22 PLUS, nr. 353 Proiectul inițial al Comisiei Europene

Fara Autor | 22.12.2014

Pe aceeași temă

Pe 17 iulie 2013, Comisia Europeană a înaintat Propunerea de Regulament al Consiliului de Instituire a Parchetului European.

 

 

Înființarea Procurorului European era ne­cesară pentru o coordonare eficientă a cer­cetărilor și urmăririlor penale legate de fon­durile comunitare.

Sistemul actual, în care statele membre sunt singurele responsabile în domeniu, sus­ținute de Eurojust și Europol, s-a do­vedit a nu fi suficient pentru a face față nivelului ridicat de criminalitate relevantă și cu prejudicii tot mai mari.

 

Principalele prevederi din proiect

 

– Misiunea Parchetului European este com­baterea infracțiunilor care aduc atin­gere intereselor financiare ale Uniunii. Are competența de a cerceta, de a urmări penal și de a trimite în judecată autorii și coautorii acestor infracțiuni. Parchetul European coordonează și supraveghează cercetările și întreprinde acte de urmărire penală, inclusiv închiderea cazului.

Procurorul European exercită în fața instanțelor competente ale statelor mem­bre acțiunea publică în legătură cu in­frac­țiunile privind fondurile comunitare, in­clusiv formulează actul de inculpare și ori­ce cale de atac până la pronunțarea unei hotărâri definitive în cazul respectiv.

Procurorul European, adjuncții aces­tu­ia, procurorii europeni delegați și per­so­na­lul lor național sunt in­de­pen­denți, nu so­li­cită și nu acceptă ins­truc­ți­uni de la nicio persoană, stat membru sau instituție, or­ganism, oficiu sau agenție a Uni­unii, în exer­citarea funcțiilor lor.

– Procurorul european răspunde în fața Parlamentului European, Consiliului și a Co­misiei Europene.

 

Structura și organizarea Parchetului European

 

– Structura Parchetului European cu­prin­de procurorul european, patru adjuncți ai acestuia, procurorii europeni delegați sta­biliți în statele membre și personalul care îi sprijină în executarea sarcinilor.

– Cercetările și urmăririle penale sunt în­treprinse de procurorii europeni delegați, sub conducerea și supravegherea pro­cu­ro­rului european.

– În fiecare stat membru există cel puțin un procuror european delegat, care face par­te integrantă din Parchetul European. Procurorii europeni delegați sunt complet independenți de organismele naționale și fără obligații față de acestea. Ei sunt nu­miți pentru un mandat de cinci ani, care poate fi reînnoit. Sunt numiți de pro­cu­ro­rul european, dintr-o listă de cel puțin trei candidați prezentată de statul mem­bru. Procurorii europeni delegați își pot exercita și funcția de procurori naționali.

– Procurorul european este numit de Con­siliu, cu aprobarea Parlamentului Eu­ro­pean, pentru un mandat de opt ani, care nu poate fi reînnoit.

Desfășurarea cercetărilor

– Procurorul european delegat desemnat conduce cercetarea în numele și în con­for­mitate cu instrucțiunile procurorului eu­ropean. El poate întreprinde măsurile de cercetare pe cont propriu sau poate ins­trui autoritățile competente de asigurare a respectării legii din statul membru în care se află. Aceste autorități vor respecta ins­trucțiunile procurorului european delegat și vor executa măsurile de cercetare care le sunt atribuite.

 

Măsuri de cercetare

 

Parchetul European are competența de a solicita sau de a dispune următoarele mă­suri de cercetare în exercitarea com­pe­ten­țelor sale:

– percheziția oricăror sedii, terenuri, mij­loace de transport, locuințe private, haine și orice alte bunuri personale sau sisteme informatice;

– obținerea oricărui obiect sau document relevant sau a oricăror date informatice sto­cate, inclusiv date privind traficul de te­lecomunicație și date bancare, criptate sau decriptate, în original sau într-o altă for­mă specificată;

– sigilarea sediilor și a mijloacelor de trans­port și înghețarea datelor pentru păs­trarea integrității acestora, evitarea pier­derii sau contaminării probelor sau asi­gurarea posibilității de confiscare;

– înghețarea mijloacelor sau produselor infracțiunii, inclusiv înghețarea activelor;

– interceptarea telecomunicațiilor, in­clu­siv a e-mail-urilor către și de la persoana sus­pectată sau a oricărei conexiuni de tele­co­mu­nicații utilizate de persoana sus­pec­tată;

– supravegherea în timp real a te­le­co­mu­ni­cațiilor prin ordonarea transmisiei ins­tan­tanee a datelor privind traficul de tele­co­municații, pentru a localiza persoana sus­pectată și pentru a identifica persoanele care au fost în contact cu aceasta la un anu­mit moment;

– monitorizarea tranzacțiilor financiare și înghețarea tranzacțiilor financiare vii­toa­re;

 

Necesitatea înființării Parchetului

 

În momentul de față, Uniunea are un control redus asupra cheltuielilor efectuate de statele membre și, practic, nicio putere de a interveni în cazurile de utilizare ilegală a fondurilor comunitare.

Rata de urmăriri penale încheiate cu succes variază considerabil în UE, de la un stat membru la altul - de la 19% până la 91%. Aceasta denotă un decalaj la nivelul mecanismelor existente de protecție și impune luarea de măsuri corective.

Instituirea Parchetului va conduce la o creștere a numărului de urmăriri penale a infracțiunilor care aduc atingere intereselor financiare ale Uniunii, a numărului condamnărilor și la un nivel mai ridicat de recuperare a fondurilor obținute ilegal.

– efectuarea de măsuri de supraveghere în locuri care nu sunt publice, prin or­do­na­rea supravegherii audio și video sub aco­perire a locurilor care nu sunt publice, ex­cluzând supravegherea video a locuințelor private, și înregistrarea rezultatelor;

– efectuarea de cercetări sub acoperire, prin ordonarea unui agent să acționeze sub acoperire sau sub o identitate falsă;

– confiscarea obiectelor necesare ca pro­b­e;

– obținerea accesului la registrele publice naționale sau europene și a registrelor păs­trate de entități private în interes public;

– interogarea persoanei suspectate și a mar­torilor;

– numirea experților, din oficiu sau la ce­rerea persoanei suspectate, atunci când sunt necesare cunoștințe de specialitate etc.

Măsurile de cercetare se supun autorizării judiciare, dacă această cerință este pre­vă­zută în legislația națională a statului mem­bru unde urmează să fie efectuată cer­ce­tarea.

Parchetul European poate solicita au­to­ri­tății judiciare competente arestarea sau ares­tarea preventivă a persoanei su­spe­c­ta­te, în conformitate cu legislația na­țio­nală.

Bugetul instituției

 

Proiectul prevedea că Parchetul European va intra într-un ritm normal de funcționare odată ce se va atinge nivelul complet de personal, în anul 2013. Atunci va avea în schemă 235 de persoane, dintre care 180 de posturi prevăzute în schema de personal și 55 de angajați externi. Costul estimat pentru 2023 cu acest nivel de personal este de aproximativ 35 milioane euro.

Având în vedere dublul statut al procurorilor delegați (de procurori europeni și procurori naționali), aceștia vor primi remunerație de la bugetul UE și vor fi supuși Statutului personalului. Parte din personalul folosit de instituție va fi preluat treptat de la OLAF, împreună cu bugetul aferent.

 

Procurorul European poate propune per­soanei suspectate, după ce aceasta a re­pa­rat prejudiciul cauzat prin săvârșirea in­fracțiunii, să achite o amendă forfetară ca­re, odată plătită, antrenează închiderea definitivă a cazului (tranzacție). Dacă per­soana suspectată este de acord, aceasta plă­tește amenda forfetară Uniunii.

 

Confiscarea

 

În cazul în care, la cererea Parchetului Eu­ropean, instanța națională competentă a dispus printr-o hotărâre definitivă con­fis­carea oricăror bunuri având legătură cu infracțiunea sau venituri derivate dintr-o infracțiune care intră în sfera de com­pe­tență a Parchetului European, valoarea mo­netară a acestor bunuri sau venituri se transferă la bugetul Uniunii, în măsura necesară pentru compensarea pre­ju­di­ciu­lui cauzat Uniunii.

 

 

http://www.revista22.ro/nou/imagini/2014/1292/p2.jpg

Bruxelles, 17 iulie 2013: Viviane Reading, vicepreşedintele Comisiei Europene, şi Algirdas Šemeta, comisarul european pentru Impozitare şi Uniune Vamală, Audit şi Antifraudă, într-o conferinţă de presă despre Parchetul European (foto: Comisia Europeană)

 

Garanții procedurale

 

Activitățile Parchetului European se des­fășoară în deplină conformitate cu drep­tu­rile persoanelor suspectate consacrate în Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, inclusiv cu dreptul la un pro­ces echitabil și dreptul la apărare.

Orice persoană suspectată și acuzată im­plicată în procedurile desfășurate de Par­chetul European are, cel puțin, ur­mă­toa­rele drepturi procedurale, astfel cum sunt prevăzute în legislația Uniunii și în le­gis­lația națională a statului membru: dreptul la interpretare și traducere, dreptul la in­formații și accesul la materialele cazului, dreptul la un avocat și dreptul de a co­mu­nica cu părți terțe și de a informa părți terț­e în caz de detenție, dreptul la tăcere și prezumția de nevinovăție, dreptul la asis­tență juridică, dreptul de a prezenta probe, de a numi experți și de a audia martori.

După confirmarea actului de inițiere a ac­țiunii penale de către instanța națională com­petentă, drepturile procedurale ale per­soanelor suspectate și ale persoanelor acuzate se vor baza pe regimul național apli­cabil în cazul relevant.

 

În cazul în care cercetările Parchetului Eu­ropean implică persoane protejate de pri­vilegii sau imunități, se solicită ridicarea acestora, instituțiilor naționale sau eu­ro­pene competente.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22