Pe aceeași temă
Cum anume se poate împăca ideea unui multiculturalism deschis, permisiv - dar al cărui faliment mulți lideri europeni au fost deja gata să-l proclame acum câțiva ani - cu tendința, din ce în ce mai limpede afișată, de nivelare a diferențelor, de culpabilizare a culturilor odinioară considerate „dominante“, pentru vina de a fi fost și cele mai influente?
„Încă odată mă orientai, aruncai o ultimă privire asupra panoramei Transilvaniei. Cetăți și sate cunoscute, durere! - numai din geografie, mi le arătară tovarășii de călătorie, ca niște puncte marcate în periferia verde. Mai vărsai un șiroi de lacrimi pe solul patriei și, apoi, trecui în lume cu totul nouă.“ Așa descrie I. Codru Drăgușanu trecerea frontierei între Transilvania și Țara Românească la 1835, prima etapă a călătoriilor descrise cu atâta savoare în Peregrinul transilvan, a cărei primă ediție a fost publicată la Sibiu în 1864. Din sens invers, cu zece ani înainte, Dinicu Golescu se mira, la trecerea în Transilvania, de starea bună a orașelor și locuitorilor (la Sibiu, de pildă, călătorul remarcă „toate chipurile de bune îngrijiri spre buna rânduială, spre odihnă, spre podoabă și spre înlesnirea învățăturii“), expunând cu această ocazie o adevărată teorie de filosofie politică: „aceasta este cea de acum politicească chibzuire a ocârmuitorilor Evropei, de a îndemna și a îndrepta pe tot locuitorul spre drumul fericirilor, hotărând că: în oricare parte de loc va fi bogăția numai la câteva persoane numărate acel loc este numit sărac, dimpreună chiar și cu acei bogați; și că atunci este bogăția statornică, când toți de obște sunt fericiți“.
În acea perioadă, percepția asupra a ceea ce astăzi numim, cu un termen poate prea general, „diversitate culturală“, trece prin analiza sau chiar experimentarea „patriei celorlalți“, care devine, mai cu seamă în spațiul sud-est-european, un obiect al dorinței (remarcăm, de altfel, diferența de perspectivă dintre călătorul transilvan și cel muntean). Dinicu Golescu, Codru Drăgușanu se uită la ceilalți, îi admiră sau le remarcă defectele.
Am fi tentați să spunem că, în zilele noastre, acest rapel istoric nu ne mai poate spune mare lucru, contextul este radical diferit. Ni se spune că trăim, de ceva vreme, într-o lume fără granițe, dar la frontiere se ridică, chiar și în țările vecine cu noi, ziduri din beton și sârmă ghimpată, care despart încă o dată o porțiune a Sud-Estului european de restul „civilizat“ al continentului. Ni se explică să acceptăm și să respectăm diferențele și particularitățile, de orice tip, dar suntem sfătuiți părintește să le ascundem și să le adaptăm pe ale noastre. Ce termeni și ce structuri poate să mai genereze în zilele noastre imensul sat planetar în care ni se spune de atâția ani că trăim? Cum anume se poate împăca ideea unui multiculturalism deschis, permisiv - dar al cărui faliment mulți lideri europeni au fost deja gata să-l proclame acum câțiva ani - cu tendința, din ce în ce mai limpede afișată, de nivelare a diferențelor, de culpabilizare a culturilor odinioară considerate „dominante“, pentru vina de a fi fost și cele mai influente?
Unul dintre paradoxurile majore ale societății democratice, construită în spiritul libertății și al respectului celuilalt - nucleul societății liberale și democratice - și pe care cei mai lucizi teoreticieni ai democrației l-au intuit este exact cel legat de răsturnarea sensului și definiției acestui concept umbrelă. Diversitatea culturală este acceptarea celuilalt, dar devine în aceeași măsură negarea de sine și, în final, negarea alterității celuilalt. E un traseu paradoxal pe care multe alte concepte ale modernității le cunosc, democrația fiind unul dintre cele mai pregnante.
E interesant, în acest context, să ne întrebăm: cum s-a construit identitatea politică, individuală sau colectivă, în spațiul sud-est-european la începutul secolului XIX? Cum s-a definit modernitatea, ca umbrelă confortabilă și atotcuprinzătoare pentru o sumă întreagă de noțiuni, cum este și cea a diversității culturale?
Secolul XIX debutează sub semnul unui parcurs de violență simbolică și politică, dar și într-un perpetuu demers de evaluare făcută în raport cu ceilalți. Când Dinicu Golescu, călătorul plin de complexe prin Europa, la 1825, remarca discrepanța dintre calitatea drumurilor, moravurilor și civilizației din Occident și de la noi, el o făcea printr-un demers de punere în oglindă, care a devenit locul comun al definirii identitare în spațiul Balcanilor. Acest du-te-vino mereu reluat, mereu reconsiderat între autodefinirea identitară, marcarea diferențelor față de ceilalți și cristalizarea unor modele politice bazate pe formularea de multe ori a unor clișee (nu neapărat depreciative) despre ceilalți va conduce, spre jumătatea secolului XIX, la conturarea unei construcții istoriografice naționale, cu trăsături comune pentru spațiul sud-est-european. Sârbii, grecii, românii și bulgarii (în ordinea cronologică a etapelor de revendicare a construcțiilor naționale), prin vocile elitelor politice locale, devin producătorii unui ansamblu de credințe, de convingeri (în sens weberian al termenului) reflectate în semnificațiile unor concepte de bază: patrie, patriotism, tradiție, limbă.
In spațiul sud-est-european, construirea unei identități politice și culturale are parte de o confruntare directă cu dominantele moștenite din direcția luminilor, în procesul de trecere la Noul Regim. Ansamblul astfel constituit de prima generație de tranziție în spațiul sud-est-european și care este activă într-un spațiu public pe care tot ea îl construiește este verificat, legitimat sau validat de raportarea la un model pe care l-am putea numi „patria celorlalți“. Curiozitatea față de ceilalți, dorința de înțelegere, de acceptare și, de ce nu, deschiderea spre împrumutul cultural s-au născut într-un spațiu discursiv creat ca proiect politic și trecut, puțin câte puțin, în narativitate și în moravuri, unde s-a izbit, în mod inevitabil, de prejudecăți sau clișee reducționiste.
Traseul conceptului a avut o cale lungă de străbătut în filosofia politică modernă. O acceptare a diversității vine, în primul rând, dintr-o asumare a diferenței, a existenței unor spații culturale a căror amprentă se distinge, uneori în mod radical, de cea a celuilalt. Secolul XVIII a fost, în această chestiune, cel mai important creuzet filosofic al noțiunii, atât din perspectiva confruntării cu spațiul celuilalt - Lumea Nouă, în cele mai diverse încarnări -, cât și din aceea a întregii problematici legate de definirea politică a identității, individuale și colective, ca modalitate de marcare a limitelor, frontierelor și, indirect, de delimitare față de celălalt. Întregul proces de acceptare și asumare a diversității trece astfel, în primul rând, printr-un travaliu invers, de definire a traseelor particulare, a entităților politice, culturale, iar secolul XVIII pornește pe acest drum în două chei distincte, care au însă la origine aceeași nevoie de definire a frontierelor de orice tip.
Această nevoie este cu atât mai evidentă, cu cât bazinul de cultivare a diversității culturale, lingvistice este mai mare, iar nevoia de definire a acesteia se vede confruntată fie cu universalismul Luminilor, fie cu ideea imperială, fie cu amândouă în același timp. Spațiul sud-est-european de la sfârșitul secolului XVIII și începutul secolului XIX oferă un grăitor exemplu despre acest travaliu al definirii de sine prin ceilalți, dar și prin oglindirea în celălalt, deci prin asumarea, cultivarea, transformarea unei proiecții de sine oferită de ceilalți și recuperată apoi, în mod distinct, de receptorii interesați.
Sud-estul-european este cu atât mai interesant în această perioadă, cu cât oferă câteva tipuri de modele de acceptare a diversității, toate trecând însă prin marea întrebare a definirii identității politice, individuale sau colective, într-un spațiu frământat, pe de o parte, de emoția revoluționară deja prezentă în Serbia de la 1804, apoi în Grecia la 1821, preluată mai târziu de Țările Române, apoi de Bulgaria, iar, pe de altă parte, traversat de diversele achiziții filosofice, atât de diverse în spațiul est-european față de nucleul emițător inițial, filosofia politică occidentală. Traseul ideilor politice în acest spațiu și timp atât de diverse se transformă, din ce în ce mai limpede, într-un proiect de formare a unui discurs unitar (uneori prea unificator) la nivel cultural și al definirii, prin împrumuturi, prin inovații și chiar prin invenții conceptuale, a unui profil „național“.
Proiectul identitar național în Europa secolului XIX a fost dominat de o definiție a națiunii privită ca „o comunitate de cultură și destin putând să aspire la o existență statală independentă“ (Habermas, 2014). Devine cu atât mai interesant, din perspectiva contemporană, dominată, pe de o parte, de corectitudinea politică, iar, pe de altă parte, de avansul tot mai vizibil al politicilor și formațiunilor politice populiste, să privim la modul de construire a acestor identități, într-un moment decisiv pentru configurarea, valabilă până azi, a modelelor politice și naționale cărora le suntem, ne place sau nu, tributari.