Pe aceeași temă
Au fost adoptate convenții internaționale care recomandă statelor semnatare să își diversifice mecanismele de deposedare a infractorilor de bunurile dobândite ilegal, folosite adesea pentru a finanța continuarea activităților infracționale ale grupurilor organizate sau pentru a asigura impunitatea membrilor lor. Realitatea a demonstrat că grupurile de crimă organizată își permit mai degrabă să-i sacrifice pe unii participanți la grup decât să își periclicteze sursele de profit. În acest context, s-au dezvoltat construcții juridice alternative care să se adauge vechilor prevederi privind confiscarea bunurilor dobândite din infracțiuni și care să permită statelor să deposedeze grupurile de crimă organizată de resursele cruciale obținute ilegal. Au apărut, așadar, mecanisme de confiscare extinsă și chiar de confiscare civilă.
Confiscarea extinsă presupune existența unui cadru procesual penal în care se pronunță o hotărâre de condamnare. Diferența între confiscarea clasică (denumită în legislația noastră confiscare specială) și confiscarea extinsă este că prima țintește exclusiv bunurile obținute din infracțiunea pentru care se pronunță condamnarea, pe când cea de-a doua vizează alte bunuri obținute de infractor prin metode similare celor pentru care a fost condamnat. În procesul penal se poate analiza averea persoanei care urmează să fie condamnată prin comparație cu sursele legale de venit de care aceasta dispune. Diferența nejustificată, dacă a fost obținută în ultimii 5 ani, poate fi confiscată doar în măsura în care acuzarea probează că a fost obținută din infracțiuni similare celor pentru care se pronunță condamnarea. Probele aduse de acuzare nu trebuie să fie suficiente pentru pronunțarea unei condamnări pentru infracțiunile similare, pentru că, în acel caz, nu ne-am mai afla în situația unei proceduri de confiscare extinsă, ci în situația unei proceduri clasice de confiscare a bunurilor dobândite din infracțiuni pentru care se pronunță o condamnare. Curtea Constituțională a decis că termenul de 5 ani de analiză retrospectivă a averii nu poate să depășească anul 2012, când această procedură a fost introdusă în legislația românească, dar pe măsura trecerii anilor această limitare va deveni irelevantă – deja în 2017 limitarea de 5 ani din lege se va suprapune pe cea care decurge din decizia CCR. Legea românească și Directiva europeană în domeniu includ o listă de infracțiuni grave care pot conduce la activarea acestei proceduri. Confiscarea extinsă a început să fie folosită în sistemul judiciar românesc atât în cazuri de criminalitate organizată, cât și în cazuri de mare corupție și a condus la pronunțarea unor hotărâri de confiscare pentru sume mult mai mari decât cele obținute din infracțiunea principală dedusă judecății.
Confiscarea civilă în România există sub forma confiscării averilor nejustificate ale oficialilor publici de către instanțele de judecată în cadrul procedurilor de control al averilor. După adoptarea unor formulare comprehensive ale declarațiilor de avere, s-a pus problema controlului lor și a sancțiunilor care să descurajeze dobândirea de averi nejustificate de către oficialii publici. Soluția găsită a fost confiscarea într-o procedură civilă a averii sau a părții din avere care are caracter nejustificat, fără a fi pusă în discuție responsabilitatea penală a persoanei care face obiectul controlului.
Adesea, cele două proceduri sunt complementare, organele de urmărire penală cooperând cu Agenția Națională de Integritate pentru a acoperi eficient întreaga plaja a modalităților de îmbogățire ilicită. La aceste două mecanisme se adaugă infracțiunea de spălare de bani, existentă de mult timp în legislația noastră, care permite confiscarea averilor dobândite din infracțiuni chiar și în lipsa unei condamnări pentru infracțiunea care a generat respectivele bunuri. Înstrăinarea bunurilor către terți – de regulă, către membri ai familiei – nu protejează respectivele bunuri de confiscare în cadrul procedurilor penale descrise anterior.
A existat o discuție amplă în România privind interpretatea Articolului 44(8) din Constituție care statuează că toate averile sunt prezumate a fi dobândite în mod licit. S-a încercat eliminarea acestui paragraf din legea fundamentală, dar CCR a decis că acest lucru ar încălca limitele revizuirii Constituției, prezumția de dobândire licită a averii fiind o garanție esențială a dreptului de proprietate. Curtea a adăugat în decizia sa că această prezumție nu este una absolută și nici nu împiedică adoptarea de legislație în domeniul confiscării care să transpună obligațiile pe care România și le-a asumat la nivel internațional. Pe baza acestei interpretări date de CCR în decizia sa, s-au adoptat confiscarea extinsă și confiscarea averilor nejustificate în legislația românească.