Pe aceeași temă
Concluzii despre workshopul Pledoarie pentru un Muzeu al Comunismului în România, organizat de IICCMER la Bucureşti în perioada 18-20 mai 2015.
Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc (IICCMER) este o structură guvernamentală înființată în 2005 şi aflată în coordonarea primului ministru al Guvernului României. Rolul său rezidă, înainte de toate, în gestionarea și analizarea din punct de vedere științific a perioadei totalitare și a consecințelor sale. În al doilea rând, IICCMER sprijină crearea și implementarea unor instrumente educaționale cu finalitate memorială, contribuind astfel la articularea contextului în care valorile și drepturile fundamentale să fie receptate de societatea noastră posttotalitară. Institutul a participat activ în cadrul mai multor proiecte europene, care au adus în prim-plan importanța memorializării luptei pentru libertate și democrație din perioada comunistă.
Realizarea unui muzeu despre perioada comunistă în România reprezintă unul dintre proiecte majore ale IICCMER. Necesitatea unui astfel de muzeu se bazează pe două constatări. Prima privește gradul redus de interes al tinerei generații pentru trecutul recent, dificultatea pedagogică de intermediere a datelor istorice. A doua are în vedere consolidarea statului de drept prin cunoașterea mai detaliată a mecanismelor statului totalitar. În acest context, a fost organizat workshopul internațional Pledoarie pentru un Muzeu al Comunismului în România, care a adunat specialiști din țară și din străinătate, spre a discuta despre viitorul muzeu.
La ora actuală, pe harta României se disting mai multe focare unde se lucrează la interpretarea datelor existente despre epoca comunistă în scop memorialistic sau de muzeologizare. IICCMER creează sau întreține de mai mult timp legătura cu o parte dintre aceste puncte de lucru. Pe de altă parte, a căutat în țările vecine specialiști și instituții al căror obiectiv larg este valorificarea memoriei istoriei recente, ca parte integrantă în istoria contemporană a Europei, dar și pe harta lumii, unde se marchează locurile de abuz și totalitarismele din trecut până în prezent.
In prima zi a workshopului, colegii români și cei din străinătate au avut ocazia să se cunoască prin proiectele pe care le-au expus și discutat împreună. După cum menționa d-l președinte al IICCMER, Radu Preda, colegii din Europa au arătat interesul de „a intra în aventura noastră românească, iar cei din țară sau din București au avut delicatețea de a-i lăsa pe musafirii noștri din străinătate să fie prima vioară, ei fiind o foarte bună orchestră de fundal, fapt care s-a văzut din dezbaterile vii și din faptul că s-a făcut un real schimb de opinii și de know-how din perspectiva conceptelor muzeale“.
Cei care au deschis lucrările workshopului au fost colegii români. Pe cât de diferiți prin vârstă, prin felul de a folosi experiența profesională sau prin problemele specifice locului de unde veneau, pe atât s-au dovedit toți pasionați de această temă. Fapt ce ne face să credem că acest tip de cercetare istorică – a istoriei recente sau chiar actuale (care include biografia bunicilor, părinților, prietenilor/neprietenilor lor sau chiar cea personală) – poate deveni o „meserie vocațională“, unde profesia și biografia se împletesc, implicând o cunoaștere și o autocunoaștere, un exercițiu de memorie și de amintire. Un exercițiu de identificare cu istoria, paralel cu unul de analiză a istoriei. Și, nu în ultimul rând, un exercițiu de creație și de imaginație. A da o formă unei memorii și a o transmite celor nenăscuți încă.
Colegii noștri prezenți la workshop sunt istorici, muzeografi/curatori, deținuți politici, fețe bisericești, arhitecți, un antreprenor, un fost gardian și fiecare reprezintă o instituție, o cercetare sau un crez.
Radu Gino este vicepreședintele Asociației Memorialul Revoluției din Timișoara, director al Centrului Național de Documentare și Cercetare a Revoluției și patronează activități de cercetare, memorializare, publicare, dar și educaționale. Am reținut că o motivație puternică pentru continuarea muncii lui sunt copiii, generația tânără, de la care vin așteptări mari și întrebări grave, precum: „De ce a fost nevoie de o revoluție?“.
Mariana Axinte, mezina grupului, reprezintă Fundația Sfinții Închisorilor, fondată în 2010, pentru a transforma fostul penitenciar de detenție politică din Pitești în muzeu.
Török Jozsef a realizat la Sfântu Gheorghe o reconstituire a unui penitenciar inspirat și din propria lui experiență de deținut politic.
Constantin Iftimie propune un Muzeu al Vieții Cotidiene în Comunism la Botoșani unde, printr-o reconversie arhitecturală, se va folosi o fostă hală industrială, amenajată de tineri arhitecți după viziunea unui grup de inițiativă privată și populat de obiecte colecționate de tineri, expuse într-un design modern, atât virtual, cât și real, în expoziții permanente și temporare.
Dumitru Noane, curatorul cetății Oradea, își propune să readucă în memoria orădenilor momente din represiunea comunistă prin expoziții în subsolul cetății, unde au fost închiși deținuții politici.
Florentin Olteanu, președintele Fundației Culturale Negru Vodă, cercetează rezistența anticomunistă în Țara Făgărașului și face un model experimental de muzeificare a Țării Făgărașului.
Puiu Costoiu, muzeograf, cercetează modalități de expunere în muzeele de istorie în epoca comunistă.
Augustin Varvaruc este preot monah al Mănăstirii Sfânta Cruce din Aiud, construită după 2005 pe locul gropilor comune ale închisorii, la un loc cu Centrul de Studii Martirologice, cu bibliotecă, amfiteatru și muzeu, care să vină în sprijinul recunoașterii jertfelnice a celor care au murit în perioada comunistă.
Octav Bjoza, președinte al AFDPR, a avut un discurs ferm și convingător afirmând, printre altele: „Noi dorim un muzeu al crimelor comunismului, care să nu fie nici în Casa Republicii, nici în sediul Radiodifuziunii Române, ci să fie acolo unde noi am suferit“.
Ioan Chertiție, președintele Asociației Pro Activ Memoria din Tg. Ocna, are ca obiectiv construirea Muzeului Penitenciarelor din România. Un personaj aparte, având experiență de gardian între 1982–1992.
Petru Băgăcean, președintele Fundației Sf. Nicolae din Gherla, lucrează la planul unui complex memorialistic pentru Cimitirul foștilor deținuți politici din Dealul Cărămidăriei.
Simina Bădică este curatorul unei colecții ignorate și respinse de alte muzee, o colecție de obiecte rămase din fostul Muzeu al Partidului Comunist Român, care a ființat în clădirea unde azi este Muzeul Țăranului Român.
George Enache, profesor la Universitatea Dunărea de Jos din Galați, consideră că sunt trei obiective la Galați, prin care se poate spune istoria comunismului: 1) o biserică, 2) expoziția Cotidianul Comunist, la Muzeul Județean și 3) un viitor muzeu dedicat represiunii la Dunărea de Jos.
Riscurile, neajunsurile, impedimentele, stagnările s-au regăsit în toate prezentările, iar profesorul Ioan Opriș (unul dintre moderatorii prezentărilor, alături de profesorii Florentina Nițu, Augustin Ioan și Vlad Mitric Ciupe) a observat cum acest lucru urma să se opună prezentărilor colegilor din străinătate, de unde aveam să aflăm realizările lor și să vedem produse finalizate. Și tot dânsul ne-a făcut atenți la faptul că și aceștia vor fi întâmpinat greutăți în procesul de organizare a unui muzeu, de alegere a unor perspective multiple de prezentare a istoriei, de colecționare a artefactelor și mărturiilor care să susțină un discurs muzeografic neelaborat încă. În România, procesul de recuperare a istoriei este un proces dificil, care merge în ritm cu crizele societății din 1990 încoace.
Comunismul a fost în toată țara, nu doar în București. Cum se vor selecta atunci locurile memoriei? Acum, la 25 de ani de la 1989, ce păstrăm și ce eliminăm în mod deliberat (nu prin neglijență)?
După căderea simbolică a Zidului Berlinului se striga în oraș „Die Mauer muss weg!“ (Zidul trebuie să dispară!), ceea ce era aproape sinonim cu „Die Mauer ins Museum!“ (Zidul să intre în muzeu!). Zidul, care nu mai e parte din viața noastră, trebuie să intre în muzeu, ca o relicvă?! Odată ce un obiect intră în muzeu, înseamnă că și-a pierdut rolul pe care îl avea în societate, că ține de domeniul trecutului?! Când se va face un muzeu al comunismului va însemna că a ieșit comunismul din scenă, că nu îl mai găsim decât în muzeu și că acolo, în stradă, este democrație? Sunt doar câteva întrebări la care s-a a căutat răspuns.
Adoua zi, participanții au avut ocazia să dezbată pe grupe problemele propuse. Lor li s-a alăturat un alt grup de beneficiari ai acestui workshop: colegii de la instituția gazdă, IICCMER, cercetători și autori de studii, dar și organizatori de programe pentru public.
Întrebarea numărul 1 adresată participanților la workshop: Ce ați dori să vedeți într-un muzeu al comunismului? Ce ați dori să simțiți? Ce ați dori să aflați/învățați? Puneți-vă în locul vizitatorului.
- Ce să se regăsească în muzeu? Plasarea în context, cu accent pe spațiul românesc; discursul să fie nuanțat, să existe biografii, să vorbim despre lideri, despre victime, dar și despre oameni obișnuiți. Teme de discutat: Ceaușescu, Securitatea și căderea regimului etc. Să se aducă istoria în prezent – cum se simt acei oameni azi, când poate cei care le-au făcut rău sunt încă liberi?!
- Cum să se simtă vizitatorul? Să aibă empatie cu victimele. Discursul subtil să îl facă pe vizitator să reflecteze asupra terorii, pierderilor, frustrărilor. Pentru asta, tema se poate trata doar simbolic, prin mecanisme care să te înfricoșeze, dar fără să repete sau să mimeze gestul respectiv, muzeificarea să rămână cu această distanță și compasiune. Se va evita reprezentarea nemijlocită, cu „sânge“, „strigăte“ sau „lanțuri“. Alți colegi își doresc să existe piese originale sau reconstituiri realizate de artiști.
Întrebarea numărul 2: Cum se integrează particularitățile regionale în prezentarea generală a comunismului românesc – regiuni geografice, culturale, etnice etc., exilul?
- Ar fi plictisitor de înșirat regiunile țării și de văzut că se identifică cu aceleași probleme și ar fi mai relevant să se prezinte niște teme și să se vadă cum a reacționat fiecare regiune la ele. Exemple: spații dedicate colectivizării, deportării, exilului.
- O problemă în materie de regiuni ar fi tratarea Republicii Moldova, respectiv dacă tratăm și teritoriile în care trăiau români înainte de cel de-al doilea război mondial și după sfârșitul lui s-au trezit în altă țară. Vorbind despre exil, avem în vedere românii care au fost în țară și au plecat, continuând activitatea împotriva regimului comunist.
- Nu credem că abordarea regională ar fi cea mai potrivită, ci una în care să apară dimensiunea locală, adică istoria în mare și istoria în mic. Muzeele care se dedică istoriei locale sunt mai potrivite decât introducerea regiunii drept criteriu muzeografic. Putem lua însă niște minorități religioase, etnice, profesionale chiar, ca pe un fir roșu, pentru a vedea impactul comunismului generic la nivelul unor biografii. Am fost de acord ca firul roșu să fie biografia, iar nu fenomenul în ansamblu, pentru că se riscă un muzeu generalist greu de gestionat.
- Sugestia a fost să mergem pe diferența sat/oraș, pentru că au avut probleme specifice (colectivizarea și sistematizarea) sau comune (migrația, depopularea, suprapopularea). Să mergem pe o experiență comună, pe ceva care să unească, să spunem povestea unui om de la sat, a unuia de la oraș, a altuia care a făcut saltul de la sat la oraș.
Din prezentările colegilor din Anglia, Germania, Letonia, Polonia și Slovenia sunt de reținut problemele cu care s-au confruntat și de aici sfaturile pe care le-am primit de la domniile lor.
1. Să se facă o evaluare a temei și a publicului înainte de începerea unui proiect mare, astfel încât comunitatea să simtă că acel muzeu este făcut pentru ea. Publicul tânăr, care nu cunoaște epoca, trebuie să vadă în muzeu și ce era atrăgător în acea epocă pentru unii cetățeni (să nu se vorbească numai despre orori). Textele (explicațiile) care sunt scrise în română pentru români să fie diferite față de cele pentru străini – turiștii străini sunt cei care ne arată ceea ce nu se știe despre România. Iar dacă MCR va fi în București, turiștii străini vor reprezenta un public important.
2. MCR – Dint cele discutate, să fie prioritar muzeul în centrul Bucureștiului, ușor accesibil pentru public. Un muzeu e limitat în spațiu și vizitarea e limitată în timp, de aceea nu trebuie să acopere totul, dar e mai important să faci muzeul să meargă.
3. Jilava este un loc impresionant, nimic altceva nu îl poate înlocui. Ar trebui să fie un memorial, unde poate fi atașat și un mic muzeu care să descrie istoria locului. Dar nu este un sit pentru un muzeu mare. (Așa cum arată azi, nu pare a fi o închisoare de secol XX...)
4. Istoria comunismului este complicată și poate fi rezolvată muzeografic cu ajutorul unor foarte buni designeri. Fie că nu intervenim deloc sau doar puțin, tot e o decizie de design. La unele memoriale se hotărăște să nu se reconstruiască nimic. Să nu se folosească în exces noile posibilități tehnologice (nu faceți discotecă!). Este o mare problemă de formă: cum arăți ceea ce vrei să povestești? Pentru un muzeu despre război e simplu, expui arme.
5. Întâi să se găsească o poveste cuprinzătoare, marea narațiune, „the big story“, apoi vin și celelalte. Nu trebuie făcut totul deodată, ci pe straturi.
6. Inițiativele românești prezentate aici, pe cât de divergente unele, nu fac decât să potențeze energia necesară creării Muzeului Comunismului în România. Astfel, toți invitații din străinătate prezenți la workshop (de la instituții naționale, internaționale, muzee, universități) ar fi bine să susțină ideea unui Muzeu al Comunismului în România!
* Expert I, Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc