FIDELIO EȘTI TU!

Redactia | 25.08.2020

Beethoven, contemporanul nostru! În 2020, îl sărbătorim pe autorul celei mai cunoscute fra

Pe aceeași temă

Beethoven, contemporanul nostru! În 2020, îl sărbătorim pe autorul celei mai cunoscute fraze muzicale din toate timpurile, compozitorul clasic ale cărui lucrări sunt interpretate cel mai frecvent în întreaga lume.

Cu ocazia aniversării a 250 de ani de la nașterea lui Ludwig van Beethoven, Goethe‑Institut București și partenerii săi aduc un omagiu „starului“ absolut al muzicii clasice, prin trei proiecte artistice de anvergură.

„FIDELIO EȘTI TU! ORICINE AI FI, VREAU SĂ TE SALVEZ”

O expoziție cu desene și colaje de Dan Perjovschi

Proiectul își propune sărbătorirea lui Beethoven în alt mod decât prin muzica sa. Punctul de plecare este o frază din opera Fidelio, transpusă în actualitate: „Oricine ai fi, vreau să te salvez” (Leonore, actul II, Fidelio)

Individul și societatea, lumea globală, empatia, frica, binele comun, situația socială și culturală de astăzi sunt examinate prin desen.

Expoziția este o compoziție cu mai multe straturi, cuprinzând desene și colaje.

Un supliment în revista 22 va fi catalogul expoziției, dar și extensia acesteia în societate – un mod prin care toată lumea va putea vedea lucrările lui Dan Perjovschi.

Vernisaj: 2 octombrie 2020, ora 19:00, Goethe‑Institut // Pavilion 32, Calea Dorobanților 32

Durată expoziție: 2-31 octombrie 2020

Expoziția însoțește proiectul de muzică și teatru „Fidelio ești tu!”, care va avea premiera pe 3 și 4 octombrie, open air, în curtea interioară a Universității Naționale de Muzică din București.

FIDELIO EȘTI TU!

Proiect de muzică și teatru

Beethoven, ai cărui 250 de ani de la naștere îi aniversăm în 2020, a compus o singură operă – „Fidelio”. Oglindire a frământărilor postrevoluționare, această lucrare depășește cu mult politica vremurilor sale. „Fidelio” se bazează pe o idee umanitară profundă: ce îl face pe om să fie o ființă umană? „Wer du auch seist, ich will dich retten!” („Oricine ai fi, vreau să te salvez”), una dintre frazele-cheie din „Fidelio”, oferă un mesaj cu adevărat universal, care nu și-a pierdut nicicând relevanța. Opera ca formă de artă grăiește tuturor simțurilor – atât la nivel emoțional, cât și la nivel intelectual.

Obiectivul proiectului nostru este să revizuim mesajul lui Beethoven și să îi găsim un limbaj contemporan, scris de compozitori și autori de librete români, conectându-l astfel la ideile și preferințele tinerei generații din România.

Ideea proiectului este educativă: în primul rând, pentru că impune ideea că opera, ca formă de artă contemporană relevantă social, are ca misiune deschiderea de noi orizonturi pentru compozitori și scriitori, iar în al doilea rând, pentru că prezintă rezultatele unui public tânăr (12+), familiarizându-l cu o formă de artă la care tinerii nu au un acces facil.

În singura sa operă, „Fidelio“, cu o origine și o istorie a reprezentațiilor deosebit de problematice, Beethoven se poziționează la limita dintre Singspiel, operă grandioasă, și oratoriu, abordând marea întrebare a omenirii: ce este umanitatea?

După Revoluția Franceză, muzica lui Beethoven formulează pretenții cu mult mai mari decât libretul care îi stă la bază. Lupta unei femei pentru eliberarea soțului ei încarcerat se transformă, la Beethoven, într-un apel idealist: libertatea nu poate fi câștigată doar prin acțiuni eroice. Lumina lui Dumnezeu strălucește asupra acelora care riscă totul în această luptă.

Fidelio/Leonore riscă totul. Deghizată în bărbat, se pune în slujba temnicerului Rocco. Îi câștigă încrederea. Se folosește de sentimentele fiicei lui Rocco, Marcelline. Joacă un joc periculos: ca viitor mire al Marcellinei, Rocco îi dă acces la carcera secretă, în care bănuiește că se află soțul ei. Leonora nu îl recunoaște pe prizonier, ceea ce îi permite să își depășească limitele. Compasiunea față de creatura încarcerată îi permite să își riște propria viață, indiferent dacă acesta era sau nu soțul ei.

(Robert Lehmeier, regizor de operă)

Această temă extraordinară reprezintă fundamentul a cinci miniopere dedicate tinerilor și create sub îndrumarea artiștilor germani Catherine Milliken și Robert Lehmeier.
Subiecte precum loialitate, trădare, dar și fuga și pierderea patriei vor reprezenta temele-cheie ale producției.



Partener: Universitatea Națională de Muzică București, Teatrul Odeon, Centrul de Teatru Educațional Replika.

Proiect cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național.

Echipa:

• Conducere proiect: Catherine Milliken
• Mentoring workshop de librete: Robert Lehmeier
• Mentoring workshop de compoziție: Catherine Milliken, Dan Dediu, Diana Rotaru
• Coordonare proiect: Oana Lapadatu

• Regizor: Radu Apostol • Scenograf: Adrian Damian • Dirijor: Simona Strungaru • Soprane: Mihaela Maxim, Elena Dediu • Mezzosoprană: Antonela Bârnat • Bariton: Cătălin Petrescu • Bas: Iustinian Zetea • Instrumentiști: Ansamblul Sonomania

• Librete de: Mihaela Michailov, Bianca Trifan, Mădălina Stoica, Sabina Bălan, Ruxandra Simion

• Compoziții de: Andrei Petrache, Bogdan Pintilie, Sorin Marinescu, Vlad Ginta, Alexandru Mihalcea.

QUOTING BEETHOVEN

Concurs

Cu ocazia celei de-a 250-a aniversări a nașterii lui Ludwig van Beethoven, Goethe‑Institut București, Forumul Cultural Austriac, Săptămâna Sunetului și Universitatea Națională de Muzică București îi provoacă pe melomani și pe tinerii artiști să se inspire, să reinterpreteze și să actualizeze opera „starului“ absolut al muzicii clasice.

Până pe 31 octombrie 2020, toți iubitorii de muzică sunt invitați să depună o lucrare personală (sau un fragment) inspirată din creația celebrului compozitor, indiferent de gen sau stil.

Fiecare piesă trebuie:

• să aibă o durată maximă de 5 minute;

• să fie prezentată în format mp3 (320 kbps);

• să fie trimisă la adresa [email protected] până la data de 31 octombrie.

Un juriu specializat, compus din compozitori, muzicieni și experți, va selecta lucrările câștigătoare. Participanții au șansa să câștige premii în bani și un sejur de formare la Viena - oraș important pentru creația lui Beethoven - sau să-și asculte lucrările interpretate în concerte publice, pe scena Sălii Radio.

Organizatori: Goethe-Institut, Forumul Cultural Austriac București, Săptămâna Sunetului, Universitatea Națională de Muzică București.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2020 Revista 22