Pe aceeași temă
Parlamentul European a aprobat, la sfârșitul lunii iunie, regulamentul privind Fondul European pentru Investiții Strategice, care stă la baza Planului de Investiții de 315 miliarde de euro inițiat de Comisia Europeană.
„Planul Juncker“, cum mai este denumită inițiativa Comisiei, are drept obiectiv relansarea investițiilor la nivelul Uniunii Europene, prin crearea unui fond de garantare a proiectelor de investiții strategice, viabile pe termen lung, dar care nu prezintă interes pentru piețele financiare.
Jean-Claude Juncker, preşedintele Comisiei Europene, prezintă în plenul Parlamentului European planul său de investiţii pentru a relansa economia europeană (Strasbourg, 26 noiembrie 2014; foto: Uniunea Europeană 2014 - Parlamentul European)
De ce era nevoie de un „plan de investiţii“
Redresarea economică la nivel european a avut loc într-un ritm mai lent decât de cealaltă parte a Atlanticului. Încrederea investitorilor privați în economiile europene este în continuare foarte scăzută, rezultând un nivel foarte mic al investițiilor, cu circa 15% sub nivelul din anul 2007.
Motivele care stau la baza acestei situații nu au legătură cu absența lichidităților de pe piețele financiare, ci cu reticența băncilor şi a investitorilor privați de a finanța proiecte viabile din punct de vedere economic, dar care nu dau rezultate decât pe termen mediu sau lung.
Această tendință de a „îngheța“ finanțările a dus la acumularea unui decalaj al investițiilor de aproape 800 de miliarde de euro, de la începutul crizei și până acum.
Pentru a reduce aceste decalaj, Comisia a propus, la începutul lui 2015, un plan de investiții pentru următorii ani care să funcționeze prin intermediul unui instrument financiar, Fondul European pentru Investiții Strategice (FEIS), ce urmează a fi gestionat de Banca Europeană de Investiții (BEI).
Obiectivul este ca noul fond să garanteze acele proiecte de investiții viabile economic, dar cu un grad mai mare de risc și care, altfel, nu ar fi putut beneficia de finanțare din partea piețelor financiare.
Spre exemplu, construirea unei autostrăzi, pentru care nu s-a găsit finanțare fie din cauza costurilor ridicate de împrumut, fie din considerente de amortizare prea îndelungată a investiției, ar putea să fie finanțată prin intermediul FEIS. Tot prin FEIS ar putea fi finanțate proiectele de cercetare la care investitorii privați nu ar fi dorit să participe din cauza unui grad mai mare de risc.
Un alt obiectiv al fondului este să crească accesul la finanțare al întreprinderilor mici și mijlocii (IMM-uri), contribuind astfel la reducerea șomajului şi la creștere economică.
Esențial în funcționarea FEIS va fi posibilitatea de a combina finanțările prin intermediul acestui fond cu fondurile structurale, ceea ce va oferi un stimulent suplimentar în dezvoltarea de proiecte viabile.
21 de miliarde de euro, garanție pentru investiții de 315 miliarde de euro
FEIS va funcționa pe bază de garanții pentru operațiuni de finanțare și de investiții ale BEI. Astfel, dacă un proiect aprobat în baza FEIS se va dovedi nerentabil, atunci BEI sau băncile partenere vor avea dreptul de a accesa o garanție care să acopere pierderile. Acest lucru a fost făcut pentru a păstra ratingul AAA al BEI şi pentru a da credibilitate fondului.
Garanția totală a FEIS va fi de 21 de miliarde de euro, dintre care 5 miliarde vor veni de la BEI, iar restul de 16 miliarde vor fi constituite în bugetul UE.
Concret, din bugetul UE vor fi alocate doar 8 miliarde de euro, dar care vor genera o garanție dublă, de 16 miliarde de euro, aşa cum se întâmplă, spre exemplu, şi în cazul operațiunilor externe ale BEI.
Din cele 315 miliarde de euro preconizate a fi atrase în investiții prin intermediul acestui fond, circa 240 de miliarde de euro ar urma să sprijine investiţii strategice pe termen lung, iar restul de 75 de miliarde de euro ar merge către finanţarea IMM-urilor sau a companiilor cu capitalizare medie.
Deşi fondul va fi gestionat de BEI, banca europeană va lucra în parteneriat cu băncile de dezvoltare naţionale. Acest lucru este cu atât mai important, cu cât accesul IMM-urilor la finanțare se va face prin intermediul băncilor naționale, și nu direct prin BEI.
De unde vin banii pentru crearea fondului
Dacă pentru alocarea celor 5 miliarde de euro de la BEI nu au existat mari dezbateri, s-a pus problema de unde vor fi alocate cele 8 miliarde de euro de la bugetul UE. Având în vedere că bugetul multianual 2014-2020 este unul limitat, fiind pentru prima dată în istorie când apare o diminuare faţă de exerciţiul bugetar precedent, a fost nevoie ca bugetele altor proiecte europene să fie reduse pentru constituirea garanției de 8 miliarde de euro.
Cum fondurile europene alocate țărilor membre - fondurile de coeziune și cele agricole - au fost excluse de la diminuare, s-a mutat atenția asupra fondurilor aflate în gestionarea directă a Comisiei Europene.
Astfel, după mai multe dezbateri între Comisia Europeană, Consiliul UE și Parlamentul European, s-a luat decizia ca banii să provină o parte din marja bugetară (3 miliarde de euro), o altă parte din finanțările pentru Mecanismul de Conectare a Europei (2,8 miliarde de euro) și încă o parte de la bugetul Strategiei Orizont 2020, cu angajamentul ferm ca realocările să fie compensate în măsura în care acest lucru va fi posibil în următorii ani.
Cum vor fi selectate proiectele de finanțare prin acest fond
Pentru proiectele de investiții majore, inițiatorii acestora trebuie să urmeze aceleași proceduri ca în cazul celorlalte proiecte finanțate până acum de BEI. Ei se vor adresa băncii europene cu o propunere de proiect, iar banca va evalua dacă acesta corespunde criteriilor de eligibilitate.
În cazul proiectelor cu finanțare mai mică, în general inițiate de IMM-uri, acestea vor primi finanțare prin intermediul băncilor partenere ale BEI, adică acele bănci care derulează deja un program de finanțare al IMM-urilor garantat prin FEIS.
Proiectele care vor trece de prima fază de evaluare efectuată de BEI vor ajunge pe masa organismelor care vor gestiona FEIS și care își vor da acordul final privind selectarea sau respingerea proiectelor de investiții.
Conform regulamentului votat de Parlament, FEIS urmează a fi gestionat de un Comitet Director și de un Comitet de Investiții, ai căror membri vor fi numiți de Comisia Europeană și de BEI. Comitetul Director va decide orientarea strategică a fondului, procedurile financiare și profilul de risc, în timp ce Comitetul de Investiții va fi responsabil efectiv de examinarea și aprobarea proiectelor care urmează a fi finanțate prin intermediul acestui fond.
Pentru ca un proiect european să aibă șanse de a obține finanțare garantată prin FEIS, trebuie să îndeplinească, în principal, două condiții majore. În primul rând, el trebuie să aducă „adiționalitate“, adică să fie un proiect ce nu ar fi putut obține finanțare prin mijloacele clasice (fonduri structurale, împrumuturi bancare etc.). În al doilea rând, trebuie să fie viabil din punct de vedere economic şi tehnic şi să fie coerent cu politicile Uniunii Europene. Mai exact, trebuie să genereze creștere economică, locuri de muncă, să promoveze coeziunea economică, socială şi teritorială.
Consultanță pentru inițiatorii de proiecte
Pentru a veni în sprijinul celor care vor să beneficieze de finanțare prin FEIS, dar nu sunt suficient de bine informați cu privire la procedura de selecție, urmează a fi creată Platforma europeană de consiliere în materie de investiții. Noua platformă va oferi sprijin consultativ în vederea identificării, pregătirii și dezvoltării proiectelor de investiții. Pentru autoritățile publice, serviciile platformei vor fi gratuite, în timp ce IMM-urile vor fi taxate cu o treime din prețul întreg.
Platforma de consiliere va fi de un real ajutor pentru potențialii beneficiari din România, întrucât piața financiară de la noi din țară este prea puțin dezvoltată în comparație cu alte state din Vestul Europei. Colaborarea autorităților publice românești cu această platformă va fi esențială pentru dezvoltarea unor proiecte eligibile din acest fond.
Ce trebuie să facă România pentru a beneficia cât mai mult de acest instrument financiar
Pentru a maximiza potențialul de finanțare a investițiilor din România prin acest fond, este important ca țara noastră, prin intermediul autorităților statului, dar și a posibililor inițiatori privați, să se concentreze pe câteva proiecte care au potențialul de a genera valoare adăugată şi a aduce beneficii în termeni de creştere economică și locuri de muncă. Este vorba despre proiecte care nu și-au găsit finanțare pe pieţele financiare sau care ar putea fi combinate cu sprijin din fonduri structurale.
Capitolul infrastructură ar trebui să fie prioritar, însă nu trebuie neglijat nici sprijinul pentru IMM-uri, care sunt adevărate motoare ale creşterii economice în toată Uniunea Europeană. De asemenea, modernizarea sectorului energetic prin creşterea eficienţei sale şi diminuarea pierderilor ar fi un alt obiectiv prioritar, precum şi îmbunătăţirea infrastructurii sanitare şi de educație.
Când intră în vigoare FEIS?
Regulamentul privind Fondul European pentru Investiții Strategice a fost aprobat de către Parlamentul European şi de către Consiliul Uniunii Europene în iunie 2015, dar urmează să funcționeze efectiv începând cu septembrie 2015.