Întrebări și răspunsuri pentru înființarea unui Muzeu al Comunismului în România

Axel Klausmeier | 30.06.2015

Pe aceeași temă

Muzeul Comunismului ar trebui să fie amplasat undeva în Capitală, într-un loc ușor accesibil pentru vizitatori. Trebuie considerat ca un fapt de importanță națională și trebuite tratat, echipat și finanțat în permanență ca atare.

 

În calitate de director al Fundației Zidul Ber­li­nului, fundație care recent a încheiat o serie de expoziții despre istoria Zidului și a îm­păr­ți­rii Germaniei în timpul Războiului Rece, am lu­at parte la workshopul despre realizarea unui Muzeu al Comunismului în România cu mare plă­cere. Susțin această idee și necesitatea im­plementării ei, dar ținând cont de următoarele aspecte.

Fundația Zidul Berlinului servește scopului de a documenta și a furniza informații despre is­to­ria Zidului Berlinului și migrația în masă din­spre Republica Democrată Germană, fiind par­te și factori semnificativi ai împărțirii Ger­ma­niei și ai conflictului Est–Vest. Un alt scop es­te de a conserva siturile istorice și rămășițele autentice, precum și de a oferi posibilitatea unei comemorări demne a victimelor tiraniei co­munismului. Astfel, această fundație se ocu­pă cu lucruri similare unui muzeu al co­mu­nismului, deoarece se apleacă asupra is­to­riei comunismului și a diviziunii de după al doilea război mondial. Fundația este finanțată de Senatul Berlinului și de Guvernul Federal Ger­man. Bugetul anual este de aproximativ 2,3 mi­lioane de euro. Pentru multiplele ex­po­zi­ții despre istoria Zidului, în ultimii șase ani s-au cheltuit aproximativ 30 de milioane de eu­ro.

În ceea ce privește un astfel de muzeu în Ro­mânia, consider că e foarte important să se găsească răspunsuri la următoarele întrebări:

a) Care va fi numele muzeului? Muzeul Co­mu­nis­mului? Muzeul Victimelor Comunismului? Muzeul Comunismului în România? Poate un alt nume?

b) Fiecare dintre opțiuni ar duce la înființarea unui alt tip de muzeu, cu un grup țintă dife­rit, punând întrebări diferite. Astfel:

c) Care este grupul țintă principal? Pentru cine va fi construit acest muzeu?

d) Care este misiunea muzeului? Care este sar­cina principală a muzeului?

De îndată ce aceste întrebări își vor găsi un răspuns, vor fi făcuți următorii pași:

a) dezvoltarea unui concept inteligent și ino­vator, potrivit generațiilor mai tinere și la stan­­dardele moderne muzeale internaționale;

b) găsirea locului/sitului potrivit;

c) dezvoltarea unui plan bugetar, care să cu­prindă costuri permanente de întreținere (in­clusiv salarii, funcții permanente, întreținere, funcționare, electricitate, siguranță etc.);

d) dezvoltarea unui plan de management și a unui plan de afaceri;

e) dezvoltarea unui studiu de fezabilitate de îndată ce a fost găsit amplasamentul potrivit pen­tru expoziții.

În ceea ce privește locul propriu-zis:

a) Accesibilitatea este cheia succesului mu­zeului; astfel, partea veche a închisorii Jilava nu este prea potrivită, dar ar putea servi ca un muzeu regional, care să se ocupe cu is­toria locului. Însă nu este adecvată pentru un subiect mai complex, cum ar fi „Muzeul Co­munismului“.

b) Partea veche a închisorii Jilava are nevoie de lucrări extensive de conservare, pentru a putea fi deschisă publicului. De asemenea, re­gulile de sănătate publică și siguranță vor schim­ba clădirea în ceva cu totul diferit. Pro­cedurile de acces în clădire în acest moment nu sunt potrivite pentru un muzeu.

c) Așadar, Muzeul Comunismului ar trebui să fie amplasat undeva în Capitală, într-un loc ușor accesibil pentru vizitatori. Trebuie con­si­derat ca un fapt de importanță națională și trebuie tratat, echipat și finanțat în per­ma­nență ca atare.

 

* Directorul Fundației Zidul Berlinului

 

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22