Pe aceeași temă
2. Ce legătură există între viziunea noului președinte în domeniul politicii externe și tradițiile republicane din America?
3. Cum va influența Administrația Trump relațiile Europei cu partenerii săi?
4. Ce se va schimba în NATO sub noua administrație de la Washington?
5. Cum vedeți relațiile dintre PPE și America lui Donald Trump?
6. Cum analizați raidurile SUA în Siria, împotriva regimului Assad?
1-6. Poate părea ciudat să încep prin a sugera că președintele Trump se confruntă cu dileme, văzând că retorica sa reflectă contrariul, dar, dacă examinăm contextul politic global al Statelor Unite în 2017, devine evident că puterea lor s-a diminuat, în timp ce puterea altor actori a crescut. Acesta nu este nici un model static, nici un joc cu sumă nulă, ci mai curând un argument în favoarea ideii că moștenirea hiperputerii anilor 1990 a avut mai multe consecințe care afectează capacitatea SUA de a-și exercita puterea pe care o are sau pe care crede că o are în momentul actual. Nu este același lucru. Un aspect esențial al puterii este dorința de a o utiliza. Aceasta se află în mod palpabil în declin după dezastrul invaziei din Irak.
De fapt, după sfârșitul Războiului Rece, bipolaritatea s-a evaporat, iar SUA au acționat ca hegemon global. Au urmărit să creeze un sistem mondial care a funcționat în mare parte conform principiilor sale, dar, în anii care au urmat, acesta a început să se transforme, pe măsură ce alți actori – unii dintre ei urmând precedentele create de SUA – au acționat potrivit propriilor interese (interese în accepțiunea cea mai largă a termenului), amenințând interesele SUA. Astfel, avem de-a face cu interacțiuni într-o situație în care acțiunile altor puteri pot avea consecințe, ceea ce nu era cazul în perioada hiperputerii. Nu în ultimul rând, unele dintre ele aveau propria moștenire de mare putere și acest lucru nu este ușor de uitat.
În forma tipică ideală, sarcinile unui hegemon constau, în primul rând, în a asigura viața împotriva violenței care duce la moarte sau vătămare corporală, a menține pacea; în al doilea rând, în a-și ține promisiunile odată făcute; în al treilea rând, în a-și asuma responsabilitatea pentru stabilitate și predictibilitate, ceea ce implică un grad de autolimitare și abținere de la acțiuni arbitrare și, în al patrulea rând, în existența unui mecanism de rezolvare a disputelor care să fie acceptat ca obiectiv și neutru.
Dacă acceptăm aceste criterii, putem vedea că SUA nu au fost deloc un hegemon foarte predictibil, au schimbat regulile în timpul jocului atunci când li s-a părut o bună idee. Problema este că, la o privire mai atentă, SUA s-au bazat pe trei principii de guvernare diferite. Primul ar fi că au încercat să interzică sau să-și păstreze întâietatea, pentru a se asigura că, dacă SUA nu dețin controlul asupra unui anumit loc sau a unei zone de putere, nici altcineva nu-l deține. Al doilea a fost agenda democrației, care merge foarte departe și implică transformarea sistemelor politice și a acțiunilor altor state, un fel de retehnologizare politică (există o paralelă aici cu ceea ce a impus Stalin asupra Europei Centrale după 1945). Ironia este că noțiunea de democrație se referă la voința poporului, și nu neapărat la intențiile hiperputerii, dar, pe de altă parte, state mari, fie că sunt sau nu imperii, fac mereu asta. În cel de-al treilea caz, este vorba de o combinație a primelor două principii, permițând uneori unei țări un anumit grad de libertate, punând presiuni asupra altora să se schimbe. Ceea ce omit aceste principii, desigur, este elementul de reciprocitate. Unele state aflate sub presiune pot rezista, ceea ce poate irita hegemonul, care se implică atunci și mai mult. Se ajunge astfel la o escaladare a implicării.
Cu toții știm că puterea corupe, dar merită să vedem la ce forme poate ajunge corupția. Caracterul arbitrar și impredictibilitatea sunt evidente, dar este esențial să vedem că, în acest context, puterea tinde să fie liniară și să nu poată face față complexității, Lebedelor Negre sau proprietăților emergente. Cei care dețin puterea tind să aibă o viziune simplă, chiar naivă asupra acesteia – de genul: apăsați butonul și rezultatul este cel pe care vi-l doriți!. O asemenea viziune ignoră reacția celor afectați. Intervenția militară constituie cazul cel mai clar, pentru că ea nu se desfășoară niciodată așa cum ar dori cei care o planifică – așa-numitele „probleme periculoase“ complică lucrurile foarte mult. A tăia noduri gordiene nu este mereu cea mai bună soluție. Rezultatul este un eșec sau incomplet și este perceput ca atare.
Pe lângă puterea politică, SUA ca hegemon au lansat, de asemenea, un proiect economic global – așa-numitul Consens Washington. Ca și agenda democrației, și acesta a fost impus ca un set de propuneri NEA, Nu Există Alternativă, ca să o citez pe d-na Thatcher. Ca și în cazul agendei democrației, rezultatele au fost amestecate, mai ales în ceea ce privește libertatea piețelor, care a avut rezultate neașteptate și probabil neintenționate, cum ar fi creșterea inegalității, în SUA și în alte părți, acumularea de putere din partea unor actori economici (care ar putea fi convertită în putere politică prin lobbying) și apariția de centre locale sau regionale de putere care și-au utilizat bogăția acumulată pentru a investi, de exemplu, în putere militară. Întrucât Consensul e linear în ceea ce privește ipotezele economice, el nu a putut anticipa un fenomen precum competiția pentru resurse.
Puterea culturală a SUA poate fi cel mai puțin erodată de apariția altor centre de putere concurente. Pentru a ilustra acest lucru, să observăm că nici China, nici Rusia nu pot concura cu SUA în ceea ce privește atractivitatea culturală, dar, dacă vedem puterea politică, cea economică și cea culturală interrelaționate, devine evident că ultima este insuficientă pentru a compensa slăbirea primelor două.
Întorcându-ne la Trump, retorica sa referitoare la redarea măreției Americii (Making America Great Again) poate fi sinceră și populară, dar instrumentele sale pentru a realiza acest lucru nu se compară cu cele ale predecesorilor săi, în ceea ce privește eficiența, dacă prin „măreție“ se înțelege ceva de tipul recâștigării poziției de superioritate, dacă nu chiar de hiperputere. Pentru a redobândi o parte din aceasta, Trump ar putea fi pus în situația de a reanaliza dacă presiunea asupra unor aliați bine plasați constituie o strategie viabilă, dacă Statele Unite au realmente puterea de a se confrunta cu alți actori globali sau dacă un rol hegemonic mai puțin explicit nu ar putea de fapt să aducă rezultate mai bune.