22 PLUS, nr. 353 România și alte 11 țări au adus obiecții

Fara Autor | 22.12.2014

Pe aceeași temă

Potrivit procedurii, statele care nu au trimis astfel de opinii motivate până la termenul respectiv erau de acord, tacit, cu înființarea Parchetului Eu­ro­pean. Bilanțul a fost de 17 state care au susținut tacit înființarea instituției și 11 țări care au exprimat obiecții, adică s-au opus acestuia.

Situația revizuirii proiectului

 

Până la Consiliul JAI din iunie 2014, s-au revizuit primele 19 articole din regulamentul Parchetului European, noul proiect integrând conceptele privind o structură colegială și competența concurentă a Parchetului și a parchetelor naționale.

Președinția italiană a Consiliului UE s-a concentrat pe examinarea normelor privind cercetările și pe garanțiile procedurale (prevăzute la articolele 15-19 și 25-36 din propunerea Comisiei), în vederea ajungerii la un acord pe un text care acoperă subiectele menționate la articolele respective.

 

În ultima categorie intră și România, alături de Cipru, Cehia, Franţa, Un­ga­ria, Irlanda, Malta, Olanda, Slovenia, Sue­dia şi Marea Britanie. Marea Bri­tanie şi Irlanda, împreună cu Da­ne­marca au protocoale adiţionale la tra­ta­tele de aderare care le permit să opteze să nu participe la instituţii comunitare în domeniul Justiţiei şi Afacerilor In­terne şi toate trei au anunţat deja că nu o vor face.

 

În România, Senatul a fost de acord cu înființarea Parchetului European, dar Camera Deputaților a trimis CE o serie de obiecții.

 

 

 

 

http://www.revista22.ro/nou/imagini/2014/1292/p3.jpg

Luxemburg, 5 iunie 2014: Întâlnirea Consiliului JAI  (foto: Uniunea Europeană)

 

Preşedintele Camerei Deputaţilor, Va­leriu Zgonea, a transmis „avizul mo­tivat“ în 28 octombrie 2013, ultima zi în care se mai puteau trimite opiniile par­lamentelor naţionale cu privire la înfiinţarea Parchetului European, deși o singură comisie s-a opus proiectului.

 

Este de vorba despre Comisia de afa­ceri europene a Camerei, condusă la acea vreme de către Relu Fenechiu. De­putatul avea să fie condamnat, peste doar trei luni, la cinci ani de închisoare cu executare în Dosarul Trans­for­ma­torul.

 

În document se precizează că pro­pu­nerea de Regulament nu este „con­for­mă cu principiul subsidiarităţii“ din mai multe motive. Astfel, Camera De­pu­taţilor consideră că „valoarea adău­gată a exercitării noii competenţe a UE în materie de urmărire penală nu a fost suficient motivată de către Co­misie“. Totodată, în „avizul motivat“ se arată că, întrucât „o fraudă se co­mite la nivel naţional sau local, com­baterea adecvată a acestei fraude de­pinde în primul rând de măsurile lua­te la acest nivel“, astfel că o „com­pe­tenţă exclusivă“ a Parchetului Eu­ro­pean în cercetarea, urmărirea penală şi trimiterea în judecată a autorilor in­fracţiunilor împotriva intereselor fi­nanciare ale UE ridică „neclarităţi pri­vind respectarea principiului se­cu­ri­tăţii juridice, de vreme ce nu este su­pusă niciunei căi de atac“.

 

Comisia Europeană a răspuns ulterior, arătând că temerile deputaților români sunt neîntemeiate.

 

În septembrie anul acesta, re­pre­zen­tanții a 13 foruri legislative din 10 state ale Uniunii Europene, între care și Ro­mâ­nia, au cerut Comisiei Europene să-și revizuiască propunerea de creare a unui Parchet European.

 

În comunicatul emis după întrunirea de la Paris a respectivilor parlamentari (din Germania, Belgia, Franța, Lu­xem­burg, Austria, România, Lituania, Gre­cia, Croația și Italia), se spune: „Mai multe dispoziții-cheie ale propunerii de reglementare, cum sunt controlul jurisdicțional al anchetelor și ur­mă­ririlor, admisibilitatea dovezilor și re­gulile de prescriere, sunt la­cu­na­re și trebuie să facă obiectul unor efor­turi aprofundate“.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22