Pe aceeași temă
Potenţialul protejării şi promovării diversităţii culturale în era digitală e enorm. Ce lipseşte este poate o educaţie media corespunzătoare, care să ne înveţe cum să navigăm cu cap în online, cum să evităm dezinformarea, cum să selectăm din abundenţa de informaţii care ne ademenesc la tot click-ul.
Nu e o noutate că mijloacele de comunicare în masă sunt criticate de multe ori pentru felul în care prezintă identitatea şi experienţa diverselor grupuri etnice şi religioase. Atunci când nu le ignoră cu desăvârşire, imaginea lor e strivită sub bocancul ideologiei dominante, rezultând un tablou deformat, conturat în tuşele groase ale xenofobiei, discriminării şi stereotipizării, pe care populaţia majoritară îl preia drept oglindă fără prea multă bătaie de cap. Avem şi noi minorităţile noastre şi numai dacă aruncăm o privire în ograda noastră jurnalistică (prin ziare ori pe la televiziuni) sau pe reţelele de socializare, ne minunăm de tezaurul inestimabil de invective pe care românii au reuşit să-l adune şi să-l pună în circulaţie de fiecare dată când situaţia o cere. Şi n-o facem numai noi. Bunăoară, gândiţi-vă la imaginea românilor (care lucrează) în străinătate – şi, ca să nu mergem prea departe, ne putem opri între graniţele Uniunii Europene, pentru că din familia asta facem şi noi parte: ce crede majoritatea italienilor despre majoritatea românilor? Ce crede majoritatea britanicilor despre majoritatea românilor? Nu e cazul să reiau aici etichetele cu care suntem calificaţi.
Mass-media au picat un examen important
În absenţa unei minime educaţii media, cei mai mulţi dau crezare, aşa cum acasă o facem şi noi de altfel în privinţa altora, informaţiilor din presă. Puţini filtrează critic ceea ce mass-media difuzează, puţini înţeleg că e nevoie de o diversitate a surselor de informare, la fel cum e nevoie şi de o diversitate de opinii, puţini par să accepte realitatea diversităţii culturale aşa cum arată ea în mileniul al III-lea. O demonstrează şi recenta „criză a refugiaţilor“ din Europa: în contextul acesteia, presa europeană a susţinut şi ea un nou examen privind acceptarea diversităţii culturale şi, în ciuda tuturor politicilor de solidaritate, toleranţă şi deschidere promovate de Uniune, l-a picat. Odată cu ea l-a picat, fireşte, şi o parte a societăţii – cea care, ca şi la multe altele dintre examenele susţinute până acum, obişnuieşte să copieze şi să se ia după gura presei. Lacunele legislative şi lipsa unui precedent de asemenea anvergură au creat un haos de care au profitat în primul rând portavocele naţionaliste şi ultranaţionaliste, pe de o parte, ideologii de stânga, pe de altă parte, şi, necoloraţi politic, iscusiţii uneltitori de teorii conspirative. De cele mai multe ori, în toate a lipsit moderaţia, iar populaţia europeană, supusă retoricii xenofobe – îndeosebi islamofobe –, promovată de unele mijloace de comunicare în masă, s-a afundat în scepticism. Deschiderea faţă de alte culturi s-a transformat, sub presiunea discursurilor apocaliptice din presă, întâi în îngrijorare, apoi în teamă, ameninţare şi mai apoi, în unele cazuri, în ură faţă de străini. Se pare că acceptăm că trăim într-o lume diversă cultural, dar ne e mai greu să acceptăm alte culturi, atunci când acestea bat la uşa noastră pentru hrană, pentru adăpost, pentru un loc de muncă.
Noi versus ei
Fără a discuta implicaţiile politice şi economice ale fenomenului, criza refugiaţilor din Orientul Mijlociu e un exemplu de dată recentă al importanţei mass-media în asigurarea, protejarea şi promovarea diversităţii culturale. Din păcate, tema aceasta ajunge de prea puţine ori pe agenda presei mainstream, iar atunci când apare, se impune, inerent aproape, din perspectiva culturii dominante, majoritare: de cele mai multe ori, mass-media nu abordează problemele migranţilor minoritari, iar atunci când o fac definesc minorităţile ca fiind, de fapt, problema. Dar „satul global“ în care trăim ne permite să ocolim varianta aceasta, în care mass-media sunt autoritatea informativă supremă. În ultimele două decenii, peisajul media a suferit transformări radicale, care au dus la apariţia şi dezvoltarea unui nou mediu de informare şi comunicare cu mult diferit, datorat digitalizării. Era digitală a schimbat profund felul în care conţinutul este produs, distribuit, accesat şi consumat. În această nouă paradigmă, în această lume nouă interconectată, mesajele nu mai circulă unidirecţional, de la o sursă centrală (o instituţie media) către o audienţă pasivă, ci avem de-a face cu un sistem bidirecţional, de comunicare interactivă, în care utilizatorii pot fi atât sursă creatoare de conţinut, deci producători, cât şi consumatori. În acest context, impactul asupra diversităţii culturale e evident. Accesul la cunoaşterea culturii altor grupuri sau comunităţi e, cum se spune, „la un click distanţă“, iar în era comunicării wireless, ideea gardurilor de sârmă antiimigraţie din Ungaria unora le-a părut absurdă.
Practic, problema refugiaţilor a rupt Europa în două. Ne-a separat pe „noi“ (cei care eram deja aici şi nu ni-i dorim) de „ei“ (pe de o parte, cei care ne invadează şi, pe de alta, cei care-i susţin). Presa, dată fiind şi orientarea sa etnocentrică, n-a făcut decât să susţină această polarizare la nivelul discursului public. Pentru ca lumea să înţeleagă fenomenul pe îndelete, o presă responsabilă ar fi trebuit să contextualizeze ceva mai mult, înainte ca oamenii să se alăture unei tabere sau celeilalte. În schimb, a preferat să alimenteze, pe de o parte, viziuni panicarde, permiţând dezvoltarea retoricii rasiste, încărcată de prejudecăţi şi presupuneri, precum cea a „sinuciderii colective“ a unei naţiuni care acceptă o cotă mai mare de refugiaţi pentru a acoperi un deficit produs de natalitatea scăzută şi, pe de altă parte, viziuni naive, precum aceea a integrării fără probleme a sutelor de mii de refugiaţi sosiţi doar anul ăsta în Europa, când nici cei care trăiesc de ceva vreme aici n-au reuşit să fie asimilaţi de cultura şi societăţile europene.
Un singur click de la toleranţă la ură
Cei care au dorit să audă şi altceva s-au orientat spre mediile digitale şi spre social media, unde dialogul a părut mai real, mai autentic, mai fără agende ascunse. Şi în aceasta constă şi impactul mediului digital asupra diversităţii culturale: anulează graniţele fizice şi intermediarii în comunicare, creând noi oportunităţi de interacţiune prin reţelele de socializare, adevărate platforme de comunicare interculturală. Facebook, Twitter sau YouTube au devenit „locuri“ privilegiate de întâlnire a culturilor, locuri în care se intersectează viziuni particulare ale indivizilor aparţinând unor grupuri, comunităţi, societăţi diferite din punct de vedere cultural. În era digitală, care apreciază mai mult un fel de jurnalism de proximitate, experienţa personală contează mai mult decât relatarea detaşată, obiectivă a unei agenţii de presă. În alte condiţii, n-ar fi devenit virală postarea de pe Facebook a germanului Dirk Voltz. Acesta, împreună cu partenerul său, a găzduit în locuinţa sa, vreme de câteva săptămâni, 24 de refugiaţi provenind din Siria, Afganistan şi Irak. Mesajul lui Voltz, distribuit masiv în mediul online, se referea la excelenta sa convieţuire cu „chiriaşii“ săi, care n-au avut nimic de obiectat cu privire la faptul că el împărţea patul cu un bărbat, care n-au folosit cuţitele din bucătărie în alte scopuri decât pentru a tăia legume şi carne şi, în general, se referea la nevoia de toleranţă şi de acceptare a celorlalţi. Un fel de lecţie pe tema diversităţii culturale şi, după cum se pare, a diversităţii de orice fel.
Dar la fel cum permite exprimarea unor astfel de puncte de vedere, online-ul permite şi opusul acestora şi dacă, în cazul media tradiţionale, mai există şi instrumente de reglementare, pe social media derapajele cu greu pot fi controlate şi sancţionate. Dacă nu mă credeţi, există pe Facebook un grup tematic în engleză intitulat Anti-Islam Europa, unde cele mai decente mesaje îi cataloghează pe refugiaţi drept „invadatori“, „terorişti“, „şarlatani“. Din acest punct de vedere, social media nu sunt utopii după care să tânjim: mustesc şi de limbaj jignitor, de instigări la ură, de atitudini rasiste, de discriminare şi, în general, de segregaţie bazată pe motive de rasă sau etnie.
Potenţialul protejării şi promovării diversităţii culturale în era digitală e enorm. Ce lipseşte este poate o educaţie media corespunzătoare, care să ne înveţe cum să navigăm cu cap în online, cum să evităm capcanele dezinformării rezultate din reaua-credinţă a unora, cum să nu devenim victime ale trolling-ului sau ale discursului urii, cum să selectăm din abundenţa de informaţii care ne ademenesc la tot click-ul.
Revenind la „criza refugiaţilor“, într-o ţară ca România, care are la rândul ei o populaţie consistentă de emigranţi, constatarea (ce-i drept, desprinsă de pe reţelele de socializare şi neînsoţită de vreun instrument de cercetare) că cel mai bine ar fi să nu primim refugiaţi infirmă vechi proverbe de la noi – precum „corb la corb nu-şi scoate ochii“ sau „ce ţie nu-ţi place altuia nu-i face“ – la care românul apelează adesea atunci când se vrea filosof. Iată că, uneori, înţelepciunea populară nu trece de graniţele poporului în care s-a născut.
***
Ca o coincidenţă, acum 10 ani, în octombrie 2005, la Paris se adopta o convenţie privind protecţia şi promovarea diversităţii culturale, ratificată ulterior şi de Uniunea Europeană. Dintre obiectivele măreţe (şi nu e o ironie!) propuse, mi-a atras atenţia unul în mod deosebit. Convenţia îşi propunea „să dezvolte interacţiunea culturală, în spiritul construirii de punţi între popoare“. Zece ani mai târziu, Ungaria construia garduri.