Pe aceeași temă
Pe 17 iulie 2013, Comisia Europeană a înaintat Propunerea de Regulament al Consiliului de Instituire a Parchetului European.
Înființarea Procurorului European era necesară pentru o coordonare eficientă a cercetărilor și urmăririlor penale legate de fondurile comunitare.
Sistemul actual, în care statele membre sunt singurele responsabile în domeniu, susținute de Eurojust și Europol, s-a dovedit a nu fi suficient pentru a face față nivelului ridicat de criminalitate relevantă și cu prejudicii tot mai mari.
Principalele prevederi din proiect
– Misiunea Parchetului European este combaterea infracțiunilor care aduc atingere intereselor financiare ale Uniunii. Are competența de a cerceta, de a urmări penal și de a trimite în judecată autorii și coautorii acestor infracțiuni. Parchetul European coordonează și supraveghează cercetările și întreprinde acte de urmărire penală, inclusiv închiderea cazului.
– Procurorul European exercită în fața instanțelor competente ale statelor membre acțiunea publică în legătură cu infracțiunile privind fondurile comunitare, inclusiv formulează actul de inculpare și orice cale de atac până la pronunțarea unei hotărâri definitive în cazul respectiv.
– Procurorul European, adjuncții acestuia, procurorii europeni delegați și personalul lor național sunt independenți, nu solicită și nu acceptă instrucțiuni de la nicio persoană, stat membru sau instituție, organism, oficiu sau agenție a Uniunii, în exercitarea funcțiilor lor.
– Procurorul european răspunde în fața Parlamentului European, Consiliului și a Comisiei Europene.
Structura și organizarea Parchetului European
– Structura Parchetului European cuprinde procurorul european, patru adjuncți ai acestuia, procurorii europeni delegați stabiliți în statele membre și personalul care îi sprijină în executarea sarcinilor.
– Cercetările și urmăririle penale sunt întreprinse de procurorii europeni delegați, sub conducerea și supravegherea procurorului european.
– În fiecare stat membru există cel puțin un procuror european delegat, care face parte integrantă din Parchetul European. Procurorii europeni delegați sunt complet independenți de organismele naționale și fără obligații față de acestea. Ei sunt numiți pentru un mandat de cinci ani, care poate fi reînnoit. Sunt numiți de procurorul european, dintr-o listă de cel puțin trei candidați prezentată de statul membru. Procurorii europeni delegați își pot exercita și funcția de procurori naționali.
– Procurorul european este numit de Consiliu, cu aprobarea Parlamentului European, pentru un mandat de opt ani, care nu poate fi reînnoit.
Desfășurarea cercetărilor
– Procurorul european delegat desemnat conduce cercetarea în numele și în conformitate cu instrucțiunile procurorului european. El poate întreprinde măsurile de cercetare pe cont propriu sau poate instrui autoritățile competente de asigurare a respectării legii din statul membru în care se află. Aceste autorități vor respecta instrucțiunile procurorului european delegat și vor executa măsurile de cercetare care le sunt atribuite.
Măsuri de cercetare
Parchetul European are competența de a solicita sau de a dispune următoarele măsuri de cercetare în exercitarea competențelor sale:
– percheziția oricăror sedii, terenuri, mijloace de transport, locuințe private, haine și orice alte bunuri personale sau sisteme informatice;
– obținerea oricărui obiect sau document relevant sau a oricăror date informatice stocate, inclusiv date privind traficul de telecomunicație și date bancare, criptate sau decriptate, în original sau într-o altă formă specificată;
– sigilarea sediilor și a mijloacelor de transport și înghețarea datelor pentru păstrarea integrității acestora, evitarea pierderii sau contaminării probelor sau asigurarea posibilității de confiscare;
– înghețarea mijloacelor sau produselor infracțiunii, inclusiv înghețarea activelor;
– interceptarea telecomunicațiilor, inclusiv a e-mail-urilor către și de la persoana suspectată sau a oricărei conexiuni de telecomunicații utilizate de persoana suspectată;
– supravegherea în timp real a telecomunicațiilor prin ordonarea transmisiei instantanee a datelor privind traficul de telecomunicații, pentru a localiza persoana suspectată și pentru a identifica persoanele care au fost în contact cu aceasta la un anumit moment;
– monitorizarea tranzacțiilor financiare și înghețarea tranzacțiilor financiare viitoare;
|
Necesitatea înființării Parchetului |
În momentul de față, Uniunea are un control redus asupra cheltuielilor efectuate de statele membre și, practic, nicio putere de a interveni în cazurile de utilizare ilegală a fondurilor comunitare. Rata de urmăriri penale încheiate cu succes variază considerabil în UE, de la un stat membru la altul - de la 19% până la 91%. Aceasta denotă un decalaj la nivelul mecanismelor existente de protecție și impune luarea de măsuri corective. Instituirea Parchetului va conduce la o creștere a numărului de urmăriri penale a infracțiunilor care aduc atingere intereselor financiare ale Uniunii, a numărului condamnărilor și la un nivel mai ridicat de recuperare a fondurilor obținute ilegal. |
– efectuarea de măsuri de supraveghere în locuri care nu sunt publice, prin ordonarea supravegherii audio și video sub acoperire a locurilor care nu sunt publice, excluzând supravegherea video a locuințelor private, și înregistrarea rezultatelor;
– efectuarea de cercetări sub acoperire, prin ordonarea unui agent să acționeze sub acoperire sau sub o identitate falsă;
– confiscarea obiectelor necesare ca probe;
– obținerea accesului la registrele publice naționale sau europene și a registrelor păstrate de entități private în interes public;
– interogarea persoanei suspectate și a martorilor;
– numirea experților, din oficiu sau la cererea persoanei suspectate, atunci când sunt necesare cunoștințe de specialitate etc.
Măsurile de cercetare se supun autorizării judiciare, dacă această cerință este prevăzută în legislația națională a statului membru unde urmează să fie efectuată cercetarea.
Parchetul European poate solicita autorității judiciare competente arestarea sau arestarea preventivă a persoanei suspectate, în conformitate cu legislația națională.
Bugetul instituției |
|
Proiectul prevedea că Parchetul European va intra într-un ritm normal de funcționare odată ce se va atinge nivelul complet de personal, în anul 2013. Atunci va avea în schemă 235 de persoane, dintre care 180 de posturi prevăzute în schema de personal și 55 de angajați externi. Costul estimat pentru 2023 cu acest nivel de personal este de aproximativ 35 milioane euro. Având în vedere dublul statut al procurorilor delegați (de procurori europeni și procurori naționali), aceștia vor primi remunerație de la bugetul UE și vor fi supuși Statutului personalului. Parte din personalul folosit de instituție va fi preluat treptat de la OLAF, împreună cu bugetul aferent. |
Procurorul European poate propune persoanei suspectate, după ce aceasta a reparat prejudiciul cauzat prin săvârșirea infracțiunii, să achite o amendă forfetară care, odată plătită, antrenează închiderea definitivă a cazului (tranzacție). Dacă persoana suspectată este de acord, aceasta plătește amenda forfetară Uniunii.
Confiscarea
În cazul în care, la cererea Parchetului European, instanța națională competentă a dispus printr-o hotărâre definitivă confiscarea oricăror bunuri având legătură cu infracțiunea sau venituri derivate dintr-o infracțiune care intră în sfera de competență a Parchetului European, valoarea monetară a acestor bunuri sau venituri se transferă la bugetul Uniunii, în măsura necesară pentru compensarea prejudiciului cauzat Uniunii.
Bruxelles, 17 iulie 2013: Viviane Reading, vicepreşedintele Comisiei Europene, şi Algirdas Šemeta, comisarul european pentru Impozitare şi Uniune Vamală, Audit şi Antifraudă, într-o conferinţă de presă despre Parchetul European (foto: Comisia Europeană)
Garanții procedurale
Activitățile Parchetului European se desfășoară în deplină conformitate cu drepturile persoanelor suspectate consacrate în Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, inclusiv cu dreptul la un proces echitabil și dreptul la apărare.
Orice persoană suspectată și acuzată implicată în procedurile desfășurate de Parchetul European are, cel puțin, următoarele drepturi procedurale, astfel cum sunt prevăzute în legislația Uniunii și în legislația națională a statului membru: dreptul la interpretare și traducere, dreptul la informații și accesul la materialele cazului, dreptul la un avocat și dreptul de a comunica cu părți terțe și de a informa părți terțe în caz de detenție, dreptul la tăcere și prezumția de nevinovăție, dreptul la asistență juridică, dreptul de a prezenta probe, de a numi experți și de a audia martori.
După confirmarea actului de inițiere a acțiunii penale de către instanța națională competentă, drepturile procedurale ale persoanelor suspectate și ale persoanelor acuzate se vor baza pe regimul național aplicabil în cazul relevant.
În cazul în care cercetările Parchetului European implică persoane protejate de privilegii sau imunități, se solicită ridicarea acestora, instituțiilor naționale sau europene competente.