Pe aceeași temă
Realitățile multi- și interculturale premerg și stimulează „fuziunea orizonturilor“, contribuind la regândirea și reconceptualizarea identităților social-politice.
Istoriile, culturile și politicile Europei, Americilor, Asiei, Africii, Australiei pot fi citite și înțelese luând în considerare apartenențele ce transcend unicitățile religioase, lingvistice, naționale. Sunt state ale Europei moderne a căror identitate complexă este legată de procesul unei imigrații continue, precum Marea Britanie, Olanda, Franța, Austria și, mai recent, Germania, Italia, Spania. Dacă vom privi lucrurile doar la scara bătrânului continent, vom observa cum împrumuturile lingvistice, similitudinile ideilor și credințelor religioase, setul de valori civilizaționale și reflexele comportamentale indică moșteniri culturale multiplu codate (Moritz Csáky). Descoperindu-le, vom citi identitățile fluctuante ale persoanelor, grupurilor, națiunilor. Nu vom mai gândi și acționa în consens cu predecesorii noștri romantici, cu mistica lor repetând obsesiv ceea ce separă și ignorând ceea ce unește. Identitatea individuală, dar și aceea colectivă o vom înțelege și o vom explica prin prisma pluralului, și nu a singularului, a eterogenității, și nu a specificității. Chiar raportul local-universal ne îndeamnă să fim circumspecți față de ideologiile constrângătoare, promovate în numele unei majorități sau al unei minorități.
Vorbind despre nenumăratele și fecundele întâlniri ale oamenilor, Marc Bloch observa că istoria semnifică experiențele lor multiple. El considera că viața și știința au doar de câștigat din astfel de întâlniri fraterne. În tot cazul, rescrierea istoriei nu se bazează pe o unică interpretare, pe o așa-zisă „povestire valabilă“ și aceasta pentru că perspectivele asupra trecutului sunt plurale (M. Bloch, Pledoarie pentru istorie, traducere de G. Cipăianu, Editura Tribuna, Cluj, 2007). Vorbim de istorii ce se întrepătrund, și nu de o istorie ori de o povestire lineară. Cercetând eterogenitatea culturilor Europei Centrale, Moritz Csáky recomanda exegetului obligativitatea de a lua în considerare datele, faptele, evenimentele, ideile contradictorii ori acelea îndatorate hazardului. În cazul definirii identităților colective, istoricul va examina complexitatea vieții sociale, politice, culturale. Cât privește conceptualizarea trecutului și prezentului, aceasta va include diversitatea elementelor ce transcend înțelesul strict politic sau național, respectiv contrazic aspirațiile comunitariste sau pe acelea ce se consideră „pur naționale“ (M. Csáky, Ideologia operetei și modernitatea vieneză. Un eseu de istoria culturii, traducere și postfață de Cristina Spinei, Editura Univ. „Al.I. Cuza“, Iași, 2013).
Studiul evoluției (permanentei schimbări de sens) unor concepte precum libertate, cultură, identitate, comunitate, popor, naţiune, patrie, istorie, ideologie, politică demonstrează înnoirile lingvistice şi conceptuale, dinamica socială şi politică îndatorate transformărilor vocabularului social-politic şi cultural de-a lungul ultimelor două secole. Studiul vocabularului are scopul de a arăta cât mai adecvat cu putinţă modul în care o nouă lume, folosind noi concepte şi dezvoltând noi limbaje, se insinuează în locul celei vechi, subminându-i credibilitatea. E vorba de o lume ce, pornind de la trecut, se interoghează, se studiază, se reconstruieşte pe sine.
Decodarea conceptelor amintite, dar şi a sinonimelor lor contribuie la reorganizarea bagajului teoretic în funcţie de acumulările de până acum şi de perspectiva pe care ne-o oferă astăzi ştiinţele umaniste. De exemplu, descriind conceptele identitare de patrie, naţiune, naţionalism, distingem semnificaţiile lor diferite de la o epocă la alta, noile sensuri dobândite în contextul mişcărilor de emancipare, în momentele faste ori tragice ale istoriei. Majoritatea sensurilor dobândite de invocatele concepte sunt tributare nu doar politicii, cât mai ales particularităţilor culturale şi fenomenelor sociale dintr-un spațiu anume. În contextul în care limbajele identitare primesc noi conotaţii de la un deceniu la altul, tranziția de astăzi de la ideea de naţiune la ideea de Europa pretinde perspective novatoare ce îmi par utile atât în cazurile istoricului și politologului, cât și în acelea ale sociologului și filozofului. Dar, mai cu seamă, ale omului politic.
Sunt destule exemple în care observăm schimbarea de sens în funcție de timp și de spațiu, noile atribute ale conceptelor și ale limbajelor. De exemplu, în cultura spaniolă s-a petrecut o transformare pozitivă a conceptului de patrie în perioada de tranziție de la patriotismul întemeiat pe apartenenţa la un grup etnonaţional şi la o singură limbă la patriotismul constituţional, „el patriotismo de la constitución“. Tema, una controversată și care arată capcanele rezultate din noțiuni, concepte şi limbaje ambigue, din relaţia lor cu felurite segmente sociale, este amplu dezbătută în Diccionario político y social del siglo XIX español și în Diccionario político y social del siglo XX español, editate de Javier Fernandez Sebastian și Juan Francisco Fuentes (Alianza Editorial, Madrid, 2008). Definirea caracterului identitar al Spaniei în funcţie de diverşi timpi istorici este un demers salutar. Cunoașterea conceptelor româneşti de neam, popor şi naţiune, concepte pe care le-am comparat cu acelea franco-germane spre a reface traseul lor meandrat, ne ajută să identificăm urmele lăsate de acestea atât asupra culturii înalte, cât și asupra aceleia de masă. Având în vedere moștenirile de secol al XIX-lea – facilitate de teoriile românismului interbelic, precum și de protocronismul național-comunist -, ceea ce interesează acum este reinventarea gândirii identitar-politice a României în acord cu aceea europeană.
Nu există definiţii ideale, ci contradicţii îndatorate în principal schimbărilor semantice. Totuși, atenția intelectuală ar trebui să se îndrepte spre descoperirea experienţei ascunse în limbaje sau spre clarificarea noţiunilor şi a categoriilor care indică pretinsa ori reala identitate culturală a omului, a cetățeanului, a societății. Posibila falsă imagine privind identitatea este rezultatul alimentării imaginarului colectiv cu noţiuni şi mesaje care nu au legătură cu realităţile, dar care se adresează sentimentelor și/sau instinctelor omului. În astfel de cazuri, proiecţiile asupra trecutului istoric şi asupra prezentului politic sunt fantasmagorice, lucrând în beneficiul unor minorităţi dominante, în favoarea unor segmente sociale şi în contra altora. Semantica istorică dezvăluie cele două resurse ale politicilor moderne, limbajul şi timpul. În pofida acestui tip de demers, cel mai adesea onest, oamenii politici şi intelectualii sunt adesea nemulţumiţi în faţa limbii, fapt care arată importanța construirii unei istoriografii și a unei sociologii mai reflexive, mai puţin dogmatică, mai puţin condiţionată ideologic şi mai puțin lineară.
Studiind impactul operei filozofico-teologice a lui Moses Mendelssohn, se poate înțelege cum anume s-a produs emanciparea evreilor, respectiv de ce se cuvine să vorbim astăzi de fecundele interferenţe iudeo-creştine, în absența cărora niciuna dintre cele două lumi nu ar fi progresat pe măsura aspirațiilor și nu s-ar fi putut instala cât de cât confortabil în modernitate. Cum observa Emmanuel Levinas, în ciuda decepţiilor secolului al XX-lea, partea pozitivă, de aleasă inspiraţie a emancipării evreilor Europei Occidentale nu poate fi subestimată. Ea a fost esenţială în viaţa colectivităţii evreieşti şi, deopotrivă, o referinţă în evoluţia gândirii universale (E. Levinas, Préface, Moses Mendelssohn, Jérusalem ou pouvoir religieuse et Judaisme, Texte traduit, présenté et annoté par Dominique Bourel, Les Presses d’Aujourd’hui, Paris, MCMLXXXII, p. 8). Indiferent de spaţiu şi de timp, acest fel de a pune problema ar trebui să influenţeze examinarea și acceptarea multi- şi interculturalităţii.
Când discutăm diversitatea lumilor în care trăim sau în care au trăit generațiile precedente nouă – omniprezenta multi- și interculturalitate -, va fi de dorit să luăm în considerare limitele științelor umaniste, exersând (și nu etichetând) în orice împrejurare o analiză critică și rațională. În loc de concluzie, voi spune că realitățile multi- și interculturale premerg și stimulează „fuziunea orizonturilor“, contribuind la regândirea și reconceptualizarea identităților social-politice. Acesta este și cazul statelor naționale ale Europei, nevoite astăzi să renunțe la o parte din suveranitatea lor de altădată în beneficiul unei federații transnaționale.