Pe aceeași temă
Un plan pentru o Europă mai competitivă, fără decalaje economice și cu un grad de ocupare mai mare
Fondul European pentru Investiții Strategice reprezintă o oportunitate unică pe care Uniunea Europeană nu își permite să o irosească. Planul înseamnă mobilizarea a 240 de miliarde de euro pentru investiții și 75 de miliarde de euro pentru companii cu până la 3.000 de angajați, în special IMM-uri.
Fondul European pentru Investiții Strategice, cunoscut și sub denumirea de „Planul Juncker“, este un fond inovator și ambițios. Acesta a fost recent aprobat de Parlamentul European și de Consiliul UE, iar efectele sale vor putea fi resimțite pe teren până la sfârșitul anului în curs, de așteptat chiar în octombrie. Obiectivele principale ale Fondului sunt crearea de locuri de muncă și accelerarea ritmului de creștere economică. Sunt convins că „Planul Juncker“ va avea un efect pozitiv, prin reducerea birocrației și adâncirea integrării prin piața unică. Proiectele finanțate prin intermediul acestui Fond trebuie aprobate până în 30 iunie 2020, fapt ce pune o presiune benefică asupra autorităților publice în vederea armonizării legislației, care va conduce la consolidarea mai rapidă a Uniunii Energetice sau a celei digitale. Astfel, prin decizii administrative mai prompte, se va crea un mediu de afaceri mai favorabil pentru companii, în special pentru IMM-uri.
José Manuel Fernandes în timpul unei conferinţe de presă pe tema Fondului European pentru Investiții Strategice (Bruxelles, 28 mai 2015; foto: Grupul PPE în Parlamentul European)
Fondul European pentru Investiții Strategice are avantajul de a putea mobiliza resurse financiare existente pentru investiții, fără creșterea gradului de îndatorare și a deficitului public. Preponderent, Fondul finanțează proiecte cu un grad de risc mai ridicat și dorește mobilizarea de resurse financiare importante disponibile, stimulând și deblocând investițiile private. Marele avantaj al Fondului este acela că riscul este asumat de investitori privați care, pe de o parte, implică existența unor proiecte viabile și, pe de altă parte, nu afectează conturile publice. Atunci când obiectivul principal este creșterea economică și mărirea numărului de locuri de muncă, este greu de înțeles atitudinea radicală a celor care critică apariția Fondului, motivând că suportul ar trebui limitat la investiții publice, în ciuda faptului că acestea înseamnă creșterea datoriei și a taxelor suportate de contribuabili.
Fondul European pentru Investiții Strategice reprezintă o oportunitate unică pe care UE nu își permite să o irosească. Planul înseamnă mobilizarea a 240 de miliarde de euro pentru investiții și 75 de miliarde de euro pentru companii cu până la 3.000 de angajați, în special IMM-uri. „Planul Juncker“ va facilita investițiile în proiecte sustenabile din punctul de vedere al mediului înconjurător, care vor contribui la creșterea economiei, consolidarea competitivității sectorului privat și crearea de noi locuri de muncă.
Sprijinul pentru finanțarea proiectelor pentru întreprinderi, în special IMM-uri, este esențial pentru stimularea competitivității și crearea de valoare adăugată. Prin compoziția și structura sa, Fondul European pentru Investiții Strategice reprezintă o dovadă de solidaritate între statele membre ale UE. Pentru implementarea acestuia, bugetul UE asigură o garanție de 16 miliarde de euro, iar Banca Europeană de Investiții, una de 5 miliarde de euro. Cele 21 de miliarde astfel alocate din partea instituțiilor publice se așteaptă să atragă, prin intermediul efectului de levier, investiții în valoare de 315 miliarde de euro. Efectul multiplicator de 15 este contestat de opinia publică, deoarece ar fi prea optimist, însă Comisia Europeană îl consideră chiar pesimist, dat fiind faptul că fonduri similare, precum COSME (program destinat stimulării competitivității IMM-urilor), au avut în trecut chiar și un factor multiplicator de 28.
Modalitatea prin care se va realiza administrarea Fondului European pentru Investiții Strategice va fi transparentă și depolitizată, concentrându-se pe fiabilitatea și calitatea proiectelor, dar acordând, în același timp, atenție suplimentară statelor și regiunilor unde impactul asupra creșterii economice și a ratei de ocupare este mai mare. Se urmărește prin aceasta diminuarea decalajului de investiții și fragmentarea financiară a Uniunii. Fondul va avea un Comitet Director compus din trei membri aleși de Comisia Europeană și de un membru ales de Banca Europeană de Investiții, rolul acestui organism fiind acela de a trasa direcțiile generale. Un Comitet de Investiții va decide în ceea ce privește utilizarea garanției. Acesta va fi multidisciplinar, acoperind o gamă largă de sectoare de expertiză și numeroase piețe din UE, fiind compus dintr-un director executiv și opt experți. O decizie favorabilă adoptată de Comitet va trebui să fie făcută publică, în timp ce una nefavorabilă și motivarea acesteia vor trebui raportate Parlamentului European. Audierile și rapoartele vor fi transmise către Parlamentul European de cele două organe prezentate anterior.
Intărirea coeziunii teritoriale, transparenței, legitimității democratice și responsabilității acestui proiect au fost victorii importante ale Parlamentului European. Trebuie notat, de asemenea, faptul că Parlamentul European a reușit reducerea impactului de un miliard de euro asupra programelor Orizont 2020 și Facilitatea „Conectarea Europei“. Această măsură a permis ca programele de cercetare fundamentală să nu fie penalizate. Reamintesc faptul că cele două programe reprezintă principala sursă de finanțare a Fondului de Garantare, contribuind la acesta prin 5 miliarde de euro. Plecăm de la premisa, de asemenea, că, în fiecare buget anual, vom face tot ceea ce este posibil pentru a restaura finanțarea acestor două programe, folosind flexibilitatea bugetară și, în special, prin utilizarea angajamentelor nefolosite în anii anteriori.
Crearea Fondului European pentru Investiții Strategice reprezintă o provocare majoră, din moment ce nu realizează alocări tematice sau geografice. Guverne, teritorii, beneficiari și cei interesați să acceseze Fondul trebuie să acționeze proactiv. Este important și urgent de definit ceea ce se dorește, articularea fondurilor și căutarea sinergiilor capabile să creeze valoare adăugată. Totuși, procesul de selectare a proiectelor, coeziunea teritorială și crearea de locuri de muncă vor trebui luate în considerare chiar drept criteriu de eligibilitate. Cu alte cuvinte, un rating modest al unui stat membru nu poate fi catalogat drept un factor negativ care să împiedice selectarea unui anumit proiect.
Fondul European pentru Investiții Strategice este adițional și complementar unei provocări a tuturor părților interesate: aceea de a finanța proiecte viabile care nu pot fi finanțate prin intermediul piețelor financiare și al programelor actuale. El reprezintă un fond deschis din punctul de vedere al eligibilității și poate fi utilizat pentru investiții în arii diverse, precum: cercetare și dezvoltare, energie (rețele energetice, energie regenerabilă, eficientizarea consumului de energie), infrastructură de transport, comunicații și tehnologie informațională (rețele în bandă largă), mediu și eficientizarea utilizării resurselor, capital uman, cultură, sănătate, educație, industrii inovative și infrastructură socială.
Crearea platformelor tematice, regionale și transnaționale este de o importanță vitală pentru succesul Fondului European pentru Investiții Strategice. Aceste platforme pot combina Fondul cu alte fonduri, în mod special cu cele din cadrul Politicii de Coeziune (Fondul European pentru Dezvoltare Regională, Fondul de Coeziune, Fondul Social European) și cu cele de dezvoltare regională (Fondul European pentru Agricultură și Dezvoltare Rurală).
În cadrul acestor platforme tematice, subliniez importanța Uniunii Energetice. Trebuie să ținem cont, de asemenea, că Fondul poate fi utilizat de state terțe, aspect deosebit de important pentru politica în domeniul energiei, acolo unde Uniunea Europeană este vizibil deficitară, iar piața unică suferă de profunde neajunsuri.
În Regulamentul Fondului European pentru Investiții Strategice este creată o platformă de consiliere pentru investitori, platformă ale cărei servicii sunt gratuite pentru organismele publice și au un cost redus pentru IMM-uri. Acesta va sprijini platformele de investiții și va facilita utilizarea fondurilor europene în cadrul proiectelor, lucrând în strânsă cooperare cu structurile similare de la nivel național și regional. Promotorii și investitorii vor putea utiliza și un portal care are ca scop creșterea vizibilității proiectelor care se doresc a fi implementate.
Fondul European pentru Investiții Strategice este prevăzut să continue și după 30 iunie 2020, prin ajustările necesare rezultate din experiența căpătată până în acel moment. Este planificată evaluarea funcționării și introducerii de modificări și corecții care să ducă la îmbunătățirea acestuia.
Sunt convins că Fondul European pentru Investiții Strategice va reprezenta un instrument eficient de promovare a creșterii economice, a ocupării, a coeziunii și a competitivității economiei noastre, dar și de creștere a calității vieții cetățenilor noștri.
* José Manuel Fernandes este membru al Parlamentului European, coordonatorul Grupului Partidului Popular European în Comisia pentru bugete, raportor al Parlamentului European pentru Fondul European pentru Investiții Strategice și pentru Bugetul UE 2016.