Pe aceeași temă
Atingerea unui standard de viaţă decent şi crearea de oportunităţi pentru românce şi români trebuie să fie unul dintre scopurile comune într-o Europă unită. Ne dorim ca fondurile europene să conducă la creştere şi la crearea de mai multe locuri de muncă, precum şi la construirea unor structuri economice competitive, de viitor. În momentul acela abia putem spune că România şi Uniunea Europeană şi-au făcut datoria în mod corect.
Comisia de control bugetar se ocupă în mod frecvent cu întrebări legate de România - cum sunt distribuiţi banii Uniunii Europene în ţară şi ce rezultate sunt obţinute cu ei? Ce probleme are administraţia publică? Cum putem să ne asigurăm că banii sunt cheltuiţi aşa cum trebuie? Cum putem sprijini lupta antifraudă şi autorităţile naţionale, precum DNA, în lupta anticorupţie?
În urmă cu câteva luni am făcut un bilanţ al celor şapte ani ai României sub Mecanismul de Cooperare şi Verificare la o audiere publică în Parlamentul European. Am discutat în cadrul audierii dacă este suficient faptul că documentele Comisiei Europene prezintă progresul României în concepte înflorite sau descrieri vagi - care de multe ori pot reprezenta, de fapt, şi paşi înapoi. Observăm cât de mult au nevoie reformatorii şi agenţii schimbării din România de monitorizare şi sprijin european.
Multe dintre situaţiile pe care le îndură românii şi româncele în ţara lor merită admiraţia şi mirarea noastră. Există eroi adevăraţi. Una dintre ei este Laura-Codruţa Kövesi, procurorul-şef al DNA. Ea a dezvăluit faptul că plângerile la DNA au crescut de trei ori între 2006 şi 2014, iar numărul sentinţelor a fost de şapte ori mai mare în aceeaşi perioadă. Din 2007, au existat plângeri împotriva a 48 de politicieni de rang înalt, printre care un fost prim-ministru, un viceprim-ministru, mai mulţi miniştri, 7 senatori şi 29 de deputați. Dintre ei, un fost prim-ministru, 6 miniştri, 15 deputați şi 5 senatori au primit sentinţe definitive, iar în celelalte cazuri instanţele judecătoreşti încă urmează să se pronunţe definitiv. DNA este foarte activă şi în domeniul luptei anticorupţie în justiţie: până acum, au fost condamnaţi 110 judecători, dintre care 56 de sentinţe sunt definitive. Au fost confiscate averi de 310 milioane de euro obţinute ilegal. Acestea sunt cifre care ne arată că în România se întâmplă multe lucruri spre bine. Aceste fapte merită să fie recunoscute şi sprijinite în continuare.
Drapelul european în interiorul clădirii Parlamentului European de la Strasbourg (foto: Uniunea Europeană 2015 - Parlamentul European)
Membrii Comisiei de control bugetar monitorizează în permanenţă sistemele de management şi control din statele membre. România este pe locul patru la neregularităţile găsite în domeniul agricol şi pe locul cinci în domeniul fondurilor structurale, ceea ce arată şi că neregularităţile sunt tratate serios. Din păcate, România este şi pe locul trei după Spania şi Italia la corecţiile financiare aplicate - sunt bani pe care Uniunea Europeană îi cere înapoi din cauza erorilor comise în administrarea lor (312 milioane de euro în 2013). Merită, deci, ca România să lucreze la calitatea administraţiei. Aceasta este o condiţie pentru a folosi cu succes banii europeni puşi la dispoziţia României.
O privire la raportul Direcţiei Generale pentru Agricultură a Comisiei Europene, publicat ca parte din procedura de descărcare bugetară pentru bugetul anului 2013, arată că este încă nevoie de îmbunătăţiri - Comisia Europeană a identificat la cheltuielie din domeniul agricol o sumă de 599 de milioane de euro periclitată, dintre care 139 de milioane de euro reveneau României.
Comisia a întreprins în anii trecuţi câteva misiuni de audit în România, unde a detectat probleme serioase într-o serie de măsuri de investiţii în dezvoltare rurală. Principalele slăbiciuni au fost legate de evaluarea caracterului rezonabil al costurilor agenţiei de plăţi, verificarea respectării regulilor de achiziţii publice, aplicarea criteriilor de selecţie şi amploarea verificărilor ad-hoc, precum şi de verificarea eligibilităţii participanţilor (cum ar fi îndeplinirea criteriului IMM-urilor obligatoriu pentru anumite măsuri de investiţie, crearea de condiţii artificiale pentru a evita unele limite pentru alte măsuri).
România a fost responsabilă pentru trei sferturi din corecţiile financiare, deci cereri de returnare a banilor din Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul de Coeziune şi Fondul Social European, împreună cu alte cinci state membre (Cehia, Grecia, Spania, Ungaria şi Polonia). Din fericire, autorităţile române au luat măsuri corespunzătoare între timp, pentru a combate deficienţele din sistemele de administrare a fondurilor.
O administraţie publică performantă şi incoruptibilă ar trebui să se preocupe şi de a promova absorbţia tuturor fondurilor europene puse la dispoziţie. Multe dintre fonduri rămân nefolosite: o treime din fondurile pentru dezvoltare rurală pe 2007-2013 nu au fost folosite încă. Mai mult, peste 60% din fondurile structurale şi de coeziune nu au fost preluate de administraţia română, dintr-un buget de peste 19 miliarde de euro.
Comisia a investigat, în cadrul ultimei proceduri de descărcare bugetară, şi folosirea fondurilor europene prin aşa-numitele instrumente financiare inovative (sau instrumente de inginerie financiară - IIF), care sunt finanţate prin fonduri de dezvoltare rurală. Rezultatele au arătat că, din cele 444 de milioane de euro care au fost plătite băncilor din România, Bulgaria, Grecia, Italia şi Letonia, n-a ajuns absolut niciun euro la beneficiarii finali. În cazul instrumentelor financiare iniţiate prin fondurile europene pentru pescuit, prin intermediul băncilor româneşti au reuşit să ajungă la beneficiari doar 28% din banii alocaţi. Autorităţile române şi intermediarii financiari nu sunt singurii cu dificultăţi în folosirea banilor, există deci încă mult de lucru pentru a îmbunătăți situaţia.
Noi vrem ca România, ca al doilea cel mai sărac stat membru Uniunii Europene, să poată folosi banii europeni cu succes. Atingerea unui standard de viaţă decent şi crearea de oportunităţi pentru românce şi români trebuie să fie unul dintre scopurile comune într-o Europă unită. Ne dorim ca fondurile europene să conducă la creştere şi la crearea de mai multe locuri de muncă, precum şi la construirea unor structuri economice competitive, de viitor. În momentul acela abia putem spune că România şi Uniunea Europeană şi-au făcut datoria în mod corect.
* Ingeborg Grässle este membră a Parlamentului European, președintă a Comisiei de control bugetar.