Pe aceeași temă
1. În mod ideal, fiecare națiune europeană ar trebui să-și găsească locul și să contribuie la proiectul Uniunii Europene, această diversitate reflectând chiar natura Europei. Întrebarea care se pune astăzi britanicilor este de a ști dacă vor să mai contribuie la un proiect comun. Pe multe subiecte avem impresia că Londra frânează proiecte care sunt totuși necesare pentru a face față provocărilor viitorului. În aria mea de specialitate, politica de apărare, această tensiune este foarte puternică: pe de-o parte, este foarte dificil să ne imaginăm o politică europeană de apărare fără participarea activă a unuia dintre principalii actori militari europeni; pe de altă parte, Londra are tendința de a încetini toate procesele ce duc la o politică mai coordonată la nivel european. Foarte adesea cu argumente de o totală rea-credință. Astfel, în dezbaterea despre Brexit, politicienii și presa britanică explică faptul că, rămânând în UE, englezii vor trebui să se integreze într-o armată europeană. Ceea ce nu este deloc la ordinea zilei! Aceste caricaturi dăunează unei dezbateri senine și obiective despre viitorul Europei. Și e păcat, pentru că unele dintre revendicările domnului Cameron sunt legitime. Eu personal îmi doresc ca Regatul Unit să rămână în UE. Dar să rămână cu adevărat, contribuind la construirea unor politici comune eficace.
2. Opinia publică franceză este cu adevărat șocată de impotența europeană față de aceste fluxuri de imigranți. Incapacitatea de a elabora un răspuns comun al celor 28 de membri, pentru a face față unui fenomen care va continua ani și ani, este prezentată în Franța ca unul dintre principalele eșecuri care discreditează proiectul european și alimentează populismul. Acestea fiind spuse, nimeni nu poate propune o soluție miracol. Combinația dintre un control mult mai strict al frontierelor externe ale Spațiului Schengen și o revizuire a regulilor comune privind azilul este reclamată de majoritatea francezilor, conștienți că nicio țară nu poate face față unei probleme de o asemenea amploare. Franța este un tărâm al imigrației, care primește în mod legal până la 200.000 de persoane pe an, însă condițiile economice, sociale, ca și interogările profunde asupra identității culturale franceze și europene nu mai permit astăzi să avem o abordare la fel de „generoasă“ ca în trecut. În acest context, decizia germană de a deschide frontierele - înainte de a le reînchide - a suscitat o dezbatere virulentă, mulți estimând această deschidere drept naivă, ba chiar periculoasă, în raport cu realitatea capacității de absorbție a societăților noastre europene.
3. Nu cred, chiar dacă, din punct de vedere juridic, pare foarte dificil să ne opunem și dacă, economic vorbind, țările europene nu au toate aceeași abordare a relațiilor noastre comerciale, în general, și cu China, în particular. Acest caz ilustrează foarte bine complexitatea construirii unei politici comerciale comune, atunci când interesele noastre pot fi divergente: anumite țări și anumite sectoare vor fi în mică măsură afectate de o asemenea deschidere, altele ar fi însă condamnate la sacrificii sociale foarte serioase. Știm cât de mult ar fi afectată industria siderurgică. Cred, deci, că este prematur să acordăm acest statut. Ar fi mai rezonabil să negociem cu China. Și, în general, ar trebui ca Uniunea Europeană să se afirme mai mult în apărarea anumitor sectoare industriale sensibile. Americanii, chinezii și rușii o fac.
4. Rusia este un mare vecin care trebuie să devină un partener. Este o realitate geografică, istorică, economică. Din păcate, atitudinea actuală a autorităților rusești nu permite crearea încrederii necesare pentru această schimbare. Parteneriatul nu se poate dezvolta cu o politică neoimperialistă. Există mult prea multă suspiciune mutuală și multe neînțelegeri asupra obiectivelor noastre strategice pentru o relație sănătoasă. Regret acest lucru, pentru că sunt convins că trebuie să vorbim, să avem schimburi comerciale și să construim cu rușii un cadru comun. Însă fără a renunța la valorile noastre și fără a ne vinde ieftin interesele.
5. Această strategie trebuie să ofere un început de răspuns acestui paradox insuportabil: nu au existat niciodată atât de multe crize și amenințări în jurul Europei și nu am avut totodată niciun răspuns comun decisiv (în privința Ucrainei, a Siriei, a Orientului Apropiat, în fața terorismului...). Construirea acestui răspuns comun este, evident, foarte complexă și ar fi iluzoriu să credem că această Strategie va aduce o soluție definitivă. Însă europenii trebuie să devină conștienți de urgența de a progresa către o politică de apărare comună, bine articulată, cu NATO.
6. Într-o țară un pic „ezitantă“ în privința extinderii, am fost un susținător al extinderilor din 2004, 2007 și 2013. Sunt în continuare convins că această comunitate de valori care este Uniunea Europeană trebuie să integreze, în cele din urmă, toate țările continentului. Este și o chestiune de stabilitate și de securitate. Însă există acum două importante piedici și ar fi periculos să le ignorăm:
- UE are o reală problemă de guvernanță. Vedem clar cum ascensiunea extremismelor, a populismelor antieuropene este alimentată de lipsa de eficacitate și de confuzia instituțiilor europene. Trebuie să redăm sens noțiunii de subsidiaritate și să raționalizăm funcționarea Uniunii;
- contextul economic și social al societăților noastre europene este foarte tensionat. Există încă, în sânul unei piețe ce se presupune a fi unică, diferențe considerabile între cei 28, iar aceste disparități sunt percepute de cetățenii noștri ca inegalități și, uneori, chiar ca o concurență neloială. Mă gândesc în special la costurile forței de muncă, la protecția socială și la fiscalitate. Prioritatea ar trebui deci să fie omogenizarea pieței unice, înainte de extinderea ei.
Există o formă de pauză a extinderii și cred că este mai bine așa. Chiar dacă trebuie, bineînțeles, să continuăm procesele ce vor apropia țările candidate de standardele noastre și le vor permite, în viitor, să integreze Uniunea.