Pe aceeași temă
Implicațiile crizei refugiaților reorientează o întreagă direcție de definire a Occidentului
pe care Europa o digeră instituționalizat încă începând cu secolul al XVIII-lea.
Criza refugiaților din Siria, discutată de instituțiile europene (inclusiv în Consiliul JAI din 14 septembrie, unde Cehia, Slovacia, Letonia, Polonia și România se opun cotelor fixe de refugiați propuse de planul prezentat de Comisia Europeană pe 9 septembrie), reprezintă mai mult decât o catastrofă umanitară, deși ea este fără îndoială una dintre cele mai mari prezenţe în Europa în ultima jumătate de secol. Prin raportarea la posibilele implicații, prin modul cum opinia publică împarte culpabilități și medalii de bună purtare, valurile de refugiați veniți dintr-o civilizație care nu este cea europeană, dintr-o religie care nu este cea creștină, dintr-un set de valori îzvorât dintr-o cultură diferită provoacă imperativ Europa să se definească pentru a putea concepe o soluție unitară: este ceea ce evită să facă de mai bine de 20 de ani, inventând surogate instituționale și construcții birocratice suferind adesea de lipsă de conținut.
Constituția europeană, ultima mare construcție juridico-filosofică propusă cu ani în urmă deja votului popoarelor europene, s-a izbit de refuzul unei autoacceptări conștiente. Confruntate cu o situație de maximă urgență, în fața căreia fluctuațiile ideologice și vagul identitar din ce în ce mai vizibil trebuie să se retragă pentru a face loc soluțiilor concrete, instituțiile europene își arată, încă o dată, neputința în fața unor provocări majore care pun față în față un deja pierdut sens al identității culturale (și, de ce nu, religioase, de vreme ce principalele obiecții ridicate țin de inadaptarea islamului la tradiția liberal-democratică a Europei, construită de-a lungul secolelor) cu necesitatea formulării unui răspuns imediat, concret și solidar.
Privite din această perspectivă, poate prea generală pentru tragedia umanitară extrem de concretă care se desfășoară zi de zi în fața ochilor noștri, implicațiile crizei refugiaților reorientează o întreagă direcție de definire a Occidentului pe care Europa o digeră instituționalizat încă începând cu secolul al XVIII-lea, deși sfârșitul ei, al modernității, și intrarea în etapa postmodernă a fost trâmbițat până la istovire cu ceva ani în urmă. Cu toate deliciile intelectuale pe care le poate suscita flirtul cu atari teorii, Europa instituțiilor este construită încă pe tipare care țin de modernitatea politică așezată ca atare de Lumini, începând de la logica democratic-universalistă până la unitățile de identificare birocratică a persoanei, puse la punct începând cu secolul XIX. Acestea sunt, simplificând, cele două mari axe de definire birocratică și, de ce nu, doctrinară a Europei în ultimele două secole și jumătate, și amândouă se găsesc acum, într-un fel sau altul, puse sub semnul întrebării, provocate să reacționeze în fața unor situații venite dintr-un spațiu diferit, din orice unghi am privi problema: cultural, religios, identitar. Spaima de Celălalt este trăită astăzi nu numai de o parte a opiniei publice și politice care înțelege să o convertească în discursuri islamofobe sau xenofobe (vezi cazul extrem al lui Viktor Orbán), dar, la celălalt capăt al ghemului, și de emițătorii unui discurs încărcat aprioric de culpabilitatea pe care am fost învățați că e bine să o simțim față de civilizația bunăstării și a libertății în care trăiește încă Europa - mai cu seamă comparând această insulă de excepționalitate cu starea lumii la nivel global, în momentul de față. În mod cu totul semnificativ și trist, una dintre primele măsuri concrete întreprinse de o țară membră a Uniunii Europene a fost construirea unui zid de protecție (pe frontiera Ungariei cu Serbia), acțiune de o frapantă concretețe simbolică.
Transformările instituționale și filosofice care au dus la crearea eșafodajului cultural și birocratic european de astăzi își au rădăcina în adaptabilitatea instrumentului fundamental - statul modern - la o mobilitate civilă și religioasă fără precedent, care se manifestă în a doua jumătate a secolului al XVIII-lea. Europa s-a confruntat atunci - mai mult și mai devreme în Occident decât în zona de sud-est - cu cel puțin trei modificări majore: contractul stabilizând și regularizând statusul, solidaritatea civilă organică înlocuind-o pe cea mecanică (și asimilând, în acest fel, fluiditatea civilă fără precedent a acelei epoci) și, în sfârșit, disciplina instituțională seculară instituindu-se pe fondul unei polemici vechi de secole de partaj al autorității între cruce și spadă. Cele trei noi axe, edificate și consolidate printr-un efort de o unitate conceptuală și filosofică fără precedent, nu au fost până acum, în mod autentic, înlocuite cu altceva, deși raportarea la ele s-a modificat vizibil. În mod limpede, instituțiile europene de astăzi nu sunt capabile să articuleze un răspuns coerent și convingător care să extragă discursul public din ruptura masivă care opune refuzul fără nuanțe, rezerve și compasiune al Celuilalt falsei sale acceptări, izvorâte nu atât din valorile care au construit identitatea europeană, cât mai ales dintr-o stranie și din ce în ce mai fără discernământ culpabilitate.