Pe aceeași temă
Suntem ceea ce suntem, fiindcă, odată cu numele colectiv pe care îl avem sau îl asumăm, noi păstrăm, asumăm, rememorăm o poveste comună în care împletim mica noastră poveste personală. Ori suntem înglobați, de voie, de nevoie, într-o mare poveste comună, veselă ori tragică.
Luând în derâdere principiile universaliste ale Declarației Omului și Cetățeanului de la 1789, bine cunoscutul „reacționar“ și legitimist Joseph de Maistre scria: „Nu există oameni pe lume. În viața mea am văzut francezi, italieni, ruși; grație lui Montesquieu știu că poți fi chiar și persan. Dar declar că nu am întâlnit niciodată Omul și că, dacă el există, aceasta se întâmplă fără știința mea!“. De aici și concluzia sa că niciun fel de „drepturi“ nu puteau fi acordate sau recunoscute acestei fantome, care bântuia gândirea iluministă și „progresistă“, numită „Om“.
Iată un exemplu clasic de conflict dintre ceea ce azi am numi, pe de o parte, „globalism“, iar pe de altă parte, „naționalism“. Iar naționalismul a câștigat cu de Maistre – s-ar zice – o primă repriză. Dar n-a câștigat și meciul, ceea ce se va vedea de îndată.
Căci un sceptic (pesemne, un universalist-globalist travestit) l-ar putea lua pe de Maistre la rost și, nelăsîndu-l să scape, l-ar putea chestiona în continuare:
- Ce spui, maître? Susții că numai „întâlnirea“ cu cineva atestă faptul că acela nu-i un spectru, ci are o existență reală, putând fi de aceea și un purtător al drepturilor? Fie. Dar în același timp pretinzi că ai întâlnit francezi, italieni, ruși etc., ceea ce pare cu totul improbabil. Există oare așa ceva: un „italian“ ca atare și fără alte determinări pe care să-l poți saluta pe stradă sau invita la un restaurant? Câtuși de puțin; nu există italieni pe lume: poți întâlni și invita la cină doar un piemontez, un florentin, un roman, un napolitan, ba chiar și un sicilian (dacă ai curaj), dar „italianul“ (sau „italianca“) nu poate fi nici întâlnit, nici invitat și prin urmare nu există. La fel și cu ceilalți reprezentanți ai națiunilor: nu există pe lume nici ruși, nici români, nici germani, nici evrei etc., iar dacă ei există în capul unor teoreticieni, atunci – am putea zice – ei există numai acolo și pe răspunderea acelora și nu avem știință să existe și în lumea reală. Vom declara, deci, că, la fel ca și „umanitatea“, națiunile sunt o fantomă ideologică, iar a le descrie trăsăturile „caracteristice“, precum a făcut-o recent la noi psihologul Daniel David, înseamnă a practica un „spiritism conceptual“. Ar avea dreptate, prin urmare, localiștii și regionaliștii de toate felurile să ceară autonomii, federalizare, ba chiar independență: cum se poate concepe ca cineva care nu există (spaniolul) să priveze de drepturi pe cineva care există (catalanul)?
Dar stați puțin: localismul nu este nici el destul de local. Mai întâi, dacă mâine Catalunia va fi independentă, vom putea spune că, deoarece nu există spanioli, nu vedem de ce ar exista catalani, și nu mai curând barcelonezi etc. A întâlnit cineva vreodată un francez ca atare? Nu, ci doar un parizian, un lyonez, un marseillez etc. Dar nici așa nu-i tocmai bine: e dubios, de exemplu, că, în sens propriu, ar exista pe lume londonezi, de pildă. Ne-a arătat-o Bernard Shaw în piesa lui celebră, Pygmalion, că nu există londonezi în sine, fiindcă nu poți niciodată întâlni o astfel de arătare: poți întâlni doar o florăreasă din Londra sau un gentleman din același oraș; ei vorbesc limbi diferite și trăiesc în lumi diferite. De aici rezultă nu numai un amor, ca în piesă, ci și faptul că a „a fi londonez“ e o creație artificială, precum statuia anticului sculptor Pygmalion.
Și atunci, ce ne mai rămâne, dacă nici națiunea, nici regiunea, nici județul, nici localitatea, nici poate cartierul „nu există pe lume“ ca unități de definire substanțială a oamenilor? Individul rămâne!, veți striga triumfători, presupun. El este singura unitate substanțială autentică, singura „ființă“ reală, cum ar fi spus Aristotel. Restul: omul, românul, ardeleanul, clujeanul sunt numai ficțiuni! Localul a pierit și el în urma globalului.
- Dar stați, nu vă pripiți!, reia scepticul. Nici chiar insul individual nu-i chiar sigur pe existența lui. O anecdotă antică spune că, atunci când un creditor s-a dus la datornic să-și recupereze datoria, acesta i-ar fi răspuns: „Îmi pare rău, eu nu mai sunt același cu cel pe care l-ai împumutat. Căci, dacă, precum a zis Heraclit, «nu te poți scălda niciodată de două ori în același râu», este evident că nu te poți nici întâlni de două ori cu același om, care este deci un altul în fiecare ceas și cu atât mai mult la distanță de câțiva ani“. Povestea e mai puțin absurdă decât credem. Lumea modernă e plină de „foști“ care nu-și recunosc responsabilitățile pentru trecutul lor: foști soți înstrăinați, foști amici deveniți inamici, dar și politicieni care „se reinventează“ trădându-și trecutul, pentru a nu mai vorbi despre foști criminali de război sau foști teroriști care nu-și admit vinovăția și se prezintă drept politicieni cumsecade. Așadar, ce ne obligă să rămânem aceiași chiar în propria noastră viață și piele, de-a lungul a mai multe decenii, și trebuind să asumăm toate debitele și creditele făcute în acest interval?
În acest sens, nu te poți întâlni nici măcar cu duduia Aida (deși i-ai dat întâlnire la cofetărie și dânsa chiar a sosit (fără mare întârziere). Cine a sosit în fapt ar fi o altă duduie decât aceea căreia i-ai dat întâlnire și care va dispărea și ea îndată, înainte de a-i da un sărut, căci „duduia Aida“ n-ar fi decât un nume gol, suprapus artificial peste o infinitate de entități separate, întocmai imaginilor de pe pelicula unui film. Iar dacă, în acest sens, nu-ți poți întâlni nici măcar iubita, nu-i de mirare că nu vei întâlni niciun popor și cu atât mai puțin pe Omul în sine.
Dar cum să evităm această, aparent de neoprit, atomizare?
Eu cred că există ceva care ne procură unitatea la toate nivelurile: mereu, o poveste asociată unui nume. La nivel individual: eu formez o unitate prin povestea pe care mi-o țes treptat, mai spontan sau mai deliberat, de-a lungul vieții și în care intră aspirații, fapte, iluzii, amintiri, conviețuiri și, bineînțeles, bucăți, mai mari sau mai mici, din poveștile altora, care, la rândul lor, ne cuprind și pe noi în povestea lor. Unitatea „eului“ sau identitatea este, deci, firul mai linear sau mai răsucit al poveștii (istoriei) unice pe care este aplicat un nume unic și personal. Iar unitatea celui de lângă mine este, din punctul meu de vedere, partea poveștii sale care se intersectează sau se împletește cu povestea mea.
Însă, dacă am stabilit acest lucru, putem să ne ridicăm, bazându-ne pe același principiu, la entități tot mai largi: la familie, la local, la național, la global. Ce-i o familie? Nu sânge comun, nu proprietate, nu nu știu ce formă a ochilor sau a nasului, ci o poveste unică, comună mai multor oameni din generații succesive, împletită cu părți din povești personale și dotată cu un nume generic. E un roman, fie și nescris. Thomas Mann sau John Galsworthy au înțeles bine acest lucru așternând pe hârtie, unul, Familia Buddenbrock, celălalt, Forsyte Saga.
Ce-i o națiune? O limbă, un teritoriu, gene comune, religie, stat? Nimic din toate astea nu-i determinant. Întrebându-se ce-l face să fie evreu pe un ins ateu, neștiutor de ebraică sau de idiș, nerespectând nicio poruncă rabinică, trăitor în Europa, Sigmund Freud (care avea aceste trăsături) a răspuns simplu: „Mai există ceva“. Ce anume? O mare și lungă poveste, parțial scrisă în Biblie, parțial rodul muncii rabinilor, al poeților medievali, al cabaliștilor, al hasizilor, al apostaților și iluminaților, consemnată de memoria colectivă, inclusiv aceea a ghetoului, a pogromurilor și a Holocaustului, trecută din generație în generație; o poveste cu un titlu generic, care îl unește pe el, ateul și secularul Freud (și pe oricare ca el), de Abraham, Moise, Maimonide etc. Îl unește, desigur, „la cerere“, fiindcă el a dorit să-și împletească povestea sa personală cu acea mare poveste. Ar putea să n-o facă și atunci nu mai este „evreu“, deși în ochii antisemiților decizia lui n-are nicio valoare. Aici, desigur, problema se complică: de multe ori, oamenii sunt și (dar nu numai) ceea ce alții – adesea inamici – povestesc despre ei. „Evreu este, spunea Jean-Paul Sartre, acela pe care alții îl consideră ca atare.“ Dar chiar și așa, întotdeauna aparținem unui „trib“ al umanității nu (sau prea puțin) în virtutea genelor, nu în virtutea culorii, a religiei, a limbii, a locului unde ne naștem și, în general, nu în temeiul unui dat fizic, măsurabil prin teste de orice fel. Suntem ceea ce suntem, fiindcă, odată cu numele colectiv pe care îl avem sau îl asumăm, noi păstrăm, asumăm, rememorăm o poveste comună în care împletim mica noastră poveste personală. Ori suntem înglobați, de voie, de nevoie, într-o mare poveste comună, veselă ori tragică.
In particular, aceasta arată că disputele între „regionaliști“ și „naționaliști“ ori cele dintre localism și globalism nu au sens. Nici națiunea, nici regiunea, nici umanitatea, nici individul nu au nici mai multă, nici mai puțină substanță și, de aceea, niciuna nu merită, în abstract, adică în absența firului unei povești anume, mai multă întâietate și respect. Iar când există povești, ele sunt împletite din alte povești și fac parte din povești mai cuprinzătoare. Dar „cuprinzătoare“ nu înseamnă nici superioare și nici inferioare. Nu există ierarhie valorică între un lied și o operă, nici între un sonet și un roman.
De Maistre se înșela oricum: omul în sine este la fel de puțin sau de mult spectral ca și „francezul“, „italianul“; ba chiar ca și „parizianul“ și, în ultimă instanță... la fel ca și „duduia Aida“.
- Duduia Aida spectrală? Maître, ai grijă...
*Proiect editorial co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional