Pe aceeași temă
În cadrul evenimentului România durabilă – Fiscalitate pentru energie durabilă, din 1 octombrie 2015, Farrukh Khan a prezentat o analiză Deloitte actualizată asupra sectorului de petrol și gaze naturale upstream din Europa.
Context și metodologie
Cadrul fiscal și de reglementare joacă un rol important în economia generală a industriei de petrol și gaze, dat fiind ciclul lung de viață. Am fost contractaţi de Federația Patronală de Petrol și Gaze (FPPG) pentru a efectua o analiză utilizând informațiile publice la nivelul anului 2013 și, în februarie 2015, am emis raportul nostru, identificând valoarea redevențelor și a impozitelor similare din diverse țări europene, ca procent din venituri. Redevențele și impozitele similare efective diferă de cotele nominale. Actualizarea trebuie interpretată sub rezerva că există diferențe și între două zăcăminte, cu atât mai mult între două țări. Redevențele și impozitele specifice sectorului depind de prioritățile naționale, realitatea din piață, iar în ultimele luni au fost, de asemenea, influențate de scăderea drastică a prețului petrolului sau sunt în curs de revizuire din această cauză.
Prezenta analiză actualizată este realizată folosind informațiile aferente anului 2014, cu excepția cazurilor în care se specifică altfel. Analiza actualizată se bazează pe informații publice și pe un calcul mediu matematic simplu pentru Europa (excluzând CSI), care sperăm să contribuie în mod constructiv la discuția de față, care trebuie să se bazeze mai departe pe o abordare mai largă, agreată de toate părțile implicate.
În majoritatea țărilor care înregistrează producții semnificative de petrol și gaze, s-a observat o tendință de scădere. În plus, există câteva modificări legislative care intră în vigoare din 2015. Am analizat numai anumite țări, care sunt incluse la finalul raportului.
Ținând cont de toate aceste limitări care pot afecta rezultatele, calculând o medie aritmetică simplă pentru țările producătoare din Europa se obține 11,7%, iar media celor mai comparabile țări producătoare din Europa, raportat la productivitatea sondelor, este de 7,5%. În prezent, în România, cota medie observabilă a redevențelor și a impozitelor similare, ca procent din venituri, este de 15,7%, calculată la 30 iunie 2015 (15% la 31 decembrie 2014), reprezentată de principalele companii, SNGN Romgaz SA și OMV Petrom SA cu 19,3%, respectiv 14,1% (21,1%, respectiv 13,2% la 31 decembrie 2014). Dacă facem o comparație între cotele medii observabile ale redevențelor și impozitelor similare la 2014 și 2013, observăm următoarele schimbări:
România: cota medie observabilă a redevențelor și impozitelor similare a crescut de la 13,9% (septembrie 2014) la 15,0% (decembrie 2014) și 15,7% (iunie 2015). Această tendință provine în primul rând din:
- proporția mai mare de gaze naturale față de petrol;
- mixul general de producție, gazele fiind impozitate cu o cotă suplimentară de 60% din majorarea de preț rezultată din calendarul de liberalizare. Prețul mediu la gazele non-casnice s-a modificat de la 58,7 lei/MWH în 2013 la 85,1 lei/MwH în 2014, iar prețul mediu la gazele casnice a crescut de la 47,4 lei/MwH la 52,3 lei/MwH;
- deși prețul petrolului a scăzut în a doua jumătate a anului 2014, formula de aplicare a redevențelor utilizează ca preț de referință media cotațiilor din trei luni precedente; pe o piață în declin, acest lucru a rezultat în creșterea procentului de redevențe.
Italia: cota medie observabilă a redevențelor și impozitelor similare a scăzut de la 14,4% (2013) la 11,7% (2014). Italia a aplicat o suprataxă asupra profitului companiilor de petrol, gaze și energie. Rata nominală a suprataxei pe profit s-a redus de la 10,5% (2013) la 6,5% (2014); combinat cu scăderea profitabilității din cauza reducerii prețurilor în 2014, acest lucru a rezultat în scăderea generală a procentului.
Marea Britanie: cota medie observabilă a redevențelor și impozitelor similare aplicată ca procent din venituri a scăzut de la 11,3% (2013) la 6% (2014). Există o serie de factori pentru anul 2014:
- scăderea prețurilor medii combinate la petrol și gaze naturale;
- creșterea numărului de zăcăminte mature care necesită investiții a însemnat creșterea investițiilor de la 14,4 miliarde de lire la 14,8 miliarde de lire, în timp ce producția efectivă a scăzut cu aproximativ 2%;
Aspect din timpul evenimentului România durabilă – Fiscalitate pentru energie durabilă, din 1 octombrie 2015.
- cheltuielile de exploatare au crescut de la 8,9 miliarde de lire la 9,6 miliarde de lire;
- mixul de producție conține un volum crescut de gaze naturale, care are o valoare mai scăzută decât petrolul;
- aspecte structurale ca urmare a numărului mare de zăcăminte marginale pentru care sunt necesare deduceri și stimulente, precum zăcămintele mici, zăcămintele mature, cu vâscozitate înaltă etc.
Norvegia: cota medie observabilă a redevențelor și impozitelor similare a scăzut de la 22,5% (2012) la 18,8% (2014), ca urmare a reducerii profitabilității în 2014, spre deosebire de 2012 (nu existau informații pentru 2013 la emiterea raportului nostru anterior), datorită: scăderii prețului mediu realizat la petrol la 90,6 dolari/baril (2014) de la 104,5 dolari/baril (2012), a prețului mediu realizat la gaze la 1,57 coroane/metru cub de la 1,84 coroane/metru cub, corelate cu creșterea investițiilor în 2014 și 2013, comparativ cu 2012 și 2011, care duc la creșterea costurilor de amortizare și, de asemenea, din cauza creșterii activităților de explorare în 2014, spre deosebire de 2012 (cheltuielile de explorare sunt deductibile în întregime când sunt suportate).
Ungaria: cota medie observabilă a redevențelor și impozitelor similare a scăzut de la 25,3% (2013) la 22,9% (2014), datorită scăderii ratelor redevențelor la petrol și gaze naturale cu 6% în trimestrul IV al anului 2014 aplicabile majorității zăcămintelor, prețul Brent situându-se sub 80 de dolari/baril, în timp ce în 2013 rata redevențelor se afla la cel mai ridicat nivel, prețul Brent situându-se peste 90 de dolari/baril. Această scădere a ratelor redevențelor cu 6% în trimestrul IV al anului 2014 este menționată la art. 20(4) din Legea minelor. Pentru zăcămintele date în folosință înainte de 1998, formula include un mecanism care duce la scăderea graduală a cotelor redevențelor, datorită factorului k menționat la art. 20 (3) alin. ba) din Legea minelor.
Austria: cota medie observabilă a redevențelor și impozitelor similare a crescut de la 17,6% (2013) la 21,2% (2014) datorită faptului că în 2014 ratele nominale ale redevențelor aplicabile în Austria au crescut față de 2013 atât pentru petrol, cât și pentru gaze naturale.
Germania: cota medie observabilă a redevențelor și impozitelor similare a scăzut de la 18,6% (2013) la 17,3% (2014), în principal datorită scăderii redevențelor la gaze naturale în Saxonia Inferioară (74,5% din totalul redevențelor în 2014, spre deosebire de 76,3% în 2013), unde există un nivel mai ridicat de impozitare comparativ cu cel la petrol în ambele landuri și la gazele naturale în Schleswig-Holstein.
Observaţii privind redevențele și impozitele similare pentru petrol și gaze naturale (sursa: Deloitte)
Franța: cota medie observabilă a redevențelor și impozitelor similare a crescut de la 3,9% (2012) la 6,6% (2014) (nu existau informații pentru 2013 la emiterea raportului nostru anterior) datorită scăderii producției de gaze, 0,07 miliarde de metri cubi în 2014 față de 1,08 miliarde de metri cubi în 2012; pentru gaze nu există redevențe, din cauza zăcămintelor slab productive, spre deosebire de petrol, unde se aplică redevențe între 0 și 9%.
Modificări în regimul fiscal din țările europene (2014 -2015)
Pornim analiza comparativă de la o precizare: având în vedere numeroasele și continuele actualizări, este posibil să nu fi surprins toate modificările. Acestea sunt câteva dintre modificările cheie observate până în prezent.
Marea Britanie
• Consultări extinse cu industria privind măsurile de stimulare a investițiilor și menținere a locurilor de muncă în sectorul de petrol și gaze naturale la Marea Nordului.
• Reducerea suprataxei (SC) de la 32% la 20%, începând cu 1 ianuarie 2015.
• Reducerea impozitului pe veniturile petroliere (PRT). Impozitul la veniturile obținute din activități petroliere se aplică zăcămintelor dezvoltate înainte de 1993, de la 50% la 35% pentru perioadele care se încheie după 31 decembrie 2015.
• Introducerea unei deduceri de 62,5% pentru investițiile efectuate după 1 aprilie 2015:
- Deducere suplimentară a costului investițiilor, care poate duce la o rată efectivă a suprataxării cu mult sub 20%;
- Vor fi implementate prevederi tranzitorii pentru zăcămintele care au beneficiat de alte deduceri.
• Introducerea unei deduceri de 62,5% pentru investiții pentru proiecte de extracție de petrol și gaze naturale la presiuni înalte și temperaturi ridicate dintr-o zonă de acumulare, care încurajează activități de explorare și evaluare pentru zona învecinată.
• Prelungirea la 10 ani a facilității pentru costurile upstream, care prevede o indexare de 10% a pierderilor la sfârșitul unei perioade contabile. Anterior, se puteau formula doar şase cereri.
• În declarația bugetară de vară s-a confirmat că vor fi adăugate categorii suplimentare de costuri care să beneficieze de deduceri pentru investiții.
Italia
• În februarie 2015, suprataxa pe profit (6,5% în 2015) aplicabilă câtorva industrii, inclusiv sectorului upstream de petrol și gaze, a fost declarată neconstituțională.
• Suprataxa pe profit nu se va aplica începând cu data publicării deciziei Curții Constituționale.
Germania - Saxonia Inferioară
• Reducerea redevențelor începând cu 1 ianuarie 2015:
- gaze naturale: 7,5%- 30% față de 9,25% - 37%;
- petrol: 0%/9%/18% față de 0%/9,5%/19%.
Germania - Schleswig-Holstein
• Implementarea unei redevențe pe o grilă progresivă în funcție de preț pentru petrol la rate cuprinse între 21% și 40% începând cu 1 ianuarie 2015; la un preț al petrolului de până la 556 de euro pe tonă, redevența este de 21%.
• Redevența la gazele naturale pentru zăcămintele productive se menține la 18%, iar pentru zăcămintele noi se va aplica o redevență de 40%.
România
• Eliminarea impozitului pe construcții. Potrivit noului Cod Fiscal, impozitul pe construcții va fi menținut în 2016 și există intenţia să fie eliminat începând cu 2017.
• Eliminarea impozitului pe țiței obținut din producția internă (18,95 lei/tonă în 2015).
Ungaria
• Reducerea redevenței de la 12% la 2% pentru zăcămintele neconvenționale de petrol și gaze naturale și cele care necesită metode speciale de exploatare.
Estonia
• Creșterea impozitului pe extracții miniere la 2 euro/tonă de șist bituminos extras de la 1,39/1,67 euro/tonă.
Limitări și consideraţii
Metodologie: Am utilizat doar informații publice în compilarea informațiilor, astfel cum am menționat și anterior în analiza noastră și după cum este sintetizat la final. Pentru a menține nivelul de obiectivitate, ne-am limitat cât mai mult posibil în a face presupuneri, respectând obiectivul analizei de a prezenta o imagine de ansamblu. Informațiile publice, în special informațiile primite din partea organismelor de reglementare și a altor organisme competente, variază de la țară la țară, ceea ce creează limitări inevitabile. Astfel de limitări sunt evidențiate în prezentarea pe țări.
Analiza de față nu constituie o opinie în scopuri de reglementare și nici nu evaluează alte cadre de reglementare. Importanța sa comparativă este limitată, cu excepţia faptului că evidențiază informații pe baza unor date publice, ceea ce poate facilita o analiză și o dezbatere ulterioară mai detaliată. Efectuarea unei astfel de analize extinse are limitări inerente, datorită diferențelor dintre state în ceea ce privește condițiile economice, istoricul industriei de petrol și gaze naturale și importanța acesteia la nivel național, zăcămintele offshore vs. onshore, producția de gaze naturale vs. petrol, mărimea și vechimea zăcămintelor, precum și imposibilitatea de a sesiza complexitatea tuturor elementelor variabile ale diverselor sisteme.
Nu am purtat discuții cu entitățile care au realizat raportări sau de reglementare, pentru a avea o înțelegere largă a informațiilor publice. Cititorul acestei analize trebuie să citească acest raport ca o analiză orientativă și să nu îl interpreteze ca bază pentru decizii de investiții, pentru înțelegerea părţii guvernului în analiză de proiect sau în decizii de management. Deloitte a fost angajată de Federația Patronală de Petrol și Gaze (FPPG) să efectueze o analiză asupra redevențelor și impozitelor similare efective observabile în industria petrolului și gazelor naturale din Europa, pentru a avea o analiză comparativă. Orice alt terț care dorește să folosească aceste informații pentru uzul propriu ar trebui să efectueze o analiză amănunțită și să obțină și să folosească informațiile relevante.
* Partener în cadrul departamentului Audit din Deloitte Romania. Deține importante cunoștințe tehnice, oferind servicii de audit companiilor locale și multinaționale din numeroase sectoare industriale, cu precădere - Petrol și Gaze, Producție, Retail, Bunuri de larg consum (FMCG).