Pe aceeași temă
La 21 noiembrie, Curtea Constituțională se va pronunța în legătură cu înlăturarea prescripției răspunderii penale pentru infracțiunile de omor. Judecătorii CC au amânat până acum pronunțarea privind Legea 27/2012, prin care s-a modificat și completat Codul Penal, prin înlăturarea prescripției răspunderii penale pentru omor, omor calificat, omor deosebit de grav și infracțiuni intenționate, care au avut ca urmare moartea victimei, inclusiv pentru cele care au îndeplinit termenul de prescripție, la data intrării în vigoare a legii. A fost introdusă prevederea: „indiferent de data la care au fost comise“, ceea ce face imprescriptibile genocidul, crimele contra umanității și crimele de război. Însă această prevedere, din articolul 125, aliniatul 3 din Codul Penal, cum a fost modificată prin Legea 27/2012, a fost contestată la CC în decembrie 2012.
Miza deciziei CC este enormă, în cazul declarării neconstituționale a acestei prevederi multe dosare în care se cercetează crimele Securității, miliției, armatei, dosare ale revoluției din 1989, ale mineriadelor urmând a fi închise, pentru că intervine prescripția. Pe baza modificării Codului Penal s-a putut începe urmărirea penală împotriva lui Alexandru Vișinescu și Ion Ficior. Dar excepția ridicată de Nicolae Trebuian, un condamnat de drept comun, pune în pericol alte multe dosare care s-au prăfuit prin sertarele procurorilor militari, în așteptarea prescripției care intervenea odată cu trecerea timpului.
În expunerea de motive din propunerea de modificare a Codului Penal, se menționa:
- uciderea unei persoane are și consecințe care provoacă, la nivel social, nesiguranță, neliniște, teamă, insecuritate, ceea ce dăunează desfășurării normale a vieții sociale;
- normele penale trebuie să protejeze valorile sociale lezate prin fapta incriminată. Sub acest aspect, suprimarea vieții unei singure persoane are aceeași gravitate și trebuie sancționată cu aceeași rigurozitate ca și crimele comise împotriva unei colectivități sau a unui grup;
- într-un stat de drept democratic, întinderea și intensitatea represiunii penale trebuie să fie determinată, cu prioritate, prin raportare la importanța valorii sociale lezate și să satisfacă exigențele decurgând din principiile drepturilor fundamentale ale omului.
Potrivit inițiatorilor, în elaborarea proiectului legislativ s-a urmărit corelarea legii penale române cu norme și soluții din state europene. În Suedia, de pildă, în 2010, parlamentul a eliminat total prescripția pentru infracțiunile grave (inclusiv cele de omor). Toate aceste infracțiuni, pentru care termenul de prescripție nu era împlinit la data adoptării legii, pot fi anchetate și judecate oricând în viitor, iar vinovații pot fi oricând pedepsiți.
În multe alte țări europene, infracțiunea de omor este imprescriptibilă: Germania, Marea Britanie, Austria, Finlanda, Irlanda, Danemarca, Olanda, Italia, Estonia, Malta sau Cipru. Și în afara Europei există țări cu sisteme democratice consolidate, în care infracțiunea de omor nu se prescrie, exemple fiind Statele Unite ale Americii (în niciunul dintre state omorul nu este prescriptibil), Canada sau Japonia.
Imprescriptibilitatea este prevăzută și pentru infracțiunile de omor și cele intenționate urmate de moartea victimei pentru care nu s-a împlinit termenul de prescripție la data intrării în vigoare a reglementărilor propuse. Exact această soluție a fost adoptată și în Suedia în 2010.
Acesta nu este un caz de retroactivitate. Retroactivitatea este interzisă sub două aspecte: 1) să nu pedepsești astăzi pe cineva pentru o faptă care nu era infracțiune și nu era pedepsită la data când a fost comisă și 2) să nu aplici unei persoane o pedeapsă mai mare decât cea prevăzută de lege la data comiterii infracțiunii. Or, prezentul proiect nu introduce acum infracțiunea de omor (omorul a fost mereu o infracțiune pedepsită de lege) și nici nu mărește sau agravează pedeapsa pentru omor. Aceasta este și motivarea Curții Europene pentru Drepturile Omului, care a decis că principiul neretroactivității nu se încalcă prin prelungirea sau eliminarea prescripției.
În concluzie, prelungirea sau înlăturarea termenelor de prescripție, câtă vreme nu s-au împlinit, este posibilă și se întemeiază pe obligația legală a autorului infracțiunii de a răspunde, oricând, pentru consecințele faptei sale.
În expunerea de motive, inițiatorii Legii 27/2012 subliniază faptul că noua lege se aplică și consecințelor juridice ale unui fapt trecut, dacă aceste consecințe juridice nu s-au epuizat complet și își produc încă efectul, sunt în curs, la data intrării ei în vigoare. În cazul infracțiunii de omor, chiar dacă fapta (omorul) a fost comisă înainte de noua lege, consecințele juridice ale acestei fapte (care constau în atragerea răspunderii penale a autorului) se produc și există pe toată durata termenului de prescripție existent; ele se epuizează, se consumă integral numai în momentul împlinirii termenului de prescripție, deoarece, oricând, pe durata termenului de prescripție, autorul omorului poate fi tras la răspundere penală.
Din aceste motive, dacă termenul de prescripție nu este împlinit la data intrării în vigoare a noii legi, această nouă lege poate reglementa consecințele încă neepuizate ale faptei trecute, deci poate reglementa, ca lege activă și nu retroactivă, regimul prescripțiilor aflate în curs.
Curtea Europeană a Drepturilor Omului1 a decis că extinderea termenului de prescripție pentru infracțiunile săvârșite anterior, dar pentru care, la intrarea în vigoare a modificării legislative, nu se împlinise încă termenul de prescripție este în acord cu Convenția Europeană a Drepturilor Omului și nu încalcă principiul neretroactivității (din art 7. alin. 1). Curtea a decis că nu s-a încălcat principiul neretroactivității legii penale, întrucât noua lege nu a modificat conținutul incriminării (condițiile pentru ca fapta să fie considerată infracțiune și pedeapsa aplicabilă). Curtea a menționat expres că art. 7 din Convenție nu interzice extinderea termenului de prescripție și aplicarea imediată a noii reglementări.
Acest principiu se regăsește și în Convenția europeană privind imprescriptibilitatea crimelor de război și crimelor contra umanității, adoptată la Strasbourg la 25 ianuarie 1974, care prevede în art. 2 par. 2: „Convenția se aplică și infracțiunilor comise înainte de intrarea ei în vigoare, în cazurile în care nu a expirat până la acea dată termenul de prescripție“.
De altfel, în niciun tratat, convenție sau lege nu există dreptul de a nu fi pedepsit sau de nu a executa o pedeapsă după trecerea unui anumit număr de ani. Dimpotrivă, dreptul la viață este un drept fundamental, prevăzut expres și garantat în convențiile internaționale privind drepturile omului.
Totodată, proiectul prevede și eliminarea prescripției pentru executarea pedepselor în cazul infracțiunilor de omor. Simpla condamnare a autorului unui omor, dacă nu este urmată și de executarea pedepsei aplicate prin hotărârea de condamnare, nu ar reprezenta decât o măsură iluzorie de protecție a valorilor sociale, respectiv a vieții umane, a ideii de justiție și a încrederii în justiție.
Prin modificarea Codului Penal prin Legea 27/2012 se vizează și completarea textelor care prevăd imprescriptibilitatea infracțiunilor de genocid, contra umanității și de război, prin introducerea sintagmei „indiferent de data la care au fost comise“.
Introducerea precizării „indiferent de data la care au fost comise“ pune în acord Codul Penal cu textul art. I al Convenţiei ONU asupra imprescriptibilităţii crimelor de război şi a crimelor împotriva umanităţii (Adoptată şi deschisă spre semnare de Adunarea Generală a Naţiunilor Unite prin Rezoluţia 2.391 (XXIII) din 26 noiembrie 1968. Ratificată de România prin Decretul nr. 547/ 29 iulie 1969. Intrată în vigoare la 11 noiembrie 1970 conform dispoziţiilor art. VIII).
În acest sens, art. I din Convenția ONU prevede:
„Oricare ar fi data la care au fost comise, crimele următoare sunt imprescriptibile:
a) crimele de război, aşa cum sunt definite în Statutul Tribunalului Militar Internaţional de la Nürnberg din 8 august 1945 şi confirmate prin rezoluţiile Adunării Generale a Organizaţiei Naţiunilor Unite 3 (I) şi 95 (I) din 13 februarie 1946 şi 11 decembrie 1946 şi, în special, «infracţiunile grave» enumerate în convenţiile de la Geneva din 12 august 1949 pentru protecţia victimelor de război;
b) crimele contra umanităţii, indiferent dacă sunt comise în timp de război sau în timp de pace, aşa cum sunt definite în Statutul Tribunalului Militar Internaţional de la Nürnberg din 8 august 1945 şi confirmate prin rezoluţiile Adunării Generale a Organizaţiei Naţiunilor Unite 3 (I) şi 95 (I) din 13 februarie 1946 şi 11 decembrie 1946, evicţiunea prin atac armat sau ocupaţie şi acte inumane care decurg din politica de apartheid, precum şi crima de genocid, aşa cum este definită în Convenţia din 1948 pentru prevenirea şi pedepsirea crimei de genocid, chiar dacă aceste acte nu constituie o violare a dreptului intern al ţării în care au fost comise”.
Convenţia ONU porneşte de la un precedent istoric ilustru, cel al Cartei Tribunalului Militar Internaţional de la Nürnberg, ale cărei principii de drept internaţional sunt recunoscute ulterior prin Rezoluţiile ONU 3 (I) şi 95 (I) din 13 februarie 1946 şi 11 decembrie 1946. Finalitatea Convenţiei ONU este aceea de a stabili un regim juridic derogator pentru un set de infracţiuni, în sensul în care acestea sunt declarate imprescriptibile, indiferent de momentul la care au fost comise şi indiferent dacă, la momentul comiterii lor, acestea constituiau încălcări ale legii penale naţionale în ţările în care au fost comise (Rezoluţia Adunării Generale ONU, nr. 2391 (XXIII) din 26 noiembrie 1968, Art. 1). Este de notorietate că aceste prevederi s-au aplicat pentru fapte comise anterior adoptării lor (cum sunt crimele de genocid, contra umanității și de război din timpul celui de al doilea război mondial).
1. Cazul Coëme and Others c. Belgia (cererile nr. 32492/96, 32547/96, 32548/96, 33209/96 şi 33210/96, hotărârea din 22 iunie 2000, definitivă la 18 octombrie 2000 – par. 148 – 151).