Pe aceeași temă
De-a lungul experiențelor mele academice și profesionale pe două continente, am avut de numeroase ori ocazia de a avea contact cu Islamul și credincioșii aparținând lui. Cu alte cuvinte, am trăit multiculturalismul din interior și nu l-am cunoscut (doar) din cărțile din bibliotecă.
S-a scris enorm de mult despre Islam în Europa, despre șocul cultural pe care-l reprezintă. S-a scris atât de mult și variat, de la portul vălului pentru femei la obiceiurile alimentare, încât orice „voce“ riscă să se piardă în acest vacarm de glasuri, păreri și opinii, divergente în majoritatea cazurilor. Și totuși. Sociologul italian Massimo Borlandi remarcă faptul că există două paradigme în sociologia religiilor și studiul „diferenței“ religioase: una literară, perspectivistă și relativistă și una științifică, logică. Între ele se află un spațiu intermediar al raționamentului sociologic. În rândurile ce urmează, eu am ales acest fecund „intermediar“, asumând voit povestirea, pur și simplu. La urma urmei, obiectul social, inclusiv cel religios, este miza unei revendicări încrucișate între discipline. Voi înfățișa mici fapte și crâmpeie de viață, parte din fresca prezenței Islamului și a practicanților acestei religii în Occident. În spiritul unei deschideri culturale, cred că astfel se petrece și o „inversare“ a privirii către „celălalt“, o cunoaștere mai profundă a felului în care musulmanii ne percep cu adevărat.
L-am cunoscut pe Mehdi în imensa sală de mese a campusului Universității Laval, în toamna anului 2005. Mic de statură, nu prea comunicativ, morocănos aproape. Ne întâlneam cu regularitate la orele „mici“ ale dimineții, 5.30-6.00. Eu începeam să-mi pregătesc cafeaua matinală la ibric, Mehdi lua micul dejun, îmbrăcat într-o djelaba albă, lungă până la călcâie. Preț de câteva zile ne-am tot studiat din priviri, până când, într-o bună dimineață, micul Mehdi îmi spune într-o franceză cu puternic accent de Magreb: „Cafea bei în fiecare dimineață, dar la rugăciunea din zori nu te-am zărit niciodată“. (Musulmanii din căminul în care locuiam obținuseră de la administrația campusului o veche sală de lectură, transformată în sală de rugăciune.) I-am răspuns lui Mehdi cu zâmbetul pe buze, ușor amuzat de confuzia creată: „Păi nu vin la moschee pentru că sunt creștin ortodox, ca rușii și grecii de exemplu, iar eu merg la biserică“. La care Medhi a surâs încurcat la rândul său și m-a întrebat: „Atunci de ce bei cafeaua la ibric, ca noi?“ („ibric“, în limba arabă, se spune, de altfel, „ebrek“, k-ul final fiind pronunțat sonor, ca o vibrație de fierăstrău). „Dacă ești sub turci vreme de 600 de ani, chestia asta lasă urme“, i-am răspuns la rândul meu. Apoi am început să râdem amândoi de confuzia creată, dar care avea de fapt rădăcini adânci în conflictul de reprezentări pe care îl avem unii asupra altora.
Am purtat apoi o mulțime de discuții cu micul Mehdi și prietenii săi pe teme legate de religie, experiențe religioase, divinitate etc. Este uluitor să observi cât de apropiați sunt de fapt toți aparținătorii unei religii monoteiste, la fel de interesant este să descoperi, brusc, că suntem mult mai puțin diferiți decât ne place nouă să credem. Ceea ce ne desparte și împiedică un veritabil dialog între noi este ignoranța, stereotipurile de tot felul și lipsa de dorință de deschidere către celălalt.
Acum, odată cu trecerea timpului, îmi dau seama cât de mult a evoluat Islamul din anii 1990-2000. S-a trecut de la un Islam „ignorant“, cel al părinților lor, imigranți de primă generație, la Islamul „asumat“, care presupune respectul absolut al ritualurilor, cel care nu lasă loc alegerilor individuale, înlăturând toate îndoielile asociate libertății de conștiință!
Am mâncat împreună cu ei în diferite ocazii; Ramadanul, de exemplu, rămâne o amintire de neșters. Colegii mei musulmani din campus aveau o ospitalitate simplă, caldă, venită din inimă, asemănătoare cu ospitalitatea ce se poate întâlni (încă) la noi în rândul oamenilor de la țară. Din acest punct de vedere, mă simțeam, ca român, mult mai apropiat de aceștia decât de colegii mei din Occident, incapabili de gestul de dăruire totală și fără a cere prea multe explicații în schimb.
Discuțiile noastre se derulau într-un climat cald, de entuziasm al descoperirii reciproce. Ele se blocau însă invariabil atunci când venea vorba de subiectul „Fiul lui Dumnezeu“. Eu afirmam răspicat că pentru noi, creștinii, Dumnezeu-Tatăl are un Fiu numit Hristos, ei răspundeau nu atât enervați, cât siderați că Dumnezeu nu poate avea un fiu, pentru că El este indivizibil, iar un fiu... Încă o dată, dificila teologie a Trinității se dovedește a fi o mare piatră de încercare pentru oricine vrea să înțeleagă esența creștinismului. La sfârșitul studiilor ne-am despărțit cu un mare sentiment de tristețe. Poate cea mai frumoasă mărturisire care mi-a fost făcută vreodată în viață a fost aceasta, rostită de Mehdi și prietenii săi: „Pentru musulmanii care aleg să trăiască în Europa ar fi mult mai ușoară existența dacă europenii și-ar cunoaște mai bine credința și obiceiurile și ar putea să le explice, așa cum am făcut noi aici“.
Islamul are proprietatea de a reduce „culturalul“ la „cultul“ propriu-zis, politizând extrem religiosul. Din discuțiile noastre, am perceput o viziune critică asupra Occidentului, o repunere în cauză a caracterului universal al valorilor democratice, tocmai pentru că ele sunt produsul exclusiv al acestuia. Exista deci o opoziție palpabilă între „lumea musulmană“ căreia continuau să-i aparțină și Occident, o lectură deformată a evenimentelor geopolitice majore care au urmat lui 11 septembrie 2001. Am simțit că acești oameni au sentimentul de apartenență la o oumma (comunitate de credință) pe care occidentalii au pierdut-o de multă vreme. Făceau corp comun pentru a apăra și reabilita în ochii europeanului care eram demnitatea lezată a Islamului.
Una dintre cele mai „tari“ amintiri pe care le am despre percepția Islamului în Europa Occidentală datează din Franța, din timpul unei excursii cu automobilul în regiunea Bretagne, nu foarte departe de orașul Saint Malo; acolo, unde există un mare port pentru feribot și linii regulate de pasageri cu Anglia vecină, am văzut pe marginea autostrăzii un mic Volkswagen Golf negru, oprit într-o parcare. Sub soarele de plumb, un grup de cinci musulmani îmbrăcați în alb, cu bărbi lungi și negre, se țineau de mâini, în cerc, și rosteau rugăciunile obișnuite. Erau înconjurați de o faună veselă, compusă din familii cu copii plecate în vacanță, șoferi de tir de toate naționalitățile și culorile, tineri studenți cu rucsacuri în spate etc. În stil occidental, cu emoție și curiozitate reprimată, cei din jur îi studiau discret, dar cu veritabilă curiozitate. Pe de o parte, nu puteam să nu remarc cât de diferiți sunt acești oameni, cât de neobișnuită este practica lor religioasă. Pe de altă parte, te întrebai: de unde vine această veritabilă îndârjire în a te face remarcat, înfruntând privirile celorlalți. O formă de a „mărturisi“ pe care Europa secularizată a pierdut-o complet?
Imensul campus al Universității Laval „avea în dotare“ (expresia nu prea îmi place, dar nici nu am alta mai adecvată) un fel de capelă ecumenică, purtând numele unei călugărițe din secolul al XIX-lea, Marie Gouyard. Se găsea undeva la parterul unui cămin studențesc din campus și stătea mai tot timpul goală, cu excepția duminicilor, în care catolici, protestanți și, mai nou, ortodocși oficiau serviciul divin, prin rotație. În incinta campusului exista și o biserică „adevărată“ – să nu uităm că Universitatea Laval are la bază un mai vechi seminar teologic iezuit, fiind una dintre cele mai vechi instituții de învățământ superior din America de Nord. Numai că frumoasa catedrală fusese transformată la începutul anilor ’80 în căldire de birouri și arhivă a universității, lipsită fiind de credincioși practicanți. De fiecare dată când treceam pe lângă biserica-arhivă (ce metaforă interesantă, la urma urmei...), îmi spuneam, ironic și trist, în același timp, că ar fi putut avea o soartă și mai ciudată încă: depozit de materiale, sală de alpinism sau fitness, restaurant sau discotecă – în toate aceste noi destinații ajunseseră o mulțime de biserici canadiene, după secularizarea fulgerătoare care a urmat anului 1968. De capela Marie Gouyard mă leagă de altfel amintiri tare plăcute, pentru că acolo am serbat în condiții spartane Crăciunul anilor 2004 și 2005. Musulmanii din campus făcuseră o cerere de a putea utiliza și ei spațiul capelei în ziua de vineri, din cauza afluenței de credincioși islamici și a lipsei crunte de spațiu. Crucifixul de lemn din mijlocul capelei (catolicii), o Biblie de mari dimensiuni (protestanții) și o icoană a Fecioarei cu Pruncul (ortodocșii) urmau să fie acoperite (ascunse, mai degrabă) cu un fel de pânză gri, pentru a nu leza susceptibilitățile musulmanilor. Nu prea știu cum aș putea comenta această idee, nici nu știu dacă ea este acceptabilă din punct de vedere canonic sau dacă a fost pusă în cele din urmă în aplicare. Ceea ce mi se pare important în toată această poveste este că simbolurile specifice celor trei confesiuni creștine s-au găsit împreună, sub presiunea timpurilor și a oamenilor.
Paris, orașul lumină și al luminilor spiritului, vara anului 2008. Vineri, după-amiază, regiunea din jurul stației de metrou Barbes. O zonă care a fost dintotdeauna plină de culori, de viață, de animație, adică rău locuită de oameni de toată mâna. În zilele noastre ea este plină de tot felul de magazine orientale care vând de la smirnă și dulciuri la CD-uri și cărți religioase, vânzători de țigări de contrabandă, aur, mult aur și agenții de voiaj ce propun pelerinaje la Mecca și spre alte locuri sfinte ale Islamului. O imagine pe care nu o pot uita este ora marii rugăciuni de vineri, când circulația din zona Barbes este perturbată, iar mii și mii de oameni stau în genunchi pentru rugăciune, sub vocea poruncitoare și dulce, concomitent, a muezinului. Islamul și Europa au devenit o mare forță, nimeni nu mai poate nega acest fapt, iar oamenii politici occidentali, opinia publică obsedată de problema „laicității“ sau mass-media care se închid într-o ipocrită atitudine politic-corectă par a fi depășite de fenomen. Acea mare moschee sub cerul liber este un semn de întrebare și o mare provocare în același timp, o adevărată „mașină de convertire“, pentru că și cel mai agnostic ateu european nu se poate, cred, opri să se chestioneze: ce-i aduce pe acei oameni împreună acolo?
Nu știu cum va arăta viitorul conviețuirii dintre Islam și creștinism în Europa anilor care urmează. Vorbele bătrânului Cioran, obosit să aibă mereu dreptate, îmi răsună însă în minte ca un avertisment: „În 50 de ani, Notre-Dame de Paris va fi moschee“. Poate că țările ortodoxe, cu experiența a jumătate de mileniu de conviețuire cu Islamul, vor putea furniza câteva posibile răspunsuri în această delicată țesătură culturală și religioasă. Cu condiția să ieșim din autosuficiență și să nu spunem nu tocmai când va fi mai multă nevoie de noi.