Pe aceeași temă
Pe cât de evidente par crimele regimului pentru unii, pe atât de lipsite de echivoc sunt „realizările“ acestuia pentru alții. Iată de ce, cât mai simplu formulat, Muzeul Crimelor Comunismului în România va trebui să răspundă la întrebarea: ce nu trebuie să uităm?
Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc (IICCMER), sprijinit de partenerii săi, în primul rând de Fundația Konrad Adenauer / Konrad-Adenauer-Stiftung (KAS), a acumulat aproape un deceniu de experiență în ceea ce privește înțelegerea trecutului comunist de la noi și nu numai. Cercetarea din punct de vedere științific, prin investigații arheologice și documentare, precum și valorificarea memoriei victimelor regimului sau a luptei exilului românesc nu sunt operațiuni ce privesc exclusiv trecutul, ci au o importanță nemijlocită pentru prezent și viitor. Oricât de plat sună: cunoașterea în detaliu a mecanismului răului reprezintă cel mai eficient îndemn de a persevera în bine.
Gestionarea memoriei „fierbinți“
IICCMER dorește să angajeze toată expertiza agonisită până acum în slujba realizării la București a unui Muzeu al Crimelor Comunismului în România (MCCR). La peste un sfert de veac de la căderea simbolică a comunismului politic, o astfel de instituție este o necesitate, fapt dovedit și de inițiativele adiacente venite dinspre societatea civilă. Să nu trecem cu vederea că avem, în afara interesului constant din spațiul public, și un consens transpartinic privitor la oportunitatea MCCR. Dacă, până de curând, întrebarea era dacă se face sau nu, acum chestiunea este de timp, de loc și de model: când, unde și cum poate funcționa MCCR?
Numeroasele viziuni, concurente sau complementare, asupra a ceea ce ar putea reprezenta un astfel de muzeu, ideile rezultate în urma diverselor dezbateri recente, majoritatea organizate de IICCMER, dovedesc faptul că trecutul traumatic ne afectează încă puternic prezentul, generând imagini intense și diferite, pasiuni puternice, reacții surprinzătoare, unele profund contradictorii. Se confirmă existența și la noi a ceea ce Charles S. Maier numea memoria „fierbinte“, dacă nu chiar de-a dreptul unmasterable. Oricum ar fi numit, trecutul trebuie gestionat cu multă sensibilitate, ținând cont de polifonia reperelor: martori, supraviețuitori din toate taberele, generații de interpreți, școli de analiză etc. Evident, gestiunea aceasta nu trebuie să ignore perspectivele vârstelor sociale și culturale de azi, care ar fi bine să se regăsească în efortul muzeal care îi privește mai curând pe ei, decât pe cei în curs de dispariție.
Cu alte cuvinte, muzeul, oricare ar fi și pe orice temă, dă conținut raportului dintre generații, pune la adăpost ceea ce trebuie transmis de la unii către ceilalți. Această misiune de a proteja și de a pune în circulație patrimoniul cultural recent, material și imaterial deopotrivă, face din muzeu un spațiu paradoxal prin care este fixată în memorie excepția și regula la un loc. Legat de MCCR, amintitele inițiative ale societății civile traduc grija pentru artefactele care ilustrează memoria recentă. Desigur, necoordonate și neasumate printr-o viziune memorial-didactică a statului ca arbitru social, asemenea inițiative, la un loc, nu țin locul unui muzeu, ci îi subliniază, indirect, necesitatea și urgența.
Concept, viziune, aplicare
În viziunea IICCMER, conceptul de bază al unui muzeu al comunismului ar trebui să fie reprezentat de memoria socială în calitatea acesteia de „lumină de veghe“ a conștiinței publice și istorice și a valorilor democratice. Revelând, prin contrast absolut, consecințele absenței pluralismului, a respectului pentru demnitatea umană și a libertății de expresie, MCCR ar recurge la o pedagogie negativă, al cărei efect va fi crearea unui orizont mai vast de cunoaștere, de înțelegere împărtășită și de responsabilitate față de prezent și viitor. La un al doilea nivel conceptual, acest „înveliș“ reprezentat de memoria socială va fi compus din interconectarea biografiilor cu istoriile mari, pe de o parte, și din momente și istorii mici, dar pline de semnificație, pe de alta. Aceasta și pentru că, după două decenii și jumătate, ceea ce se poate colecționa sunt mai mult fragmentele de viață și frânturile de memorie decât obiecte cu valoare și semnificație istorică.
O altă idee de bază a acestui viitor muzeu ar fi reverența față de victimele dictaturii, ceea ce, în opinia IICCMER, exclude din capul locului aderarea la o poziție politică. MCCR nu poate fi un produs „de partid“. De asemenea, caracteristicile „omului nou“ se vor prezenta vizitatorilor, mai ales prin expoziții tematice temporare, care vor recunoaște dramatismul, comicul sau banalul vieții în comunism. Întrucât vocile memoriei sunt eterogene, reprezentările a ceea ce poate cuprinde această instituție sunt diferite, motiv pentru care IICCMER consideră că la generarea conceptului muzeului și apoi la implementarea temelor va fi nevoie de un efort concertat și din partea altor instituții și persoane cu preocupări în domeniul istoriei recente. În mod cert, nu va putea exista un consens în ceea ce privește conținutul ca atare, dar considerăm că există deja un consens în privința „utilității“: cunoscând istoriile personale ale celor marcați de trecutul violent și descoperind pe parcurs noi cazuri, vom putea învăța de la aceștia să prețuim libertatea de care ne bucurăm azi, învățându-i, la rândul nostru, pe copiii noștri să o înțeleagă și să aibă grijă de ea. În acest sens, prin intermediul istoriilor mari și mici, MCCR va documenta și va ilustra ceea ce Hannah Arendt numea inspirat „banalitatea răului“.
Tutelând științific și organizatoric viitorul Muzeu al Crimelor Comunismului în România, IICCMER își propune să funcționeze ca un nucleu care își va pune la dispoziție experiența și logistica pentru a susține și alte inițiative similare din țară, creând o platformă de cunoaștere, relaționare și sprijin la nivel național. Dincolo de orice tentativă de centralism și eliminând din start posibilitatea unui monopol asupra istoriei, avem nevoie de o politică muzeală și memorială coerentă, posibilă doar dacă știm unii de alții. Experiența coordonării eforturilor este făcută permanent de către IICCMER prin participarea sa la marile rețele europene în domeniu și, punctual, prin derularea unor proiecte cu partenerii săi externi. Un exemplu de ultimă oră: realizarea unui „inventar“ al tuturor victimelor totalitarismului comunist în Europa.
Un pas important în pregătirea acestui mare proiect a fost și workshopul internațional din mai 2015, Pledoarie pentru un Muzeu al Comunismului în România. Evenimentul a fost gândit ca prilej de dialog și de schimb de idei utile în vederea realizării viitorului muzeu, ca oportunitate de a intermedia întâlnirea dintre profesioniști din străinătate și specialiști români ori reprezentanți ai unor entități implicate în realizarea de muzee și/sau memoriale despre trecutul comunist la nivelul României. Nu în ultimul rând, o componentă esențială în drumul de la viziune la realitate o reprezintă menținerea în actualitate a subiectului și sensibilizarea opiniei publice pe marginea acestui capitol. Concret, deja din 2014, IICCMER a organizat dezbateri și a promovat campanii mediatice în centrul cărora a stat recursul la dreptul nostru la memorie.
Învățând de la alții
În contextul realizării unei hărți muzeale și memoriale europene care să mențină interesul și memoria față de succesivele tragedii ale istoriei recente, modelele de bune practici din străinătate ne sunt deosebit de utile. Așa cum a demonstrat și workshopul internațional din mai 2015, experiențele din alte țări care au trecut prin comunism, precum Ungaria, Cehia, Germania, Polonia sau Lituania, ne pot servi drept repere în găsirea modalității de abordare a principalelor etape în acest lung proces de lucru, în identificarea vectorilor principali care ar trebui să ghideze conceptualizarea și reprezentarea memoriei trecutului recent din România. O concluzie majoră a dezbaterilor de la București a fost etapizarea proiectului: un muzeu generic al comunismului reprezintă o sarcină nu doar dificilă, dar și deosebit de fragilă prin contestațiile, întemeiate sau nu, pe care le poate genera. Iată motivul pentru care, în logica pașilor mărunți și a abordărilor concentrate, începutul îl poate face prezentarea crimelor comunismului. Acestea ar urma, pe parcurs, să fie plasate în context, să își arate impactul prin lărgirea obiectivului.
Și tot schimbul de opinii de la recentul workshop a scos în evidență caracterul obligatoriu al unor întrebări doar aparent teoretice și în funcție de ale căror răspunsuri proiectul MCCR poate prinde formă și conținut: Este muzeul pe care îl proiectați un punct de intersecție între autoritatea publică și societatea civilă? Este „luat în posesie“ de tineri? Este o vitrină a țării pentru vizitatorii străini? Ce aspecte ale „nostalgiei“ puteți surprinde și cum se manifestă ea? În raport cu momentul la care este înființat, muzeul aduce o schimbare în felul cum e re-memorat comunismul?
În loc de concluzii: o provocare și încă o întrebare
Complexitatea comunismului ca fenomen, dublată de ambivalența raportărilor personale la o epocă în care unii au făcut carieră explică evitarea lui sistematică în muzeografia noastră curentă. În plus: efortul istoriografic ca atare nu este nici pe departe încheiat. Acesta este îngreunat în continuare de lipsa accesului neîngrădit la arhivele Armatei sau ale Justiției, pentru a nu mai aminti de statutul incert al unor fonduri documentare aparținând, de pildă, cultelor religioase, organizațiilor din epocă, firmelor statului etc. Iată de ce MCCR este o provocare mai mare decât cea legată strict de conceptul muzeografic. Pentru a duce până la capăt gândul, MCCR rămâne o provocare pentru întreaga istoriografie a României secolului XX. În 2018 urmează să marcăm primul secol de unitate națională. Din istoria acestui secol lipsesc însă paginile din 1945 încoace! Nici istoria de după 1989 nu poate fi măcar schițată fără capitolul anterior. Pe scurt: dintr-o sută și ceva de ani, memoria noastră are încă dificultăți legate de ultimii 75. Lipsește o narațiune istorică normativă, bazată pe un minim consens documentar și interpretativ, situație care ar trebui să ne îngrijoreze în chip fundamental.
În fine, revenind la ceea ce își propune MCCR, problematica trecutului recent va cunoaște inevitabil, în deceniile care vin, schimbări majore de accent, interes și relevanță. Oricât de aproape ne pare încă epoca, cei care se nasc azi sau mâine o vor vedea la o distanță emoțională din ce în ce mai mare. Îmi doresc de aceea să preluăm măcar o parte din tenacitatea anamnetică a nemților, să învățăm din insistența evreilor și să urmăm exemplul tuturor popoarelor care fac din revizitarea periodică a momentelor decisive un exercițiu de igienă publică. Doar așa vom putea depăși faza actuală dominată de extreme, între condamnarea și justificarea comunismului întinzându-se o plajă halucinantă de opinii și poziționări. Pe cât de evidente par crimele regimului pentru unii, pe atât de lipsite de echivoc sunt „realizările“ acestuia pentru alții. Iată de ce, cât mai simplu formulat, MCCR va trebui să răspundă la întrebarea: ce nu trebuie să uităm?
* Preşedinte executiv al Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc