Fondul European pentru Investiții Strategice

Jose Mauel Fernandes | 14.07.2015

Pe aceeași temă

Un plan pentru o Europă mai competitivă, fără decalaje economice și cu un grad de ocupare mai mare

 

Fondul European pentru Investiții Strategice reprezintă o oportunitate unică pe care Uniunea Europeană nu își permite să o irosească. Planul înseamnă mobilizarea a 240 de miliarde de euro pentru investiții și 75 de miliarde de euro pentru companii cu până la 3.000 de angajați, în special IMM-uri.

 

Fondul European pentru Investiții Stra­tegice, cunoscut și sub denumirea de „Pla­nul Juncker“, este un fond inovator și am­bițios. Acesta a fost recent aprobat de Par­lamentul European și de Con­siliul UE, iar efectele sa­le vor putea fi resimțite pe teren până la sfârșitul anului în curs, de așteptat chiar în octombrie. Obi­ec­tivele principale ale Fon­dului sunt crearea de locuri de muncă și accelerarea rit­mului de creștere eco­no­mi­că. Sunt convins că „Planul Juncker“ va avea un efect po­zitiv, prin reducerea birocrației și adân­cirea integrării prin piața unică. Proiectele finanțate prin intermediul acestui Fond trebuie aprobate până în 30 iunie 2020, fapt ce pune o presiune benefică asupra au­torităților publice în vederea ar­mo­ni­zării legislației, care va conduce la con­so­lidarea mai rapidă a Uniunii Energetice sau a celei digitale. Astfel, prin decizii ad­ministrative mai prompte, se va crea un me­diu de afaceri mai favorabil pentru com­panii, în special pentru IMM-uri.

http://www.revista22.ro/nou/imagini/2015/1321/Foto/foto%20fernandes.jpg

José Manuel Fernandes în timpul unei conferinţe de presă pe tema Fondului European pentru Investiții Strategice (Bruxelles, 28 mai 2015; foto: Grupul PPE în Parlamentul European)

 

Fondul European pentru Investiții Strategice are avantajul de a pu­tea mobiliza resurse financiare exis­tente pentru investiții, fără creșterea gradului de îndatorare și a deficitului public. Preponderent, Fon­dul finanțează proiecte cu un grad de risc mai ridicat și dorește mobilizarea de re­sur­se financiare importante disponibile, sti­mu­lând și deblocând investițiile private. Marele avantaj al Fondului este acela că riscul este asumat de investitori privați ca­re, pe de o parte, implică existența unor pro­iecte viabile și, pe de altă parte, nu afec­tează conturile publice. Atunci când obi­ectivul principal este creșterea eco­no­mică și mărirea numărului de locuri de mun­că, este greu de înțeles atitudinea ra­dicală a celor care critică apariția Fon­du­lui, motivând că suportul ar trebui limitat la investiții publice, în ciuda faptului că acestea înseamnă creșterea datoriei și a taxelor suportate de contribuabili.

Fondul European pentru Investiții Stra­tegice reprezintă o oportunitate unică pe care UE nu își permite să o irosească. Pla­nul înseamnă mobilizarea a 240 de mi­li­arde de euro pentru investiții și 75 de mi­li­arde de euro pentru companii cu până la 3.000 de angajați, în special IMM-uri. „Planul Juncker“ va facilita investițiile în proiecte sustenabile din punctul de vedere al mediului înconjurător, care vor con­tri­bui la creșterea economiei, consolidarea com­petitivității sectorului privat și cre­a­rea de noi locuri de muncă.

Sprijinul pentru finanțarea proiectelor pen­tru întreprinderi, în special IMM-uri, este esențial pentru stimularea com­pe­ti­ti­vității și crearea de valoare adăugată. Prin compoziția și structura sa, Fondul Eu­ro­pean pentru Investiții Strategice re­pre­zintă o dovadă de solidaritate între statele membre ale UE. Pentru implementarea acestuia, bugetul UE asigură o garanție de 16 miliarde de euro, iar Banca Europeană de Investiții, una de 5 miliarde de euro. Ce­le 21 de miliarde astfel alocate din par­tea ins­ti­tu­țiilor publice se așteaptă să atragă, prin in­termediul efec­tului de le­vi­er, in­ves­tiții în valoare de 315 mi­liarde de euro. Efec­tul mul­tiplicator de 15 este con­tes­tat de opinia pu­bli­că, de­oa­rece ar fi prea op­timist, în­să Comisia Eu­ro­peană îl consideră chiar pe­simist, dat fiind faptul că fonduri similare, pre­cum COSME (program destinat sti­mu­lării com­petitivității IMM-urilor), au avut în trecut chiar și un factor multiplicator de 28.

Modalitatea prin care se va realiza ad­mi­nistrarea Fondului European pentru In­vestiții Strategice va fi transparentă și de­politizată, concentrându-se pe fiabilitatea și calitatea proiectelor, dar acordând, în același timp, atenție suplimentară statelor și regiunilor unde impactul asupra creș­te­rii economice și a ratei de ocupare este mai mare. Se urmărește prin aceasta di­mi­nuarea decalajului de investiții și frag­men­tarea financiară a Uniunii. Fondul va avea un Comitet Director compus din trei mem­bri aleși de Comisia Europeană și de un membru ales de Banca Europeană de In­vestiții, rolul acestui organism fiind acela de a trasa direcțiile generale. Un Comitet de Investiții va decide în ceea ce privește utilizarea garanției. Acesta va fi mul­ti­dis­ciplinar, acoperind o gamă largă de sec­toare de expertiză și numeroase piețe din UE, fiind compus dintr-un director exe­cutiv și opt experți. O decizie favorabilă adoptată de Comitet va trebui să fie făcută publică, în timp ce una nefavorabilă și mo­tivarea acesteia vor trebui raportate Par­lamentului European. Audierile și ra­poar­tele vor fi transmise către Parlamentul Eu­ropean de cele două organe prezentate an­terior.

 

Intărirea coeziunii teritoriale, trans­pa­ren­ței, legitimității democratice și res­pon­sa­bilității acestui proiect au fost victorii im­portante ale Parlamentului European. Trebuie notat, de ase­me­nea, faptul că Par­lamentul European a reu­șit reducerea im­pactului de un miliard de euro asupra pro­gramelor Orizont 2020 și Facilitatea „Conectarea Europei“. Aceas­tă măsură a per­mis ca programele de cer­ce­tare fun­da­mentală să nu fie penalizate. Reamintesc fap­tul că cele două programe re­prezintă principala sursă de finanțare a Fondului de Garantare, contribuind la aces­ta prin 5 miliarde de euro. Plecăm de la premisa, de asemenea, că, în fiecare bu­get anual, vom face tot ceea ce este posibil pentru a res­taura finanțarea acestor două pro­gra­me, folosind flexibilitatea bugetară și, în special, prin utilizarea anga­ja­men­te­lor ne­folosite în anii anteriori.

Crearea Fondului European pen­tru In­ves­tiții Strategice re­pre­zintă o provocare ma­joră, din moment ce nu realizează alocări tematice sau geografice. Gu­ver­ne, teri­torii, beneficiari și cei interesați să ac­ce­seze Fondul trebuie să acționeze pr­o­activ. Este important și urgent de definit ceea ce se dorește, articularea fondurilor și cău­tarea sinergiilor capabile să creeze valoare adăugată. Totuși, procesul de selec­tare a proiectelor, coeziunea teritorială și cre­a­rea de locuri de muncă vor trebui luate în considerare chiar drept criteriu de eligi­bi­litate. Cu alte cuvinte, un rating modest al unui stat membru nu poate fi catalogat drept un factor negativ care să împiedice selectarea unui anumit proiect.

Fondul European pentru Investiții Stra­tegice este adițional și complementar unei provocări a tuturor părților interesate: ace­ea de a finanța proiecte viabile care nu pot fi finanțate prin intermediul piețelor financiare și al programelor actuale. El re­prezintă un fond deschis din punctul de vedere al eligibilității și poate fi utilizat pen­tru investiții în arii diverse, precum: cercetare și dezvoltare, energie (rețele ener­getice, energie regenerabilă, efici­en­ti­zarea consumului de energie), infras­truc­tură de transport, comunicații și tehno­logie informațională (rețele în bandă lar­gă), mediu și eficientizarea utilizării re­surselor, capital uman, cultură, sănătate, edu­cație, industrii inovative și in­frastruc­tură socială.

 

Crearea platformelor tematice, re­gionale și transnaționale este de o importanță vitală pentru suc­cesul Fondului European pen­tru Investiții Strategice. Aceste plat­for­me pot combina Fondul cu alte fon­duri, în mod special cu cele din cadrul Po­liticii de Coeziune (Fondul European pen­tru Dezvoltare Regională, Fondul de Coe­ziune, Fondul Social European) și cu cele de dezvoltare regională (Fondul European pentru Agricultură și Dezvoltare Rurală).

În cadrul acestor platforme tematice, su­bli­­niez importanța Uniunii Energetice. Tre­­buie să ținem cont, de asemenea, că Fon­dul poate fi utilizat de state terțe, as­pect deosebit de important pentru politica în domeniul energiei, acolo unde Uniunea Europeană este vizibil deficitară, iar piața unică suferă de profunde neajunsuri.

În Regulamentul Fondului European pen­tru Investiții Strategice este cre­a­tă o plat­formă de consiliere pentru in­vestitori, plat­formă ale cărei servicii sunt gratuite pentru organismele pu­blice și au un cost redus pentru IMM-uri. Acesta va sprijini plat­formele de investiții și va facilita uti­lizarea fondurilor europene în cadrul pro­iectelor, lucrând în strânsă cooperare cu structurile similare de la ni­vel național și regional. Promotorii și in­vestitorii vor pu­tea utiliza și un portal ca­re are ca scop creșterea vizibilității pro­iectelor care se doresc a fi implementate.

Fondul European pentru Investiții Stra­tegice este prevăzut să continue și după 30 iunie 2020, prin ajustările necesare re­zultate din experiența căpătată până în acel moment. Este planificată evaluarea funcționării și introducerii de modificări și corecții care să ducă la îmbunătățirea acestuia.

Sunt convins că Fondul European pentru Investiții Strategice va reprezenta un ins­trument eficient de promovare a creșterii economice, a ocupării, a coeziunii și a com­petitivității economiei noastre, dar și de creștere a calității vieții cetățenilor noș­tri.

 

* José Manuel Fernandes este membru al Parlamentului European, coordonatorul Grupului Partidului Popular European în Comisia pentru bugete, raportor al Parlamentului European pentru Fondul European pentru Investiții Strategice și pentru Bugetul UE 2016.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22