Pe aceeași temă
2. Ce legătură există între viziunea noului președinte în domeniul politicii externe și tradițiile republicane din America?
3. Cum va influența Administrația Trump relațiile Europei cu partenerii săi?
4. Ce se va schimba în NATO sub noua administrație de la Washington?
5. Cum vedeți relațiile dintre PPE și America lui Donald Trump?
6. Cum analizați raidurile SUA în Siria, împotriva regimului Assad?
1. Nu ține de mine să votez la alegerile din SUA, ci de poporul american. Este dreptul poporului american să voteze și trebuie să-i respectăm dorința exprimată la ultimele alegeri de la 8 noiembrie. Totuși, ca mulți alții și de asemenea în conformitate cu majoritatea sondajelor, am crezut că va câștiga în cele din urmă Hillary Clinton.
2. Mi se pare prematur să încercăm acum să definim viziunea președintelui Trump în ceea ce privește politica externă. În opinia experților, există mai multe școli de gândire sau tendințe istorice care au influențat chestiunile de politică externă în SUA. În primul rând, hamiltonienii situează ordinea mondială liberală și economia în centrul agendei politice. În al doilea rând, wilsonienii, inspirați de cele Paisprezece puncte ale lui Woodrow Wilson, își doresc ca SUA să fie principalul vector al răspândirii democrației, al promovării drepturilor omului și a statului de drept. În al treilea rând, jeffersonienii cred că SUA ar trebui să-și limiteze interesele în ceea ce privește politica externă și să-și concentreze eforturile de schimbare asupra politicii interne. În cele din urmă, jacksonienii consideră prioritară necesitatea de a asigura securitatea fizică și bunăstarea economică a țării și ezită asupra angajamentelor și a participării la organizații internaționale. În continuare, există și subcategorii în cadrul acestor școli de gândire din domeniul politicii externe. Pe de altă parte, tendințele pure sunt greu de găsit. Adesea, pe parcursul istoriei, aceste tendințe se întrepătrund. Acestea fiind zise, în ultimele luni, diverși analiști au făcut paralele între președintele Trump și președintele Andrew Jackson. Cu toate acestea, este prea devreme să precizăm care școală de gândire sau care tradiție ar predomina în cazul Administrației Trump și cum se va contura politica sa externă. Trebuie să așteptăm.
3. Sper că președintele Trump va continua să mențină relațiile foarte bune pe care le-au avut în general președinții SUA în ultimii 60 de ani cu europenii. Administrația Trump ar trebui să continue să prețuiască contribuția esențială a UE la pacea și prosperitatea în Europa, transformările continentului propriu-zis și prezența crescândă a UE în lume. Uniunea Europeană este un actor din ce în ce mai important pe scena internațională, fiind susținută de state membre care au o politică externă de dimensiuni globale. Ținând cont de puternicele legături dintre UE și SUA, sper că va exista un dialog fluent și, pe cât posibil, o strânsă coordonare de ambele maluri ale Atlanticului în ceea ce privește provocările globale cruciale pe care le trăim în prezent, într-o lume complexă, globală, interdependentă și din ce mai în ce mai polarizată. Ambele părți trebuie să joace roluri cheie, constructive în politica și economia lumii. Nu este momentul acum pentru o abordare unilaterală sau pentru restrângere. UE ar trebui să-și întărească prezența în zonele în care SUA își diminuează angajamentele. De exemplu, ca politician spaniol și membru al Parlamentului European, cred că relația UE cu America Latină este crucială și sunt convins de nevoia de a o întări, în special acum, dacă Administrația Trump își limitează angajamentele în regiune. În acest sens, îmi doresc să văd o încheiere grabnică a Acordului Global UE-Mexic și o modernizare a părții comerciale a Asocierii UE-Chile, precum și încheierea în cele din urmă a unui acord cu Mercosur, după negocieri care trenează de mult timp.
4. În ciuda unor comentarii negative în timpul campaniei electorale vizând NATO, observăm că actuala administrație a SUA și-a modificat discursul. Aș dori să subliniez următoarele afirmații făcute în timpul primului discurs al președintelui Trump în Congresul american, de la 28 februarie 2017: „Susținem cu tărie NATO, o alianță înființată prin legăturile create de două Războaie Mondiale care au detronat fascismul și un Război Rece care a învins comunismul. Dar partenerii noștri trebuie să-și respecte obligațiile financiare. Iar acum, pe baza discuțiilor noastre foarte puternice și sincere, încep să și facă acest lucru“. În continuare, referitor la NATO și contribuția partenerilor europeni, merită să ne amintim angajamentele adoptate deja în cadrul Declarației Summitu-lui NATO din Țara Galilor din septembrie 2014. Mai mult, după cum bine se știe, din 2017 UE desfășoară o importantă inițiativă de a-și întări securitatea și dimensiunea apărării, care începe să dea primele rezultate.
5. UE și SUA trebuie să continue să-și întărească legăturile deja puternice și solide, în special acum, ținând cont de problemele și amenințările globale și complexe prevăzute, printre acestea numărându-se și terorismul. SUA și UE sunt profund legate și trebuie să continue să coopereze îndeaproape, pentru a face față provocărilor secolului al XXI-lea. UE și SUA și-au bazat relațiile pe o serie de legături politice, culturale, economice și istorice, precum și pe valori și scopuri comune. În mod logic, sunt și puncte unde există divergențe. De exemplu, pentru noi, europenii, comerțul internațional este foarte important și nu împărtășim viziunea exprimată până acum de președintele Trump în acest domeniu. Cu toate acestea, există încă o vastă agendă comună a UE și SUA, pe care trebuie să continuăm să o dezvoltăm și să o menținem în strânsă cooperare, pentru a face față împreună conflictelor regionale și aspectelor globale. Cred că cel mai important partener strategic pentru UE este SUA. Cred cu tărie că împreună suntem mai puternici decât separat și mă aștept ca Administrația Trump să împărtășească acest punct de vedere. PPE a considerat întotdeauna esențiale relațiile dintre UE și SUA. În opinia mea, necesar în acest moment este să întărim dialogul cu noua administrație, ceea ce ne va permite o mai bună înțelegere a pozițiilor noastre respective. Mă bucur că de curând doamna Merkel a călătorit la Washington și că înaltul reprezentant al UE pentru afaceri externe și politică de securitate, Mogherini, a întreprins o a doua vizită acolo, pentru a se întâlni cu reprezentanții Administrației Trump. Sper, de asemenea, că vor fi utile contactele pe care președintele Trump le va avea în Europa pe parcursul următoarelor luni, în special la întâlnirile G7 și G20 și la Summitul NATO.
6. Atacul cu rachete al SUA asupra Aeroportului Shayrat – de unde a fost lansat, la 4 aprilie, atacul sirian cu arme chimice, soldat cu un mare număr de victime în rândul civililor – este o reacție proporțională. Mai mult, nu putem uita că în zilele imediat premergătoare atacului american, SUA au încercat să impună Consiliului de Securitate al ONU măsuri împotriva atacului sirian, dar veto-ul Rusiei le-a împiedicat. Așa cum scria președintele Consiliului European la 7 aprilie 2017, „Atacul SUA demonstrează hotărârea necesară împotriva barbarelor atacuri cu arme chimice...“.
De asemenea, fostul președinte Barack Obama stabilise deja că utilizarea criminală a armelor chimice de către regimul Assad constituia o limită de netrecut și numai angajamentul Siriei de a accede la Convenția pentru interzicerea armelor chimice și de a respecta restul datoriilor impuse de Consiliul de Securitate prin Rezoluția 2.118 (2013) evitaseră o intervenție militară americană anterioară. În orice caz, nu văd o soluție militară la conflictul sirian și cred că comunitatea internațională ar trebui să-și intensifice eforturile de a ajunge la un acord politic credibil. Dincolo de atacul propriu-zis, dacă luăm în considerare punctul de vedere al viitoarei direcții a politicii externe a Administrației Trump, cred că el arată că ipotetica retragere pe plan internațional a acestei administrații are limitele ei. Cu alte cuvinte, mi se pare că noua administrație nu dorește să renunțe la poziția de lider internațional și la responsabilitățile aferente. Această acțiune constituie un semnal relevant.