Pe aceeași temă
În decembrie 2012, la finalul celui de-al 30-lea Summit UE-Rusia, președintele Consiliului European declara că, deși Rusia și Europa „pot avea poziții diferite pe anumite subiecte, ele au și mai multe interese comune“. Această declarație reflectă foarte bine șovăielile omniprezente din relațiile UE-Rusia pe care politicienii europeni trebuie să le înfrunte atunci când încearcă să reconcilieze interese strategice și pragmatice cu un cod de conduită acceptat la nivel internațional. Statele membre în special par să fie prinse în capcană, între urmărirea obiectivelor lor economice și adoptarea unei atitudini realiste în privința situației dramatice a drepturilor omului și a democrației în Rusia. De fapt, nu ar trebui să fie nevoie să aleagă între cele două – acestea reprezintă două fețe ale aceleiași monede. Dacă UE vrea să fie un actor credibil pe scena internațională, trebuie să probeze că dorește să condiționeze cooperarea cu Rusia de respectarea de către aceasta a acordurilor internaționale, a drepturilor omului și a statului de drept.
Fundamentul legal pentru relația UE-Rusia este Acordul de Parteneriat și Cooperare (APC). UE încearcă în prezent, împreună cu Rusia, să definească un nou acord în locul APC, care a fost prelungit până acum anual. Totuși, în timpul dezbaterilor din 2012 din Parlamentul European și luând în considerare evoluțiile din ultimul deceniu, putem observa că, în ceea ce privește cooperarea cu Rusia, UE s-a lăsat purtată de gânduri deșarte. UE a fost, de exemplu, un puternic suporter al obiectivelor de modernizare ale fostului președinte Dimitri Medvedev. Viziunea unei țări în curs de modernizare a luat sfârșit totuși, atunci când anunțul reîntoarcerii lui Putin la președinție a fost urmat de serioase fraude electorale pentru a susține partidul Rusia Unită, al lui Putin, în alegerile din decembrie 2011 pentru Duma de Stat. Acesta este doar un exemplu despre cum a devenit evident că, deși guvernul rus își reforma economia, nu avea niciun gând să pornească schimbări similare în cultura politică sau să continue cu reformele democratice.
Din nefericire, tendințele recente continuă să ofere motive de îngrijorare. Trendul consolidării guvernării autoritare este evident, dacă ne uităm la câteva dintre modificările legislative intervenite din iunie 2012. Noile reguli ce guvernează organizarea demonstrațiilor, care au fost adoptate chiar înainte de manifestațiile anti-Putin, legea privind supravegherea Internetului și legea defăimării sunt exemple ale modului în care Kremlinul caută să lege mâinile opoziției și să controleze organizațiile și indivizii care pun sub semnul întrebării legitimitatea și măsurile guvernului. Se poate adăuga și legea trădării, introdusă de Serviciul Federal de Securitate, ce modifică dreptul penal existent, pentru a include o definiție foarte largă și vagă a „trădării“. În virtutea noii legi, trădarea este definită ca „furnizarea de asistență financiară, tehnică, consultanță sau orice alt ajutor unui alt stat sau unei organizații internaționale... cu scopul de a aduce atingere securității Rusiei“. Ca atare, legea pare să vizeze, aproape în mod direct, descurajarea acțiunilor organizațiilor societății civile și pentru apărarea drepturilor omului, întrucât acestea depind astăzi adesea de ajutorul financiar al altor țări. Merită să amintim și faptul că aproape imediat după ce summit-ul UE-Rusia a luat sfârşit, a intrat în vigoare așa-zisa „lege anti-Magniţki“. Mare parte din atenție a fost reținută de secțiunea ce interzice adoptarea copiilor ruși de către cetățenii americani. Mai îngrijorător este însă faptul că legea prevede suspendarea ONG-urilor „politice“ care primesc fonduri de la cetățenii americani. În fine, cetățenilor Federației Ruse care dețin și cetățenia americană li se interzice să conducă organizații nonprofit. Este clar că aceste schimbări la nivelul legislației îndepărtează Rusia și mai mult de o societate liberă și de principiile democratice. Prin urmare, este clar că UE are obligația să continue să atragă atenția asupra deteriorării situației organizațiilor societății civile, a drepturilor fundamentale și a statului de drept.
Anul trecut, în decembrie, Parlamentul European a adoptat o rezoluție ce sublinia că respectul pentru principiile democratice, drepturile omului și statul de drept trebuie să fie un „prealabil absolut“ pentru semnarea unui acord, ca de altfel și conformarea pe deplin față de obligațiile OMC. Noul acord de parteneriat strategic oferă o posibilitate de a reforma cooperarea. În plus, UE trebuie să sublinieze importanța respectării stricte de către Rusia a obligațiilor sale internaționale și a principiilor drepturilor omului înscrise în Convenția europeană a drepturilor și libertăților fundamentale și Pactul internațional asupra drepturilor civile și politice, ambele fiind instrumente la care Rusia este parte. Uniunea trebuie să reamintească Moscovei că pluralismul politic, libertatea presei, statul de drept, independența și imparțialitatea justiției, libertatea de expresie, inclusiv pe Internet, și libertatea de reuniune, sindicate eficace și independente, ca și nondiscriminarea sunt precondiții necesare pentru continuarea dezvoltării și a modernizării Rusiei. Numai prin fixarea unor condiții față de partenerul ei poate UE să spere la un parteneriat cu adevărat durabil în viitor.
Cel mai recent răspuns al Rusiei la toate acestea pare să arate cu degetul spre UE. O ilustrare elocventă este Raportul Federației Ruse asupra situației drepturilor omului în Uniunea Europeană (disponibil în engleză pe site-ul Ministerului Afacerilor Externe rus). În acest, raport Rusia abordează creștera rasismului și a xenofobiei în UE, subliniază lipsa investigațiilor asupra centrelor de detenție secrete și tratează chestiunea apatrizilor din anumite state membre. Nu este însă deloc nevoie să ne pretăm acestui joc politic. UE trebuie să-și fundamenteze evaluările pe respectarea tratatelor internaționale. Slăbiciunea relativă a Uniunii când este vorba despre evaluarea încălcărilor obligațiilor sale de către Rusia nu poate decât să dea apă la moară acuzațiilor Kremlinului asupra dublelor standarde. De aceea este foarte important ca noul acord aprofundat al UE cu Rusia să fie bazat pe respectarea unor anumite obligații și să nu fie aplicat „cu orice preț“. Numai dacă procedează astfel, UE poate spera să ajungă într-o zi la un parteneriat veritabil și durabil cu vecinul său din Est.
Atunci când este vorba despre relațiile UE-Rusia se vorbește adesea despre dependența crescândă a UE de petrolul și gazul rusesc. În realitate, această dependență economică este reciprocă. Rusia este cu adevărat cel mai important furnizor de produse energetice ale UE, reprezentând 29% din consumul european de petrol și gaz. Pe de altă parte, economia rusească rămâne foarte dependentă de exportul de materii brute energetice, UE fiind destinația lor cea mai importantă. Mai mult decât atât, UE este o sursă importantă de investiții străine pentru Rusia: în 2010, totalul investițiilor provenind din UE în Rusia erau estimate la 120 de miliarde de euro. Este, prin urmare, clar că economiile Rusiei și ale UE sunt strâns legate. Nu se poate însă vorbi despre o dependență numai a UE. Este clar că Rusia are nevoie de UE ca piață pentru produsele sale energetice tot atât de mult pe cât UE are nevoie de acestea. Poziția UE ca investitor este extrem de importantă pentru Rusia, dată fiind vulnerabilitatea economiei rusești, ce se datorează dependenței sale de sectorul energetic, sector care este în plus amenințat de o gestiune rigidă și coruptă și căruia îi lipsesc reformele structurale. În anii următori, investițiile UE în Rusia vor deveni și mai importante, pe măsură ce Rusia va avea din ce în ce mai puține posibilități de a utiliza „petrol ieftin“ ușor accesibil și va trebui să facă investițiile necesare și să-și modernizeze industria. Argumentele economice n-ar trebui, prin urmare, să împiedice UE să fie inflexibilă în privința drepturilor omului și a libertăților civile și politice.
Pe parcursul ultimului deceniu, Rusia nu a demonstrat decât un interes parțial pentru a dezvolta politici comune și nicio intenție de a dezvolta un parteneriat strategic real și extins. Ultimele dezvoltări din sectorul energiei confirmă dorința Rusiei de a continua tactica selectivă sau „pick and choose“. Rusia speră acum să excludă conductele sale de la aplicarea regulilor de liberalizare ale UE în vigoare, care urmăresc să ofere companiilor energetice accesul la infrastructurile deținute de alții. Rusia a afirmat că această legislație ar putea să descurajeze Gazprom să investească în conducte, din moment ce alte companii ar putea avea acces la acestea. Până acum, UE a fost reticentă să ofere un statut prioritar conductelor preferate de Gazprom și această abordare trebuie în mod clar să continue.
* Tunne Kelam, deputat PPE ales în Estonia, este membru al Comisiei de Afaceri Externe și al Subcomisiei de Securitate şi Apărare a Parlamentului European.