Pe aceeași temă
Europa se confruntă astăzi cu un paradox funcțional: incapacitatea de a determina o cedare parțială a suveranităților naționale duce la o slăbire a întregului și la o repliere pe cartea pierzătoare, naționalismele regionale și localismele păguboase.
Președintele Uniunii Europene a ieșit public duminică, 8 martie, cu declarații privind intenția de a sprijini înființarea unei armate comune europene. Într-un interviu acordat cotidianului Die Welt am Sontag, citat de L’Express, Jean-Claude Juncker a afirmat că, în condițiile în care imaginea și prestigiul extern al Uniunii Europene au suferit grave scăderi în ultima perioadă, înființarea unei armate comune, nu neapărat imediat activă, dar prezentă în ansamblul instituțiilor europene, ar putea da un semnal mai hotărât Rusiei, care are senzația că poate miza cu succes pe cartea pozițiilor de forță: „Imaginea Uniunii Europene a suferit dramatic. În termeni de politică externă, se pare că nu suntem luați cu adevărat în serios“, remarcă președintele UE. Proiectul unei armate comune ar putea ridica nivelul de credibilitate pe plan internațional al Uniunii Europene, cu condiția ca statele membre să-și dorească acest lucru, în termenii avansați de conducerea UE și agreați, deocamdată, numai de Germania, care și-a exprimat prin vocile mai multor oficiali disponibilitatea pentru susținerea unei asemenea inițiative. Mai rezervată a fost atitudinea Angliei, întotdeauna prudentă în raport cu proiectele comune care ar putea aduce în discuție suveranitățile naționale.
Cert este că declarațiile lui Jean-Claude Juncker traduc pentru prima dată în mod explicit și tranșant problemele majore de imagine - și nu numai! - pe care le acumulează Uniunea Europeană în raport cu Rusia, mai cu seamă de la declanșarea războiului din Crimeea. Atitudinea fără personalitate a UE a dat sentimentul multora dintre cetățenii statelor europene că există, la nivel instituțional, o incapacitate de dezvoltare a unei atitudini comune, unitare și eficiente în fața unui potențial pericol exterior.
Astfel, pe lângă problema legitimității politice a Uniunii, apărută deja de ani buni și rămasă în suspensie după respingerea proiectului constituțional european în 2007, exacerbată de consecințele crizei economice izbucnite în 2008, Europa se confruntă astăzi cu un paradox funcțional: incapacitatea de a determina o cedare parțială a suveranităților naționale duce la o slăbire a întregului și la o repliere pe cartea pierzătoare, naționalismele regionale și localismele păguboase.
Europa nu a știut în fapt, instituțional vorbind, să se dezvolte în armonie cu principiile care ar fi trebuit să guverneze treptat vocația sa internațională. Concepută ca o formă de solidaritate economică - proiectul Comunității Cărbunelui și Oțelului ca exorcizare a fantomei războiului era deja departe -, Uniunea Europeană a fost luată prin surprindere de componenta apărută după sfârșitul oficial al Războiul Rece, implicând nu atât solidaritate economică, cât mai ales dorința unei reparații istorice: un vag sentiment de culpabilitate a Occidentului, repede îndepărtat, a dat naștere unui proiect politic de extindere a Uniunii.
Proiectul a fost totuși tratat, în mare măsură, pornind de la un acquis dominant economic și având, mai mult sau mai puțin asumat, un proiect politic din ce în ce mai puternic în fundal. El a dus la lărgirea Uniunii, deci la repararea unor nedreptăți istorice, percepute ca atare de noii membri, dar nerecunoscute în mod oficial ca atare de membrii fondatori. Poate tocmai pentru că lărgirea nu a fost asumată în toate componentele ei, ci s-a legat în mod exclusiv de visul de prosperitate al țărilor care își negociau aderarea, percepția comună a dus la coagularea unui sentiment de frustrare la nivelul vechilor state membre. Iar disfuncționalitățile Uniunii, augmentate, pe de o parte, de supradimensionarea aparatului birocratic, iar pe de altă parte, de dificultățile crizei, au început să alimenteze un nou val de populism. Populismul ca formă publică de canalizare a frustrărilor a devenit în ultimii ani resursa principală de propagandă eurosceptică în mai toate statele Europei.
Pe măsură ce radicalismul naționalist a câștigat teren în discursul public național, la nivelul instituțiilor europene tonalitățile s-au decolorat progresiv. Sub umbrela inexpresivă și neîndemânatic purtată a multiculturalismului prost conjugat cu un tiermondism datat și supralicitat, Europa aproape se scuză că există. Culpabilitatea reprimată a complicității prin tăcere a Occidentului în anii totalitarismului comunist s-a convertit în vinovăția de a fi, simplu, european într-o lume care acuză Occidentul de cele mai mari păcate. Iar Occidentul, în criză identitară și sub dublul asalt al propriilor entități naționale dezamăgite și al radicalismelor globale de diverse tipuri, a ales calea unui conciliatorism care nu mulțumește pe nimeni și care, mai mult decât atât, nu rezolvă niciuna dintre marile probleme existente astăzi în Uniunea Europeană sau la granițele ei.
Cum se poate opera o rectificare a deficitului de legitimitate a Uniunii Europene? Cum se poate opri valul de neîncredere și contestare, la nivelul tuturor statelor și mai ales în rândul tuturor popoarelor Europei, care își construiesc, din ce în ce mai pregnant, o identitate în ruptură față de Uniunea Europeană? Valul contestatar al Uniunii este cu atât mai evident, cu cât alegerile naționale vin să confirme, rând pe rând, discursuri populiste structurate pe o problematică eurosceptică.
Trebuie căutat mai atent și mai adânc ce anume definește, în afara unor structuri birocratice și a unui corpus juridic, identitatea mai profundă a Uniunii Europene, constituită de fapt cu mult înainte de construcția europeană propriu-zisă demarată după război. Dacă aceasta din urmă s-a făcut sub impulsul unor orori fără precedent pe care Europa și lumea întreagă, odată cu ea, le-au trăit în cursul celor două războaie mondiale, ideea de Europa ca întreg s-a născut cu mult înainte. Ideea de entitate transnațională aparține modernității, mai precis universalismului secolului al XVIII-lea. Secolul XIX a întregit această problematică prin apelul la istoria civilizațiilor, care se constituie ca disciplină de sine stătătoare în primele trei decade ale secolului al XIX. Modernitatea se construiește astfel, în decursul ultimelor două secole, într-un raport constant cu ideea unei identități culturale și politice europene. Aceasta se reflectă în preocuparea recurentă a teoriei politice de a da un contur precis definiției modernității în raport cu raționalizarea instituțională, cu dezvoltarea unor tehnici specifice ale dezvoltării regimurilor democratice.
Ce s-a întâmplat însă în acest proces de constituire a discursului modernizator european după al doilea război și mai cu seamă în anii ‘70 ai secolului trecut? Simplificând, evenimentul major a fost abandonarea progresivă a modelului de tip weberian, rațional, asociat procesului de construcție statală prin demersuri legate de raționalism social și politic. S-a trecut progresiv la un proiect care neutralizează ideea legăturii fuzionale dintre modernitate și raționalismul european, transferând discursul științelor sociale într-un spațiu global, fără legătură cu contextul istoric al raționalizării instituționale europene. De aici, pierderea de direcție. De frica europocentrismului, Europa și-a pierdut busola. Încearcă acum să se regăsească, dar felul cum o face indică o disjuncție sistemică între ceea ce așteaptă popoarele Europei și ceea ce propun ca formulă instituțiile, sistemul birocratic. De aici, deficitul democratic profund în care se adâncește Europa făcută la Bruxelles.
Efectele pe termen lung ale acestei paradigme europene de Contra-Europă se pot constata astăzi: un mal d’être identitar reflectat, pe de o parte, de conciliatorismul fără substanță, politicianist al birocraților și, pe de altă parte, de valul de popularitate crescândă a partidelor și mișcărilor naționaliste. Una dintre soluțiile avansate, în regim de ipoteză de lucru, ar fi un federalism executiv postdemocratic (sintagmă propusă de Habermas), care s-ar contura prin preluarea, de către organismele europene, a unor prerogative care țin deocamdată mai mult de parlamentele și guvernele naționale. Deși în mod fundamental o soluție de tip federalist ar ajuta poate mai mult UE, ea ar trebui să se concentreze însă, în contextul amenințărilor Rusiei, și pe alte coordonate decât cele discutate până acum - fiscalitatea, educația, piața muncii - și ar putea deveni o sursă de siguranță, de echilibru. Propunerea președintelui UE pare a merge mai degrabă în această direcție. În contextul unui conflict iminent, sursa principală de încredere nu poate veni decât din asumarea unei suveranități europene generatoare de securitate, care nu ar mai alimenta, în aceeași măsură, accentele euroscepticismului populist. Folosit cu inteligență și fără teama de afirmare a propriei identități europene, acest instrument ar putea deveni motorul relansării unei voci europene viabile, cvasiabsentă astăzi de pe scena internațională și decredibilizată în fața propriilor popoare.
* Raluca Alexandrescu este conferenţiar la Facultatea de Științe Politice, Universitatea din București.