Pe aceeași temă
Tema „refugiaţilor“ este - şi cultural, şi religios, şi pentru Vest, şi pentru Est - un test. Unul major, aflat abia la început.
Nu se vorbeşte, deocamdată, apăsat despre dimensiunea religioasă şi nici despre aceea, în sens mai larg, culturală a chestiunii care domină – la Vest şi la Est – agenda publică şi pe cea mediatică în ultimele săptămâni: afluxul masiv de „refugiaţi“ dinspre Orientul Mijlociu către ţările dezvoltate din Europa. Nu se vorbeşte poate şi pentru că, până la un punct de neocolit, abordarea majoritară este una emoţională; de aici, din excesul de soluţii punctuale emoţionale putând decurge (temerile nu sunt izolate în această privinţă) probleme majore în viitorul nu foarte îndepărtat. Atât la Vest, cât şi la Est – unele dintre aceste probleme putând fi comune, altele distincte, specifice, regionale.
Aceasta nu înseamnă că nota importantă – pe care o putem consemna sub umbrela, inclusiv conceptuală, atât de primitoare a religiei şi culturii – este absentă din „chestiune“. Este, dimpotrivă, una dintre cele mai importante în această problematică la care nu există soluţii simple şi, mai mult, faţă de care s-a tot amânat un diagnostic amplu şi de profunzime cu privire la cauzele care întreţin acest fenomen. Ce fac acum „refugiaţii“ şi cei care sunt implicaţi în tentativele de a oferi soluţii, fie şi temporare, acestei probleme a „refugiaţilor“, dar şi cei care – din ce în ce mai numeroşi – se opun soluţiilor mainstream-ului politic european ţine, în mod adânc, de religie şi de cultură (incluzând aici, desigur, şi cultura politică sau, direct, politica).
Problema „refugiaţilor“ provoacă, în sens religios, deopotrivă instituţiile bisericeşti şi pe cele politice, în mod aparte pe acelea care se revendică de la principiile creştinismului – creştinism, totuşi, să nu uităm, întemeitor pentru civilizaţia europeană, în ciuda valurilor de corectitudine politică care invită la reevaluări ridicol de departe de adevărul faptelor. Reacţiile, deocamdată imediate, din ambele zone sunt, şi e normal să fie aşa, diverse.
Pentru instituţiile bisericeşti putem, deocamdată, să menţionăm şi să marcăm ca atare o abordare unitară – a fi creştin înseamnă a fi tolerant şi solidar, chiar şi dincolo de credinţa „tare“. De la actualul Papă (unul care, trebuie spus, pare a fi uneori „trimisul lu Marx pe Pământ“) până la liderii bisericilor ortodoxe, mesajul faţă de această problemă e acelaşi: deschidere şi ajutor pentru cel aflat în suferinţă, pentru cel alungat.
Criza refugiaţilor divide Europa
Pentru actanţii politici, plaja de reacţii faţă de tema „refugiaţilor“ – reacţii, desigur, subîntinse de valori culturale şi, uneori, explicit religioase – e largă. Atât de largă încât se văd foarte bine deja diferenţe majore între Est şi Vest. Aici, de altfel, în modul de raportare al decidenţilor politici se vede, dintr-o altă perspectivă, şi modul în care sunt implicate valorile culturale şi cele religioase. Recent, bunăoară, în replică la poziţia Slovaciei – care a cerut, pe mai multe voci, să primească doar migranţi de confesiune creştină -, Manfred Weber, lider al grupului PPE, a formulat, riscant pentru un popular, că „Europa a statornicit drepturile omului, nu drepturile creştinilor“. Trimiterile de la creştinism sunt, de altfel, dese – în problema „refugiaţilor” – în luările de poziţie ale mai multor lideri politici cu greutate în Est, fie în Ungaria, Polonia, chiar şi România. Politic, de asemenea, dar şi la nivelul discursului public, există o tendinţă – despre care iarăşi putem presupune, cu temei, că se va consolida – de a muta accentul, à propos de fenomenul căruia îi suntem martori în aceste ultime săptămâni, de pe ideea de „refugiat“ pe aceea de „invazie“. Dacă elementele care compun, fie şi minimal, profilul unei „invazii“ se vor alinia, atunci dimensiunea culturală şi cea religioasă se vor pune cu şi mai mare acuitate şi, foarte probabil, cu dramatism.
Într-o admirabilă, savantă şi extrem de bine documentată carte despre istoria conflictelor din Europa – o carte, între altele, cu dese referinţe la religie şi la cultură (ambele fiind „combustil“ pentru pace ori pentru război în Europa, de-a lungul a sute de ani) -, autorul acesteia, Brendan Simms, vorbeşte, construind o foarte solidă teorie de relaţii de internaţionale, despre „poziţia centrală a Germaniei ca semiconductor ce leagă diferitele elemente ale echilibrului european“. Nu este, cred, de prisos, să reamintesc şi în acest context că ţinta supremă a „refugiaţilor“ este exact Germania.
Aşadar, în mod logic: tema „refugiaţilor“ este - şi cultural, şi religios, şi pentru Vest, şi pentru Est - un test. Unul major, aflat abia la început.