele majore de management în cursul acestui exerciţiu financiar, în mare parte şi din cauza componenţei şi modului de funcţionare: şedinţele acestor comitete au fost conduse chiar de către şefii Autorităţilor de Management – un amestec nepermis din partea Executivului –, în timp ce, în componenţa acestor structuri, beneficiarii reali ai Programelor nu au reprezentat niciodată o majoritate calificată care să poată propune schimbări de substanţă, ulterior aprobate prin vot.
O a doua problemă majoră din perspectiva managementului/controlului implementării proiectelor cu finanţare din fonduri structurale este cea a lipsei de sprijin pentru beneficiari din partea Autorităţilor de Management/Organismelor Intermediare, întreaga optică a acestora fiind greşită. Deşi am beneficiat de fonduri substanţiale pentru Asistenţă Tehnică atât printr-un program dedicat (POAT), cât şi prin axele de asistenţă tehnică din fiecare Program Operaţional, continuăm să avem probleme majore şi să pierdem bani prin corecţiile financiare recent notificate României de Comisia Europeană. Principala cauză a acestor corecţii9 sunt neregulile sesizate în procesul de achiziţii publice, majoritatea putând fi evitate, dacă ar fi existat coordonare între autorităţile naţionale cu competenţe de control (Autoritatea de Audit, Autorităţile de Management, Autoritatea Naţională de Reglementare şi Monitorizare a Achiziţiilor Publice, Unitatea Centrală pentru Verificarea Achiziţiilor Publice), respectiv s-ar fi verificat temeinic procesul de autorizare a cererilor de rambursare transmise către Comisia Europeană. În locul acestei abordări, funcţionarii AM-urilor fac un titlu de glorie din a găsi cu orice preţ nereguli la beneficiari (în cazul autorităţilor publice locale, acestea pot avea 4–5 controale cu acelaşi obiect pe un singur proiect, multe dintre aceste acte de control soldându-se cu opinii contradictorii emise de organe de control diferite).
Aşa se face că, în prezent, Ministrul Leonard Orban a anunţat public solicitarea Comisiei de a aplica corecţii financiare României de aprox. 800 milioane de euro, în timp ce Autorităţile de Management au cheltuit peste 180 milioane de euro din Asistenţa Tehnică pentru orice (exemplu: evaluări de proiecte, sporuri la funcţionari, publicitatea programului) mai puţin instruirea beneficiarilor/asistarea tehnică a acestora în corecta implementare a proiectelor, pentru a evita cât mai mult să ajungem în situaţia aplicării acestor corecţii financiare.
3. Probleme de planificare bugetară strategică la nivel naţional
Analizând experienţa primului exerciţiu financiar pentru cele 10 state care au aderat în 2004, specialiştii10 avertizau încă din 2006 asupra unor probleme structurale de absorbţie a fondurilor de preaderare asupra cărora România ar fi trebuit să reflecteze la momentul aderării la Uniunea Europeană, cu atât mai mult cu cât beneficia de experienţa ţărilor vecine.
Cea mai importantă asemenea problemă asupra cărora avertizau analiştii era integrarea incompletă a fondurilor structurale în sistemele finanţelor publice naţionale, în special în termeni de finanţare a investiţiilor publice (modelul bugetar „single box“) şi de achiziţii publice.
Deşi anunţată încă de acum 6 ani, problema este de maximă actualitate în prezent şi în cazul României, iar efectele sunt dintre cele mai nocive:
• Lipsa unor prevederi/mecanisme de finanţare care să sprijine/finanţeze proiectele din bugetul de stat, urmând apoi ca statul să regleze rambursările cu Comisia Europeană după verificarea prealabilă a modului de cheltuire a banilor, a condus la situaţia curentă în care valoarea rambursărilor de la Comisie este sub 10%, în timp ce mulţi beneficiari au intrat în situaţie de insolvenţă/incapacitate de plată;
• Lipsa de flexibilitate în finanţarea cu bani europeni a obiectivelor prevăzute iniţial/finanţările inerţiale care nu au ţinut cont de factori obiectivi (criza economică, lipsa locurilor de muncă etc.);
• Legislaţia neclară în domeniul achiziţiilor publice, care a lăsat loc de interpretări/excepţii, încurajate în anumite cazuri chiar de instituţiile cu atribuţii în domeniu (în speţă, Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice), şi suprapunerile/paralelismele în sistemul instituţional cu atribuţii de control au condus la situaţia aprobării în primă instanţă a unor achiziţii care ulterior s-au dovedit a face obiectul unor încălcări ale principiilor comunitare, transpuse în legislaţia românească abia mult mai târziu11 şi implicit a corecţiilor financiare;
• Neacoperirea (integrală sau parţială) a unor sectoare largi cu reale nevoi de finanţare – principalele exemple sunt aici domeniul sănătăţii, justiţiei, dar şi alte domenii precum cel energetic, unde politicile de finanţare/obiectivele naţionale nu au fost corelate cu cele din Programele Operaţionale, aşa cum am arătat şi cu prilejul rapoartelor anterioare. În schimb, anumite Programe Operaţionale – şi ne referim aici în special la POSDRU – au investit masiv în pregătirea resurselor umane pentru meserii despre care nu există informaţii că e o nevoie reală pe piaţa forţei de muncă;
• Nesincronizarea fondurilor structurale cu alte resurse bugetare – o problemă vizibilă în special în domeniul social, unde, aşa cum arătam anterior, România a finanţat atât din fondurile europene (prin POR), cât şi din Programe de Interes Naţional, obiective contrare reformei serviciilor sociale, dezvoltând în continuare instituţiile rezidenţiale segregaţioniste pentru persoanele cu dizabilităţi, în detrimentul creării unor servicii în comunitate, semn că la nivelul Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale nu a existat o viziune integrată în acest sens.
În plus, derularea în paralel a finanţărilor din fondurile structurale cu Acordul cu Fondul Monetar Internaţional şi necorelarea între cele două atât din punct de vedere al obiectivelor, cât şi al ţintelor stabilite (exemplu: ţintele de deficit bugetar anual nu ar fi permis implicarea bugetului de stat în finanţarea de proiecte în avans şi/sau asigurarea cofinanţării) a reprezentat, de asemenea, o piedică majoră în accelerarea ratei de absorbţie cu efecte reale în economia românească.
Lipsa de transparenţă în managementul fondurilor europene
În condiţiile performanţelor extrem de slabe în accesarea fondurilor europene arătate anterior, lipsa de transparenţă a Autorităţilor de Management era previzibilă.
După 5 ani de implementare în România a fondurilor europene, instituţiile publice responsabile nu au asimilat ca practică internă de lucru comunicarea constantă cu toţi actorii din exterior, fie că sunt sau nu beneficiari ai proiectelor. Iar cea mai simplă metodă de comunicare este aceea a publicării sau transmiterii la cerere a tuturor informaţiilor publice ce privesc modul de administrare a banilor publici. Deşi s-au făcut o serie de paşi în vederea transparentizării activităţii Autorităţilor de Management – inclusiv datorită acţiunilor în instanţă pe care IPP şi alte entităţi le-au condus împotriva acestora12 -, procesul este încă în stadiu incipient şi dezorganizat.
În ultimii 2 ani, IPP este una dintre puţinele organizaţii care au pus constant presiune asupra Autorităţilor de Management pentru transmiterea la cerere a informaţiilor detaliate privind proiectele aprobate spre finanţare, inclusiv a copiilor contractelor de asistenţă tehnică semnate de AM-uri cu terţi. După o serie de solicitări de informaţii publice şi poziţii publice pe acest subiect, reprezentanţii AM-urilor au acceptat, pe de o parte, necesitatea publicării informaţiilor despre modul în care se cheltuiesc fondurile structurale, inclusiv contribuţia de la bugetul de stat, însă a devenit evidentă, pe de altă parte, lipsa de organizare şi centralizare a datelor, fapt ce conduce la un management defectuos al comunicării publice.
În general, Autorităţile de Management au învăţat să răspundă solicitărilor de informaţii de interes public, însă rămân în continuare sincope evidente în respectarea termenelor legale de răspuns. Probleme sunt în continuare în ce priveşte furnizarea informaţiilor într-o manieră satisfăcătoare/completă, conform cererii adresate.
Deşi a existat un progres, AM POSDRU rămâne, din experienţa IPP, cea mai opacă instituţie în gestionarea fondurilor structurale, indiferent de motivele care au condus la această situaţie (schimbarea directorilor, nereguli descoperite de către Comisia Europeană, blocarea fondurilor pentru rambursări etc.).
Dacă, până anul acesta, copiile contractelor de asistenţă tehnică constituiau punctul nevralgic al transparenţei AM-urilor, în 2012 IPP a primit toate aceste contracte, chiar dacă în unele cazuri reprezentanţii IPP au fost nevoiţi să le scaneze în cursul mai multor zile la sediul acestora.
Din păcate, multiplele formate/instrumente suport de raportare şi centralizare a datelor la nivelul AM-urilor, respectiv al ACIS afectează nivelul de transparenţă a acestora. Informaţii precum lista beneficiarilor şi a valorilor proiectelor aferente sunt afişate în general pe site-urile Autorităţilor de Management, însă forma acestora de prezentare este diferită de la o Autoritate la alta. Deşi poate părea un aspect minor, în sensul în care s-ar putea argumenta că nu contează forma de prezentare a informaţiilor, important este ca acestea să fie publice şi cel care este interesat să îşi prelucreze informaţia după cum doreşte, din experienţa IPP a reieşit faptul AM-urile însele sunt subiectul unor grave erori de centralizare a informaţiilor, tocmai din pricina inexistenţei unui format unic de raportare a datelor.
Prin urmare, considerăm că este nevoie de o organizare unitară a datelor disponibile la AM-uri privind administrarea fondurilor structurale, concomitent cu centralizarea detaliată a rezultatelor proiectelor implementate sau aflate în implementare de către o singură instituţie – respectiv Ministerul Afacerilor Europene. Formal, acest lucru se întâmplă şi în prezent – prin ACIS, însă este evident, la o analiză mai atentă, faptul că nimeni din instituţie nu filtrează datele raportate de AM-uri şi că formatul de raportare se schimbă de la un an la altul.
Nici Ministerul Afacerilor Europene nu a dat dovadă de mai multă deschidere în furnizarea de informaţii cu privire la absorbţia fondurilor structurale: potrivit răspunsului comunicat de ministrul Orban la o scrisoare deschisă a Coaliţiei ONG-uri pentru Fonduri Structurale, „rapoartele misiunilor de audit ale Comisiei Europene nu sunt publice“13.
O evaluare coerentă a impactului fondurilor europene în România trebuie să pornească de la rezultatele prevăzute, respectiv cele obţinute, iar, în perspectiva pregătirii viitorului exerciţiu financiar 2014–2020, disponibilitatea acestor informaţii este capitală pentru a nu repeta eşecul curent. Din păcate, pe site-urile AM-urilor nu se pot regăsi în prezent informaţii despre rezultatele proiectelor finalizate, pentru a putea determina în ce măsură România a reuşit sau nu să îndeplinească indicatorii de program.
Nu în ultimul rând, atragem atenţia asupra lipsei de determinare de la nivelul Comisiei Europene, în ciuda repetatelor apeluri, în a impune structurilor româneşti mai multă transparenţă în comunicarea informaţiilor: nu o dată, Autorităţile de Management s-au prevalat de invocarea unor prevederi îngust interpretate ale Regulamentelor europene pentru a bloca accesul la informaţii de interes public despre proiectele finanţate. Comisia însăşi, prin structurile specializate la nivelul DG-urilor, nu furnizează întotdeauna informaţii de interes public solicitate de entităţile interesate din România14.
Recomandări
Cu doar un an înainte de un nou exerciţiu financiar aflat în plin proces de programare, România are de rezolvat probleme majore atât privind actualul exerciţiu, cât şi perspectivele (încă neclare) pentru bugetul 2014–2020.
IPP şi-a manifestat în mod constant interesul strategic pentru monitorizarea15 sistemică a procesului de absorbţie a fondurilor structurale şi a adoptat poziţii publice ori de câte ori a constatat nereguli în materia managementului banilor europeni, criticând, cu argumente obiective, incontestabile şi propunând soluţii pentru ameliorarea unei situaţii care, din păcate, ne plasează (din nou) pe ultimul loc în Europa în materie de utilizare corespunzătoare a banilor europeni. Ne folosim de prilejul acestui raport pentru a cere factorilor de decizie să ia măsuri urgente care mai pot fi puse în aplicare în timpul scurt rămas, multe dintre acestea fiind deja enunţate de IPP în spaţiul public şi parţial preluate şi de autorităţile cu responsabilităţi în domeniu.
Soluţiile propuse corespund principalelor categorii de cauze/probleme identificate în privinţa incapacităţii de absorbţie, prezentate anterior.
1. Soluţii pentru îmbunătăţirea conţinutului Programelor Operaţionale
• Regândirea priorităţilor de finanţare pentru acele linii nelansate încă în actualul exerciţiu financiar, astfel încât să crească atractivitatea acestora pentru firme;
• Realocarea sumelor rămase necheltuite pe diferite Axe prioritare pentru programe de interes naţional, după o consultare prealabilă (după modelul programului de reabilitare termică);
• Regândirea priorităţilor privind reforma serviciilor sociale – componenta de infrastructură din perspectiva angajamentelor asumate de România prin Convenţia ONU privind Drepturile Persoanelor cu Dizabilităţi, care să includă indicatori obiectivi de măsurare a îmbunătăţirii condiţiilor de viaţă pentru persoanele cu dizabilităţi.
2. Soluţii pentru îmbunătăţirea managementului fondurilor structurale
• Un nou sistem de management al fondurilor europene în România pentru perioada 2014–2020, cu externalizarea către organisme de implementare private, recunoscute la nivel european şi un singur centru de comandă/coordonare a fondurilor structurale (Ministerul Afacerilor Europene);
• Recrutarea de personal calificat la nivelul Autorităţilor de Management/Organismelor Intermediare şi transformarea în personal contractual, cu scheme de salarizare bazate pe performanţă individuală;
• Clarificarea situaţiei corecţiilor financiare în cazul fiecărui program operaţional, cu individualizarea problemelor pe fiecare proiect şi respingerea aplicării corecţiilor forfetare/orizontale care înseamnă automat o etichetă de vinovăţie/corupţie pusă tuturor beneficiarilor. Adoptarea de către guvern, în cel mai scurt timp, a unei decizii privind sursa de plată a corecţiilor financiare;
• Folosirea banilor din asistenţa tehnică pentru sprijinirea efectivă a beneficiarilor de proiecte în corecta implementare a acestora – mai ales în domeniul achiziţiilor publice, unde s-au constatat cele mai multe nereguli –, concomitent cu realizarea unui Ghid de bune practici de către Autorităţile de Management, în colaborare cu Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice sau a unei secţiuni pe site-ul ANRMAP/AM-urilor, cu cele mai frecvente întrebări/răspunsurile furnizate de autorităţi;
• Obligarea la transparenţă a Autorităţilor de Management, printr-o decizie fermă a Ministerului Afacerilor Europene în acest sens, care să nu mai permită interpretări diferite şi raportări superficiale, aşa cum se întâmplă în prezent, recunoscând principiul că banii europeni sunt bani publici;
• Implicarea reală a structurilor/reprezentanţilor tuturor beneficiarilor în actualul proces de programare şi informarea corectă a publicului cu privire la priorităţile României în viitorul exerciţiu financiar. La acest moment, consultarea este una formală, făcută în grabă şi ne exprimăm îngrijorarea că riscăm să repetăm multe dintre greşelile făcute în această perioadă, pentru că autorităţile responsabile nu dau importanţă lecţiilor învăţate.
3. Soluţii pentru integrarea fondurilor structurale în sistemele finanţelor publice naţionale
• Programarea bugetului exerciţiului financiar viitor pe bază de proiecte prioritare, care să fie susţinute/finanţate dintr-o sursă unică – bugetul de stat (care include şi fondurile structurale) –, indiferent de blocajele care pot apărea la un moment dat în procesul de absorbţie între nivelul naţional şi Comisie;
• Alinierea legislaţiei naţionale în domeniul achiziţiilor publice la normele europene, aflate la rândul lor în plin proces de modificare;
• Armonizarea obiectivelor viitoarelor acorduri de împrumut cu obiectivele finanţabile din Programele Operaţionale pentru evitarea eventualelor divergenţe;
• Armonizarea planurilor de dezvoltare sectorială/a obiectivelor de investiţii de interes naţional, pentru evitarea suprapunerilor/paralelismelor sau a lipsei totale a finanţării pentru anumite domenii.
Considerăm că declaraţiile publice ale Ministrului Leonard Orban, în calitate de responsabil al coordonării procesului de accesare a fondurilor europene, trebuie să fie nu numai un prilej de analiză a problemelor, ci şi de enunţare a soluţiilor/deciziilor adoptate pentru soluţionarea acestora.
Cerem atât actualului, cât şi noului guvern format după aceste alegeri să facă din programarea viitorului exerciţiu financiar prioritatea 0, pentru că numai în acest fel va putea România să folosească cu adevărat oportunitatea banilor europeni pentru creştere economică, ci nu clientelar şi oportunist, cum a făcut-o în acest exerciţiu financiar.
***
Varianta integrală a acestui studiu este disponibilă pe www.ipp.ro
Studiul a fost realizat cu sprijinul Open Society Foundations – Mental Health Initiative şi Acountability and Monitoring in Health Initiative şi face parte din seria de rapoarte de monitorizare a fondurilor structurale a IPP.
IPP este organizaţie membră în Coaliţia ONG-uri pentru fonduri structurale.
IPP mulţumeşte colaboratorilor săi – doamna Cerasela Porumb, director ProAct, pentru observaţiile utile transmise în contextul analizei privind folosirea banilor europeni pentru infrastructura socială, respectiv domnului Marius Bostan, Senior Partener VMB Partners, pentru comentarii legate de accesarea de fonduri structurale de către mediul privat.
Note:
1. Prin rată de absorbţie înţelegem plăţile rambursate de către Comisia Europeană.
2. Conform Ministerului Afacerilor Europene.
3. Conform Ziarului Financiar.
4. Cercetarea s-a făcut folosind atât metode cantitative (colectare şi prelucrare de informaţii oficiale, obţinute de la Autorităţile de Management în baza Legii privind liberul acces la informaţii de interes public), cât şi calitative (interviuri cu beneficiari).
5. Auditul Ministerului Economiei din iulie 2012 asupra Programului a relevat că la nivelul Autorităţii de Management existau 4.534 de proiecte neevaluate!
6. Au fost eliminate din sumele totale proiectele câştigate pe POS Mediu de operatorii regionali, care nu pot fi încadraţi în categoria firmelor.
7. Articolul 19 din Convenţia ONU pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilităţi.
8. Conform Mediafax.
9. Mai multe detalii în studiul IPP, Cauzele blocajelor în implementarea proiectelor europene la nivelul administraţiei publice locale. Studiu de caz: achiziţiile publice şi corecţiile financiare, disponibil la www.ipp.ro.
10. Vasil Marinov, Hachemi Bahloul, Ben Slay, 2006: europeandcis.undp.org.
11. Prin OUG nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi / sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, respectiv Ordinul 509/2011 al preşedintelui ANRMAP privind formularea criteriilor de calificare şi selecţie.
12. IPP a câştigat în instanţă procese împotriva AMPOSDRU şi AMPOS Mediu pentru informaţii privind componenţa comisiilor de evaluare a proiectelor, obiectivele proiectelor etc.
13. Răspuns MAEur din 24 octombrie a.c. la scrisoarea deschisă a Coaliţiei transmisă în data de 15 octombrie a.c.
14. IPP a transmis o serie de solicitări la care răspunsurile furnizate de Comisie indică faptul că informaţiile solicitate trebuie comunicate de Autorităţile de Management.
15. Seria de Rapoarte IPP privind monitorizarea absorbţiei fondurilor structurale, disponibile pe www.ipp.ro, include:
– Fondurile structurale: de la oportunitate de dezvoltare la buget de pradă;
– Sondaj de opinie adresat beneficiarilor de proiecte din fonduri structurale;
– Capacitatea şi implicarea administraţiei publice în absorbţia durabilă a banilor europeni;
– Banii europeni, oportunitate sau barieră în calea incluziunii sociale a persoanelor cu dizabilităţi mentale din România;
– Situaţia alocării fondurilor structurale destinate creşterii calităţii vieţii şi incluziunii sociale a persoanelor cu dizabilităţi din România;
– Evaluarea cadrului instituţional privind ONG şi managementul Programelor Operaţionale şi recomandări pentru exerciţiul financiar 2014–2020;
– Cauzele blocajelor în implementarea proiectelor europene la nivelul administraţiei publice locale. Studiu de caz: achiziţiile publice şi corecţiile financiare.