Pe aceeași temă
Miercuri, 10 septembrie, la Hotelul Howard Johnson din Bucuresti a avut loc dezbaterea cu tema Dialogul liberalismului cu conservatorismul in doctrina populara, organizata de Institutul de Studii Populare (ISP) si moderata de Emil Hurezeanu. Dezbaterea a fost axata pe întrebari precum: Pot conservatorismul si liberalismul clasic sa depaseasca în viitor constrangerile interne si sa realizeze un nou compromis istoric asemeni celui care a dus la nasterea dreptei postbelice sub eticheta de "centru-dreapta" în sec. XX? Va putea dreapta occidentala sa relanseze experimentul liberal-democratic capitalist în noul context propus de sec. XXI? Poate dreapta romaneasca sa se reinventeze în noile conditii si, daca da, atunci cum? Ce pot intreprinde liderii intelectuali si politici ai dreptei noastre pentru a face fata provocarilor viitorului? Ca punct de plecare pentru discutie a fost utilizat articolul Reinventarea dreptei de Valeriu Stoica si Dragos Paul Aligica, publicat în numarul din august al revistei Idei in dialog.
Prezentul supliment reproduce fragmente din discutiile care au avut loc la respectiva dezbatere.
Emil Hurezeanu (publicist): Poetul francez Apollinaire spunea ca "masinile sunt fetele tatilor fara mame". Socialismul, conservatorismul si liberalismul sunt "fetele fara tati" ale revolutiei industriale si ale Revolutiei Franceze. Din aceasta matrice e greu sa iesim. Ar fi pacat insa s-o aprofundam, fiindca timpul care ne sta la dispozitie vrea sa fie al dezbaterilor, al schimbului de idei, pornind de la cateva puncte de vedere articulate, pe care fruntasii dreptei romanesti le vor prezenta inaintea dezbaterii deschise care va urma.
Atunci cand vorbesti despre conservatorism e imposibil sa nu vorbesti despre liberalism. Sunt destui autori care spun ca, daca Vechiul Testament al gandirii politice europene este conservatorismul, Noul Testament este liberalismul. Unul nu poate functiona fara celalalt. Inca de la sfarsitul sec. al XVIII-lea, filosoful englezo-irlandez Edmund Burke a teoretizat esecul Revolutiei Franceze si a pus bazele conservatorismului clasic, iar urmasii sai l-au consolidat cu gandirea liberala. Intre timp, si liberalismul s-a clasicizat, nu avem de a face numai cu conservatorismul clasic. Dintre acesti copii ai revolutiilor franceza si industriala, ne intereseaza cel mai mult conservatorismul, in ce masura se intalneste cu liberalismul, daca ele se despart sau nu de socialism. In afara de interesul teoretic al unei discutii despre evolutia dreptei astazi, pornind de la premise conservatoare si liberale moderne, avem si interese practice. S-ar putea ca un pericol sa fie o intalnire intre conservatorism si nationalism, pentru ca si doctrina nationala face parte dintre familiile europene licite din Parlamentul European - e adevarat, pe ultimul loc fata de miscarea populara, care ocupa din 1999 prima pozitie in configuratia Parlamentului European.
Astazi vrem sa urmarim felul in care liniile de forta ale conservatorismului si liberalismului se intalnesc, nu neaparat de la Edmund Burke la Hayek, nu neaparat in Franta, Marea Britanie, Spania, Germania, tarile in care astfel de intalniri au fost practicate cel mai des la nivelul guvernarii, ci si in Romania lunilor si anilor care vin. Ultima oara cand am asistat la o discutie de acest gen, in care principalii vorbitori erau Theodor Stolojan si Valeriu Stoica, a urmat o rasturnare de guvern, o alianta care a reusit in 2004 sa castige alegerile si sa impuna un presedinte. Ne intereseaza daca intalnirea dintre conservatorism - miscarea populara, conservatorismul clasic - si liberalismul modern continua si in ce fel aceasta intalnire depaseste coliziunea partiala care, cel putin la nivel institutional, de partide, functioneaza in continuare in Romania.
Oamenii sunt liberi cand se preocupa de prosperitatea lor in conditii de egalitate in fata legii
Emil Boc (Partidul Democrat-Liberal): Curentul popular conduce Europa si, probabil, o va conduce si dupa alegerile viitoare la nivel european. Pe buna dreptate se ridica intrebarile: care ii sunt meritele, avantajele, care ii sunt potentialele probleme si cum va reusi un asemenea curent popular sa conduca Romania in perioada urmatoare? La nivel general, apare aceasta capacitate a curentului popular de a reuni sub aceeasi umbrela doctrinara viziuni ale liberalismului, ale conservatorismului si de a da un motor de dezvoltare capabil sa sustina economiile UE. Curentul popular pune accentul pe producerea de prosperitate, prin mecanismele specifice economiei de piata, reluand oarecum din liberalism acest motor al producerii de bogatie. Nu uitam insa faptul ca orice stat are nevoie si de o componenta de solidaritate, dar deosebirea pe care o are curentul popular fata de orice alta viziune social-democrata sau socialista este ca solidaritatea noastra este una activa, indreptata spre cetateanul care este in nevoie, dar nu pentru a-l tine dependent de stat, ci tocmai, dimpotriva, pentru a-l scoate din aceasta dependenta de stat, nu cum au facut in Romania politicile promovate de PSD si continuate fara nicio remuscare de PNL, care nu are nimic in comun in momentul de fata cu liberalismul prin politicile pe care le promoveaza. Acea politica adanceste de fapt dependenta cetateanului fata de stat: el sta cu mana intinsa fata de o pomana data intr-un moment sau altul, fara sa intreprinda practic nimic pentru a putea fi cu adevarat liber. Un om nu poate fi niciodata liber in saracie, e un adevar consacrat. Un om este liber atunci cand se preocupa de prosperitate si are capacitatea de a-si produce cele necesare, intr-o economie competitiva, care asigura egalitatea tuturor in fata legii si netulburarea principiilor economiei de piata. De la aceasta teza fundamentala apar discutiile profunde doctrinare pe valorile morale, pe valorile economiei de piata, pe pozitii fata de alte structuri societale.
Am venit aici in primul rand sa ascult, sa invat si, impreuna cu dvs., sa creionam concluzii care ne vor ajuta si in plan politic. Concluziile pe care aceasta intalnire le va avea si care vor fi prezentate de d-l Stoica in cadrul structurilor Biroului Politic National vor sta la baza actiunilor politice ale PD-L.
Timpul dezbaterilor doctrinare
Theodor Stolojan (Partidul Democrat-Liberal): Orice dezbatere, si din pacate sunt destul de rare in domeniul doctrinar, este un plus. Au trecut 19 ani de la momentul decembrie 1989, am parcurs o lunga perioada de tranzitie, una dintre cele mai lungi dintre fostele tari socialiste, o tranzitie in care confuzia a fost aproape totala nu numai din lipsa de educatie politica, ci si pentru ca obiectivele tranzitiei, indiferent ce partid era la guvernare, erau aceleasi: sa liberalizezi initiativa, activitatea economica, preturile, sa introduci competitia in economie, sa privatizezi, sa reinstaurezi proprietatea privata. Luate independent, aceste obiective sunt in primul rand valori ale unui partid liberal, dar nu avea importanta ce esti in Romania - socialist, ecologist etc. Odata ce ajungeai la guvernare, aveai de rezolvat aceste probleme ale tranzitiei si de aici pornea o confuzie doctrinara totala.
In prezent, cred ca a sosit momentul in care putem sa fim mult mai atenti la aceste baze doctrinare, pentru ca incepem sa ne deosebim foarte mult unii de altii in modul in care venim cu solutii la problemele oamenilor. Am avut prilejul acum, dupa o munca intensa a zeci de oameni pentru definitivarea proiectului de program al PD-L cu care ne vom prezenta in alegeri, sa examinam din nou sistemele sociale si economice ale Romaniei si sa ajungem din nou la concluzia ca, dupa 19 ani de tranzitie, avem inca sisteme care erau perfect functionale in ceea ce se chema societatea industriala. Va dau un singur exemplu. Multe dintre problemele sociale in Romania de astazi necesita o solutie liberala, deoarece sistemul e construit sa functioneze pe transferul intre generatii, care nu mai e functional. In momentul in care iti pleaca doua milioane de romani in afara tarii, oameni care nu mai contribuie la sistemele de asigurari de sanatate sau de asigurari de pensie, doua sisteme fundamentale pentru ceea ce se cheama calitatea vietii, nu mai poti sa pui baza pe transferul intre generatii, care functiona perfect in perioada industrializarii. Iar solutia, paradoxal, e de tip liberal, in care fiecare generatie incepe sa devina tot mai mult responsabila de traiectoria intregii vieti. Aceste lucruri nu sunt la ora actuala transpuse doctrinar si practic in solutiile oferite pentru perfectionarea sistemelor respective. Deci, orice dezbatere pe probleme doctrinare devine din ce in ce mai importanta, in primul rand pentru munca partidelor politice, dar si pentru intreaga societate.
Dreapta creeaza prosperitate, iar stanga o risipeste
Valeriu Stoica (Partidul Democrat-Liberal): Abordarea identitatii doctrinare a partidelor dupa 1989 e marcata de trei etape. O prima etapa a fost haosul - va amintiti primele luni ale anului 1990, cu sute de partide pe scena politica. Era un vacarm, cu monologuri paralele, toata lumea vorbea, nimeni nu asculta. In acel haos al vocilor politice era imposibil sa distingi vreo identitate doctrinara. In a doua etapa, sloganul, cliseul si eticheta au incercat sa inlocuiasca dezbaterea despre doctrine. In aceasta etapa fiecare partid s-a autoproclamat: liberal, socialist, social-democrat, ecologist etc. sau a incercat sa spuna: "ceilalti nu sunt liberali" sau "ceilalti nu sunt social-democrati" etc. Pe de o parte, o autoetichetare, pe de alta negarea, tot printr-o eticheta, negativa de aceasta data, a identitatii doctrinare a celorlalti. Ne aflam in aceasta a doua etapa, a etichetei, a sloganului, a cliseului. Si am sa va dau un exemplu care, din pacate, justifica aceasta afirmatie. In urma cu cateva zile, am adresat, din partea ISP, o invitatie d-lui Calin Popescu Tariceanu, presedintele PNL, pentru a participa la aceasta dezbatere. In scrisoare s-a precizat ca ar fi o buna ocazie pentru d-l Tariceanu sa intervina in cadrul acestei dezbateri si sa precizeze punctul sau de vedere in legatura cu liberalismul, cu valorile si principiile PNL, cu modul in care aceste valori si principii reflecta liberalismul clasic sau alt tip de liberalism. Din pacate, d-l Tariceanu nu a dat curs acestei invitatii si a preferat sa faca o afirmatie tip eticheta: "Nu am ce cauta acolo, pentru ca d-l Stoica nu are nimic de a face cu liberalismul". Asemenea decrete in camp doctrinar nu au eficienta si nu pot sa inlocuiasca dialogul. Avem nevoie de o a treia etapa a abordarii identitatii doctrinare a partidelor politice. Fiindca tot e un concept la moda in aceste zile, avem nevoie de un Big Bang, sa descoperim "particula lui Dumnezeu" in ceea ce priveste aceasta cristalizare doctrinara a partidelor politice din Romania.
PD-L s-a infiintat anul trecut, la 15 decembrie, asumandu-si, printre altele, o anumita identitate doctrinara. Veti spune ca e tot o eticheta, tot un slogan. Nu as fi de acord cu o asemenea reactie, pentru ca, daca programul PD-L e citit cu buna-credinta, veti descoperi acolo valorile si principiile noastre. Nu am facut un tratat de doctrina, dar cred ca, in sinteza, am prezentat foarte coerent si clar care sunt valorile si principiile noastre si am precizat ca acestea sunt o sinteza a crestin-democratiei, a liberalismului si a conservatorismului. Un partid care-si asuma trei doctrine pare o struto-camila. Noi credem ca unificarea politica a dreptei trebuie sa treaca in mod necesar printr-o incercare de structurare doctrinara, printr-o sinteza a acestor doctrine care, traditional, sunt ale dreptei.
Sper ca ceea ce a facut ISP si, mai inainte, Centrul de Analiza si Dezvoltare Institutionala va contribui la acest Big Bang in materie de cristalizare doctrinara a partidelor politice din Romania. In orice caz, PD-L, in mod consecvent, de la 15 decembrie 2007, a initiat o asemenea dezbatere. Va reamintesc ca in ianuarie a fost o prima dezbatere legata de doctrina PD-L. Ulterior, in iunie, am avut o dezbatere legata de crestin-democratie si de modul in care, in Romania, este posibila astazi o afirmare a valorilor crestin-democrate. Am invitat cu acea ocazie reprezentantii cultelor, ca sa vedem care este punctul lor de vedere in legatura cu aceasta tema. Azi discutam despre liberalism si conservatorism. Speram ca in perioada urmatoare - inainte, in timpul si dupa campania electorala - aceste eforturi doctrinare ale PD-L vor continua. Cineva se poate intreba, si pe buna dreptate: daca suntem in campanie in curand, nu cumva a vorbi despre doctrina inseamna a face ceea ce faceau teologii bizantini in momentul in care zidurile Bizantului cadeau sub ghiulelele trase de oastele turcesti, adica discutau despre sexul ingerilor? Cu alte cuvinte, ne asteapta o campanie electorala foarte dura, in care se folosesc toate mijloacele, si cele elegante si cele mai putin elegante, iar a vorbi despre doctrina in aceasta perioada, despre valori si principii doctrinare nu inseamna a vorbi despre sexul ingerilor? Ei bine, eu cred ca nu. Tocmai pentru ca suntem inainte de campanie si pentru ca pregatim un program de guvernare, avem nevoie mai mult decat oricand sa discutam despre valori si principii doctrinare. Pentru ca programele politice, politicile publice, actiunea politica, solutiile pe care le dam unor probleme cu care se confrunta Romania trebuie sa fie expresia propriilor noastre principii si valori doctrinare. Va dau un exemplu care mi se pare foarte graitor, pe care l-am analizat acum cateva saptamani in Biroul Permanent al PD-L. Discutia a pornit de la faptul ca asistam azi la o competitie pe scena politica, mai ales intre PSD si PNL, in legatura cu programele sociale. Unii vorbesc chiar de pomeni electorale. PSD si PNL se intrec in a oferi promisiuni electorale, chiar in a organiza lucruri concrete in aceasta directie: marirea pensiilor, a salariilor etc. La un moment dat, in PD-L s-a creat chiar ingrijorarea aceasta: daca toti ceilalti isi cumpara electoratul, noi ce ne facem? Nu vom mai avea niciun votant, daca toti ceilalti isi arondeaza electoratul cu astfel de programe sociale concrete. Si atunci, in Biroul Permanent al partidului am intrebat: de unde se aduna banii pentru aceste programe sociale? Raspunsul este simplu: cei care platesc taxe si impozite sunt cei care dau banii la buget, bani din care, ulterior, intr-un fel mai mult sau mai putin rezonabil, se alcatuiesc aceste programe. Iar noi, ca partid de dreapta, trebuie sa ni-i identificam ca principal segment electoral tocmai pe platitorii de taxe si impozite. Si nu ma refer la marii capitalisti. Ma refer la cei care formeaza asa-numita clasa mijlocie, pentru ca bugetul unei tari nu se sustine in primul rand pe taxele platite de marii capitalisti, ci pe taxele platite de cei din clasa mijlocie, fie ca e vorba de mici intreprinzatori, de salariati, de intelectuali, de functionari.
Observam ca in Romania avem oferte pentru cei care vor sa consume din taxe si bugete, dar nu avem oferte pentru cei care platesc taxe si impozite. Programul PD-L este axat in principal pe aceasta directie, el este in primul rand o oferta pentru cei care platesc taxe si impozite, si aceasta oferta are doua componente. Mai intai, o incercare de rationalizare a sistemului de taxe si impozite. Nu vorbesc neaparat de o reducere a sistemului de taxe si impozite, desi aceasta este o tinta foarte importanta, dar in primul rand avem nevoie de o rationalizare a acestui sistem, de o simplificare a lui. Sunt unele taxe care se platesc, iar administrarea lor costa mai mult decat ele aduna. Inseamna ca un asemenea sistem e total in neregula. A doua dimensiune a ofertei pentru platitorii de taxe si impozite este urmatoarea: ce facem cu banii adunati de la voi? Se intorc acesti bani catre societate si catre voi, care platiti taxele si impozitele? Programele pe care le elaboreaza partidele politice satisfac interese ale natiunii, deci ale celor care platesc taxele si impozitele? S-a spus in dezbaterea pe care am avut-o in BPN: de acord, asta e principala tinta electorala, cei care platesc taxe si impozite, dar noi nu putem fi indiferenti fata de situatia grea, precara, fata de suferinta celor care nu au resurse materiale, cei care nu numai ca nu platesc taxe si impozite, dar nu mai pot produce venituri. Ce facem cu ei? Nu suntem indiferenti, dimpotriva. D-l presedinte Boc a vorbit de solidaritate. Solidaritatea e o valoare asumata prin programul nostru politic, iar solidaritatea ne obliga sa nu fim indiferenti. S-a spus - si e un cliseu care ar trebuie demontat - ca dreapta creeaza prosperitate, iar stanga distribuie prosperitate. In realitate, dreapta creeaza prosperitate, iar stanga o risipeste. Cel putin de la jumatatea secolului trecut, dreapta a demonstrat ca e in masura nu numai sa creeze prosperitate, ci si sa elaboreze cele mai coerente programe sociale, in asa fel incat, pe de o parte, ele sa nu impiedice crearea de prosperitate, iar pe de alta, sa directioneze aceasta prosperitate catre cei care sunt realmente nevoiasi. Stanga, din pacate, a insistat in toata aceasta perioada pe programe demagogice care au dus la o risipire a banului public si la o absorbire a lui in structurile clientelare si de coruptie.
Cine va analiza cu atentie progamele social-democrate ale Europei de dupa al doilea razboi mondial va constata ca in Europa Occidentala problemele sociale n-au fost rezolvate de stanga, ci de dreapta. Iata de ce, din acest punct de vedere, ajung la substanta dezbaterii de astazi, si anume la dialogul dintre conservatorism si liberalism. Mai ales dupa a doua jumatate a secolului trecut, alianta dintre liberali si conservatori a stat la baza reconstructiei dreptei. Aceasta alianta este cea care explica in buna masura, pe de o parte, prosperitatea Occidentului, iar pe de alta, abordarea sociala a dreptei in aceasta perioada. S-a trecut de la liberalismul salbatic sau capitalismul salbatic, la un capitalism eficient economic, dar, in acelasi timp, un capitalism al compasiunii. Ideea de competitie, care este liberala, a fost asociata cu ideea de compasiune. Competitia este cea care creeaza bogatia prin eficienta. Mai mult: competitia este cea care trebuie sa fie deschisa pentru a permite intrarea in joc in mod firesc si a celor care au reusit, si a celor care au esuat. A inchide competitia pentru cei care au esuat inseamna a trece la oligarhie si a trada liberalismul. Competitia deschisa este sansa acordata mereu de liberalism celor care vor sa intre in joc, cu mai multe sau mai putine sanse. Pe de alta parte, conservatorismul este cel care ne da masura compasiunii. Aceasta alianta care s-a facut mai ales in a doua jumatate a secolului trecut explica de ce dreapta a reusit sa fie viabila in batalia cu stanga, mai ales in marea batalie cu totalitarismele. Dreapta conservatoare a invins si totalitarismul nazist, si pe cel comunist.
Cum se explica aceasta alianta intre dreapta si stanga, dincolo de ce am spus pana acum? Exista cel putin trei argumente care pledeaza in continuare pentru aceasta alianta si care arata de ce aceasta alianta a fost posibila. Primul argument este de ordin istoric. Revolutiile politice care au intemeiat epoca moderna au creat o ruptura mare intre ceea ce s-a denumit partida progresista si partida conservatoare. Partida progresista, care a fost afirmata de revolutiile care au intemeiat epoca moderna, a aparut ca reactie la doua monopoluri foarte puternice: monopolul opiniei, care apartinea Bisericii Catolice, si monopolul puterii politice, care apartinea monarhului absolut. Reactia la aceste monopoluri a fost nasterea partidei progresiste, care a incercat sa aboleasca ambele monopoluri. In acel moment, partida progresista a intrat in opozitie cu partida conservatoare. Numai ca, la inceputul si mai ales in a doua jumatate a sec. XIX, partida progresista s-a divizat, pentru ca ceea ce parea sa defineasca liberalismul comun al partidei progresiste s-a rupt in doua. Pe de o parte, au fost radicalii, numiti si "rosii" in Romania, dupa aceea deveniti socialisti, apoi comunisti, care au dorit progresul impotriva vointei destinatarilor progresului. Asadar, liberalismul este o teorie contractualista care presupune participarea la un acord, la un contract social. Progresistii radicali au spus ca doresc progresul chiar fara acordul destinatarilor progresului, chiar impotriva vointei lor. Acela a fost momentul in care liberalismul clasic s-a rupt de cei progresisti, clipa in care s-a opus cu fermitate socialismului si dupa aceea comunismului. In aceasta batalie a liberalismului clasic cu socialistii si cu comunistii, la un moment dat liberalii s-au trezit pe o pozitie destul de slaba, destul de fragila, si si-au cautat aliati. Iar aliatii au fost conservatorii. Acesta este argumentul de ordin strategic al aliantei dintre conservatori si liberali. Dar sunt doua argumente de ordin doctrinar care justifica aceasta alianta. Primul argument: se spune ca traditia este a conservatorilor. In realitate, liberalii au propria traditie, iar in buna masura traditia liberala este nascuta din cea conservatoare. Spun asta gandindu-ma in primul rand la modul in care Hayek, in Constitutia libertatii, cauta radacinile statului de drept in filosofia antica si in scrierile juristilor romani si trece dupa aceea prin intreaga gandire a Evului Mediu si a epocii moderne pentru a identifica traditia liberala. Ideea de contract si de ordine sociala spontana nu sunt chiar asa de noi cum credem noi. Romanii, cand voiau sa aiba o lege clara si limpede, nu faceau altceva decat sa pledeze pentru un instrument de creare a ordinii spontane. Asadar, traditia uneste, in realitate, si nu desparte liberalismul de conservatorism. Chiar daca nu e o traditie comuna, important e ca ideea de traditie se regaseste si la liberali. Iar uneori traditia liberala e in buna masura influentata de gandirea conservatoare. Dar s-a mai intamplat ceva in ultima perioada, in sec. XX si mai ales acum, in sec. XXI. Conservatorii au inteles ca apararea traditiei insemna, intre altele, si apararea valorilor si principiilor liberale care au intrat in traditie timp de doua secole. Liberalismul clasic, timp de doua secole, si-a construit propriile institutii, bazate pe valorile si principiile doctrinare ale liberalismului. Iar conservatorii au inteles ca apararea acestor institutii, care erau de sorginte liberala, nu conservatoare, a inceput sa faca parte din traditia lor proprie si si-au asumat aceasta traditie. Ca urmare, aceste doua elemente care tin de traditie justifica si sub aspect doctrinar alianta dintre liberali si conservatori. Si mai este ceva foarte important. Liberalii sunt, in general, adeptii teoriei contractualiste. Dar contractul inseamna libera vointa, inseamna sa-i respecti si pe cei care nu vor sa intre in contract. Contractul social, care, din perspectiva liberala, inseamna intre altele si ideea de progres, nu inseamna a-i violenta pe cei care, dintr-un motiv sau altul, vor sa-si pastreze traditiile sau vor sa ramana intr-o asezare traditionala a societatii. Nu prin fortarea lor pot fi integrati in contract. Dimpotriva, respectandu-i pe cei care nu adera la contract, aratandu-le virtutile contractului, exista sansa ca in viitor si ei sa devina parte la contract. Din acest punct de vedere, alianta dintre conservatori si liberali se bazeaza pe respectul fata de vointa libera a participantilor la actiunea sociala, fie ca ei doresc sa fie parte a contractului, fie ca doresc sa ramana in afara lui.
Moderatia poate da nastere unor formule coerente din punct de vedere doctrinar
Cristian Preda (Facultatea de Stiinte Politice): Voi face cateva observatii dintr-o perspectiva strict doctrinara si apoi din perspectiva electorala si politica, altfel zis, din perspectiva unei actualitati presante. Din perspectiva doctrinara sau ideologica, as vrea sa vorbesc despre cei trei termeni care figureaza in titlul intalnirii de astazi, respectiv liberalism, conservatorism si, in fine, popular. Se vorbeste despre posibila intalnire dintre liberali si conservatori sub acest nume, populari.
Inainte de a analiza aceasta chestiune, cred ca e bine sa fixam peisajul din perspectiva doctrinara. In ce priveste liberalismul, lucrurile sunt foarte clare. In Romania exista o minoritate mai mult decat marginala care se revendica in spatiul intelectual si academic de la aceasta sensibilitate liberala. Cred ca aceasta minoritate nu a avut decat o influenta modesta si ca aceasta s-a manifestat in perioada in care Institutul de Studii Liberale presa asupra PNL, ceea ce a condus la cateva rezultate.
Altfel, ce inseamna doctrinar in spatiul politic? Asistam la o scena destul de clara, cu doua partide care se revendica, in doua moduri diferite, de la liberalism: PNL si PD-L. Regasim in aceasta harta generala a liberalismului o scindare clasica de secol XIX intre democratie si nationalism. Sigur ca e regretabil ca in 2008 ceea ce inseamna sensibilitatea liberala urmeaza acest clivaj tipic de secol XIX, cu toate ca nu e clar de ce PNL e national si PD-L e democrat. Dar strict doctrinar, dintr-o pozitie aproape de bunul simt si de perceptia electoratului, vedem o harta a liberalismului impartita intre o tabara national-liberala si una democrat-liberala. Sigur ca e o problema daca PNL este mai aproape de traditie, pentru ca vedem ca din ‘90 ei trimit nu numai la familia Bratianu si la Romania de dupa instalarea monarhiei, ci trimit si la 1848. Cel de-al doilea lucru pe care l-as observa in privinta liberalismului, dincolo de aceasta scindare care nu e foarte clar argumentata si justificata, este acela ca in cele doua tabere este dominanta o versiune economica a liberalismului. De altfel, si d-l Stolojan a facut trimitere la o versiune economica si adevarul este ca, de-a lungul anilor de tranzitie, mai degraba amprenta economica a liberalismului a fost dominanta - discursul pro-piata, pro-investitie, pro-initiativa -, si mai putin a fost luata in seama dimensiunea politica a liberalismului. La noi, sensibilitatea politica a liberalismului, statul de drept, a fost mult mai putin curtat ca referinta in discursul doctrinar despre liberalism. Deci, avem scindarea democrat-liberal si national-liberal - fara sa stim clar de ce - si avem mai degraba o privire economica asupra liberalismului, cu versiunile cele mai exagerate si radicale, adica tentative de implementare a ultraliberalismului de tip libertarian in Romania, inclusiv intr-o formula care il combina pe David Friedman cu parintii Bisericii Ortodoxe!
Al doilea termen, conservatorismul, e mai usor de clarificat din perspectiva doctrinara. Avem din nou o minoritate, cred ca de data asta inca mai periferica si mai modesta. Eu personal nu stiu 5 persoane in Romania care sa se fi revendicat in mod solid si consistent de la o traditie conservatoare. In schimb, in spatiul politic avem caricatura pe care a produs-o Dan Voiculescu, care a schimbat mai multe etichete ale partidului sau pana cand a picat pe conservatorism. Insa public, si la tribunal, si in ochii cetatenilor, conservator nu inseamna nici Burke, nici Tache Ionescu, ci inseamna "Felix". Asta este situatia si nicio forta politica din Romania nu a rasturnat-o in vreun fel sau altul. Daca PD-L isi propune sa-si asume aceasta sensibilitate ar fi minunat, dar deocamdata lucrurile sunt tragice. Nu suntem in sec. XIX, suntem in impostura si nu avem ce sa discutam. Cred ca PD-L nu-si propune, cand vorbeste de apropierea liberali-conservatori, o apropiere de "Felix". Dar publicul asta va intelege.
In fine, sa vorbim despre termenul popular, din perspectiva doctrinara. Imi pare rau sa constat si aici faptul ca am asistat prin 2005-2006 la o competitie acerba: la un moment dat, cred ca existau 6 forte politice care revendicau eticheta populara. Unele partide romanesti si-au si schimbat numele pentru a se reboteza - ce erau inainte plus "popular". Avem aici doua cazuri cunoscute, PNTCD si PRM, care si-au schimbat la un moment dat pentru un timp numele, dorind aceasta eticheta. Miza era simpla - inserarea intr-un peisaj european. Proiectul lor a fost abandonat pentru ca, pe plan european, exista acest atasament al PD-L, ca forta politica extrem de importanta in Romania, la grupul popular, si exista UDMR, cu o asociere mai veche la grupul popular. La UDMR este si o sensibilitate liberala si una social-democrata, dar ei, din acelasi oportunism pe care l-am gasit atat de des in scena politica romaneasca, s-au dus catre familia populara, considerand ca e cea mai puternica.
Din perspectiva electorala si politica, avem un fenomen foarte interesant. Cele doua partide pe care le-am numit la inceput si care revendica in stilul lor aparte o identitate liberala au produs, de la alegerile europene incoace, ceva nou pe scena politica romaneasca, si anume, pentru prima data, la urne, un scor cumulat de 50%. Asta s-a intamplat in noiembrie 2007: PD plus PLD si PNL faceau 49-50%, iar la alegerile locale PNL si PD-L faceau 50%. Niciodata din ‘89 incoace partide care se revendicau de dreapta nu au avut impreuna acest scor. Am insistat de mai multe ori in interventii publice asupra faptului ca noutatea in spatiul dreptei romanesti nu este dezbinarea, disputa, contestarea reciproca a identitatilor. Noutatea este ca, impreuna, partidele care se contesta in identitati au 50% la urne. Chestiunea care se pune aici este daca, pe acest fond al unei populatii electorale care se apropie semnificativ de 50% la urne pentru partide de dreapta, in Romania se poate sau nu sa existe o guvernare conectata ideologic si care sa aiba orientare de dreapta. Daca nu se poate, atunci vom avea in continuare guvernari care nu sunt conectate ideologic, care nu au coerenta doctrinara si sunt eclectice. Cred ca asta e problema centrala. Nu mi se pare ca fortele politice se orienteaza consistent si serios catre discutia unei asemenea guvernari. Sunt intr-o pasa pesimista si nu m-as mira ca rezultatul de dupa alegeri sa fie o noua guvernare care sa nu fie conectata ideologic. Cred ca, dincolo de negocierea unei formule de guvernare, adevarata coerenta se obtine la guvernare. Nu cred ca aceasta coerenta a existat, nici atunci cand mai multe partide de dreapta, desi marunte, erau impreuna la guvernare. E poate momentul sa se creeze, daca o asemenea coalitie conectata ideologic va exista, o asemenea coerenta. Cred ca exista trei mari domenii care ar putea da nastere unei asemenea coerente la nivelul politicii: educatia, sanatatea si munca. Fiecare dintre aceste domenii de guvernare reclama in acest moment o coerenta care nu a existat. Nici in privinta educatiei, unde a existat un soi de liberalism sinucigas al tuturor guvernelor post ‘89. Nici ministrii liberali ai Sanatatii nu au dus sistemul catre o stabilizare care sa creeze satisfactie in randul publicului si suntem intr-un sistem eclectic de abandon al statului si negocieri pe cai ocolite ale unor rezolvari private ale starii de sanatate. Nici domeniul muncii, care a cunoscut o revolutie, nu doar datorita plecarilor in exterior, ci datorita reamenajarii economiei romanesti. Cred ca astea sunt cele trei domenii, terenul pe care politici de dreapta pot fi construite: educatie, sanatate si munca. S-ar putea sa nu se intample asta, sa nu avem coerenta si sa nu avem acest partid de dreapta nascut din asemenea politici. Si atunci, desigur, ISP va avea o noua oportunitate de a se intalni si de a deplange situatia critica in care ne aflam. Cred ca ne aflam in acest punct si un ingredient necesar ar trebui cautat. Pentru ca o asemenea formatiune de dreapta sa se poata naste si pentru ca acea negociere a unei formule conectate ideologic, ca si a unor politici coerente, sa fie posibile, e nevoie de o valoare care, e adevarat, e comuna si liberalilor, dar si conservatorilor, si anume e vorba de moderatie. Moderatia poate sa fie acel ingredient care sa dea nastere unor formule ceva mai coerente doctrinar si, de asemenea, politic, in sensul electoral.
Profilul politic al unui conservator roman contemporan
Sever Voinescu (Partidul Democrat-Liberal): Eu vorbesc din perspectiva unui om care se revendica de la valorile conservatoare. Incerc sa explic ce inseamna sa fii conservator in Romania de azi, pentru ca nu e usor.
Inainte de toate, vreau sa ma refer la textul in jurul caruia ne-am intalnit astazi, e vorba de Reinventarea dreptei, un fragment dintr-o viitoare carte semnata de d-l prof. Valeriu Stoica si de prietenul nostru Dragos Aligica. Acest text, intr-o vreme in care imaginatia noastra stiintifica sau stiintifico-fantastica este stimulata, mi-a stimulat si mie o zona a imaginatiei, anume imaginatia geometrica. Din punctul de vedere al practicii politice, pana cand socialismul a devenit un regim de guvernare real, la finele primului razboi mondial, si cu adevarata pregnanta pentru jocul global de putere dupa al doilea razboi mondial, traiam intr-o lume politica euclidiana. Conservatorismul si liberalismul erau practic doua paralele care nu se intalneau niciodata. Consecintele celui de-al doilea razboi si cresterea atractivitatii idealului socialist si comunist de mai dinainte au modificat probabil pentru totdeauna acest univers, aruncandu-ne intr-un spatiu noneuclidian, in care orizontul a devenit din iluzie realitate si, prin asta, punct de convergenta intre cele doua paralele. Eruptia in lume a socialismului a inchis spatiul infinit si ne-a proiectat intr-o lume circulara. Sigur ca datoram socialismului faptul ca ne intalnim aici si vorbim despre convergenta dintre conservatorism si liberalism in spatiul generos al dreptei. Dar fara Marx si Engels, lumea politica europeana probabil ar fi aratat mai degraba ca cea americana, care nu a fost inca muscata decisiv de socialism, si ar fi avut doua curente politice majore, chiar cele despre care discutam astazi, care s-ar fi confruntat electoral. Permiteti-mi sa spun deschis: as fi preferat sa fie asa.
O gluma care circula printre noi, cei de dreapta, suna asa: "Stiti ce e mai rau decat o guvernare socialista incompetenta? O guvernare socialista competenta". Realitatea intalnirii conservatorismului cu liberalismul sub aceasta zodie generoasa a dreptei a produs efecte puternice asupra celor doua mari curente de gandire si, mai mult, a modificat ceea ce pentru mine este esential, si anume, fondul de credinte politice al celor care se simt atrasi de unul dintre cele doua curente. In textul la care m-am referit se vorbeste despre felul in care conservatorismul a primit lectii de la liberalism si mai putin despre felul in care liberalismul a fost modificat de conservatorism. Exista un fenomen politic foarte important: o buna parte a liberalismului a migrat spre stanga, gasind afinitati mai degraba cu socialismul devenit acum social-democratie. Contactul cu fondul masiv, impunator, bine structurat al credintelor politice conservatoare a fost de nesuportat pentru multi liberali si avem azi situatii bine precizate, in care liberalii, deopotriva americani si europeni, se simt mai degraba in consonanta cu stanga social-democrata. De aceea cred ca efortul pe care d-l prof. Stoica il face de ani buni, si anume, de a delimita ceea ce domnia sa numeste liberalismul de dreapta de liberalismul de stanga, este de salutat. Ca sa fim eficienti in actiunile noastre politice, e necesar ca mintile noastre sa fie clare. Aici din nou devin conservator si spun ca apelul la claritate ideologica si morala ne defineste mai degraba pe noi, conservatorii.
Interventia mea are doua scopuri. Primul e acela de a vorbi despre conservatorismul de azi, care, din ce motive nu stiu, este perceput deformat. A doua este de a vorbi despre situatia doctrinara din Romania si despre dificultatile conservatorismului de la noi. Exista cateva prejudecati, pe cat de false, pe atat de orbitoare, despre conservatorism. Am sesizat ca, pe filiera unui text deja clasic al lui Hayek, ele sunt perpetuate. Cea dintai prejudecata se poate rezuma astfel: conservatorismul este doctrina statu-quo-ului, a nemiscarii, a opozitiei la schimbare. Conservatorii sunt exact acei oameni care vor ca totul sa fie impietrit si, daca se schimba ceva, ei vor revenirea de indata la starea initiala. Un asemenea gand era poate in mintea primilor conservatori, poate ca asemenea ganduri spaimoase erau in mintea celor care priveau oripilati grozaviile Revolutiei Franceze. Insa de multe ori exact aceiasi oameni erau mari admiratori ai unei revolutii inca si mai mari si mai importante, cea care a nascut natiunea americana. Aceasta idee a nemiscarii astazi nu mai are niciun temei. Un conservator al zilelor noastre, secretarul de stat Condoleezza Rice, spunea acum doi ani la Institutul de Studii Strategice din Paris: "A fi conservator astazi inseamna a sesiza tendinta naturala de miscare a istoriei si a da un branci lucrurilor in directia aceea". Conservatorii de astazi nu se opun schimbarii pentru simplul motiv ca e absurd, iar conservatorii nu sunt oameni absurzi. Ceea ce spun conservatorii este: sa lasam lucrurile sa evolueze natural, sa lasam istoria sa se miste in ritmul ei, sa gestionam aceasta miscare cat se poate de bine. Conservatorilor nu le plac utopiile si nu le plac mai ales aceia care isi asuma rolul de a conduce societatea pe un drum aflat in mintile lor. Noi credem ca lumea nu e un laborator in care ne testam ideile, ci un loc care trebuie respectat ca atare si administrat in sensul binelui comun. Se spune in textul Reinventarea dreptei: "Dorim stabilitate si control sau dorim evolutie, adaptare, schimbare continua?". Se sugereaza ca prima parte a intrebarii contine proiectul conservator, iar cea de-a doua proiectul liberal. Mai mult, se sugereaza o antinomie intre cele doua. Raspunsul adevarat pe care un conservator il da astazi este acela ca vrem si una, si alta, pentru ca in viziunea noastra schimbarea continua trebuie controlata. Evolutia nu are voie sa genereze instabilitate si noi chiar credem ca evolutia fireasca si dezirabila este una careia instabilitatea ii e straina, iar adaptarea este chiar numele jocului. Va reamintesc ca nimic nu ii este mai strain unui conservator decat ideea controlului etatic, dar nimic nu i se pare mai util decat controlul etic. Statul trebuie sa fie minimal in economie si maximal in etica. Asta vor conservatorii. Diferenta e aceea ca liberalii vor un stat minimal in economie si neutru din punct de vedere etic, un stat care e construit in temeiul acordurilor de vointa libera a grupurilor politice reprezentative. Pe noi ne cam ingrozeste ce poate iesi din libertatea vointei partidelor politice si tot ce se intampla in Romania ultimilor ani cred ca e un avertisment serios in sensul asta. Toate programele conservatoare sunt programe de reducere a influentei statului. Asa cred si liberalii. Numai ca noi nu dorim prin asta eliminarea oricarei reglementari si relativizarea ordinii sociale prin contractualism. Noi credem ca societatea insasi produce mecanismele ei de reglare si credem ca micile comunitati, familia si biserica, pentru cei care cred in Dumnezeu, sau standardele etice ale democratiei primare, de baza, pentru cei care nu cred in Dumnezeu, sunt elemente de control valid. In fond, conservatorul este aparatorul traditiei pentru ca societatea nu este, din punctul nostru de vedere, doar un pact intre cei prezenti. Burke scria undeva aceste vorbe fundamentale pentru un conservator: "Societatea este un parteneriat intre cei care traiesc astazi, cei care au trait ieri si cei care vor trai maine". De aceea conservatorii sunt preocupati de traditie, adica de legatura cu cei de ieri, si de responsabilitate, adica de legatura cu cei de maine. Traditia este exact ceea ce opreste tirania celor care se intampla sa traiasca astazi asupra celor care vor trai maine. Traditia nu functioneaza orb si irational, asa cum criticii nostri spun ca noi am spune, ci ca un cenzor moral, ca o surdina pusa delirului imbatator al libertatii fara de raspundere.
In fine, mai exista o diferenta de nuanta in felul in care liberalii si conservatorii raspund in general nevoilor oamenilor. Cuiva caruia ii e foame socialistii se straduiesc sa-i dea un peste, liberalii ii dau o undita, iar conservatorii ii dau o undita si-l invata sa si pescuiasca. Aceasta nuanta e foarte importanta, iar fondul comun care ne desparte pana la urma de socialisti este in mod evident ceea ce ne uneste.
Dar mai interesant este sa discutam despre rostul conservatorismului din Romania de astazi, cu atat mai mult cu cat a fi conservator in Romania sau a spune ca esti constituie in sine o mare problema. Prima este aceea ca numele conservator - a sesizat si d-l Preda - a fost uzurpat si aruncat intr-o sinistra mocirla de un partid deplorabil. Se numesc conservatori si sunt condusi de un securist notoriu, sunt creuzetul in care se varsa in mod natural elevii politici falimentari ai lui C.V. Tudor. Cand erau in Parlamentul European faceau alianta cu democratii si liberalii europeni, o grupare a liberalismului de stanga, iar astazi sunt aliati cu elevii comunismului romanesc. Ce poate fi mai derutant pentru cineva care chiar vrea sa inteleaga ce inseamna sa fii conservator astazi si ce e conservatorismul? Al doilea obstacol e unul de intelegere. Multi spun asa: conservatoriii vor sa conserve. Ce e de conservat in Romania de azi si, cu atat mai grav, ce ar putea fi conservat din Romania de ieri? Evident, mai nimic din ce e astazi nu poate fi socotit valid pentru o societate sanatoasa din punct de vedere conservator si absolut nimic din ce era ieri. Mesajul de bun-simt al oricarui om politic responsabil nu poate fi decat acela ca, intr-adevar, avem nevoie de o schimbare profunda. Asadar, pe ce traditie construim? Iata, conservatorii astazi in Romania sunt lipsiti de unul dintre elementele fundamentale ale identitatii lor, traditia. Dar un conservator nu trebuie sa fie inhibat de treaba asta, dimpotriva. Intelegand ca traim un amestec otravitor, de comunism decrepit si capitalism oligarhic, cred ca trebuie ca solutia pe care o gasim sa fie aceea de intoarcere la valorile in care credem. N-avem traditie, dar trebuie sa regasim valorile. Conservatorii sunt preocupati mai mult decat liberalii de coeziunea sociala, iar temeiul acestei coeziuni in Romania de azi nu este statul, nu este nici macar limba, pe care o vorbim foarte prost, nu e nici macar un fond de credinte religioase comune. Exista o ultima grupare sociala care secreta enzima coeziunii sociale sanatoase, si anume familia. Valorile familiei, ale educatiei pe care se bazeaza inca familia, valorile morale din interiorul familiei sunt singura baza pe care putem construi o societate eficienta, si conservatorul intelege asta. Trebuie sa ducem mai departe aceasta credinta intr-un proiect de politici sociale si, evident, pentru ca vorbea Cristian Preda despre politicile din domeniul educatiei, o viziune conservatoare de azi, care pune in centru valorile familiei, nu poate concepe sistemul de educatie decat ca pe o expresie in spatiul public al familiei. Si daca avem aceasta perspectiva, vom avea deodata un sistem de educatie configurat cu totul altfel. Conservatorul roman este pur si simplu scandalizat de lipsa de responsabilitate din democratia romaneasca. In toata aceasta discutie pe marginea viitorului aranjament constitutional unii discuta despre impartirea puterilor, unii despre echilibrul lor. Cred ca punctul de vedere conservator trebuie sa fie acela ca ordinea politica si constitutionala din Romania are nevoie de o infuzie masiva de responsabilitate. Daca viitoarea Constitutie nu va fi o Constitutie a responsabilitatii, adica in care puterile au responsabilitati, si nu atributii - asta inseamna ca e o Constitutie care contine in sine mecanismele prin care autoritatile sunt sanctionate daca nu-si exercita in mod corespunzator atributiile -, atunci nu vom avea o Romanie asa cum ne dorim. E evident ca un conservator nu poate accepta explicatiile cate unui Andon, care justifica decizii rusinoase ale Parlamentului Romaniei prin aceea ca mandatul nu este imperativ si parlamentul este suveran, reprezentand poporul. Noi stim insa ca exista ceva mai important decat parlamentul, mai important decat democratia, ceva mai important decat politica. Exista decenta si bun-simt. Iar un conservator astazi in Romania are de dus batalia de pe baricada bunului simt.
In fine, nu avem o traditie sociala de perpetuat, din pacate, nu avem nici o traditie politca. Conservatorismul romanesc de sec. XIX si inceput de sec. XX nu mai poate spune nimic astazi, este "un muzeu" si aici sunt in deplin acord cu finalul cartii lui Ioan Stanomir, Spiritul conservator, in care spune chiar acest lucru: din pacate, Romania de astazi nu mai poate fi influentata in niciun fel si nu mai poate lua niciun fel de lectii de la marea traditie a conservatorismului nostru. Si atunci, ce solutii avem, daca nu avem nici traditie politica? Nu e alta solutie decat aceea de reintoarcere si reidentificare a acelor valori pe care conservatorismul se poate fundamenta astazi. In plus, mai e ceva important. Exista o masa electorala foarte mare care bantuie inca la urne, nesigura, aproximandu-si votul, dand un vot fie impotriva cuiva, fie dand un vot pe logica raului mai mic. Aceasta masa electorala cauta in continuare un partid conservator modern. Ei sunt oamenii care ar vota consistent o oferta electorala de moderatie ferma, de bunavointa, de buna-credinta, de decenta si de responsabilitate. Sigur ca si un pic de inteligenta nu ne-ar strica deloc in acest amestec. Din efortul meu de a descrie profilul politic al unui conservator roman astazi se poate deduce ca agiornarea conservatorismului nu se poate face decat cu elemente de liberalism. Prin urmare, e foarte probabil si anticipez ca in curand acest dialog intre liberalism si conservatorism se va transforma intr-un solilocviu al unui om politic care se poate numi liberal-conservator sau conservator-liberal, dar este profilul politic al omului de dreapta de care Romania are nevoie astazi si in viitor.
Ce poate gasi PD-L in intalnirea dintre liberalism si conservatorism?
Ioan Stanomir (Facultatea de Stiinte Politice): Faptul ca ISP isi intemeiaza o actiune pe un text de doctrina politica e un semn foarte important. Demersul pe care il initiaza prof. Stoica si Dragos Aligica aminteste de ceea ce s-a incercat in spatiul politic si intelectual american acum mai bine de jumatate de veac. Ceea ce propun domniile lor poarta, in filosofia politica americana, un nume oarecum ciudat in limba romana: fuzionismul. E, practic, intalnirea intre trei mari familii politice despartite de curentele istoriei. E vorba de liberali, libertarieni si conservatori, ceea ce am numi noi paleoconservatori. De aici incepe de fapt problema, pentru ca un demers similar celui initiat de prof. Valeriu Stoica ar fi fost foarte usor inteligibil in societatea americana sau in cea britanica, unde exista o oarecare corespondenta intre gesturile intelectuale si cele politice. Aici, asa cum deja s-a observat, ceea ce frapeaza este tocmai perfecta lipsa de concordanta intre eticheta si realitatea politica.
Eu nu stiu cati conservatori exista in Romania. Pot sa dau numele a cel putin doi. Unul nu mai traieste, este vorba de Alexandru Dutu, cel de-al doilea traieste in Statele Unite, e vorba de Virgil Nemoianu. Eu nu pot sa vorbesc din pozitia asumata a unui conservator, pentru ca, spre deosebire de d-l Voinescu, nu am facut pasul in arena politica si nu simt nevoia sa dau o coloratura ideologica unui demers politic. Nici nu as sti cum m-as putea defini cu exactitate, pentru ca, asa cum a spus si Sever Voinescu, as subscrie la denumirea generica de liberal-conservator. Este ceea ce pana la urma ne defineste pe multi de la aceasta masa. Problema delicata este aceea a traditiei. In momentul in care am definit conservatorismul ca pe "un muzeu" il aveam in minte pe un coleg de facultate caruia i-am adresat cu dedicatie aceasta fraza, pe care Sever Voinescu a gasit-o ca fiind reusita. Acel coleg s-a apropiat de acea specie de conservator "al gaurilor negre" si a devenit directorul unui institut care cautioneaza o impostura ideologica. Unii "conservatori" de azi se ocupa de fiinte vii sau, cum e Marius Marinescu, de gaurile negre... Alti conservatori se ocupa de morti, si eu ma plasez in aceasta categorie. Pentru mine, conservatorismul in spatiul romanesc este un curent extinct undeva la 1925.
Intrebarea care se pune este: ce poate gasi PD-L in aceasta intalnire dintre liberalism si conservatorism? Cred ca e important sa privim in afara spatiului romanesc pentru a gasi raspunsul la aceasta intrebare. In primul rand, as privi in spatiul american, unde, cum am incercat sa sugerez, aceasta intalnire s-a produs deja, cu efecte foarte importante. Presedintia lui Ronald Reagan este un efect intarziat al acestei apropieri ideologice. Nu ar trebui subestimata nici intrarea in scena a acestei personalitati spectaculoase, cum este Sarah Palin, candidata la vicepresedintie a Partidului Republican. E interesant ca in Romania, ca si in strainatate, presa de stanga a ales-o ca pe una dintre tintele preferate ale deriziunii. Mi se pare ca e un semn foarte bun, pentru ca, daca presa de stanga si de extrema stanga te socoate un caraghios cu principii periculoase, esti pe drumul cel bun, cu siguranta. Revenind la Partidul Republican american, cred ca el poate oferi PD-L o sugestie foarte importanta, aceea ca oamenii cu idei pot aduce de partea lor electoratul. Faptul ca o personalitate foarte putin cunoscuta irumpe pe scena politica si atrage atentia printr-o claritate a ideilor asumate e foarte important. Nu vorbesc aici de bagajul ideologic al potentialului vicepresedinte al SUA, vorbesc doar de un tip de raportare publica.
De fapt, ceea ce lipseste in viata publica de la noi este o asumare clara a ideilor. Cristian Preda vorbea foarte corect de un accent excesiv pus pe latura economica a liberalismului. Liberalismul si conservatorismul s-au legitimat istoric in primul rand pentru ca sunt viziuni centrate pe om. Omul nu este platitor de impozite in primul rand, ci este o fiinta inzestrata cu atribute specifice care se cer evidentiate si cultivate. Or, filosofiile politice pe acest taram se despart. Venind din spatiul american in cel romanesc, exista totusi o dimensiune a gandirii conservatoare autohtone pe care eu as pune-o la temelia unei viitoare reconstructii ideologice. Este vorba de junimism. Junimismul este, dupa modesta mea parere, singurul moment istoric romanesc in care, traditional separate, liberalismul si conservatorismul au fuzionat, cu rezultate insa dezolante din punct de vedere electoral si dezamagitoare pe termen lung. Junimismul a murit si e foarte greu de crezut ca un discurs junimist ar putea fi generator de voturi pe termen scurt.
Un alt lucru pe care vreau sa-l semnalez este legat de conceptul de moderatie. Intrebarea care se pune in cazul unui curent liberal-conservator este legata de identitatea inamicilor sai, in sensul bland, metaforic al termenului. Mi se pare ca un liberal-conservator azi are cel putin doi inamici redutabili. In primul rand, e vorba de colectivism, in variile sale forme, intre care formula socialista e cea mai importanta. In al doilea rand, e vorba de populismul nationalist, care poate imbraca forma inselatoare a ceea ce s-a numit doctrina nationala, care este de fapt forma ultima a stalinismului national, analizat de Vladimir Tismaneanu. Pe ambii versanti se poate spune ca exista adversari redutabili. Si nu intamplator, acesti adversari au si puncte comune in anumite momente. S-a vorbit aici despre pomeni electorale. Evident ca PD-L, dupa parerea mea, nu poate sa repete gestul pe care il fac reprezentantii acestor curente, este vorba de socialisti si de populisti nationalisti. Nu intamplator, acesti populisti nationalisti pot fi un pericol semnificativ pentru acel bazin electoral de care vorbea d-l Voinescu, pentru ca, in zone needucate, referinta la Biserica, traditie, familie, patriotism nu-l evoca pe Titu Maiorescu sau pe Burke, ci pe Sergiu Nicolaescu. Iar pasul de la Sergiu Nicolaescu la George Becali e foarte usor de facut, incat trebuie sa existe o maxima atentie in a pune in centrul acestui proiect liberal-conservator valoarea moderatiei. Moderatia este singura care poate face diferenta pe termen lung, pentru ca moderatii se confrunta de fapt cu cei care vor sa schimbe revolutionar societatea, fie avand in fata un proiect fantasmatic de natura socialista, un proiect utopic, fie cu cei care doresc sa revolutioneze societatea punand in centrul ei o noua forma de tribalism cu accente rasiste, xenofobe, antisemite. Or, aceasta este lectia pe care o ofera si scena politica austriaca, spre exemplu, unde partide cu identitate populara, conservatoare, au facut enorma greseala de a se asocia cu partide extremiste. Si aici ar fi poate util sa reflectam si la ecoul politic si public al gestului regretabil de a te asocia, fie si punctual, cu Partidul Romania Mare in parlament. Este un gest care-si poate avea explicatiile sale pur conjuncturale, dar, pe termen lung, identitatea liberal-conservatoare nu se poate marca decat prin opozitie fata de aceste curente. Iar C.V. Tudor poate parea un exemplar politic depasit, dar tipul de discurs pe care domnia sa l-a cultivat face astazi taria unui curent politic cum este cel ilustrat de George Becali. Intre Vadim Tudor si George Becali diferentele nu sunt atat de mari cat par, iar raul pe care aceste doua personalitati il ilustreaza trebuie semnalat cu foarte mare claritate. Pentru ca numai moderatia poate legitima acest curent liberal-conservator. Patriotismul poate degenera usor in nationalism, solidaritatea poate degenera cu maxima usurinta in pomeni electorale. In schimb, unica valoare pe care liberalii si conservatorii europeni si americani au ilustrat-o este moderatia. Imi aduc aminte de ce spunea P.P. Carp, ca un om politic nu trebuie sa fie in urma electoratului, asteptand sugestiile acestuia. Omul politic trebuie sa lumineze electoratul, incercand sa dea acea solutie vizionara pe care ulterior societatea o va accepta sau respinge.
Provocarile secolului XXI
Radu Carp (Facultatea de Stiinte Politice): As dori sa ma refer mai mult la textul d-lui Stoica si al d-lui Aligica. In primul rand, imi exprim mirarea ca acest articol a aparut in luna august si nu a generat niste reactii care ar fi fost firesti, daca acest articol are ca teza faptul ca liberalismul poate fuziona intr-un proiect politic cu conservatorismul. Nu au existat reactii din partea celor care se pretind reprezentanti ai acestor curente. In continuare exista un clivaj intre teorii, intre doctrinele politice si ceea ce se intampla pe scena politica. Acest articol vine cumva ca o incercare de a depasi acest clivaj. Marturisesc ca, in momentul in care am citit, in decembrie anul trecut, programul PD-L, am fost destul de surprins sa vad ca se incearca aceasta fuziune intre liberalism, conservatorism si crestin-democratie. Surprins intr-un mod placut, pentru ca, in general, programele politice afirma mai mult ceea ce sunt acele partide, si nu ceea ce doresc sa fie. Or, mi se pare ca aceasta incercare de fuziune, de a descifra ce inseamna aceste trei curente si cum anume trebuie puse laolalta este o intreprindere de durata lunga. Nu cred ca ne putem astepta la rezultate spectaculoase in cateva luni, cred ca este un proiect de durata lunga. Iar acest articol este pandantul intelectual al unui proiect politic. De aceea, eu astept cu nerabdare sa vad continuarea acestui articol, in cartea care va aparea.
Acest articol spune ca toate fortele politice in sec. XXI vor trebui sa se pozitioneze fata de unele provocari comune si sa gaseasca solutii. Si in acest sens, se spune ca este posibila o noua alianta intre liberalism si conservatorism, pornindu-se de la ideea ca aceasta alianta deja a existat. In perioada dictaturilor comuniste aceste curente s-au simtit apropiate, avand un dusman comun. Autorii spun ca, din cauza unei noi provocari, este posibil sa se reediteze aceasta alianta si ea sa nu fie doar conjuncturala de aceasta data, ci sa fie marcata de o substanta ideologica. Articolul nu ne spune care sunt aceste provocari si iata de ce este extrem de incitant din punct de vedere intelectual. Care ar putea fi aceste provocari? Marturisesc ca, de la citirea articolului, si eu m-am gandit care ar putea fi provocarile sec. XXI la care doctrinele sa incerce sa dea un raspuns.
Cred ca exista cel putin doua mari provocari. O prima provocare ar fi cea legata de dezbaterea in jurul valorilor etice. Credinta mea fundamentala este ca in urmatorii ani vom asista la o dezbatere intensa cu privire la toate chestiunile care tin de demnitatea umana, de drepturile individului, de protectia datelor personale, de bioetica etc. Sigur, poate parea futurist sa spunem ca asta va fi in centrul dezbaterii, dar cred ca toate dezbaterile se vor axa pe aceste probleme, conjugat cu un dezinteres fata de politica. Cred ca dezbaterea aceasta etica va reveni la un nou tip de politica. In momentul de fata este un dezinteres fata de politica, nu numai in Romania. Or, axarea pe aceasta tranzitie prin raspunsul la provocari de natura etica cred ca va face ca interesul pentru politica sa renasca. O a doua provocare pe care o consider importanta este relatia dintre liberalism, conservatorism si democratie. Este o tema foarte draga liberalilor - daca poate exista un proiect care sa conjuge si liberalismul, si democratia. Norberto Bobbio descria trei modele de posibila coexistenta a liberalismului cu democratia. In aparenta, cele doua sunt opuse, pentru ca liberalismul se bazeaza pe libertate, iar democratia pe egalitate. Or, exista foarte multi autori care au incercat sa dea un raspuns la aceasta intrebare. Liberalismul se teme de tirania majoritatii, democratia instituie regula majoritatii.
Am citit recent un articol al lui Nicu Steinhardt publicat in 1937 in Revista Fundatiilor Regale, care se cheama Liberalism. Am avut surpriza sa constat ca exact aceleasi teme - reactia liberalismului fata de democratie si eventual provocarile viitoare la adresa liberalismului - sunt tratate in 1937. In istoria Romaniei au fost mai multe momente in care s-a incercat aceasta fuziune intre liberalism si conservatorism. Din acest punct de vedere, n-ar fi nimic nou in aceasta incercare de a vedea ce au in comun cele doua doctrine. E foarte interesant ca Steinhardt pune aceste probleme in 1937, in timp ce Bobbio le pune in 1991. Deci iata ca exista si o contributie romaneasca deloc de neglijat la istoria acestei probleme. Cred ca ne aflam intr-un moment foarte favorabil pentru o alianta nu numai conjuncturala, ci si una bazata pe principii intre cele doua doctrine, liberalism si conservatorism. Ramane de vazut daca oamenii politici vor sesiza aceasta oportunitate, pentru ca este foarte posibil ca aglomerarea de provocari in viitorul apropiat sa faca in asa fel incat acest moment sa se indeparteze si aceasta posibilitate sa dispara treptat.
Politica de securitate, corectitudinea procedurala si sistemul de cadre
Marian Zulean (Institutul de Studii Populare): Una dintre problemele ignorate la noi, dar foarte traditionala in toata lumea este aceea a militarului si a politicii de securitate in doctrina de dreapta. Samuel Huntington, considerat ca fiind un liberal, pleaca de la prezumtia ca prioritatea statului democratic este de a proteja drepturile si libertatile cetatenesti, dar, pe de alta parte, armata detine un monopol al violentei si poate deveni un pericol. De aceea, el propune un model de control civil subiectiv al armatei. Morris Janowitz, care este considerat activist conservator, pleaca de la prezumtia ca cetateanul trebuie implicat in apararea cetatii, cumuland interesele comunitatii cu cele personale.
Aceasta tema este importanta pentru Institutul de Studii Populare, pentru PD-L si pentru gandirea de dreapta. Testul recent din Georgia arata ca Rusia semnaleaza intoarcerea la razboiul clasic si, prin urmare, tema militarului si a politicii de securitate cred ca trebuie sa devina centrala in gandirea dreptei. Apoi, rolul militarului si al politicii de securitate e nefinalizat in gandirea populara si consider ca noi putem avea o contributie la dezvoltarea doctrinara la nivel european. E si o problema de politica interna. In toate sondajele, Armata este cea mai credibila institutie dupa Biserica. Daca am auzit ca in programul PD-L contributia Bisericii la politicile sociale este deja dezvoltata, relatia cu Armata si politicile de securitate sunt mai putin dezvoltate si ar trebui sa le acordam o mai mare atentie. Nu in ultimul rand, din experienta personala, cred ca avem nevoie sa dezvoltam un nou ethos militar bazat pe un patriotism civic, si nu etnic. Militarii nostri care pleaca in Irak sunt aproape mercenari si nu mai au acel liant psihologic, patriotismul de tip civic.
Daniel Uncu (Partidul Democrat-Liberal): In ultimii 19 ani, cetateanul roman s-a confruntat cu ceea ce sociologii numesc decapitalizare sociala. Sunt oameni care s-au retras in spatele redutelor personale, dar si doua milioane de romani care au plecat. Rolul liberal-conservatorilor este sa dea un raspuns la intrebarea: cu ce se deosebesc liberal-conservatorii de tot ceea ce se ofera pe piata? Eu cred ca principala provocare a oricarui guvern, a oricarui partid care intra la guvernare e sa recapitalizeze social Romania. Oamenii trebuie sa iasa din spatele redutelor personale si sa aiba din nou incredere in aceasta tara si in acest sistem socio-politic, indiferent cum va arata el dupa 2008. Eu cred ca asta trebuie sa-si propuna, in primul rand, liberal-conservatorii, pentru ca programe minunate avem, ganditori de exceptie avem, pe hartie totul arata exceptional. Cum se face aceasta capitalizare sociala? Ea se bazeaza pe ceea ce specialistii numesc corectitudine procedurala, ceea ce nu s-a intamplat in Romania. Tot ceea ce a trebuit sa se implementeze la nivel de guvern, de politici publice nu a avut acest atu. Aceasta corectitudine procedurala face ca oamenii sa aiba incredere finalmente in exercitiul guvernarii, bazat pe norme de aplicare ale politicilor publice care sa dezvaluie si sa implementeze in Romania o cultura a acestei corectitudini procedurale. Atunci cand cetatenii au motive sa creada ca procedurile folosite de autoritati in implementarea programelor publice sunt corecte, cand societatea nu mai este gestionata pe baza fricii - frica de a fi pacalit, frica de a fi mintit, frica de a se incalca un contract -, Romania va reveni in zona reala a democratiei. PD-L trebuie sa transmita urmatorul mesaj: guvernarea sa se va baza pe incredere sociala, capitalizare sociala, cooperare in mediul social si economic.
Daniel Funeriu (Partidul Democrat-Liberal): Este necesara o clarificare doctrinara, este necesara o limpezire a apelor in politica romaneasca, dar este mai ales nevoie de oameni care sa se grupeze in jurul unor proiecte consistente. M-am ocupat foarte mult de diaspora, atat de diaspora stiintifica, cat si de diaspora in general, si observ, in domeniul stiintei si educatiei, foarte multi oameni care au pozitii cheie in institutii din strainatate, in institutii foarte bine cotate, dar care, din pacate, nu se regasesc in Romania. De aici o oarecare frustrare a mea este ca nu am reusit intotdeauna sa atragem in jurul unor proiecte, nici in sanul partidului, din pacate, un numar suficient de oameni care sa fie capabili sa impinga aceste proiecte in fata. Nu sunt foarte mare expert in doctrine politice, dar, pana la urma, baza teoretica pusa de doctrina nu poate sa treaca in domeniul actiunii decat avand o baza umana foarte solida. Partidele din Romania nu cultiva aceasta baza, nu au o politica de cadre coerenta. Vedem aceiasi candidati si la alegerile europarlamentare, si la alegerile locale, mai apoi la alegeri parlamentare si asa mai departe. Mi-as dori sa vad in sanul partidelor oameni specializati pe politici europene, pe politici interne, oameni capabili sa preia ministere, secretariate de stat. Inainte aveam programe, dar nu existau oameni. Acum acesti oameni exista. Exista o masa critica de oameni, doar ca ei nu vor sa se implice. Pentru ca semnalele venite de la majoritatea partidelor nu sunt in stare sa le dea incredere acestor oameni ca pot sa se implice si sa aiba roluri proeminente. Cred, inca o data, ca politicile de cadre ale partidelor ar trebui serios regandite.
Politici publice, autonomie si familie
Rodica Culcer (publicist): Riscam sa esuam in generalitati la nivelul teoretic. Vin alegerile si aceste principii politice trebuie sa-si gaseasca un corp concret in politici publice. Cred ca e deja tarziu si ca nu le avem. Sever Voinescu vorbea despre necesitatea ca un conservator din ziua de astazi sa sustina familia, ceea ce este foarte bine si eu nu pot sa fiu decat de acord. Ce faci insa cu politicile de tip conservator si de tip liberal, chiar si contemporane, in privinta sustinerii familiei? In Statele Unite avem o intreaga dezbatere intre pro-life si pro-choice. Cum sustii familia in Romania evitand o astfel de dezbatere? Ce politici publice in domeniul sustinerii familiei putem avea fara sa ridicam problema responsabilitatii in fata unei decizii cum este cea de a recurge la avort? Este doar un exemplu care arata ca va fi greu de reconciliat perspectiva liberala cu perspectiva conservatoare. Cum poti sa sustii familia nediscutand aceasta problema? Nu mai vorbesc de aspectele economice ale sustinerii fiscale. In Marea Britanie in anii ’90, in plina guvernare conservatoare, erau discutii publice feroce pe tema femeilor care nu sunt casatorite si au copii - cat trebuie sa le sustina statul, ce avantaje trebuie sa aiba sau nu trebuie sa aiba din partea patronilor lor? Alta dezbatere care a ocupat spatiul public occidental multa vreme este cea legata de mamele inca adolescente. Din dorinta de a nu le lasa prada prostitutiei si mizeriei ele au fost sustinute material, dupa care s-a constatat ca faceau copii la 16 ani ca sa li se repartizeze un apartament, pentru ca altfel ar fi trebuit sa munceasca si eventual sa plateasca ratele unui imprumut ipotecar. Eu nu stiu cum se vor reconcilia ideile conservatoare cu principiile liberale pe asemenea politici concrete. Iarasi, cred ca un aspect in care va trebui sa se gaseasca un echilibru intre conservatori si liberali este cel al ordinii publice. Traim intr-o tara a faradelegii. Cum refaci toata aceasta corectitudine procedurala? Nu am vazut pana acum nicio viziune concreta.
Emil Dinga (Partidul Democrat-Liberal): Nu sunt de acord, nici chiar pentru curentul conservator, ca pilotajul schimbarilor este suficient, avand in vedere faptul ca, asa cum probabil acceptam cu totii, nu exista un singur viitor. Legat de cele doua rupturi care s-au evocat mai devreme, ruptura dintre ideologie sau filosofie si programul de guvernare, de exemplu, vreau sa-i asigur pe cei de fata ca PD-L va incerca sa elimine aceasta ruptura si sa reflecte in programul de guvernare politicile publice, aspectele de doctrina politica si de doctrina economica si sociala. Cea de a doua ruptura, dintre programul de guvernare si implementarea lui efectiva, nu va putea fi rezolvata decat, probabil, printr-o responsabilitate a partidelor politice care castiga puterea de a desemna ca reprezentanti in guvern persoane responsabile, si nu doar persoane care vor sa-si imbogateasca CV-ul.
Cred ca exista doua perspective din care poate fi privita fuziunea dintre liberalism si conservatorism. Un prim punct de vedere este cel politic. Al doilea punct de vedere este cel filosofic. Simplificand putin cam grosolan lucrurile, rezulta ca am putea avea doua directii de actiune pentru a realiza aceasta fuziune intre piata si social. Una ar fi cea in care liberalismul isi recupereaza sau isi adjudeca socialul in maniera in care s-a discutat mai devreme. Dar la fel de bine, in mod simetric, si social-democratia poate sa faca acelasi lucru, recuperand piata care eventual ii lipseste acum. S-a spus ca sentimentul de compasiune ar putea fi un atribut al liberal-conservatorismului. Dupa parerea mea, compasiunea este mai mult un nume al solidaritatii sociale care se potriveste social-democratiei. Tine mai mult de dreptul natural sau de dreptatea sociala, de un aspect compensatoriu pe care statul il asigura asociatilor in stat, adica indivizilor. Cred ca termenul care ar trebui dat solidaritatii sociale din perspectiva liberal-conservatorismului ar fi cel de autonomie. Din aceasta perspectiva, eu cred ca numai centrul-dreapta, deci numai liberalismul poate sa recupereze socialul in aceasta maniera numita autonomie care sa conduca la o anumita morala.
Valeriu Tabara (Partidul Democrat-Liberal): Noi nu am stabilit inca niste elemente esentiale care sa fie receptate de catre cetateanul de rand, cel care priveste serios spre zona politica si de decizie. Astazi, aici, un singur element a revenit intr-o discutie care poate prinde contur si care a fost relevat si de d-na Culcer: familia. Cum dezvoltam politicile actuale pentru viitorul program axat pe doctrina populara? Care sunt relatiile noastre fata de crestinismul de tip ortodox? Care sunt elementele liberale din zona noastra politica care ne ajuta? Ne intreaba oameni care lucreaza in invatamant sau in alte institutii: de fapt, care este baza doctrinei dumneavoastra? In jurul caror principii construiti acest program de guvernare? Cat din aceste elemente constituie particularitatea PD-L? Foarte multi, chiar si eu, impartasim aceasta combinare intre ceea ce inseamna democratia crestina cu liberalismul si cu elemente de nuanta nationala, dar elementul esential este familia.
Surse de clivaj, calitatea vietii, atragerea elitelor si institutionalizarea partidului
Mireille Radoi (expert pe probleme de securitate): Axa liberalism-conservatorism mi-a evocat alte 3 axe mult mai terestre si apropiate de viata politica a partidelor: intre profesionistii politicieni si politicienii profesionisti, intre cei mai nou veniti in politica efervescenti si adesea rejectati sau frustrati intr-un mod destul de putin elegant, si cei foarte experimentati si pragmatici care stiu foarte bine cum se face politica, si intre local si central. Sunt aceste 3 axe surse de clivaj, de tensiune si de ineficienta?
Petre Guran (Institutul de Studii Sud-Est Europene al Academiei Române): Am notat foarte clar prima idee a d-lui Valeriu Stoica: impozitele inapoi la platitorii de impozite - un mesaj puternic si care fidelizeaza o parte a electoratului. Asta se face prin proiecte rationale ale statului, nu prin pomeni electorale. Al doilea element este protejarea familiei si a adolescentului fata de agresiunile societatii contemporane. Raspunsul la aceste teme poate cimenta tocmai clasa de mijloc, cei care sunt constienti de problema calitatii vietii. Legat de aceasta tema a calitatii vietii, ecologia si pastrarea vietii iarasi trebuie sa devina teme pentru un partid conservator-liberal.
Sorin Paveliu (Partidul Democrat-Liberal): In Romania avem o doctrina a puterii. Singura doctrina a unui partid pragmatic, in momentul de fata, este cum sa ajunga la putere. Aceste grave probleme de functionare a unui partid sunt justificate de faptul ca avem grave probleme de invatamant, de acces la informatie, la mass-media. La asta se mai adauga si saracia. Or, ca sa vorbesti de elemente doctrinare, iti trebuie o populatie cu un oarecare nivel de educatie si de acces la informatie. Plecand de la aceste premise, cred ca este foarte greu sa atragi oameni de varf ai societatii catre politica pe elemente doctrinare. Eu m-as bucura macar sa dam statutul de experti acestor elite. Altfel spus, sa-i consultam, sa-i chemam, sa-i intrebam, sa luam tot ceea ce este mai bun si sunt convins ca elita intotdeauna isi va pune cu generozitate ideile la dispozitia oamenilor politici, daca va fi consultata.
Dacian Tolea (Partidul Democrat-Liberal): D-l Theodor Stolojan, in anii 2002-2003, si-a fixat ca prioritate fundamentala pentru PNL procesul de institutionalizare a partidului. Din pacate, acea urgenta politica a ramas la fel si astazi si cred ca este la fel pentru toate partidele. Asta inseamna institutionalizare: proceduri, reguli si stimulente, pe de o parte, respectiv programe si strategii, pe de alta parte. Iata ca avem niste cuvinte cheie care, puse impreuna dupa o gramatica doctrinara corespunzatoare, pot sa faca partidele mai accesibile pentru cei despre care vorbea Daniel Funeriu, pe baza de competitie libera si deschisa, pe baza de merite, pe baza de expertiza si pe baza de performante. Pana la urma, acestea trebuie sa fie consecintele modernizarii si ale institutionalizarii.
Domnia legii
Valeriu Stoica: Ramane deschisa provocarea pe care i-am adresat-o lui Calin Popescu-Tariceanu. Oricand doreste, putem sa discutam despre liberalism si, poate, cu ocazia aceea, vom afla care sunt autorii care il inspira, care este credinta sa liberala, care sunt tezele si liniile importante pe care se bazeaza actiunea sa politica. Daca vom afla acest lucru, daca ne vom rezolva aceasta curiozitate, poate ca in viitor vom putea dialoga mai bine.
Ii multumesc d-nei Rodica Culcer pentru ca ne-a indemnat sa ne gandim nu doar la doctrina, ci si la politici publice. Programul de guvernare este gata. D-l Theodor Stolojan, care a coordonat activitatea de elaborare a programului, este pregatit pentru dezbaterile pe teme concrete. Sper ca intregul de partid va fi in masura sa dezbata politicile publice, asa cum sunt ele identificate in programul nostru politic. Spuneam insa ca discutia doctrinara are rost tocmai in perspectiva adoptarii acestui program politic. Trebuie sa vedem in ce masura solutiile din politicile publice cuprinse acolo sunt, intr-adevar, in concordanta cu valorile si mijloacele doctrinare. Si cred ca asta va fi o analiza care ramane de facut nu doar de noi, cei din PD-L, ci si de alegatori, de analistii politici, de comentatori, de jurnalisti.
Ingaduiti-mi sa revin la o idee pe care au exprimat-o mai multi dintre cei de la aceasta masa, si anume, ca liberalismul este perceput, in primul rand, in dimensiunea lui economica. Este o eroare. Se spune ca liberalismul, in dimensiunea lui economica, poate sa coexiste si cu un regim autoritar, si se da de obicei exemplul chilian. Dar eu cred cu tarie ca liberalismul economic, numai daca este asociat cu liberalismul politic si, subliniez, cu cel juridic, reuseste, intr-adevar, sa fie creator de prosperitate. In absenta ideilor politice si juridice pe care le-a creat liberalismul, se blocheaza liberalismul economic. Si nu este intamplator ca, in ultimele decenii, ganditorii economici spun tot mai des ca, in absenta unei Constitutii liberale, capitalismul se degradeaza si isi pierde substanta. Asocierea liberalismului juridic cu cel economic este pusa cu tarie in evidenta de unul dintre cei mai importanti ganditori liberali, Hayek. El a plecat din economie si a ajuns la drept. Am intalnit putini juristi si putine scrieri ale juristilor care sa suprinda cu atata acuratete si cu atata pertinenta si profunzime contributia legii la dezvoltarea capitalismului si la dezvoltarea institutiilor capitalismului. Din acest punct de vedere, intrebarea pe care o gasim in sintagma domnia legii este extrem de importanta. Este vorba de intrebarea: cine guverneaza? Or, in general, cand se raspunde la aceasta intrebare se spune: majoritatea guverneaza, parlamentul guverneaza, presedintele, Executivul sau, pe vremuri, regele guverneaza. Nu e adevarat. De guvernat, guverneaza legea. Este cel mai important adevar, pe care, daca nu-l descoperim, nu ne apropiem de esenta liberalismului. Si daca vorbim de principiile doctrinare este pentru ca ele, de fapt, sunt legile actiunilor noastre politice. In ce masura actiunea politica este, intr-adevar, in acord cu aceste legi? De ce este atat de importanta legea ca element de guvernare a unei societati? Pentru ca legea, spune Hayek foarte bine, creeaza si organizeaza libertatea. El nu face decat sa preia o idee foarte veche a lui Cicero, care spunea foarte simplu si foarte clar: "Ca sa fim liberi trebuie sa fim sclavii legilor!". Ciudata asociere intre ideea de a fi supus legii si ideea de a fi liber! Legea creeaza si organizeaza libertatea. Iata de ce dimensiunea juridica si dimensiunea politica a liberalismului sunt esentiale pentru a intelege gandirea liberala. Din acest punct de vedere, Hayek a facut pentru gandirea liberala ceea ce a facut Einstein pentru fizica.
In sfarsit, un ultim comentariu pe care doresc sa il fac se refera la ideea platitorilor de taxe. Fara indoiala ca, asa cum spunea d-l Stanomir, pentru doctrina liberala si pentru doctrina conservatoare, omul este pivotul intregului sistem doctrinar. Si omul, din acest punct de vedere, este si platitor, si consumator de taxe. Nu-l ignoram nici pe cel care plateste taxe, nici pe cel care le consuma. Si de aceea in program avem ambele dimensiuni. Dar, in acelasi timp, s-a creat ideea, din pacate, in ultimul timp, ca in Romania avem numai oameni care consuma taxe, numai oameni care doresc pomeni electorale si, deci, toate partidele se intrec pe aceasta dimensiune: ce promisiuni facem pentru cei care doresc asemenea pomeni electorale? Eu cred ca in Romania exista oameni care platesc taxe si oameni care gandesc. Exista oameni care au idei. Ii dispretuim pe romani daca noi credem ca ei sunt doar pomanagii si oameni care nu gandesc. Prin urmare, eu cred ca PD-L trebuie sa fie partidul platitorilor de taxe si partidul oamenilor care gandesc.
Theodor Stolojan: Proiectul de program al PD-L a fost elaborat de un grup de strategie, din care au facut parte Emil Dinga, Andreea Vass, Adriean Videanu, Gheorghe Poja si altii - e munca a zeci de profesionisti, specialisti din PD-L, pe diferite domenii. Acest program va intra intr-o dezbatere si avem timp suficient, inca doua luni de zile, in care sa-l putem imbunatati, inclusiv din perspectiva racordarii la aceste valori despre care am discutat acum.
Cultura organizationala a partidelor din Romania
Cristian Preda: Imi pare rau sa constat ca, in discursurile pronuntate aici de diversi vorbitori despre acest mariaj intre liberalism si o sensibilitate conservatoare, s-a strecurat ceva care risca sa ne duca spre un soi de viziune foarte arhaizanta asupra lumii. Deschiderea liberalilor catre tema traditiei, sensibilitatea lor pentru teme care erau, de la Revolutia Franceza pana la inceputul sec. XX, teme din ograda conservatoare se datoreaza unui fapt istoric pe care, cu siguranta, il cunoasteti. Aceasta deschidere a liberalismului catre tema traditiei s-a produs in momentul precis al anilor ’30, cand ideologiile dominante erau national-socialismul si comunismul. Acestea acreditasera ideea ca se construiesc in replica la singura versiune de liberalism cunoscuta in acel moment, si anume liberalismul manchesterian, liberalismul de secol XIX. Hayek, in particular, si toata generatia care l-a insotit pe acest drum al reinventarii liberalismului s-au dus catre traditie si catre istoria liberalismului, dand acestei doctrine dimensiunea istoricizanta, tocmai pentru ca au incercat sa acrediteze ideea ca un liberalism este altceva decat ceea ce spuneau national-socialistii si comunistii despre liberalism. Deci nu e vorba despre un accident produs de societatea americana intr-un soi de hora vesela a diverselor sensibilitati. Exista un motiv intelectual profund.
A doua precizare pe care as vrea sa o fac e legata de chestiunea recrutarii in partid a unor universitari, a unor oameni de stiinta. As largi discutia: recrutarea in genere a oamenilor care capata notorietate - ca e construita in Romania, ca e construita in strainatate. Problema serioasa, si care, imi pare rau, nu a fost azi motiv de dezbatere publica este cultura organizationala a partidelor noastre, asa cum cunosc eu partidele din Romania, si cred ca am avantajul unei priviri lucide, pentru ca nu am facut parte din vreunul dintre partidele postcomuniste. Asa cum vad eu lucrurile, aceste partide sunt mai degraba retele de interese sau retele umane care dubleaza cooperari economice in teritoriu, la scara regionala sau la scara nationala. Partidele sunt in mica masura organizatii care sa propuna niste proceduri clare, care sa gestioneze intrarile si efortul colectiv in cadrul partidului. Nu am auzit ca un partid de la noi sa aiba, de pilda, o scoala de invatare a deciziilor, ceea ce se intampla in oricare cultura organizationala serioasa care produce echipele ministeriabile. De aceea avem ministri lunatici, pentru ca ii pescuim in Universitate, in Romania sau in strainatate, in zonele cele mai diverse, fara ca oamenii respectivi sa fi participat vreodata la luarea unei decizii. De aceea avem aceeasi persoana care e buna si de primar, si de europarlamentar, si de ministru etc. Inteleg ca d-l Stolojan a incercat, in perioada cand era la PNL, sa faca o astfel de scoala. PNL nu pare sa profitat, pe termen lung, de pe urma acestui experiment. E dispus vreun partid sa deschida portile catre un joc cinstit care sa insemne proceduri, sa insemne discutii pe solutii clar asumate, si nu improvizate, inainte de campanie? Eu nu am vazut un asemenea partid.
Utilitatea doctrinei
Sever Voinescu: Sigur ca tema familiei e generoasa, are un bun potential electoral si toata lumea ar vrea sa o imbratiseze, dar sunt convins ca, daca ne uitam si intr-o oferta a PSD, si in cea a PNL, gasim cate ceva despre familie. Insa exista ceva care ne diferentiaza. Si cred ca asupra acestui lucru trebuie sa insistam, cel putin din perspectiva mea. Pentru un conservator, familia este, inainte de toate, o entitate morala, cu consecinte economice, fiscale, juridice, legislative etc. Asta spre deosebire de socialisti, care o considera in mod evident o entitate mai degraba economica. In viziunea conservatoare, in Romania, familia este singurul grup social care functioneaza in sensul unei coeziuni sanatoase. Toate celelalte sunt aruncate in aer. Si, pe cale de consecinta, pe asta trebuie sa construim o intreaga coeziune sociala.
In al doilea rand, constat ca suntem la o dezbatere despre doctrine, dar in acelasi timp avem o parere destul de proasta despre ele. Adica unora li se par vorbe in vant si ne spun ca trebuie sa venim cu solutii - ce facem cu apa calda sau cu nu stiu ce altceva - si nu mai vorbim despre doctrine. Altora li se pare ca este totusi o discutie foarte utila, dar buna numai pentru cel iluminat de la varful partidului. Sentimentul meu cand am intrat in PD-L a fost ca vin alaturi de un grup de oameni care cred in ceva si intamplarea face ca si eu cred in acelasi lucru, nu ca am venit intr-un grup al celor mai buni oameni. Adica partidele nu trebuie sa fie formate din olimpici, din cei mai buni oameni din orice domeniu, ci, dimpotriva, din grupuri de oameni care, pe baza unor credinte reale, au anume viziuni. Din interiorul acestor credinte - si aici vin la utilitatea doctrinei - ies solutiile. Ideea ca solutiile sunt ceva complet decupat de arsenalul doctrinar este foarte gresita si ne duce, adesea, la un tip de guvernare haotica din care oamenii nu mai inteleg nimic. De multe ori nici guvernantii nu mai inteleg nimic din ce fac. Am sa va dau un exemplu. Se discuta acum o chestiune foarte punctuala: procedura de numire a procurorului general, a procurorului sef de la DIICOT, de la DNA si asa mai departe. Din interiorul unei doctrine conservatoare, in care prevaleaza responsabilitatea - care imi permite, cu alte cuvinte, sa stiu cine raspunde de aceasta numire -, este evident ca aceasta numire trebuie lasata in sarcina Executivului si in sarcina unei singure persoane. Eu vreau ca aceasta decizie sa fie in mana unui om, nu a unui colectiv difuz, pentru ca stiu clar ca, daca cel pe care l-a numit este un prost sau un hot, sa fie foarte clar catre cine ma duc, cine raspunde de acea numire.