Pe aceeași temă
Chiar dacă recenta scădere a prețului țițeiului va duce la o încetinire a investițiilor, se estimează că zona offshore de mare adâncime va continua să atragă o parte importantă a eforturilor de explorare.
Când se vorbește despre provocările exploatărilor offshore de mare adâncime, discuția se concentrează îndeosebi pe împărţirea profiturilor între stat şi investitori. Chiar dacă termenii fiscali joacă un rol important, există şi alţi factori majori în decizia de investiţie de care trebuie să se ţină seama.
1. Producţia offshore de mare adâncime este tot mai importantă pentru satisfacerea cererii globale de ţiţei şi gaze naturale
Piața de țiței va continua să fie una globală, dar strânsă, în care cererea şi oferta vor fi relativ apropiate. Potrivit prognozelor Agenției Energetice Internaționale, cererea de țiței va crește cu un ritm anual de 1% până în 2035, motorul creșterii reprezentându-l sectorul de transporturi. Satisfacerea cererii va necesita exploatarea resurselor din offshore, inclusiv a celor de mare adâncime, precum și a celor onshore neconvenționale, în condițiile declinului producției din zăcămintele onshore convenționale, precum şi din zăcămintele offshore aflate în prezent în producție. Situația este similară în ceea ce privește cererea de gaze naturale. Se estimează că aceasta va creşte la nivel global cu 65% până în 2035, când producția va proveni din zăcăminte neconvenționale, inclusiv din zăcăminte offshore de mare adâncime. Exploatarea zăcămintelor offshore de mare adâncime este (cu excepția Petrobras și Statoil) apanajul Supermajors, în condițiile în care acestea dețin doar 10% din rezervele mondiale sigure de hidrocarburi (restul de 90% fiind deținut de companiile energetice naționale). Majoritatea rezervelor deținute de Supermajors sunt situate în zone de frontieră, având costuri ridicate de extracţie, în vreme ce companiile energetice naţionale exploatează în general zăcăminte convenţionale, mai ieftin de exploatat – aşa cum sunt cele din Orientul Mijlociu. Supermajors sunt de altfel lideri mondiali în materie de tehnologie de prospecțiune şi extracție, acționând ca o combinaţie între bănci de investiţii capabile să mobilizeze resurse financiare substanțiale în proiecte de explorare şi exploatare şi companii de tehnologie şi de management de proiect, ce-şi păstrează avantajul competitiv prin inovație continuă.
Rezervele offshore de mare adâncime descoperite în ultimii ani sunt situate preponderent în zone dificil de explorat şi de exploatat, cu provocări mari. Spre exemplu, în zona arctică (cu 22 descoperiri recente), exploatările se fac în condiții extreme, sub banchiza de gheață și la adâncimi mari, iar Golful Mexic (cu 34 de descoperiri) este o zonă afectată de uragane frecvente. Bazinul Santos (cu 51 de descoperiri) este situat în mijlocul Atlanticului – între Brazilia şi Africa, o zonă afectată de furtuni violente. Acest coridor lung de 500 mile şi larg de 100 (adâncimea la care se află hidrocarburile este de 5.000 de metri sub fundul mării) conține un zăcământ enorm, unde se estimează că ar exista 100 de miliarde de barili de țiței, ceea ce la un preț al barilului de 60 de dolari/baril, înseamnă aproximativ 6.000 de miliarde de dolari, cam 35% din PIB-ul actual al SUA. Un singur perimetru din zonă, Tupi, are rezerve estimate între 8 şi 10 miliarde de barili echivalent petrol (bep). Dar mijlocul Atlanticului prezintă și alte provocări, cum ar fi adâncimea apei (peste 2.500 metri) și distanța foarte mare de uscat. În aceeași situație sunt și exploatările din estul și vestul Africii (cu 46 de descoperiri), situate în zone notorii pentru instabilitatea politică. În Asia de Sud-Est, cele 17 descoperiri recente sunt într-o zonă cu temperatură geopolitică în creștere și cu dispute asupra zonelor economice exclusive, între China, Japonia, Vietnam, Malaiezia şi Filipine. Se estimează că rezervele de petrol din zonele offshore ar fi de aproximativ 830 de miliarde bep, din care circa 70% nu au fost încă explorate. Până în prezent, dintre acestea s-au produs doar 75 miliarde bep - sub 10% - şi au fost dezvoltate alte 67 miliarde bep.
2. Creşterea costurilor proiectelor offshore de mare adâncime
Investițiile în sector se concentrează, evident, acolo unde sunt şi oportunităţile, astfel, dintr-un total estimat de investiții de peste 7.000 de miliarde de dolari în sectorul de explorare şi producţie în perioada 2011-2020, 40% vor fi alocate pentru explorările şi exploatările offshore, din care 18% către zonele de mare adâncime (vezi Graficul 1), respectiv 60-70 de miliarde de dolari în medie pe an.
Graficul 1: Investițiile în proiecte de explorare şi exploatare în offshore de mare adâncime la nivel mondial în perioada 2011-2020 (sursa: Arthur D. Little)
Chiar dacă recenta scădere a prețului țițeiului va duce la o încetinire a investițiilor, se estimează că zona offshore de mare adâncime va continua să atragă o parte importantă a eforturilor de explorare. Investițiile în zonele offshore de mare adâncime presupun costuri foarte ridicate. În timp ce o sondă de explorare în zona onshore matură costă între 5-10 milioane de dolari, ea poate să ajungă până la 100-180 de milioane de dolari în zona offshore de adâncime, şi aceasta în condiţiile în care probabilitatea de succes a acesteia din urmă este de aproximativ 20-25% (între trei şi patru din cinci sonde de explorare forate sunt uscate sau descoperă resurse de hidrocarburi fără viabilitate economică). Un rol important în creşterea costurilor sondelor de explorare de adâncime (circa 50%) l-a avut şi înăsprirea cadrului de reglementare în urma accidentului platformei BP Deepwater Horizon, din 2010. Inflaţia costurilor cu sondele de explorare este parte a unui trend mai general de creştere a costurilor de descoperire pe baril, care a avut între 1999 şi 2013 o rată anuală de 11%. În zonele offshore de mare adâncime se folosesc utilaje, platforme, echipamente sau nave foarte scumpe. O navă autonomă, care poate să foreze 50.000 de picioare de la nivelul mării până la zăcământ, poate să coste în jur de 800 de milioane de dolari şi se închiriază cu 700.000 de dolari pe zi.
3. Ciclul de viaţă al unui proiect de exploatare de ţiţei şi gaze naturale şi caracteristicile investiţiilor în sector
Ceea ce este caracteristic în general proiectelor de exploatare de ţiţei şi gaze naturale şi, în mod deosebit, a celor din zona de frontieră, este durata lungă a investiţiilor, valoarea foarte ridicată a acestora şi riscurile semnificative. Graficul 2 prezintă ciclul de viaţă al unui proiect offshore de mare adâncime, cu o durată totală de până la 30 de ani, împărţită în trei mari faze (explorare, dezvoltare şi producţie). În faza de explorare, care poate dura patru-cinci ani, un investitor angajează costuri legate de studii geologice, studii seismice, activitate de explorare, sonde de evaluare, achiziţie de drepturi de exploatare etc.
Graficul 2: Ciclul de viaţă al unui proiect de exploatare de ţiţei şi gaze naturale (sursa: BERD)
Dacă în urma analizării datelor seismice, geologice şi a rezultatelor sondelor de explorare se ia decizia de investiție, urmează faza de dezvoltare, de doi-trei ani, timp în care se implementează planul de investiţii, cu costuri foarte ridicate. În medie, timp de şapte ani de la începerea unui proiect de exploatare de ţiţei şi gaze naturale în ape de mare adâncime, acesta are numai ieșiri de fluxuri de numerar și zero intrări de venituri. Pentru proiectele în zonele offshore de mare adâncime, producţia începe în medie după aproximativ șapte ani de la demararea proiectului, spre deosebire de proiectele onshore şi cele offshore de mai mică adâncime. Odată cu faza de producţie, încep să apară şi veniturile, iar primele profituri sunt generate cam după 10 ani de la demararea proiectului, respectiv doi-trei ani de la începerea producției. În faza de producţie sunt şi alte ieșiri de fluxuri de numerar, reprezentate de taxe, redevențe, impozite, dar şi de cheltuieli operaționale. Atunci când se atinge limita viabilității economice a proiectului, apar costuri de închidere sau de abandonare a zăcămintelor şi de refacere sau restaurare a zonei, inclusiv demontarea infrastructurii.
4. Riscurile proiectelor offshore de mare adâncime
Incertitudinea privind potenţialul resurselor. Probabilitatea de a fora o sondă de succes este între 20-25%, ceea ce poate duce la eşecuri costisitoare sau, în altă lectură, la experienţe utile. BP menționează în raportul anual 2014 nu mai puțin de 12 exemple de sonde eșuate. Un alt exemplu este Statoil, compania petrolieră de stat norvegiană, care a săpat trei sonde în zona arctică în 2014, toate trei uscate.
Infrastructura şi logistica pot să reprezinte provocări semnificative. Acestea sunt esenţiale pentru a aduce țițeiul sau gazul în piaţă. Există zone în lume cu infrastructură deja dezvoltată, în primul rând conducte, cum ar fi Golful Mexic şi Marea Nordului. Însă în noile zone de frontieră - mijlocul Atlanticului, zona arctică, estul Africii sau zona Mării Negre - nu există o infrastructură. În unele din aceste zone, spre exemplu mijlocul Atlanticului sau Africa de Vest, nici nu se poate construi o reţea de conducte. În aceste cazuri, vor fi necesare capacităţi de stocare, procesare offshore şi transport. Dacă pentru ţiţei există tancuri de transport care să preia producţia şi să o transporte către zonele de stocare de pe ţărm, pentru zăcămintele de gaze naturale ce nu pot fi conectate cu ţărmul prin conducte sunt necesare facilităţi de lichefiere offshore.
Riscul legat de tehnologie. Evoluţia tehnologică în general reprezintă, pentru sectorul de ţiţei şi gaze, atât un risc, cât şi o oportunitate. Este un risc, pentru că progresele din ultima perioadă confirmă că, spre exemplu, bateriile pot deveni un competitor puternic în sectorul furnizării de energie, iar costul tehnologiei acestora scade cu timpul. În paralel, costul extragerii unei resurse finite, cum sunt ţiţeiul şi gazele naturale, are o tendinţă ascendentă. Tehnologia poate să fie un competitor pentru că generează înlocuitori. În acelaşi timp, aceasta reprezintă şi o barieră de intrare. Cine o stăpâneşte poate să ţină competitorii la distanţă pentru o vreme. Cu excepţia Petrobras, marile companii energetice naţionale nu au tehnologia necesară pentru zonele offshore de mare adâncime. Şi, în sfârşit, tehnologia poate fi un facilitator. Modul în care se explorează acum în zonele offshore de mare adâncime era de neconceput în urmă cu 20 de ani. Pentru a înţelege provocările tehnologice, ar trebui spus că unele zăcăminte se află la adâncimi totale de 9.000 de metri sub nivelul mării (în ape adânci de 2.000 de metri şi la 7.000 de metri sub fundul mării). Echipamentele amplasate pe fundul mării trebuie să lucreze sub o presiune de 200 de atmosfere timp de 20 de ani. Aceasta, în condiţiile în care cele mai performante submarine nucleare nu coboară la adâncimi mai mari de 500 de metri. Cu toate evoluţiile, tehnologia poate să aibă probleme. Spre exemplu, explorările făcute de Shell în apele arctice au fost întrerupte de două ori, ca urmare a cedărilor de materiale. Navei de foraj Noble Discoverer i s-a defectat motorul, iar platformei Kulluk i s-au rupt cablurile cu care era tractată şi aceasta a eşuat, fiind în cele din urmă abandonată. Un alt exemplu recent de risc legat de tehnologie este proiectul Chevron din Golful Mexic, denumit Big Foot. Zăcământul este situat la 225 de mile sud de New Orleans, în ape adânci de circa 1.600 de metri, şi ar fi trebuit să producă 75.000 de barili de ţiţei şi 675.000 metri cubi de gaze naturale pe zi. Platforma de producţie, care are o înălţime de 130 de metri, urma să fie ancorată de fundul mării prin 16 tendoane (tuburi de oţel cu diametrul între 61 şi 81 de centimetri). Pe 1 iunie 2015, în timpul manevrelor de conectare la corpul platformei, şase dintre tendoane şi-au pierdut chesoanele care le asigurau flotabilitatea şi s-au scufundat. Acest incident va afecta semnificativ calendarul de punere în producţie şi va genera costuri suplimentare pentru Chevron. De asemenea, creşte din ce în ce mai mult şi importanţa sistemelor informatice necesare pentru procesarea şi interpretarea datelor seismice şi geologice, precum şi a rezultatelor forărilor. British Petroleum a dezvoltat la Houston, Texas, un centru de calcul cu o capacitate de prelucrare a datelor de 2,2 petaflops (suficientă cât să efectueze 2.200 de trilioane de calcule pe secundă), în condiţiile în care necesarul de putere de calcul al companiei a crescut de 20.000 de ori faţă de 1999.
Riscul comercial şi fluctuaţiile preţului petrolului. S-a constatat deja că scăderea preţului petrolului a dus la oprirea multor proiecte offshore de mare adâncime. Potrivit unei analize Bernstein, în anul 2014 au fost demarate doar 39 de proiecte offshore (similar cu ce s-a întâmplat în perioada 2008-2009, la apogeul crizei financiare globale, când preţul petrolului se prăbuşise la aproximativ 40 de dolari/baril), comparativ cu o medie de 58 în anii 2011–2013. În noile condiţii de piaţă, esenţială este selectivitatea proiectelor, nu neapărat viteza de execuţie. Foarte multe companii îşi riscă o parte importantă din valoare, şi chiar existenţa, cu un singur proiect, de aceea este critică alegerea atentă a proiectelor de investiţii. Nu doar volumul descoperirilor este important, ci şi calitatea acestora, iar aceasta variază foarte mult în funcţie de tipul de zăcământ.
Managementul de proiect. În pofida dezvoltării tehnologiei şi a abilităţilor de management avansate, multe dintre proiectele de explorare şi exploatare înregistrează întârzieri şi depăşiri de costuri, în medie de 20%. Au fost oprite proiecte care păreau că au potenţial promiţător. Un exemplu îl reprezintă proiectul Shtockman din zona arctică, la care erau asociaţi Gazprom, Statoil şi francezii de la Total. Proiectul prevedea exploatarea unui zăcământ situat la 600 km nord de peninsula Kola, cu un potenţial estimat la 3.800 de miliarde de metri cubi de gaze naturale şi 37 de milioane de tone de gaz condensat. Descoperit încă din 1988, dezvoltarea proiectului a început efectiv abia în 2005, la momentul semnării unui acord între Rusia şi Norvegia. Din mai multe motive însă – neînţelegeri între parteneri, depăşiri de costuri, lipsa perspectivelor de piaţă -, proiectul a fost oprit în 2012.
Riscurile de mediu. Este clasic de acum accidentul platformei operate de BP - Deepwater Horizon. Compania a plătit până acum despăgubiri de 40 de miliarde de dolari, iar litigiile nu sunt încheiate. Se vorbeşte de sume care ajung la 80 de miliarde de dolari. Acest lucru s-a reflectat şi în valoarea de piaţă a BP, care s-a redus cu 20% după accident. Se speculează chiar că, urmare a acestui accident, BP ar putea fi o ţintă de preluare pentru un alt Supermajor. La rândul său, Chevron are probleme în urma unui accident de mediu ca urmare a unei deversări de 4.000 de barili în apele braziliene, pentru care riscă să plătească despăgubiri de până la 17 miliarde de dolari. Dacă în cazul accidentului Deepwater Horizon s-a putut interveni, pentru că era oarecum aproape de ţărm în Golful Mexic, cum ar putea fi gestionată o situaţie similară în mijlocul Atlanticului sau în zona arctică? Riscurile de mediu impun investitorilor utilizarea de tehnologie foarte performantă şi prime de asigurare mari, ceea ce creşte costul proiectelor.
Riscuri fiscale. Sectorul e o ţintă pentru guverne aflate în căutare de venituri bugetare. Riscul fiscal creşte mai ales după ce investiţia a devenit irevocabilă şi investitorul nu se mai poate retrage. Modificarea termenilor fiscali pe parcursul derulării unui proiect poate afecta în mod semnificativ parametrii de profitabilitate sau chiar viabilitatea proiectului. Este esenţială, deci, adoptarea unor clauze de stabilitate şi predictibilitate înainte de demararea proiectelor. Termenii fiscali trebuie să ţină cont de profilul zăcămintelor şi să reflecte dificultăţile de extracție şi aducere în piaţă a resurselor. La nivel global, în zonele cu risc total redus se practică un nivel mai ridicat de impozitare, pe când în zonele cu riscuri ridicate, aşa cum sunt şi zăcămintele offshore de mare adâncime, fiscalitatea este în general mai redusă. Unele state adoptă o fiscalitate moderată pentru a atrage investiţii, mai ales în zonele în care nu s-au înregistrat deocamdată descoperiri semnificative (Irlanda, Maroc, zona arctică). Partea care revine guvernelor este în zona superioară a intervalului, în cazul zăcămintelor simplu de exploatat, cu producție şi profitabilitate mare şi la care investitorii şi-au recuperat deja investițiile. De asemenea, se constată o tendință de creștere a ponderii impozitului pe profit în impozitarea totală a companiilor din sector.
Alte riscuri demne de luat în seamă: riscuri de reglementare, riscul meteo, riscul reputaţional, riscuri politice sau geopolitice, riscul terorist.
5. Exploatările offshore de mare adâncime din Marea Neagră – studiu de caz Turcia
Pontul Euxin este considerat ca fiind potenţial o nouă mare a Nordului, dar acest potenţial nu a fost deocamdată confirmat, explorările fiind încă într-o fază incipientă (circa 100 de sonde forate), descoperiri mai importante fiind făcute până în prezent doar în blocul românesc Neptun. Toate statele riverane Mării Negre au proiecte de explorare, mai avansate fiind România, Turcia şi, într-o oarecare măsură, Bulgaria (vezi harta 1). Proiectele de la Marea Neagră au caracteristici similare cu cele descrise anterior, respectiv costuri ridicate, o sondă de explorare ajungând la 150 de milioane de dolari, cu probabilitate de succes de 20-25%.
Harta 1: Proiecte de explorare offshore din Marea Neagră (sursa: Schlumberger)
Marea Neagră prezintă mare parte din riscurile generale descrise anterior, dar şi unele specifice. Pentru că s-au făcut puţine explorări, topografia fundului Mării Negre este mai puţin cunoscută, ceea ce poate complica traseul conductelor. De asemenea, la adâncimi de peste 200 de metri se găseşte hidrogen sulfurat cu potenţial de coroziune a conductelor şi echipamentelor. Pe fundul mării se găseşte hidrat de metan în cantităţi mari, care poate fi periculos pentru exploatare prin ridicarea la suprafaţă, cu risc de incendiu sau de reducere a flotabilităţii navelor şi echipamentelor. În plus, în regiune sunt puţine companii de servicii petroliere cu experienţa necesară pentru lucrările în zonele offshore de mare adâncime. O altă particularitate a Mării Negre este faptul că e aproape o mare închisă, cu acces greu prin Bosfor. Adâncimea minimă în Bosfor este de 50 de metri, iar podurile rutiere care leagă Europa de Asia la Istanbul au o înălţime de 64 de metri deasupra apei. Aceasta înseamnă că platformele de foraj trebuie demontate pentru traversarea Bosforului şi reasamblate ulterior, ceea ce măreşte semnificativ costurile. De asemenea, riscul geopolitic a crescut în ultima perioadă, ca urmare a evenimentelor din Crimeea şi estul Ucrainei. În pofida potenţialului ridicat de hidrocarburi al regiunii, activitatea de explorare în 2015 este mai puţin intensă decât se anticipa, probabil din cauza riscurilor. În dezbaterea publică din ţara noastră, accentul a fost pus pe zăcămintele din zona economică exclusivă a României, iar dominanta dezbaterii a reprezentat-o entuziasmul. Experienţa recentă a Turciei în privinţa explorărilor din Marea Neagră este însă un bun exemplu pentru nevoia de realism. Turcia s-a concentrat pe perimetrele din zona economică exclusivă din Marea Neagră, estimate de TPAO, compania petrolieră naţională, ca având rezerve de 10 miliarde de bep şi 1.500 miliarde de metri cubi de gaze naturale. În vederea explorării perimetrelor din Marea Neagră, Turcia a semnat trei înţelegeri în perioada 2009-2010, cu Chevron, ExxonMobil şi Petrobras. Fiecare acord a presupus investiţii de aproximativ 400-500 de milioane de dolari, respectiv câte două sonde. Rezultatele acestor explorări au fost modeste, toate cele şase sonde de explorare au fost uscate. În 2010, Chevron a anunţat că se retrage temporar din Turcia şi, potrivit unor surse, ar fi plătit o clauză de penalizare de 100 de milioane de dolari. În 2011, ExxonMobil a abandonat, de asemenea, două perimetre de explorare. În fine, Petrobras se află în acest moment în proces de închidere a operaţiunilor de explorare din zona economică exclusivă a Ankarei. În pofida acestor eşecuri, Turcia nu a abandonat eforturile de explorare şi, la începutul acestui an, TPAO a semnat cu Shell un contract de explorare în vestul Mării Negre. Cei de la Shell s-au angajat la investiţii de circa 200 de milioane de dolari pentru săparea unei sonde. Ankara continuă eforturile de explorare, iar acestea se vor concentra pe perimetrele din zona economică exclusivă a Turciei din vecinătatea blocului Neptun, unde ExxonMobil şi OMV Petrom au identificat rezerve semnificative de gaze naturale.
* SEE Cluster Leader, PwC România
Notă: Articolul de faţă reflectă strict opinia autorului şi nu implică cu nimic poziţia PwC România.