Pe aceeași temă
Căderea Cortinei de Fier a fost momentul determinant al introducerii în Europa a politicilor multiculturale ca manifestare ultimă a democrației consolidate și victorioase.
La sfârșitul anilor ’70 și începutul anilor ’80 ai secolului XX, în Occident au început să circule din ce în ce mai insistent diferite modele multiculturaliste care teoretizau avantajele particularismelor reunite sub umbrela instituțională a unui stat ideal, post-național. În epoca respectivă, ideea diversității culturale, a amestecului generos și tolerant de culturi, religii a fost înțeleasă de majoritatea mai mult sau mai puțin acceptantă ca un soi de contract suficient de explicit pentru a garanta spațiul de libertate al celuilalt. În entuziasmul acestei noi forme de toleranță culturală și politică s-a citit și triumful fără rezerve al democrației, care urca, iată, treaptă după treaptă, spre încoronarea universală. Multiculturalismul a fost, de altfel, multă vreme interpretat ca formă supremă a democrației universale, suficient de puternică încât să înglobeze, fără probleme majore, coabitarea culturală, religioasă și, până la urmă, și politică. Sistemele politice occidentale s-au estimat suficient de puternice și consolidate democratic pentru a putea gestiona consecințele acceptării modelului multicultural. Universalismul Luminilor se vedea, peste două secole, nu detronat, ci fortificat cu asupra de măsură, încât să accepte, generos, coabitarea multiculturală.
Voci sceptice au existat, firește, încă de atunci, mai puțin însă în Europa și mai mult peste mări și țări. La jumătatea anilor ’80, critica multiculturalismului avea deja reprezentanți consolidați în spații marcate de altfel de colonialismul european, cum a fost cazul Australiei. Principalele rezerve formulate de istorici și politologi erau legate tocmai de incapacitatea instituțiilor statului de a gestiona – păstrând neatinse principiile democrației și statului de drept – coexistența unor grupuri care se revendicau adesea nu numai de la tradiții culturale extrem de diferite, dar și de la sisteme legale uneori incompatibile (existau voci, suficient de sonore, precum cea a istoricului Geoffrey Blainey, care vorbea de riscurile întoarcerii la tribalism).
Tradițiile politice și instituționale sunt însă determinante în acceptarea și urmărirea consecventă a unui model multicultural. La începutul anilor ’90, când Europa sărbătorea încă euforic prăbușirea comunismului și căderea Cortinei de Fier, sentimentul de invincibilitate a universalismului democratic a devenit amețitor – deși, după cum s-a văzut nu mult după aceea, înșelător. Acesta a fost momentul determinant al introducerii politicilor multiculturale ca manifestare ultimă a democrației consolidate și victorioase. Încrederea în caracterul universal valabil al democrației a fost atât de mare, încât Occidentul a dat semne că ar crede într-o posibilă expansiune a acesteia în spații străine, până atunci, de democrație, cum era cazul Orientului Mijlociu.
Introducerea politicilor multiculturale nu a fost un semn al conștiinței fragilității democratice, ci mai degrabă dimpotrivă, al credinței în puterea acestui regim politic de a impune valori comune, tradițional atașate statului de drept: respectul legii, egalitatea în drepturi, libertatea cetățenească etc. Or, după cum se vede în cazul Germaniei ori, mai recent, în cazul Franței covârșite de incapacitatea statului de a gestiona problemele apărute în multe comunități musulmane care funcționează în regim de societăți închise, politicile multiculturale au dovedit, indirect, limitările democrației.
E dificil de susținut până la capăt o comparație, în acești termeni, între Statele Unite si Occidentul european: pornind de la tradiții și modele diferite de acceptare a practicilor culturale ale Celuilalt, până la politici diferite în materie de imigrație controlată, deosebirile sunt suficient de frapante încât să reclame o analiză diferențiată a cazurilor. Iar una dintre posibilele chei de interpretare a impasului major în care se află astăzi principiile multiculturalismului european se pot identifica tot în paradoxurile unei democrații clădite, concurent, pe de o parte, pe principiile universaliste, iar pe de alta, de statele-națiune aflate în construcție începând cu jumătatea secolului XIX.
Secolul XIX a inventat perspectiva scindată a statului-națiune din dubla perspectivă etnică și civică. Primul război mondial a încercat să răspundă, într-un fel, acestui nou capitol, în fața muribundului Imperiu chezaro-crăiesc. Europa contemporană, mai cu seamă în partea de centru și de est, se luptă și azi cu modelul de urmat. Localismele, patriotismele locale pot fi interpretate ca forme de răspuns și nu reprezintă, în sine, riscuri, decât atunci când semnalele transmise sunt ignorate de establishement.
La aceste elemente s-au adăugat și problematicile suplimentare create și potențate de regimurile totalitare ale secolului XX: pe de o parte, tentația Occidentului, valorile Europei, deschiderea, diversitatea culturală, lingvistică, toleranța religioasă, iar pe de alta, naționalismul exacerbat, disprețul și neîncrederea față de străini, opacitatea față de reformă. Intoleranța, obtuzitatea, fundamentalismul religios, ura față de străini, autoglorificarea nu sunt numai simptome ale postcomunismului. Evident că porția consistentă de totalitarism înghițită pe nemestecate de două, chiar trei generații nu a stimulat în niciun fel crearea unei stări sociale democratice – care include, evident, toleranță, deschidere, amenitate.
Însă și proiectul european ratează ocazie după ocazie pentru a demonstra că poate, structural vorbind, să facă față acestor provocări. Răspunsurile lipsite de consistență, factuale, punctuale în criza refugiaților o arată încă o dată.