Pe aceeași temă
După integrarea noastră în UE, sentimentul de deresponsabilizare politică față de problematica raporturilor interetnice s-a accentuat și cu singuranță este timpul, mai bine mai târziu decât deloc, ca principalele partide să imagineze politici care să răspundă la sfidările evidente pe care această problematică ni le pune azi și ni le va pune și în viitor.
Toleranța față de minoritățile etnice este o condiție necesară, nu și suficientă, pentru dialogul interetnic. De altfel, dialogul interetnic autentic se înrădăcinează numai într-un context în care problematica toleranței nici nu mai este de actualitate, tolerarea celuilalt fiind deja un bun comun al culturii politice dominante.
Un astfel de context s-a creat treptat în România postcomunistă, rolul politicului devenind unul important, dar sensul influenței politicului a oscilat în timp. Evoluția este spectaculoasă, pentru că am plecat de la instrumentalizarea politică, poate și provocarea evenimentelor tragice de la Târgu Mureș, din martie 1990, pentru a ajunge, în noiembrie 2014, la alegerea unui reprezentant al unei minorități naționale în fruntea statului român. Totuși, această evoluție nu este lineară, nu știm dacă este ireversibilă și merită deci să analizăm câteva dintre caracteristicile ei, pentru a vedea în ce măsură politicul mai poate influența, în bine sau în rău, firescul toleranței interetnice.
Ieșită din ceaușismul național-comunist, România a pășit cu stângul în anul 1990, an al unei intense propagande naționaliste, fiind vizată cu precădere minoritatea maghiară. În loc ca democratizarea să însemne și un început al pedagogiei în favoarea toleranței interetnice, puterea statală dominată de Frontul Salvării Naționale a preferat o pedagogie a suspectării minorităților, fie că ele erau politice sau etnice.
Colecțiile ziarelor de atunci, începând cu oficialul FSN Azi, dar continuând cu o multitudine de ziare locale, mai ales din Transilvania, apropiate de același partid, ne arată o încercare a Frontului de a transforma discursul antimaghiar, ideea de pericol la adresa integrității naționale, reflexul de apărare în fața unei minorități văzute ca ostile, într-un combustibil privilegiat în timpul campaniei electorale de dinaintea alegerilor de la 20 mai.
Momentul violențelor interetnice de la Târgu Mureș din 19-21 martie 1990 a reactivat întreaga pedagogie a urii dezvoltată de propaganda statului comunist. România face astfel un dublu pas înapoi. Din punctul de vedere al culturii politice, partidul dominant, FSN, și structuri civice aliate, în primul rând asociația Vatra Românească, consolidează forme de xenofobie, în special antimaghiare, care păreau definitiv depășite în decembrie 1989. Această instrumentalizare politică a discursului naționalist de tip ceaușit a dus la consolidarea sentimentului de continuitate structurală cu perioada pre-1989, atât la nivelul culturii politice generale, cât și la nivelul culturii instituționale a statului român de la începutul tranziției. În acest sens, se puneau atunci întrebări legitime cu privire la natura democratică a acestei tranziții.
Cea de-a doua consecință majoră, care pune violențele de la Târgu Mureș în relație directă cu cele din iunie de la București, este aceea a semnalului pe care îl dădea România țărilor occidentale. Acest semnal părea că este cel al refuzului standardelor occidentale, așa cum și formula iliesciană „democrație originală“ dorea să acrediteze. Noua putere semnala astfel că România este un caz aparte, inasimilabil standardelor democrațiilor liberale. Contrastul era cu atât mai mare, cu cât Ungaria devenise una dintre țările care, în acea perioadă, se deschide cel mai repede către Occident, atât din punct de vedere politic, cât și prin infuzia masivă de capital străin, în timp ce modelul românesc rămânea inspirat de nefericitul slogan al manifestațiilor pro-Iliescu „Nu ne vindem țara“.
Este aparent paradoxal că un asemenea context a putut produce în 1991 o Constituție în care, deși în mod semnificativ este păstrată formula desuetă de „stat național“, prevede totuși o reprezentare parlamentară generoasă a minorităților naționale. Paradoxul este aparent tocmai pentru că FSN a încercat să-i utilizeze pe reprezentanții „celorlalte minorități decât cea maghiară“ împotriva UDMR. Stenogramele Adunării Constituante ne arată cum reprezentanții FSN utilizează argumentul votului pozitiv pentru textul constituțional al reprezentanților minorităților ca armă împotriva UDMR, care, votând contra, este considerat ca fiind lipsit de loialitate față de statul român, pentru că a votat „cu fața spre Budapesta“. De altfel, un argument similar este utilizat și împotriva majorității parlamentarilor PNȚcd și PNL, care votează și ei împotrivă.
Atitudinea „regimului Iliescu“ față de UDMR este caracterizată de un amestec de naționalism cu intoleranța față de ideea de opoziție politică. În acest sens, cooptarea de către partidele istorice a UDMR în cadrul Convenției Democratice a avut un rol important în economia normalizării prezenței unui partid etnic, UDMR, în centrul vieții politice postcomuniste. Participarea UDMR în CDR a avut inițial un preț politic important pentru alianța opoziției, care era deja ținta unor discursuri care puneau la îndoială patriotismul liderilor săi, începând cu Corneliu Coposu. În timp însă, creșterea nemulțumirii față de Iliescu și aliații săi a pus mai bine în lumină dimensiunea instrumentală a discursului naționalist și xenofob. După 1992, tipul acesta de discurs a fost purtat atât de lideri FDSN-PDSR, cât și de aliații acestora din PRM, PSM și PUNR. Alianța acestor partide, care a susținut guvernarea Văcăroiu, era de altfel caracterizată de un naționalism care reiese chiar din ziarul guvernului, Vocea României. O „voce“ a intoleranței, care anula în plan intern credibilitatea oricăror eforturi diplomatice ale României.
Campania electorală din 1996 nu este lipsită nici ea de atacuri xenofobe, mai ales candidatul CDR, Emil Constantinescu, e prezentat ca un pericol pentru integritatea teritorială a României. Totuși, Constantinescu va fi ales, într-o măsură importantă, și datorită votului maghiar, iar UDMR va participa la toate cele trei guverne din perioada 1996-2000. Schimbarea statutului UDMR din partid de opoziție în partid guvernamental a schimbat și întreaga problematică a raporturilor minoritate-majoritate. Deși nu devine chiar un partid ca toate celelalte, există o banalizare a prezenței reprezentanților UDMR în funcții de conducere. Este meritul istoric al CDR de a fi asumat riscul politic care a dus la această banalitate. Este și consecința orientării prooccidentale a României, orientare care nu va fi anulată după noua alternanță de la sfârșitul anului 2000.
După decembrie 1999, când România primește statutul oficial de candidată la integrarea în UE, amintirea anilor 1990 persistă în imaginea pe care partenerii europeni o au despre România, mai ales la nivelul problemelor interetnice. Poate asta explică și relativa neglijare a problematicii romilor. Politic vorbind, UDMR beneficiază de o aură proeuropeană care devine o adevărată rentă politică. Astfel, după 2001, guvernarea Năstase semnează un protocol cu UDMR, asta deși era de multe ori susținută în parlament de mult mai numerosul grup parlamentar PRM. Tot în acea perioadă, Adrian Păunescu era senator PSD și continua, inclusiv datorită emisiunilor TV pe care le realiza, să propage vechiul naționalism ceaușist a cărui nostalgie pare că nu părăsise partidul de guvernământ de atunci.
UDMR devenea astfel un fel de cauțiune politico-morală în relația cu partenerii externi, iar prezența sa la guvernare sau în parteneriat cu partidele de guvernământ a eliberat în mod nejustificat principalele partide de guvernământ de problematica interetnică. Deși partidele sunt în general laboratoare foarte slabe de politici publice, tema raporturilor interetnice pune în evidență un adevărat vid de idei. Este ca și cum această temă ține numai de raporturile noastre cu partenerii europeni și mai ales de negocierile politice pentru diverse coaliții cu UDMR.
După integrarea noastră în UE, acest sentiment de deresponsabilizare politică față de problematica raporturilor interetnice s-a accentuat și cu singuranță este timpul, mai bine mai târziu decât deloc, ca principalele partide să imagineze politici care să răspundă la sfidările evidente pe care această problematică ni le pune azi și ni le va pune și în viitor.