Pe aceeași temă
Străinului sosit întâia dată la Londra (fie ca vizitator, fie ca imigrant, fie ca rezident temporar) locul îi va părea copleșitor. Cu greu va ține piept afluxului de idiomuri, tipuri somatice sau vestimentații tradiționale, întâlnite în doar câteva minute de mers pe jos, cu autobuzul sau metroul. Șocul multiculturalismului in vivo poate fi atât de intens încât, pe moment, îți năucește propria identitate.
Cu o metaforă banală, s-ar spune că Londra a devenit citadela diversității. O fortificație a globalizării, în care se tot adună și coexistă eșantioane ale tuturor raselor, etniilor, culturilor, religiilor. Dacă ar fi imaginabilă (sau necesară) azi o Arcă a lui Noe postmodernă, ea ar putea fi Londra. Sau New Yorkul – unicul megalopolis comparabil. Dacă însă New Yorkul este prin excelență polul magnetic al Lumii Noi, Londra va rămâne, probabil, pentru totdeauna, fosta Capitală Imperială, pe cât de ancorată în tradiție, pe atât de versatilă. Solidele, inalterabilele ei structuri de rezistență se adaptează uimitor la conviețuirea planetară pe care o găzduiește. Trecerea de la Imperiu la Commonwealth a fost un prag istoric. Ștergerea frontierelor și migrația masivă în era tehnologică reprezintă noua piatră de încercare pentru orașul-tot-mai-deschis de pe Tamisa.
Londra ca Turn Babel. |
Observațiile de față nu sunt „la prima vedere“. Am cunoscut-o și am trăit la Londra încă de la finele anilor ’90 (fiind angajată în secția română a BBC). Proaspăt ieșită din lagărul comunist, aici am făcut plonjonul efectiv în lumea liberă. Sfertul de veac scurs de atunci a potențat constant trăsăturile acestui microcosmos al existenței moderne (ajuns la 15 milioane de locuitori). Iar termometrul unei astfel de evoluții a fost și este, înainte de orice, strada.
Străinului sosit întâia dată la Londra (fie ca vizitator, fie ca imigrant, fie ca rezident temporar) locul îi va părea copleșitor. Cu greu va ține piept afluxului de idiomuri, tipuri somatice sau vestimentații tradiționale, întâlnite în doar câteva minute de mers pe jos, cu autobuzul sau metroul. Șocul multiculturalismului in vivo poate fi atât de intens încât, pe moment, îți năucește propria identitate. Un asemenea „concentrat“ al umanității contemporane pare să dizolve toate reperele, făcând posibil sentimentul unei teribile singurătăți – într-o mare a diferențelor. (De altfel, Londra nu mai e de mult a londonezilor, resemnați, cu zâmbetul pe buze, la statutul de picătură în ocean...) Mulți alogeni stabiliți în metropola britanică susțin că aici nu există cale de mijloc: ori ești definitiv ejectat, ori subjugat de exuberanța acestei locomotive urbane în mers, în care viața duduie round the clock. Asaltată mai ales în ultimele două decenii de numeroși nou-veniți din toate zările, Londra a ținut capul sus. Orașul mai degrabă rece și îmbătrânit al anilor ’80, ’90 este azi mai verde, mai înflorit, mai vesel (în lumina fațadelor curățate de smog, sub bagheta deja miticului primar Boris Johnson); ieșit în stradă, ca niciodată până acum, cu generoase terase și cafenele; amețindu-și trecătorii cu mirosuri din toate gastronomiile lumii; vascularizat de piste ciclabile; convertit la noi cutume care îl umanizează. Și totuși, Londra rămâne un dificil test de supraviețuire. Cum să procedeze un suflet inocent, reflexiv, insuficient de pragmatic, față în față cu Leviathanul cosmopolit care dă să-l înghită? Cum să-l abordeze? În primă instanță, răspunsul îl oferă tot strada. Privită... altfel. Nu ca masă umană amorfă și ostilă, ci ca peisaj al unei multitudini de persoane nesubstituibile (așa cum fiecare ne considerăm), aflate sub spectrul libertății și al demnității existențiale. În calm (englezesc) și toleranță. Detaliile tabloului vivant londonez, atent analizate, oferă lecția benefică a globalizării civice. Conform principiului: nimeni-nu-se-uită-strâmb-la-nimeni. Primus inter pares, sub veghea autoironică a eternului Big Ben.
Presa este un personaj central în hiperactiva capitală de pe Tamisa. Tentacular, polimorf, multilingvistic precum însăși societatea unde lectura ziarului e încă sacrosanctă. O săptămână întreagă nu ar fi de ajuns pentru a parcurge integral publicațiile unei singure zile – naționale sau locale, culte sau tabloide (există și ziare de arondisment!). Dis-de-dimineață, nu doar chioșcurile primesc șarja de print, ci și supermarketurile care, practic, întotdeauna au un raion alocat gazetelor, la rând cu celelalte produse de larg consum (un asemenea spațiu poate cuprinde și peste 20 de titluri, zilnic). Iar la ora închiderii, din câte am observat, la „retururi“ nu rămâne mare lucru. De partea lui, fidel tradiției, The Evening Standard își întâmpină, seară de seară, în stive gratuite, la fiecare intrare în metrou, cititorii coborâtori în subteran, osteniți după ziua de lucru. Pe scurt, de toate pentru toți în presa londoneză - incluzându-i pe străinii care au acces, cam în orice punct de difuzare, la ziare din țările de origine. În jungla subiectelor din ultimele săptămâni, două recurențe atrag atenția: criza refugiaților și corectitudinea politică. Dincolo de impasul internațional și controversatele lui implicații, atenția cititorului este captată, în paginile fiecărei ediții, de obsesia umanitară. Aplecarea englezilor spre benevolat individual sau colectiv, consecventul lor reflex caritabil sunt bine știute și reprezintă deopotrivă o tradiție și un patrimoniu caracterial. Cu toate acestea, în contextul valului actual de migranți, nu pot să nu uimească faptele, promptitudinea mobilizării concrete la nivel de asociații sau persoane care, pur și simplu, sar în ajutorul ființelor „naufragiate“ pe Insula lor. La ușa lor. Oferindu-le chiar azil în familie, fără a sta prea mult pe gânduri. Eficient și, în fond, creștinește - dacă ținem cont că Biserica își face bine auzită vocea. Pragmatismul englez nu se reflectă doar în celebrul dicton „time is money“. Există cu certitudine și palierul altruist al acestui comandament („time is precious“ ar putea suna o variantă) manifestat, dacă vă aminițiti, și pe meleagurile noastre, la începutul anilor ’90, când primii voluntari care deschideau ușile orfelinatelor și ale spitalelor moștenite din regimul exterminator erau englezi...
Concomitent cu aspra temă a refugiaților, presa londoneză abordează sistematic și probleme de cultură socială contemporană - între care, evident, corectitudinea politică e prioritară. Chiar când pretextul se dovedește nerelevant, sunt în schimb demne de atenție două lucruri: pe de o parte, faptul că se generează o dezbatere, iar pe de altă parte, calitatea și ecourile acesteia. Mai bine de două săptămâni, în regim cotidian, un așa-numit scandal de sexism a generat o avalanșă mediatică. O tânără avocată, care își postase pe LinkedIn o flatantă fotografie, a urlat ca arsă, în presă, când un coleg de breaslă a riscat, complimentând-o, să scrie pe rețeaua de socializare respectivă că o găsește „stunning“. Adică, uluitoare. Atât i-a trebuit. Tânăra moralmente dubioasă a generat un atac public în toată regula (favorizată de contextul politically correct) la adresa acelui bărbat care ar fi minimalizat-o grav de tot, în context profesional, comentându-i înfățișarea! În aceleași zile, cunoscuta actriță Helen Mirren „se remarca“ într-un interviu, afirmând nici mai mult nici mai puțin că nu îi place să vadă pe stradă un tânăr ținând de talie o fată, pentru că acest gest „exprimă posesiunea“. Desigur, se pune întrebarea legitimă: de ce asemenea episoade apar și iau amploare în presa engleză, tabloidă și cultă laolaltă? Probabil fiindcă trendul ideologic e (deocamdată) insurmontabil. În același timp însă, e de observat că tot mai multe comentarii sau analize „își permit“ să fie critice, polemice sau, în orice caz, ironice, stimulând dialogul cu publicul. Mai mult: neo-neologismul peiorativ feminazi (femeia-nazist) pare a câștiga teren, penalizând alunecarea discursului profeminin către cel antimasculin, adică radicalizarea ideilor în poncife agresive. Caracteristică a tuturor formelor de discriminare pozitivă, la modă.
Dacă Londra ocupă un loc inconfundabil în dinamica postmodernității globale, acest fapt se datorează în mare măsură vitalității instituției fondatoare a Regatului Unit. Monarhia. Implantat cu eleganță în chiar inima melting pot-ului contemporan, Palatul Buckingam (pe gardurile căruia se poate cocoța oricine) exprimă metaforic trăinicia tradiției într-o lume caleidoscopică. Dar și interacțiunea sui generis între polii societății actuale. Cetatea extremelor, a excentricității absolute, conservă în alcătuirea sa intimă acest punct de sprijin „regal“, nedezmințit de schimbarea vremurilor. Încă viguros, grație unei personalități cu merite esențiale: Regina Elisabeta a II-a care, pe 9 septembrie 2015, a devenit cel mai longeviv monarh al istoriei naționale, depășind-o pe stră-străbunica sa, Queen Victoria. Trecând, mai exact, pragul celor 63 de ani și 216 zile ai majestuoasei antecesoare. Ei bine, continuitatea fermă la cârma Regatului a actualei regine explică multe. Fără neclinitul simț al datoriei față de supuși și punerea vieții private în slujba interesului național, fără comportamentul public neostentativ și echilibrul în raport cu viața politică, fără credința mărturisită în Dumnezeu și consecvența acestei devotate domnii care a patronat etape cruciale din trecutul recent britanic, probabil că lucrurile ar fi arătat altfel. La cei 89 de ani înfloritori, „Liz“ - cum e numită de simpatizanți – se bucură încă de o popularitate covârșitoare. Contestatarii instituției monarhice, care nu sunt puțini, reușesc până și ei, în majoritatea cazurilor, să se ralieze consensului în ceea ce o privește pe actuala deținătoare a coroanei. Reușita majoră a Elisabetei a II-a o reprezintă concepția că, în epoca modernității exacerbate și a globalizării, monarhia nu e un simplu element de decor sau rămășița unui illo tempore, ci depozitara unor valori simbolice, pe care are menirea să le cultive și să le promoveze, în folosul societății. De ce nu abdică regina, în favoarea unui urmaș mai tânăr? - se întreabă mulți. Motivul principal e chiar dorința (neverosimilă azi) de a-și sluji națiunea, aspirația de a duce lupta până la capăt, cu bune și rele, așa cum a fost învățată. Dar pesemne că, în mod realist și nemărturisit, ea știe că niciun urmaș nu ar fi la înălțimea complexei misiuni de suveran, ale cărei cerințe le cunoaște perfect. Iată de ce, în capitala înstrăinată care pare a fi devenit Londra, nonagenera Elisabeta a II-a poartă vitejește stindardul unei tradiții pe care nu o socotește apusă, zâmbind în același timp, cu generozitate, prezentului. Semper fidelis. În schimb, ceea ce va urma e greu de spus.