Pe aceeași temă
Religia creştină, în forma şi diversitatea pe care le cunoaştem astăzi, va suferi o dramatică schimbare. A neglija acest fapt echivalează cu înţelegerea superficială a lumii în care trăim.
O spun cu un oarecare amestec de mâhnire şi speranţă: lucrez de aproape un deceniu şi jumătate în domeniul analizei faptului religios contemporan. Cu cât trece timpul, cu atât îmi dau seama de volatilitatea teoriilor şi modelelor de analiză. În tot acest interval, am încercat să am un punct de vedere strict sociologic. Nu unul teologic, nici de altă natură, cu toate că, în mediile sociologice, punctul meu de vedere este adesea perceput ca fiind prea „teologic“ şi viceversa. Eu sunt, de fapt, interesat de fenomenele religioase aşa cum sunt ele, en train de se faire (vorba ultimilor francofoni din România), în desfăşurarea lor firească, surprinse din mers. Ceea ce reiese de aici este tocmai dinamica religiilor, fenomenele de practică religioasă şi ritualitate în societăţile noastre care se doresc moderne, dar care ascund încă nebănuite moduri de a trăi religia. De altfel, mi s-a întâmplat adesea un fenomen interesant: când spun că cercetez religia, că lucrez asupra religiei, cum ar veni, sunt întrebat apoi imediat care este religia mea, dacă sunt practicant etc. Oare de ce? Am decis să mă ocup de fenomenele religioase ca un mijloc de reflecţie asupra manierei în care societăţile, grupurile sociale, dar şi indivizii îşi imaginează alternative la cotidianul în care trăiesc. Aşa am ajuns, de exemplu, să mă apropii de explicaţia pelerinajelor religioase din România contemporană, reacţie neaşteptată la schimbarea socială de după căderea comunismului. Evident, am studiat mai ales creştinismul, în varianta sa ortodoxă, deoarece pe el îl cunosc cel mai bine, îi pot înţelege maniera de funcţionare din interior, dar şi pentru că, alături de iudaism, el „articulează“ cel mai bine din punct de vedere istoric problematica modernităţii şi identității religioase.
Istoria este traversată de conflicte mai mult sau mai puţin deschise, de lungă durată, între puterea politică şi cea religioasă. Odată cu timpul, societăţile noastre au depășit acest stadiu de conflictualitate. Ele sunt definite de această dualitate: politica pe de o parte, religia, de alta. Chiar şi în România, unde suntem zilnic bombardaţi cu ştiri cu şi despre „Biserică“ şi ultimele năzdrăvănii people ale episcopilor şi preoţilor, lucrurile sunt mult mai aşezate decât la începutul anilor 1990, când organizarea unui congres iehovist sau turneul unui pastor tele-evanghelist american de succes avea dimensiunile unui cataclism naţional, iar autorităţile politice reacţionau ca atare. Conflictele existente acum, mai ales în Europa Occidentală, vin din partea unor grupuri alogene, chemate să se integreze. Este vorba, deci, de un fapt evident: reapariţia în forţă a binomului religie-societate este o dimensiune a modernităţii, nu o negare a ei. Societăţile premoderne se definesc prin cadrul „globalizant“ al religiei (apud Peter Berger), pe când societăţile noastre post(ultra)moderne au ieşit din acest cadru, individul fiind complet autonom, capabil de a defini el însuşi binele şi răul. Autonomia individuală în lumea modernă este legată de autonomia politică. În modernitate, religia devine o sferă de activitate ca oricare alta: poţi să faci parte sau nu dintr-o biserică, poţi să fii un bun cetăţean sau nu, chiar dacă eşti declarat în mod oficial „credincios“ de către cei din jur. Societatea în ansamblul ei garantează practica religioasă.
Aşadar, totul părea să fie în regulă în privinţa raportului religie-politică-stat, terenul stabil, fără surprize. Părea, pentru că astăzi el este puternic contestat. În Occident, este evident că instituţiile religioase dau dovadă de slăbiciune: participarea la slujbă, regruparea parohiilor, lipsa preoţilor sunt doar câteva exemple. Dar asta nu vrea să spună că asistăm la o dispariţie a credinţei. Nu, ea subzistă, dar având la bază individul şi „micile religii“ fabricate de fiecare, adevărate bricolaje de sens. Marile tradiţii religioase s-au transformat în stocuri de simboluri, materie primă ce poate servi în caz de nevoie la întărirea sau salvarea unor identităţi politice, sociale sau culturale - a se vedea în recentul caz al redescoperirii identităţii creştine a Europei în cadrul „crizei migranţilor“. Fărămiţarea, acesta este cuvântul cheie pentru definirea faptului religios contemporan. Oricât ar părea de paradoxal, cel mai bine se vede acest fapt în cazul musulmanilor din Occident. Nu avem o reîntoarcere în masă la Islam (majoritatea practicanţilor sunt mai degrabă invizibili, discreţi), ci multiple grupuri bricolate, care nu au fost niciodată în contact cu marea tradiţie religioasă a acestei religii. Acest proces de reconstrucţie identitară, de redescoperire a unui Islam imaginat şi „imaginar“, în acelaşi timp, favorizează prăbuşirea marilor instituţii comunitare, de unde şi provocarea adresată instituţiilor politice moderne: să reconstruiască un discurs politic al comunităţii, un proiect comun de societate care să fie acceptat de toţi membrii ei. Or, asta nu prea se mai întâmplă, ceea ce favorizează, printre altele, acest bricolaj religios. Pentru a-l cita pe Michel de Certeau, totul se întâmplă ca şi cum cuvintele unei fraze ar scăpa din alcătuirea acesteia, ar evada, iar apoi s-ar recombina într-o altă manieră.
Aceste mici identităţi au mare nevoie să comunice între ele, au nevoie de încurajări reciproce. Au nevoie de validare, de unde şi masiva lor prezenţă pe Internet. Iată de ce toate blogurile, reţelele sociale şi site-urile de pe Internet cu tematică religioasă sunt atât de importante. Ele creează o legătură între oameni (adevărat, infinit mai iluzorie şi fragilă decât cea din comunităţile religioase!), furnizându-le şi sentimentul că alţii sunt interesaţi de povestea lor, de mica lor parte de adevăr. Un blog, o postare pe Facebook sunt sticle aruncată în mare... Societăţile noastre contemporane s-au transformat în maşini de comunicare hyper-individualizată. Paradoxal, cu cât societatea se individualizează, cu atât oamenii au tendinţa de a bricola mici identităţi bine structurate şi foarte concurenţiale – iar Internetul se pretează de minune la aceasta.
Revenind la România noastră, cred că ea prezintă propriile particularităţi în ceea ce priveşte această extremă fărămiţare şi comunicare pe Internet a faptului religios. Chiar în momentul în care redactez acest text (5 septembrie 2015), pe www.evz.ro, o ştire religioasă ocupă ecranul. Citez cu grafia exactă: „Exclusiv! Imagini UNICE de la o Nuntă Dumnezeiască! Martor al miresei lui Hristos, la Mănăstirea Suceviţa!“. Ea este încadrată de alte două postări, şi anume: „Plăcinte şi biscuiţi din făină de Râme, pline de proteine. Produs cumpărat în special de mame“ şi „Au găsit 449 schelete de prunci“! Este vorba, de fapt, de descrierea unei „banale“ (cu ghilimelele de rigoare) tunderi în monahism, asezonată senzaţional. Un exemplu, doar unul, dintre sutele, miile disponibile în acest moment în oceanul virtual, ales la întâmplare. Încă nu ştim cum va influenţa acest mod de a „consuma“ religia viitorul marilor sisteme instituţionale de la noi, BOR în frunte. Efectele devastatoare se văd deja în pelerinajul de la Prislop şi cultul preotului Arsenie Boca, care pare să fi scăpat de sub orice control teologic şi instituţional. Chiar şi explicaţiile legate de religiozitatea populară, spontană şi plină de emoţie, par să nu mai funcţioneze în acest ultim caz; cred că asistăm mai degrabă la naşterea unei noi culturi religioase, favorizate de mass-media şi Internetul care au fuzionat, un nou capitol în „felul de a crede“ al românilor – o discuţie aparte ar merita să fie purtată aici.
Marea provocare a viitorului rămâne în a vedea în ce măsură acomodarea între puterea politică şi cea religioasă va continua, pe de o parte, iar pe de altă parte, cum se vor manifesta aceste noi forme de răspuns ale religiei la scara întregii Europe. Este imposibil, din păcate, să se formuleze o predicţie fiabilă. Cei care au prezis declinul rapid al creştinismului european se pare că s-au înşelat; cei care asimilează orice formă de întoarcere la Tradiţie sau de recompunere religioasă cu fundamentalismul se înşală şi ei. Prezenţa masivă în viitorii ani a Islamului pe continentul european va schimba şi el datele problemei, nu atât în practica şi aspectele exterioare ale acestuia, cât în interacţiunea cu o anumită idee de stat laic, de coabitare Biserică-Stat. Sau de reactivarea unor mai vechi prejudecăţi istorice din partea creştinilor (ne)practicanţi, pe care le credeam uitate de multă vreme. În orice caz, religia creştină, în forma şi diversitatea pe care le cunoaştem astăzi, va suferi o dramatică schimbare. A neglija acest fapt echivalează cu înţelegerea superficială a lumii în care trăim.