Pe aceeași temă
Studiul Identificarea și reducerea corupției în achizițiile publice în Uniunea Europeană a fost realizat la iniţiativa europarlamentarului Monica Macovei şi a fost comandat de Comisia Europeană, reprezentată de Oficiul European de Luptă Antifraudă (OLAF) și realizat de PwC și Ecorys, cu sprijinul Universității din Utrecht, în perioda martie 2012 - iunie 2013, pentru Comisia Europeană. Monica Macovei, membru al Comisiei pentru control bugetar și al Comisiei speciale pentru crimă organizată, corupție și spălare de bani, a furnizat sugestii suplimentare cu privire la abordarea cercetării, rezultatele preliminare și proiectele raportului final. Un grup de experți externi, experți ai Curții de Conturi Europene și ai Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), precum și experți ai PwC, Ecorys și Universitatea din Utrecht au revizuit părți ale proiectelor raportului final. Acest material conține informații cu privire la principalele concluzii ale studiului, precum și tabele simplificate cu privire la metodologia utilizată pentru a estima costurile corupției și sectoarele vizate. Studiul complet poate fi consultat pe site-ul OLAF (http://ec.europa.eu/anti_fraud/policy/preventing-fraud/index_en.htm).
8 state membre și 5 sectoare pentru a estima costurile corupției în achizițiile publice
Importanța economică a achizițiilor publice în Europa este considerabilă: în 2010, un total de 2.406 miliarde de euro - sau aproximativ 20% din PIB-ul UE - au fost cheltuite de guverne, sectorul public și furnizorii de servicii de utilități pentru lucrări publice, bunuri și servicii. Însă nu toate domeniile în care se fac cheltuieli publice sunt acoperite de norme/reguli privind achizițiile publice. Cu toate acestea, anunțuri privind achiziții publice în valoare de 447 miliarde de euro (19% din totalul acestor cheltuieli) au fost publicate în Jurnalul Oficial și în baza de date TED în 2010. Baza de date TED este un pilon important al studiului, iar sumele și procentele menționate în Tabelul 1 se referă numai la această parte a achizițiilor publice.
Studiul Identificarea și reducerea corupției în achizițiile publice în UE este inovator. Datorită unei noi metodologii, este posibil pentru prima oară să se estimeze costurile corupției care afectează achizițiile publice în Uniunea Europeană. Potențialul metodologiei a fost testat în 8 state membre (Franța, Ungaria, Italia, Lituania, Olanda, Polonia, România și Spania), în 5 sectoare ale economiei: drumuri și căi ferate; apă și deșeuri; construcţii urbane / utilitare; formare profesională; cercetare și dezvoltare / high-tech / produse medicale.
Studiul definește corupția ca abuzul de putere pentru un câștig privat. Din moment ce corupția și înțelegerile subterane apar frecvent în tandem și în cele din urmă au același efect - un contract de achiziții publice se atribuie pe bază de concurență neloială -, atât corupția, cât și înțelegerile subterane sunt luate în considerare în acest studiu.
Corupția generează pagube în bugetul public. În acest studiu sunt avute în vedere doar costurile materiale directe ale corupției: consecințele financiare imediate pentru bugetele naționale (inclusiv bugetele regionale și locale) și pentru bugetul UE, atunci când sunt implicate și fonduri UE. Pagubele din bugetul public care au fost investigate reprezintă estimarea valorii financiare a pierderilor prin corupţie cauzate de lipsa de eficacitate (adică un proiect nu își atinge în totalitate obiectivele) sau de ineficiență (adică rezultatele unui proiect nu corespund investițiilor în proiectul respectiv, e.g. costurile proiectului sunt mai mari decât prețul pieței sau rezultatele sunt de calitate inferioară).
Rezultatele pe scurt
· Pagubele publice directe întâlnite în cazurile de corupție și cazurile gri (cazuri cu indicatori mai slabi de corupție) analizate se ridică la 18% din bugetele totale ale proiectelor în cauză, dintre care 13% pot fi atribuite corupției.
· Astfel de pagube directe în cazuri de corupție / cazuri gri rezultă, de obicei, din: depășiri de costuri; întârzieri în implementare și / sau; pierderi în eficacitate (inclusiv calitate inferioară și utilitate îndoielnică).
· Ponderea bugetelor pierdute prin corupție tinde să fie mai mare în cazul proiectelor mici decât în cazul proiectelor mari; cu toate acestea, sumele totale pierdute sunt, evident, mai mari în cazul proiectelor mari.
· În termeni relativi, cele mai mari pierderi directe din bani publici sunt în cazul proiectelor de formare profesională (44% din volumul bugetului a fost pierdut în proiecte afectate de corupție), urmate de toate celelalte sectoare (29% în construcţii urbane / utilitare, 20% în drumuri și căi ferate, 16 % în apă și deșeuri și 5% în cercetare și dezvoltare).
Costuri directe cauzate de corupție în achizițiile publice
Probabilitatea corupției
Metodologia permite estimarea probabilității corupției pentru grupuri de produse. Studiul concluzionează că grupurile de produse cu cea mai mare probabilitate de corupție sunt serviciile în domeniul formării personalului (23-28%) și construcția stațiilor de tratare a apelor reziduale (22-27%). Probabilitatea corupției este estimată a fi mai scăzută pentru achiziția materialelor de construcții feroviare (15-19%), precum și pentru lucrări de construcții de autostrăzi (11-14%), pentru achiziția de materiale de radioterapie, mecanoterapie, electroterapie și fizioterapie (11-14%) și lucrări de construcții de pistă (aeroport) (11-13%).
Costurile corupției
Metodologia permite estimarea costurilor directe ale corupției în cele 5 sectoare (Tabelul 1).
Pe ansamblu, costurile totale directe ale corupției în achizițiile publice în 2010 pentru cele 5 sectoare studiate în 8 state membre sunt estimate între 1,4 și 2,2 miliarde de euro.
Tipuri de corupție
Pe parcursul realizării studiului au fost întâlnite 4 tipuri principale de practici corupte în 96 de cazuri de corupție / cazuri gri:
· Fraudarea licitației: contractul este „promis“ unui contractor, cu sau fără acordul funcționarului public care face oferta. Fraudarea licitației se face prin suprimarea licitației, oferte suplimentare, rotația licitaţiei și subcontractare.
· Comisioane ilicite: funcționarul public cere sau este receptiv la mită, care va fi luată în considerare pe parcursul licitației, inclusiv în procedurile administrative.
· Conflict de interese: funcționarul public are interese personale în cadrul companiei câștigătoare.
· Altele - inclusiv management defectuos intenţionat/ignoranță: funcționarul public nu a efectuat corect verificările sau nu a urmat procedurile necesare și/sau tolerează/ignoră în mod evident managementul defectuos intenţionat al unui contractor.
Per total, studiul estimează că fraudarea licitației se practică în aproape jumătate (48%) din practici şi este cea mai prezentă în proiectele din Apă-Deșeuri și Cercetare-Dezvoltare. Fraudarea licitației apare cel mai des în Ungaria, Polonia, Lituania și Italia (Tabelul 2).
Comisioanele ilicite apar în aproximativ
1 caz din 3. Această practică apare ca fiind răspândită în mod egal în toate sectoarele. Comisioanele ilicite sunt forma de corupție cea mai des întâlnită în Spania și România.
Conflictul de interese se înregistrează în circa 20% din cazuri şi în toate sectoarele, cu o frecvență mai ridicată în domeniile Formare profesională și Construcţii urbane / utilitare.
Managementul defectuos intenţionat se înregistrează în circa 4% din toate practicile.
Cazul I: O unitate a administrației publice a anunţat licitația pentru construcția a două clădiri. Compania desemnată câștigătoare a primit 600.000 de euro pentru consultanță tehnică și control. În același timp, alte companii private au prezentat oferte pentru aceleași servicii cerând 400.000 de euro . Depășirea costului este estimată a fi cu 50% mai mare decât prețul normă (600.000 de euro /400.000 de euro). |
Cazul II: Trei companii licitează pentru un proiect de cercetare de 1,7 milioane de euro. Oferta câștigătoare este cu 180 de euro sub limita bugetului anunţat. Apoi, funcționarul public modifică contractul prelungindu-i durata inițială de 3 ani cu încă 3 ani, dublând perioada de investiții din proiect. Activitatea autorității publice care implementează proiectul trebuie şi ea amânată. |
Cazul III: Contractul pentru reconstrucția unui centru istoric este plafonat la 4,32 milioane de euro. Singurul ofertant înscris depune o ofertă de 5,4 milioane de euro. Un evaluator extern declară licitația invalidă și procedura de achiziție se reia. Același şi singurul ofertant câștigă licitația cu o ofertă de 4,32 milioane de euro. În faza de execuție, costurile cresc cu 1,08 milioane de euro, ridicând costul total al proiectului la 5,4 milioane de euro (exact prețul licitat inițial). Depășirea de costuri este estimată la 25% față de prețul-normă (5,4 milioane de euro / 4,32 milioane de euro). |
Practici pozitive identificate
Metodologia dezvoltată în acest studiu oferă pentru prima oară estimări ale nivelului de corupție din acest domeniu. De aceea, se recomandă intensificarea cercetării privind modalitățile de a măsura eficacitatea instrumentelor și practicilor pentru prevenirea, depistarea și investigarea corupției. Prin urmare, este dificil să se ajungă la concluzii clare cu privire la eficacitatea măsurilor și programelor anticorupție, deoarece - chiar și luând în considerare rezultatele acestui studiu - cunoștințele factuale despre nivelul de corupție sau modificări ale nivelului corupției în achizițiile publice sunt limitate.
Cu toate acestea, studiul permite identificarea practicilor care în teorie pot avea un impact pozitiv. Principalele practici pozitive identificate în acest studiu, care pot ajuta la prevenirea și depistarea stegulețelor roșii cu un grad înalt de predictibilitate, sunt:
· Audit și evaluări independente efectuate în conformitate cu standardele generale de audit și evaluare ale UE.
· Transparență optimă în întregul proces de achiziții publice.
· Datele administrative cu privire la licitații, ofertanți, proiecte şi contractanți sunt colectate și stocate în mod structurat şi sunt disponibile pentru controale, investigații și analize.
· Verificare adecvată a contractanților și beneficiarilor, mai ales a proprietarilor finali care beneficiază de contract.
· Management al riscului corupției care se concentrează nu numai pe contractanți, dar și pe subcontractanți și alte părți implicate în derularea corespunzătoare a contractului.
· Personal de specialitate şi bine instruit în achizițiile publice, care face schimb de experiență și informaţii ale pieței între statele membre.
Unele rezultate ale cerinţelor sistemelor de achiziții publice din statele membre sunt în mod special relevante pentru dezvoltarea de strategii. Acest studiu a identificat că este loc de îmbunătățiri în toate statele membre, mai ales pentru depistarea corupției în achizițiile publice, prin colectarea și analiza datelor, precum și utilizarea indicatorilor de corupție.
· Doar trei state membre (Slovacia, Slovenia și Spania) raportează că platformele lor online de achiziții conțin un model conceput pentru depistarea corupției.
· Deși există baze de date centralizate și/sau locale pentru achizițiile publice în majoritatea celor 27 de state membre (studiul a fost realizat înainte de aderarea Croaţiei la UE), jumătate dintre acestea (Austria, Bulgaria, Cipru, Estonia, Finlanda, Franța, Irlanda, Lituania, Portugalia, Slovacia, Slovenia, Spania și Suedia) analizează astfel de date pentu practicile neobişnuite.
· În Bulgaria, Estonia, Letonia, Malta, Polonia, România, Slovacia, Slovenia și Spania, indicatorii extrași din cazurile concrete de corupție sunt transmişi întregului personal din agențiile guvernamentale relevante.
Practici negative identificate
· Contextul corupției în achizițiile publice este fragmentat. Există mulți actori foarte diferiți implicați în etapele succesive de achiziții publice și în prevenirea, depistarea și investigarea corupției. Niciunul dintre acești actori nu are ca obiectiv exclusiv sau principal lupta împotriva corupției în achizițiile publice.
· Nu există autorități la nivel național sau la nivelul UE care să facă legătura sau să integreze toate datele cu privire la achizițiile publice relevante pentru prevenirea, depistarea și investigarea corupției.
· În ceea ce privește fondurile structurale ale UE, sistemele interne ale Autorităților de Gestionare, Certificare și Audit înființate în statele membre - pentru a preveni, depista și corecta neregulile și suspiciunile de fraudă și de a recupera sumele plătite în mod necuvenit - nu sunt întotdeauna concepute pentru depistarea corupției, iar evaluatorii acestor programe nu se concentrează întotdeauna în mod particular pe acest obiectiv.
Achiziții publice cinstite pentru plăți cinstite: calea de urmat
Pe baza acestui studiu, cele mai importante recomandări pentru toate autoritățile UE şi naționale responsabile pentru achizițiile publice și prevenirea, depistarea și investigarea corupției sunt:
Procesul de achiziții
· Creșterea transparenței achizițiilor publice prin facilitarea accesului public la documentele și datele privind achizițiile publice.
· Autoritățile contractante trebuie să facă toate eforturile necesare pentru a se asigura că achizițiile publice sunt bazate pe piață, generând o cantitate suficientă (dar nu neapărat maximă) de oferte.
· Investiția în organizații profesioniste și centralizate de achiziții. Asigurarea că funcționarii care se ocupă de achiziții sunt bine pregătiți, cu experiență și plătiți în mod adecvat şi existența unei verificări periodice și rotația locurilor de muncă pentru acest personal.
Audit și (auto)evaluare
· Dezvoltarea și implementarea instrumentelor și metodelor adecvate de audit și evaluare pentru a recunoaște și semnala prezența corupției.
· Examinarea prin audit și evaluări de performanță a conținutului proiectelor, cu precădere faţă de verificarea respectării procedurale, de exemplu prin monitorizare și evaluare bazate pe performanță.
· Extinderea obiectului analizei în cadrul auditului și evaluărilor de performanță, de la achiziția efectivă la etapa de pregătire și implementare.
· Dezvoltarea și implementarea la nivelul UE a mai multor și mai bune tehnologii de monitorizare, depistare, analiză și raportare pentru combaterea fraudei și a corupției și punerea acestora la dispoziția statelor membre.
Aplicarea legii
· Înfiinţarea unor agenții de anchetă competente și independente, care să se concentreze pe investigarea corupției în achizițiile publice.
· Împărtășirea informațiilor și a cunoștințelor privind achizițiile publice la nivel național, între statele membre și cu instituțiile centrale ale UE, cum ar fi OLAF, Europol și Eurojust.
· Investiția în sisteme care funcţionează bine pentru avertizorii de integritate, inclusiv protecția adecvată a avertizorilor de integritate.
Colectarea de date
· Asigurarea unei colectări centralizate a datelor de achiziții publice, ghidate totodată în mod explicit de obiectivul de a preveni, detecta și investiga corupția în achizițiile publice.
· Dezvoltarea unei colectări centralizate de statistici semnificative, precise și detaliate cu privire la corupția în achizițiile publice, pentru a contribui la creșterea înțelegerii generale a corupției și a efectului măsurilor de combatere a corupției și a permite compararea și analizarea lor la nivelul UE, precum și intervenții și politici naționale adaptate.
· Adăugarea de câmpuri de date în bazele de date centralizate de achiziții (inclusiv TED), care ar putea alerta în situații de steguleț roșu corupția în achizițiile publice, și asigurarea că acestea sunt completate în mod rapid și complet.
Cercetare
· Extinderea acestui studiu pilot în alte sectoare și state membre.
· Examinarea efectelor indirecte ale corupției în achizițiile publice, deoarece este foarte probabil ca studiul acestora să demonstreze și alte legături între corupție, economie și societate în ansamblu.
· Investiția în cercetarea modalităților de a măsura cauzele și eficiența instrumentelor și a practicilor de prevenire, detectare și investigare a corupției.
O metodologie completă pentru a estima costurile corupției
Metodologia comprehensivă a acestui studiu este mai presus de toate o metodologie econometrică bazată pe patru etape interdependente - așa cum este prezentată în Figura 1.
Studiul distinge 4 categorii de cazuri în achizițiile publice în contextul corupției: cazuri de corupție cu hotărâre judecătorească sau o mărturisire confirmată a uneia dintre părțile implicate; cazuri cu indicii puternice de corupție; cazuri gri cu indicii mai slabe de corupție; cazuri curate cu niciun indiciu de corupție.
27 de indicatori – sau stegulețe roșii (Tabelul 3) – au fost identificate pe baza unei analize aprofundate a 96 de cazuri de corupție / gri și 96 de cazuri curate în 5 sectoare și 8 state membre.
Pentru a evalua probabilitatea și costurile corupției, cei 27 de indicatori au fost ulterior aplicați unor proiecte de achiziții selectate aleatoriu în sectoarele studiate pe grupele de produse specifice.