Pe aceeași temă
Cele mai bune muzee ne ajută să gândim și să discutăm despre cum a afectat și cum afectează trecutul diverse părți ale comunității. Ele pot deveni locuri de memorie, reconciliere și speranță pentru un viitor în care învățăm din crimele și greșelile predecesorilor noștri și să nu mai permitem ca aceste lucruri să se mai întâmple vreodată.
Muzeele se confruntă de mult timp cu chestiunea istoriilor contestate și problematice. Ce ar trebui să ne amintim? Și cum ar trebui să ne amintim? Când e mai bine să uităm? Cum creăm expoziții care să ne permită să reflectăm la trecut fără mânie și fără să arătăm cu degetul, învățând în același timp să evităm greșelile de atunci? Cum spunem povești care să ne permită să reflectăm în mod constructiv la identitatea noastră, la motivele pentru care am acționat într-un anume fel și la locul în care vrem să fim în viitor? Aceasta este marea provocare pentru muzee în secolul XXI, mai ales acolo unde există istorii ale abuzului, rușinii, colaboraționismului, trădării, ale victimelor și agresorilor și versiuni contestate ale evenimentelor. Muzeele adoptă diverse strategii pe care le vom discuta aici.
În Irlanda de Nord, două comunități sunt divizate pe motive religioase și politice, care au generat violențe în întreg Regatul Unit. Romano-catolicii irlandezi, adepții independenței, și protestanții unioniști au propriile versiuni ale istoriei în Muzeul Turnului din Londonderry. Aici, vizitatorii aleg ce versiune doresc să urmărească, fără să-și dea seama că cele două direcții se unesc, în cele din urmă.
Astfel, vizitatorii sunt expuși la două versiuni contradictorii ale trecutului și încurajați să înțeleagă că evenimentele pot avea multiple interpretări.
Muzeul Rezistenței din Amsterdam oferă o expoziție nuanțată despre comportamentul olandezilor în timpul ocupației naziste. Există încercări de a pune întrebări delicate despre colaboraționism și rezistență printr-o gamă largă de tehnici. De exemplu, textul supraimprimat pe o fotografie cu naziști olandezi prezintă diverse motive pentru care oamenii s-au alăturat acestei mișcări, de la crezul ideologic până la nevoia de a avea un loc de muncă.
O secțiune pentru copii din cadrul muzeului le cere micilor vizitatori să empatizeze cu cei ai căror părinți au fost evrei, naziști, membri ai rezistenței sau colaboratori. Vizitatorii intră într-o machetă a unui sat, unde găsesc patru case pentru fiecare copil. Aici, cei mai tineri pot explora viețile copiilor în perioada ocupației. Impactul alegerilor și experiențelor adulților este văzut prin ochii copiilor. Devine clar că cei care erau copii atunci, împreună cu descendenți ai celor care au trăit acea perioadă încă suferă de pe urma consecințelor deciziilor luate de adulți la vremea respectivă.
Muzeul Național Maritim din Olanda a avut în 2014 o expoziție tridimensională emoționantă despre sclavie, care cerea publicului să privească sclavia ca pe o crimă împotriva indivizilor și îi încuraja să empatizeze cu sclavii africani transportați în condiții groaznice din Africa în Indiile de Vest, pe vapoare supraaglomerate, din care unele se și scufundau până la destinație.
Cu toate astea, expoziția era în egală măsură și despre prezent. Vizitatorii ajungeau la un mic teatru, unde două persoane prezentau diverse argumente despre consecințele sclaviei în zilele noastre și îi întrebau pe vizitatori care dintre argumente li se pare cel mai corect.
Vizitatorilor li se arăta apoi cum votaseră alții la întrebări precum: „Este rasismul o consecință a sclaviei?“. În acest punct, cadrul expoziției încuraja dezbaterea și dialogul.
Cele mai bune muzee ne ajută să gândim și să discutăm despre cum a afectat și cum afectează trecutul diverse părți ale comunității. Ele pot deveni locuri de memorie, reconciliere și speranță pentru un viitor în care învățăm din crimele și greșelile predecesorilor noștri. În cel mai bun caz, muzeele ne ajută să ne aducem aminte într-o manieră constructivă. Plecăm din ele hotărâți să învățăm din lecțiile amare ale trecutului și să nu mai permitem ca aceste lucruri să se mai întâmple vreodată.
* Universitatea din Leicester