Pe aceeași temă
Deşi acum privim localismul sau globalizarea din perspectivă politică sau economică, relaţia dintre ele a fost rezolvată fascinant într-o ecuaţie culturală.
Putem concilia oare globalizarea cu localismul? Se pare că da, cel puţin aşa a lăsat să se înţeleagă Christine Lagarde la ultima reuniune a Fondului Monetar Internaţional şi a Băncii Mondiale din acest an. Înainte de a răspunde întrebărilor jurnaliştilor, ea a lăudat bucătăria peruană, nu întâmplător, ci din politeţe, deoarece se afla la Lima. „Bucătăria peruană“, zicea Lagarde, „este un amestec al celor mai bune practici din toată lumea, care rafinează şi actualizează reţete tradiţionale, pe care le îmbunătăţeşte cu ajutorul unor ingrediente variate“.
Ei bine, aşa trebuie să stea lucrurile şi din perspectiva acomodării între ceea ce este local şi lumea largă. Acum, localismul este un termen într-o oarecare vogă, descriind în esenţă doctrine politice care pun accent pe chestiunile locale. Localismul sfidează oarecum regionalismul, deoarece este centrat pe interesele, nevoile şi aşteptările unei comunităţi punctuale, mai restrânse.
De aceea politicienii britanici, de pildă, îngrijoraţi de potenţialul pericol al independenţei Scoţiei sau Irlandei de Nord, au sărit în acţiune, acceptând localismul. Marea Britanie are o lege a localismului, care transferă comunităţilor locale şi primăriilor mai multe puteri, dar care este criticată de sceptici ca fiind de fapt o capcană prin care centrul, Londra, controlează jocul.
Legea britanică
Până la urmă, localismul, aşa cum este el asumat, înţeles şi aplicat concret de britanici, se referă la sfera administrării locale. Gerry Stoker, în lucrarea sa Noul localism, politici progresiste şi democraţia, defineşte noţiunea ca fiind acea „strategie care urmăreşte să transfere puterea şi resursele de la controlul central către managerii din prima linie, către structuri democratice locale, consumatori şi comunităţi locale, într-un cadru agreat de standarde minime şi priorităţi de politici naţionale“.
Desigur, şi noi avem spitale sub controlul primăriilor locale, dar localismul britanic dă posibilitatea comunităţilor să controleze activitatea acestora, prin intermediul unui consiliu de supraveghere în care sunt membri reprezentanţii cetăţenilor. La fel se petrec lucrurile şi în şcoli. Deci doctrina asta abstractă aplicată propune un control direct al comunităţii locale asupra serviciilor prestate de fapt pe banii statului, ceea ce, până la urmă, asigură o calitate mai bună a acestor prestaţii. Localismul aplicat insistent dă, până urmă, libertatea administraţiilor locale de a se împrumuta din pieţele financiare pentru diverse investiţii. Şi la noi există primării, cum ar fi Aradul, Oradea sau Bucureştiul, care s-au împrumutat din pieţele de capital interne sau internaţionale prin emisiuni de obligaţiuni şi şi-au finanţat diverse proiecte. Ceea ce diferenţiază experienţa britanică este însă carapacea clară legislativă care defineşte localismul, dând comunităţilor şanse mai mari de control asupra administraţiei, dar stăvilind excesele.
Dar exemplul britanic, aşa cum era de aşteptat, pragmatic, nu descrie complet localismul. Pentru britanici, nu e nicio încleştare între localism şi globalizare, dimpotrivă, economia este intens conectată la restul lumii, iar afacerile locale beneficiază de această deschidere.
Există însă şi o fibră antagonică între cele două noţiuni, intens speculată de ecologişti şi de extrema stângă, de pildă, care văd în localism soluţia de rezervă în lupta antiglobalizare. Şi sunt diverse fronturile de luptă împotriva globalizării.
Noi nu ne vindem ţara!
În primii ani ai democraţiei noastre romantice, de tranziţie, o parte din populaţie, stimulată de politicieni diverşi, a protestat împotriva globalizării: „noi nu ne vindem ţara!“. Acesta a fost un strigăt antiglobalizare, care a avut ca efect absenţa investiţiilor străine directe. Ce-am câştigat? Nimic. Acolo unde strigătul n-a apărut, în Polonia sau în Cehia, ţări care au pornit umăr la umăr cu noi pe drumul economiei de piaţă, salariile sunt astăzi de vreo trei ori mai mari ca la noi. Dar aceasta este o perspectivă mai largă a opoziţiei între local şi global.
Emigrarea e un fenomen al globalizării
În această vară, lumea financiară a trăit sub imperiul nesiguranţei, al panicii chiar şi al aşteptării. A devenit clar că economia globală nu a ieşit din zodia nefastă a crizei financiare declanşate în 2008. Se mişcă pieţele financiare, se schimbă raportul de forţă economică. În plus, avem un război civil în Siria care a alungat milioane de oameni de la casele lor şi i-a risipit prin regiune, mai apoi prin lume. S-a creat multă emoţie în momentul exodului sirian către Europa. Se va opune o repulsie locală aşezării acestor emigranţi în orăşelele Europei? E greu de spus. Până la urmă, emigrarea este un fenomen al globalizării.
Iniţial, globalizare a însemnat şi mişcarea liberă a oamenilor, nu doar a mărfurilor sau a banilor. Astăzi, când asistăm la exodul dramatic al milioanelor de sirieni alungaţi de acasă de teroare, foamete şi lipsa încrederii în ziua de mâine, ne putem aştepta şi la demonizarea globalizării.
Pentru profesorii de economie Richard Baldwin şi Philippe Martin, au existat două valuri recente de globalizare: cel dintâi episod a început la mijlocul secolului al XIX-lea şi s-a terminat odată cu izbucnirea primului război mondial. Valul secund a început după cel de-al doilea război mondial şi continuă şi astăzi. Un studiu al Organizaţiei Mondiale a Comerţului arăta că ambele valuri de globalizare au fost acompaniate de emigrare masivă. Până la urmă, globalizarea are o dimensiune comercială, în care mărfurile circulă libere, fără bariere vamale, o alta financiară, în care banii se mişcă în pieţe financiare globale, fără restricţii, şi o alta socială, în care apare exodul milioanelor de oameni în căutarea unei vieţi mai bune. În primul val al globalizării s-au mişcat zeci de milioane de europeni către Statele Unite, Canada, Australia sau Noua Zeelandă. Marea Britanie, de pildă, a pierdut în acest prim val aproape 10% din populaţie, potrivit lucrării Două valuri ale globalizării: asemănări superficiale, deosebiri fundamentale, a lui Baldwin şi Martin. Desigur, ulterior au apărut restricţiile impuse migraţiei, căci până atunci mişcarea populaţiei era liberă, nestânjenită de vreo restricţie. După cel de-al doilea război mondial, a înflorit exodul oamenilor în căutare de lucru şi emigrarea din cauze politice. Desigur, eficienţa Cortinei de Fier a redus atunci dramatic dimensiunile emigraţiei politice.
Repulsia faţă de globalizare este însă artificială, creată prin retorică pură. Pieţele libere, atribut al globalizării, au creat bunăstare, au procurat capital pentru investiţii şi au creat locuri de muncă. Adevăratele obstacole în calea bunăstării nu sunt investiţiile străine, ci corupţia şi ineficienţa guvernărilor locale. Pe harta lumii sărăcia este direct proporţională cu nivelul corupţiei, au intensităţi aproape egale.
Oferta locală, cerere globală
Un exemplu de împletire a intereselor între localism şi globalizare este turismul rural. La noi, de pildă, el a înflorit cu ajutorul finanţărilor europene. Dar banii europeni accesaţi de pensiunile locale sunt un efect al globalizării, al integrării în Uniunea Europeană. Mai mult, atragerea turiştilor străini în aceste locuri este o sursă nu doar a bunăstării proprietarilor pensiunilor, ci şi a localităţii în general. Are deci sens să aşezăm pe poziţii antagonice oferta locală şi cererea globală?
Există o vorbă în folclorul corporaţiilor: gândeşte global, acţionează local. Noi, din păcate, nu am construit nimic de anvergură globală. Nu avem companii româneşti ale căror afaceri să fi înflorit prin alte ţări, care să aibă subsidiare regionale, aşa cum au cehii, polonezii sau ungurii. Gândim local, ba uneori avem nostalgii protecţioniste, înţelegând destul de vag ce înseamnă globalizare. Sunt însă confortabili în spaţiul local.
Localismul, ca şi globalizarea nu se rezumă strict la chestiuni politice. Ambele au logică în registru economic: banul este forţa care le desparte şi le apropie. Dar putem vorbi despre localism, ca şi despre globalizare în cultură. Aici lucrurile sunt fluide, iar globalizarea a scos în lume arta indiană, persană sau japoneză, de pildă, încă din epoca Renaşterii. Putem spune deci că, deşi acum privim localismul sau globalizarea din perspectivă politică sau economică, relaţia dintre ele a fost rezolvată fascinant într-o ecuaţie culturală.
*Proiect editorial co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional