22 PLUS, nr. 353 Procedura înființării instituţiei Procurorului European

Fara Autor | 22.12.2014

Pe aceeași temă

Instituirea Procurorului European este pre­văzută în Tratatul privind Func­țio­narea Uniunii Europene (TFUE) în contextul spațiului de libertate, se­cu­ritate și justiție. Articolul 86 din Tratat precizează:

 

1) Pentru combaterea infracțiunilor ca­re aduc atingere intereselor financiare ale Uniunii, Consiliul, hotărând prin re­gulamente în conformitate cu o pro­cedură legislativă specială, poate ins­titui un Parchet European, pornind de la Eurojust. Consiliul hotărăște în una­ni­mitate, după aprobarea Par­la­men­tu­lui European.

 

În cazul în care nu există unanimitate, un grup compus din cel puțin nouă sta­te membre poate solicita ca proiectul de regulament să fie trimis spre exa­minare Consiliului European. În acest caz, procedura în cadrul Consiliului se suspendă. După dezbateri, în cazul rea­lizării unui consens, Consiliul Eu­ro­pean, în termen de patru luni de la sus­pendare, retrimite proiectul Con­si­liului, spre adoptare.

 

În același termen, în cazul unui de­za­cord și în cazul în care cel puțin nouă state membre doresc stabilirea unei for­me de cooperare consolidată pe ba­za proiectului de regulament respectiv, acestea informează Parlamentul Eu­ro­pean, Consiliul și Comisia în con­se­cință. În acest caz, autorizarea de a sta­bili o formă de cooperare consolidată, menționată la articolul 20 alineatul (2) din Tratatul privind Uniunea Eu­ro­pea­nă și la articolul 329 alineatul (1) din prezentul tratat, se consideră acordată și se aplică dispozițiile privind formele de cooperare consolidată.

 

2) Parchetul European are competența de a cerceta, de a urmări și de a tri­mi­te în judecată, după caz, în colaborare cu Europol, autorii și coautorii in­frac­țiunilor care aduc atingere intereselor financiare ale Uniunii, în conformitate cu normele stabilite în regulamentul pre­văzut la alineatul (1). Parchetul Eu­ropean exercită în fața instanțelor com­petente ale statelor membre acțiunea publică în legătură cu aceste in­frac­ți­uni.

 

3) Regulamentele prevăzute la alineatul (1) stabilesc statutul Parchetului Eu­ro­pean, condițiile de exercitare a atri­bu­țiilor acestuia, regulamentul de pro­ce­dură aplicabil activităților sale, precum și normele care reglementează ad­mi­si­bilitatea probelor și normele aplicabile controlului jurisdicțional al actelor de procedură adoptate în exercitarea atri­buțiilor sale.

 

4) Consiliul European poate adopta, în același timp sau ulterior, o decizie de modificare a alineatului (1) în sco­pul extinderii atribuțiilor Parchetului European pentru a include combaterea criminalității grave de dimensiune trans­frontalieră și în scopul modificării corespunzătoare a alineatului (2) în ce­ea ce privește autorii și coautorii in­frac­țiunilor grave care afectează mai multe state membre. Consiliul European ho­tărăște în unanimitate, după aprobarea Parlamentului European și după con­sultarea Comisiei.

 

Propunerea Comisiei privind un re­gu­lament de instituire a Parchetului Eu­ropean (EPPO) a fost adoptată la 17 iu­lie 2013.

 

Până pe 28 octombrie 2013, cele 28 de state membre au avut termen să tri­mi­tă Comisiei Europene obiecţii la even­tualele încălcări ale principiului sub­sidiarității sesizate în proiectul Co­mi­siei de creare a Parchetului European.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22