22 PLUS, nr. 348 - Palatele Știrbey din Bucureşti şi Buftea

Fara Autor | 05.11.2013

Pe aceeași temă

Cele două palate Știrbey din Bu­cu­rești și Buftea reprezintă un mo­del de trăinicie de-a lungul se­co­lelor. Urmărind istoria lor, par­curgem etape importante din epo­ca modernă a Țării Românești/Ro­mâ­niei, de la primii pași spre europenizare pâ­nă la conturarea specificului național. Înfățișarea unitară sub care ni se prezintă astăzi se datorează voinței și înțelegerii familiei Știrbey, care a știut să respecte gus­tul generațiilor anterioare, fără in­ter­venții majore.

Dincolo de însemnătatea arhitecturală şi estetică a celor două monumente exis­ten­te şi astăzi, reşedinţele Stirbey ocupă un loc de seamă în istoria secolelor al XIX-XX-lea, ele fiind scena unor evenimente po­litice în perioada în care au fost re­șe­din­ță domnească, respectiv princiară. Amin­tim, astfel, evenimente mondene oca­zio­nate de primirea Prințului Albert al Pru­siei, în 1843, vizita prinţului de coroană al Germaniei, în 1909, și semnarea Păcii de la Buftea, în 1918. De asemenea, trebuie amintită moșia Buftea și ca loc de pe­tre­cere a timpului liber pentru familia regală, și ca loc de recreere pentru nenumărați oameni politici.

 

Proprietatea din Calea Victoriei

Situat pe Podul Mogoşoaiei, Palatul Ştir­bey se afla în „zona rezidenţială“ a ma­rilor boieri, în porţiunea cuprinsă între casele Golescu şi barieră. În ultimele de­cenii ale secolului al XVIII-lea, pro­prie­tatea se afla într-o zonă cu terenuri relativ întinse, chiar și virane, între casele Bă­lă­ceanu și Faca-Romanit. În ultimii ani ai se­colului, vornicul Barbu C. Știrbey se mută definitiv la București, stabilindu-se pe pro­prietatea de pe Podul Mogoșoaiei. Într-o ca­tagrafie a Poliției Bucureștilor din 1798, ci­tată de istoricul Ionescu-Gion1, era con­semnată deja casa banului Știrbey. Avem cunoștință de două cumpărări făcute de el pentru extinderea proprietății: în 3 august 1804 cumpără de la Amzea Croitoru și so­ția lui „casele cu locul lor după Podu Mo­goșoai“2 și în 14 aprilie 1806, de la Du­mi­tru Sîrbu, „un loc cu case din Podul Mo­goșoai“3.

Pe proprietatea sa astfel lărgită se afla cel puțin o casă, din 17804, dar nu știm cu exac­titate dacă noul ban a pus să se cons­truiască și altele. Confirmarea existenței casei și a continuității locuirii ne este dată și de istoricul George Costescu, când afir­ma că: „Tot pe calea Victoriei, în sus, la colțul cu strada Banului era, ca și acum, Palatul lui Știrbey – casă frumoasă și impunătoare chiar pentru Bucureștii de azi. Această clădire, ridicată pe vremi de neamul Știrbey-ilor, a servit de reședință Marelui Logofăt Barbu, frate cu Gheorghe Bibescu-Vodă...“5 (s.n.).

Barbu D. Știrbey, fiul său adoptiv, mărește în 1832 proprietatea cu noi terenuri, spre strada Manea Brutaru, și reclădește fosta casă boierească între 1833-1835 (după pro­iectul arh. Michel Sanejouand), adăugând și o capelă-paraclis. Gustul său se îndreap­tă spre stilul neoclasic atât în spațiul pri­vat, cât și în cel public. El va ocupa latura ves­tică a palatului, în timp ce soţia sa pe cea estică, legată şi de capelă.

Decorația interioară a palatului respecta şi ea gustul pentru neoclasicism (plafoane pictate, coloane, frontoane, antablamente, stucaturi, reliefuri), iar mobilierul, atât cât poate fi reconstituit din inventare, amin­tiri şi cronicile unor evenimente, oferă o imagine clară a stilului de viaţă de tip oc­ci­dental. În timpul domniei sale, în 1850, se clădește obahta/corpul de gardă și în 1853 se amenajează o grădină publică vi­zavi de palatul de locuință.

Tot Barbu Știrbey este cel care alege ca pa­lat de vară Mănăstirea Cotroceni, iar mo­șia Buftea-Bucoveni, zestrea soției sale, îi era teren de vânătoare. Pentru Cotroceni comandă arh. Anton Hefft un proiect de refacere a clădirilor mănăstirești în stil neo­­clasic la exterior, precum şi de amenajare a grădinii ca spaţiu de relaxare. În acest sens apelează la peisagistul Carl Friedrich Meyer (1817-1852), cu care colaborase an­terior la amenajarea grădinilor publice în spirit romantic.

Domnitorul a beneficiat și de „palatul de țe­remonie“ sau „palatul vechiu“ din fos­tele Case Golescu, situat tot pe Podul Mo­goșoaiei, dar utilizat mult mai rar, pentru ocazii publice. Între 1851-18526 el a în­zes­trat cu mobile vieneze doar sala tronului și spațiile de primire.

În ultima parte a vieții, fostul domnitor Știrbey se stabilește la Nisa, unde cumpără o vilă în 1863. Vila fusese construită de fa­milia Orestis, în 1845, pe Promenade des Anglais, și locuită de contesa Tihatcheff, ma­rele-duce Mihail, împărăteasa-mamă Ma­ria Alexandra Feodorovna și alți mem­bri ai familiei ruse7. Merită subliniat faptul că Barbu Știrbey continuă și aici pasiunea pentru grădinărit, eforturile sale fiind apre­ciate chiar de ghidurile vremii.

Treptat, fiul său Alexandru B. Știrbey achi­ziționează terenurile cu casele învecinate, astfel încât la moartea sa, în 1895, pro­prie­tatea din Calea Victoriei era delimitată în partea dreaptă de Calea Griviței. Tot el co­mandă arh. Friedrich Hartmann prin­ci­palele proiecte de refacere a palatului, de extindere și amenajare a dependințelor.

Ultimele construcții, care datează din pri­mele decenii ale secolului al XX-lea, au fost inițiate de a treia generație de prinți, George A. și Barbu A. Știrbey: palatul de pe Calea Griviței (arh. Nicolae Ghika-Bu­dești) și pivnițele și Administrația în­tre­prinderilor Știrbey (ing. Vignali-Gam­ba­ra).

 

Moșia Știrbey de la Buftea

Istoria moșiei Buftea poate fi reconstituită în linii mari, chiar și în lipsa unor hri­soave sau autorizații de construcție. Pro­prietăţi ale familiei Ştirbey în zona Co­lentina sunt atestate încă de la începutul secolului al XVII-lea: mănăstirea de că­lugări Cernica „s-a fondat de marele vor­nic Cernica Ştirbei la a. 1608, având hra­mul Sf. Nicolae“8; ar fi existat şi o mă­năs­tire de maici „înfiinţată de jupânesa Chiaj­na, soţia vornicului Cernica Ştirbei“.

În primul deceniu al secolului al XIX-lea, vornicul Barbu C. Ştirbey avea terenuri în zona mai apropiată Bucureştiului, pe care le va vinde familiei Ghica, care le va co­masa în proprietatea Ghica-Tei Colentina, unde se va construi în 1822 palatul în stil neoclasic.

Moșia Bucoveni intră în posesia familiei lui Barbu D. Știrbey în 1821, fiind primită de Elisabeta Cantacuzino ca zestre de la un­chiul și epitropul ei, marele ban Gri­gore Brâncoveanu. În 1845, tânărul vornic face un schimb de moșii cu Mănăstirea Radu Vodă, devenind proprietar al moșiei Flămânzeni. Cele două vor fi trupuri ale moșiei Știrbey de la Buftea. Inițial, te­re­nurile au fost folosite pentru vânătoare și în scopuri agricole.

În 1844, vornicul Barbu D. Știrbey dă po­runcă să se construiască cişmeaua-bazin, decorată cu elemente clasice: „În mijlocul unei alei umbrose este o cişmea cu apă forte bună la beut, care portă urmetoarea inscripţie: «Acestă cisme s-au rădicat de dumnealui marele dvornic Barbu Stirbei şi s-au lucrat de Hristea Tersaneliu ceş­me­gi­ul 1844 iulie.» De altă parte cu litere noui «renovat de principele Al.B. Stirbei, 1888»“. În prezent dispărută, locul ei se afla lângă o pergolă, elementele decorative se pot reconstitui din fotografii de familie: trebuie remarcată forma dreptunghiulară, sub nivelul pământului, elementele neo­re­nascentiste clasicizante în decoraţie (ar­ca­de, firide, stâlpi cu capitel corintic, mas­cheron, cochilii, rozete, un panou de­co­rativ cu doi păuni afrontaţi). Prezenţa aces­tui monument trebuie pusă în le­gă­tură şi cu Casa mică a vornicului devenit domnitor, care a preferat acest stil cla­si­cizant şi la reşedinţa sa din Bucureşti.

În 1859, moșia Buftea este donată fiului lor, Alexandru B. Știrbey, care își în­te­me­iază aici un cămin trainic pentru cei opt copii ai săi cu Maria Ghika-Comănești. Ins­pirat de o cabană elvețiană, el construiește conacul romantic între 1863-1864 și se în­grijește de ridicarea capelei funerare între 1871-1890, după planurile arhitectului da­nez-austriac Theophil von Hansen.

În 1895, la Buftea sosește tânăra soție a prințului Barbu A. Știrbey, Nadeja G. Bi­bes­cu. Aceasta va contribui la amenajările interioare ale reședinței și la cele pei­sa­gis­tice ale parcului, dezvoltând grădina, li­vezile, serele. Personalitatea sa artistică a putut fi adusă la lumină prin intermediul fotografiilor, schițelor, poeziilor și a altor creații. Printre sursele sale de inspiraţie într-o primă etapă, corespunzând pri­mu­lui deceniu petrecut de ea în România (1895-1906), se identifică cu precădere mo­dele franceze punctate cu influenţe ori­entale (stilul Mariano Fortuny). În cea de-a doua perioadă până la primul război mon­dial, sursele de inspirație se diversifică, existând o mai mare deschidere către arta populară românească.

Prințul Barbu reușește cu abilitate să dez­volte ferma și fabricile, inaugurând o nouă etapă de prosperitate economică. Cuplul își va crește aici cele patru fiice. Din mo­tive politice, vor fi nevoiți să își părăsească de două ori căminul, prima dată între oc­tombrie 1916-1918, refugiindu-se în Mol­do­va, apoi între 1931-1940, în timpul dom­niei lui Carol al II-lea. După moartea prin­țului Barbu, din martie 1946 și până la na­ționalizare, domeniul este îngrijit de Șer­ban Flondor, ginerele Știrbey.

Dincolo de însemnătatea arhitecturală a uneia dintre cele mai bine păstrate re­șe­dințe princiare, Buftea are un rol im­por­tant în istoria antebelică și postbelică a țării noastre prin vizitele familiei regale a României, ale unor mari personalități po­litice și artistice, prin evenimentele des­fă­șurate aici.

 

NOTE:

1. G.I. Ionescu-Gion, Istoria Bucurescilor, Ed. Socec, București, 1899, p. 424.

2. B.A.R., mss., document istoric 55/MCMLX.

3. B.A.R., mss., document istoric 59/MCMLX.

4. A.N.R., Fondul Ministerul Finanţelor - Serviciul Succesiunilor, dosarul succesiunii Barbu Ştirbey nr. 159/1946, f. 4.

5. George Costescu, Bucureștii vechiului regat, Ed. Universul, 1944, p. 59.

6. A.N.R., fond M.C.I.P, A.N.D.M.B., Fond P.M.B. General, dosar 33/1852 reparații.

7. A. Lacoste, G. Pietri, Nice guide pratique et pittoresque, V.E. Gauthier, Nice, 1888, p. 58.

8. C. Alessandrescu, Dicţionarul geografic din Ilfov, Socecu, Bucuresci, 1892, p. 113

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22