Pe aceeași temă
Macedonia trece prin ample convulsii sociale. Zeci de mii de oameni protestează în capitală împotriva guvernului. În plus, incidente armate au avut loc în regiunile locuite preponderent de populația albaneză, în apropierea graniței cu Kosovo.
Situată în inima Balcanilor, Macedonia a reprezentat, de-a lungul timpului, un real barometru pentru măsurarea tensiunii sociale, economice și politice a întregii regiuni. De asemenea, prin poziția sa, ca nod al principalelor axe de comunicație ce conectează Europa Centrală de Orientul Apropiat (fiind tranzitată de Coridorul Pan-European X, care leagă Salzburgul de Salonic, prin Belgrad şi Skopje), a fost un punct de convergență a intereselor statelor vecine.
Afirmarea sa ca stat suveran, în 1991, a fost însoțită de numeroase controverse, cu atât mai mult, cu cât vecinii încă mai privesc, cu mult scepticism, renașterea unei identități macedonene, care se revendică de la marele Alexandru Macedon și de la Filip al II-lea. Structura multietnică a populației, care cuprinde o minoritate albaneză (peste 30% din cei aproximativ două milioane de locuitori ai Macedoniei) concentrată în zonele de graniță cu Albania și Kosovo, șomajul ridicat, precum și disensiunile cu Grecia și Bulgaria, în special, au fost de la bun început niște provocări extrem de serioase pentru viabilitatea acestui mic stat balcanic.
14 ani de la Acordul de la Ohrid
Multietnicitatea populaţiei Macedoniei a fost accentuată puternic, la începutul anilor 2000, de evenimentele din Kosovo, când un mare număr de kosovari s-au stabilit iniţial în tabere de refugiaţi, iar cei care au refuzat revină în Kosovo s-au stabilit în teritoriile din nordul şi vestul ţării, deja locuite la acea dată de către etnici albanezi. Conform estimărilor, peste 250.000 de kosovari au fost primiţi de Macedonia în timpul conflictului din Kosovo. Numărul foarte mare al refugiaţilor a generat o presiune puternică asupra economiei locale, dar şi asupra relaţiilor interetnice.
Simultan cu aceste temeri, un fenomen extrem de periculos, derulat după încheierea confruntărilor din Kosovo, a pus sub semnul întrebării stabilitatea Macedoniei. Permeabilitatea graniţelor acestui nou stat a făcut ca în Republica Macedonia să fie aduse cantităţi tot mai mari de armament provenite din Kosovo, odată cu luptători proveniţi din destructurarea Armatei de Eliberare a Kosovo (UCK). Au urmat aproape zece luni de confruntări, cu precădere în regiunile Polog şi Kumanovo, între armata macedoneană și insurgenți albanezi.
Intervenţia NATO a adus cele două părţi la masa negocierilor. Documentul care a stat la baza încetării confruntărilor a fost semnat la 13 august 2001, la Ohrid. Prin Acordul de la Ohrid, partea albaneză a fost de acord să renunţe la revendicările de natură secesionistă, să predea armele, să desfiinţeze UCK, dar şi să recunoască instituţiile statului macedonean. De cealaltă parte, limba albaneză devenea cea de-a două limbă oficială a statului macedonean, creştea nivelul de participare a etnicilor albanezi în structurile guvernamentale.
Statuia lui Alexandru Macedon, inaugurată la Skopje în septembrie 2011, cu prilejul aniversării a 20 de ani de la referendumul pentru independenţa faţă de Iugoslavia
Două incidente din ultimele săptămâni reamintesc însă de confruntările de la începutul anilor 2000 și stârnesc îngrijorarea macedonenilor moderați. La 21 aprilie (2015), un grup de 40 de persoane mascate și înarmate, care vorbeau limba albaneză și proveneau din Kosovo, au sechestrat timp de câteva ore patru polițiști din satul Gošince, la doar 25 de kilometri nord-vest de Skopje.
Al doilea eveniment, de o amploare mult mai mare, a avut loc în perioada 9-10 mai 2015. Astfel, în orașul Kumanovo, forțele speciale macedonene au derulat o operațiune de capturare a membrilor unui grup terorist care ar fi intrat ilegal din Kosovo, cu scopul de a derula acțiuni de destabilizare a Macedoniei. O eventuală escaladare a conflictului din Macedonia s-ar putea extinde și în sudul Serbiei, în Valea Preševo, regiune locuită majoritar de etnici albanezi.
Se aprinde și Valea Preševo?
Valea Preševo este denumirea generică acordată celor două municipalităţi (Preševo şi Bujanovac) din sudul Serbiei, la graniţa cu Kosovo şi Republica Macedonia. Cu o suprafaţă însumată de 725 de kilometri pătrați, acestea sunt locuite de o populaţie majoritar albaneză, slab integrată în societatea sârbă şi asupra căreia independenţa Kosovo exercită o atracţie foarte mare. Locuitorii aşezărilor albaneze din zona de sud a Serbiei, dar şi din regiunea Kumanovo care aparţine Republicii Macedonia şi-au manifestat în numeroase rânduri sentimentul de apartenenţă la spaţiul cultural, istoric şi economic albanez. După războiul din Kosovo, aici s-a format Armata de Eliberare din Preševo, Bujanovac şi Medveđa (UCPMB), o mișcare de gherilă care a încercat să forțeze secesiunea față de Belgrad.
Poziţia geostrategică a acestor două municipalităţi face însă ca importanţa lor pentru Serbia şi pentru întregul spaţiu balcanic să fie extrem de ridicată. Principalul atu al acestei regiuni îl oferă axa de comunicaţie E 75 (care leagă nordul de sudul Europei), cât şi Coridorul Pan-European X.
Un proiect controversat: Skopje 2014
Evenimentele din Kumanovo și din satul Gošince se suprapun peste o stare de nemulțumire a cetățenilor, generată de gradul ridicat al sărăciei și al șomajului, de acuzațiile de corupție la adresa oficialilor guvernamentali și de lipsa unor progrese vizibile în încercarea Macedoniei de a deveni parte a NATO și a Uniunii Europene.
În ultimele săptămâni, mii de cetățeni s-au adunat în centrul orașului Skopje și au cerut demisia guvernului. Protestele vin pe fondul unor puternice acuzații de corupție și al unor înregistrări care atesta implicarea mai multor oficiali ai guvernului (inclusiv a primului ministru Nikola Gruevski și ministrului de Interne Gordana Jankulovska) în mușamalizarea cauzelor care au provocat decesul unui tânăr, în anul 2011.
Și proiectul faraonic Skopje 2014, al cărui scop este reamenajarea urbanistică a capitalei, a creat mari nemulțumiri în rândul populației. În acest sens, guvernul conservator condus de premierul Nikola Gruevski, aflat la putere de nouă ani, a cheltuit sume fabuloase (cifrele estimate variază între 80 de milioane de euro – varianta oficială – și 500 de milioane de euro – varianta opoziției).
Macedonia este unul dintre cele mai sărace state balcanice (cu o rată a șomajului de 28% la sfârșitul lui 2014), masiv afectat de criza economică și financiară, astfel că autoritățile ar fi avut ca alternativă să cheltuiască acești bani pe proiecte generatoare de locuri de muncă și cu o utilitate economică și socială mai ridicată. Pe de altă parte, acest proiect grandios prin care au fost construite zeci de clădiri și statui, folosindu-se un stil arhitectural clasic, considerat de greci ca făcând parte din patrimoniul lor cultural, a subminat discuțiile legate de atingerea unui acord între Grecia și Macedonia cu privire la denumirea oficială a statului macedonean. Grecia a rămas astfel principalul opozant al aderării Macedoniei la UE și NATO, așa cum a demonstrat la Summit-ul NATO de la București (2008), și apoi, în cadrul discuțiilor din interiorul UE. Nu în ultimul rând, acest proiect naționalist a stârnit îngrijorare și în rândul comunității albaneze, care nu se simte reprezentată, din punct de vedere identitar, de monumentele și statuile construite în centrul capitalei.
Îngrădirea libertății presei este tot mai prezentă. Mai multe trusturi cu o politică editorială critică față de guvern au fost închise. Legislația de acreditare a jurnaliștilor străini a fost înăsprită, iar rapoartele Freedom House punctează că, în timp ce televiziunile de stat tind să promoveze politicile guvernamentale, prin închiderea primei și principalei televiziuni private macedonene (A1 TV) și a altor trei ziare naționale, piața mediatică a fost puternic alterată în favoarea guvernului.
Macedonia are nevoie mai mult ca niciodată de o societate civilă puternică, în stare să promoveze o agendă reală a cetățenilor, de un dialog deschis între principalele comunități etnice în ideea reconcilierii și a păstrării unității acestui stat. Fragilitatea și nereușitele în planul integrării euroatlantice adâncesc și mai mult starea de vulnerabilitate a societății macedonene, într-un moment în care regiunea traversează o stare de confuzie și neîncredere generalizată, iar o eventuală intensificare a conflictului intern poate avea efect de contagiune în statele învecinate.
* Adrian Kanovici este asistent universitar în cadrul masterului Geopolitică și Afaceri, Academia de Studii Economice (ASE) şi are un doctorat în geopolitica Balcanilor de Vest.