Pe aceeași temă
Una dintre condiţiile pentru participarea la concurs este ca profesorii să facă parte din corpul naţional al experţilor în management educaţional care numără, după a 10-a sesiune de admitere, 23.000 de membri iar ultima, dar nu cea din urma, sa nu fi fost lucratori sau colaboratori ai Securitatii comuniste.
"Până la sfârşitul zilei de joi erau înscrişi 400 de candidaţi la concurs. La sfârşitul zilei vom vedea câţi s-au mai înscris vineri. La nivel naţional avem 6.500 de posturi vacante de directori generali şi 2.500 de directori adjuncţi. Este pentru prima dată după opt ani când se organizează acest concurs", a adăugat purtătorul de cuvânt.
Candidaţii care vor să concureze pentru ocuparea funcţiilor de director şi director adjunct în şcoli pot depune dosarele în sistem electronic pe platforma informatică dedicată, începând de marţi, 13 septembrie, şi până în 2 octombrie, acestea fiind primele concursuri organizate după opt ani, a declarat, marţi, pentru News.ro, ministrul Educaţiei, Mircea Dumitru.
"Concursurile de directori sunt primele după opt ani. Ele nu bulversează sistemul. Ultimele concursuri pentru directori le-am avut acum opt ani, deci nu se poate spune că ne-am fi grăbit. Opt ani de zile a aşteptat sistemul ca să ajungem la implementarea unor măsuri care să arate profesionalism. Dosarele de concurs vor fi depuse electronic pe platforma informatică dedicată, în perioada 13 septembrie - 2 octombrie, potrivit Procedurii de înscriere electronică, disponibilă pe site-ul inspectoratului şcolar judeţean", a precizat ministrul Educaţiei.
Conform deciziei ministerului, proba scrisă va avea loc pe 12 octombrie. Interviul şi evaluarea CV-ului se vor desfăşura în perioada 17 octombrie - 17 noiembrie. Afişarea rezultatelor concursului este programată în data de 18 noiembrie, fiind urmată de o perioadă alocată depunerii contestaţiilor: 21-23 noiembrie.
Soluţionarea contestaţiior şi afişarea rezultatelor finale sunt prevăzute pentru intervalul 24 noiembrie - 9 decembrie 2016. Ultima etapă a concursului - validarea în consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar a rezultatelor finale şi transmiterea acestora la minister - este programată în data de 16 decembrie 2016.
****
Ministrul Educatiei ii invita pe profesorii dedicati si discreti sa se implice in conducerea scolilor
Ministrul Educatiei Mircea Dumitru, a lansat luni, la deschiderea noului an scolar, un apel catre "toti acei profesori dedicati care au preferat, ani la rand, sa ramana discreti, dar sa lucreze intens cu elevii lor, sa se implice si in conducerea scolilor lor", in contextul in care in luna octombrie se organizeaza, la nivel national, un concurs pentru posturile de director si director adjunct in toate unitatile din invatamantul preuniversitar, de la gradinite, la licee, in incercarea de a profesionaliza managementul scolar.
De asemenea, ministrul i-a invitat pe toti profesorii "sa fie parte a unui proces de schimbare profunda a scolii romanesti: acela de a oferi fiecarui copil posibilitatea de a fi el insusi si de a se simti bine si implinit la scoala. Sa transformam scoala in spatiul dezvoltarii armonioase pentru fiecare elev".
Mircea Dumitru a mai declarat ca scoala moderna trebuie sa isi modifice si sa isi adapteze metodele si structura curriculara pentru veni in intampinarea diferentelor reale, a aptitudinilor si aspiratiilor diverse ale elevilor, informeaza Hotnews.
Ministrul a aratat ca, in conditiile nevoilor actuale ale societatii romanesti, dezvoltarea invatamantului profesional-dual, alaturi de filierele teoretica si vocationala, poate fi o solutie "consistenta si realista" la diminuarea abandonului scolar si a numarului de elevi care nu obtin diploma de bacalaureat.
Ministrul Educatiei Mircea Dumitru a participat luni la deschiderea festiva a noului an scolar, organizata la Colegiul National "Mihai Eminescu" din Capitala. La festivitatea de la Colegiul Eminescu a luat parte si presedintele Klaus Iohannis.
Discursul ministrului Educatiei cu ocazia deschiderii anului scolar 2016-2017:
"Excelenta voastra, domnule presedinte,
Stimate domnule primar,
Stimate domnule inspector scolar general,
Stimata doamna director,
Dragi elevi, profesori si parinti,
Reintoarcerea la scoala, in fiecare toamna, este un moment de mare bucurie si de puternice emotii pentru noi toti, cei care suntem in diferite feluri legati de viata scolii. Si cine nu este? De fapt, toti suntem absorbiti si participam intens la experienta transformatoare si pedagogica de zi cu zi a scolii: eleve si elevi, profesori, parinti si familii.
Dragi eleve si elevi, si in mod deosebit voi, cei mai mici elevi, pentru care aceasta este chiar prima zi de scoala din viata voastra: emotia asteptarii nu poate fi comparata cu nimic. Va veti aduce aminte mereu de aceste clipe in care in viata voastra se deschide un drum nou care va va duce oriunde veti dori voi: drumul aventurii cunoasterii literelor si a cifrelor care va va deschide larg cartea adevarurilor despre natura si societate si va va purta, peste ani, in lumea oamenilor mari. Veti gasi in scoala invatatoarele si profesoarele, invatatorii si profesorii care cu tact, devotament si profesionalism va vor calauzi si va vor indruma pe drumul catre autonomie, independenta si maturizare.
Educatia si scoala sunt recunoscute de catre noi toti ca fiind de o importanta vitala pentru socializarea, formarea si pregatirea pentru viata a tinerelor generatii si tocmai pentru aceste temeiuri atentia critica a intregii societati se indreapta catre tot ceea ce inseamna viata scolii: planuri-cadru si curriculum, calitatea stiintifica si accesibilitatea manualelor, pregatirea cadrelor didactice si valoarea educationala a orelor de curs si a pregatirii practice, numarul de elevi intr-o clasa, dar si profesionalismul conducerii si a leadership-ului scolilor, neingradite sau neconditionate de obediente politice, si nu in ultimul rand calitatea si functionalitatea spatiilor de invatamant in tara noastra.
Ei bine, toate acestea la un loc si fiecare in parte merita intreaga noastra atentie si o privire critica obiectiva si onesta. Suntem inca departe de scoala pe care ne-o dorim si pe care copiii nostri merita sa o aiba. Vedem an de an cum, in fiecare generatie, zeci de mii de elevi incheie studiile liceale fara sa poata obtine diploma de bacalaureat si fara sa aiba o calificare sigura care sa le permita sa aiba o cariera semnificativa si sa poata duce o viata decenta si indestulatoare. Iar daca la acest dezolant rezultat mai adaugam procentele alarmante ale celor care abandoneaza scoala inainte chiar de a parcurge ciclul scolar obligatoriu sau pe aceia care in fiecare generatie se plaseaza pe locuri modeste in testarile internationale, se contureaza un tablou ingrijorator al starii scolii si educatiei in Romania. Dar sa fie acesta adevarul intreg despre scoala romaneasca de azi? Sa fim drepti si sa adaugam la aceasta parte a tabloului si pe aceea, poate mai putin reprezentativa statistic, dar fara indoiala existenta in mod real, la care contribuie consistent scolile, liceele si colegiile nationale in care elevii primesc educatie de calitate, talentul si curiozitatea lor pentru cunoastere sunt cultivate, hranite si rasplatite de profesori devotati misiunii lor, pedagogi autentici, impatimiti de munca lor nobila, dar atat de grea si din pacate atat de putin recunoscuta si apreciata de cele mai multe ori.
Iar daca opinia larg impartasita in societatea romaneasca de azi converge, totusi, catre ideea ca distanta care ne separa de scoala pe care o vrem este inca una ingrijoratoare si ca suntem departe de ceea ce ne dorim si putem realiza, atunci este legitim sa ne intrebam cat de departe? Suntem noi, oare, de pilda, mai aproape anul acesta de modelul de scoala pe care dorim sa-l vedem transpus in realitate decat in anii anteriori? Dar stim noi, totusi, ce fel de educatie si ce fel de scoala vrem sa avem in Romania? Care este finalitatea educatiei preuniversitare si profilul sau profilurile absolventilor? Si cat de clar este modelul insusi pentru noi toti? Sau poate ca ar trebui sa fie vorba de mai multe modele si nu doar de un unic model care sa corespunda tuturor nevoilor educative si formative sau care sa acomodeze si sa imbratiseze diversitatea exceptionala a stilurilor cognitive si a trasaturilor de personalitate ale elevilor?
Toate aceste intrebari ne atrag atentia asupra unui fapt important. Este putin probabil ca vom rezolva probleme tehnice, intr-un mod care sa ii satisfaca pe cei mai multi dintre noi, daca nu vom clarifica si nu vom obtine un consens prin suprapunere partiala ("overlapping consensus", John Rawls) asupra valorilor, viziunii si misiunii sistemului de educatie publica din tara noastra. "Romania educata" este exact cadrul si proiectul care ne vor permite sa articulam aceasta viziune si infrastructura valorica de care scoala romaneasca are in mod esential nevoie, pentru a da sens actiunilor noastre si pentru a avea repere si criterii pentru ce anume reprezinta o solutie pentru problemele cu care ne confruntam.
Scoala moderna trebuie sa isi modifice si sa isi adapteze metodele si structura curriculara pentru a celebra diferentele reale, aptitudinile si aspiratiile diverse ale elevilor sai. Fiecare individ este bun la ceva si orice om aspira catre implinire si fericire. Este misiunea scolii sa descopere ce poate face cel mai bine fiecare din noi si sa ne ajute sa punem in acord aspiratiile noastre cu mijloacele, talentul si deprinderile pe care educatia le modeleaza in fiecare din noi. De aceea, nu cred in "scoala industrializata" (expresia provine de la Sir Ken Robinson), acest mod de educatie fundamentat pe sabloane depersonalizate. Dar cred ca, pentru nevoile actuale ale societatii romanesti, dezvoltarea invatamantului profesional-dual, alaturi de filierele teoretica si vocationala, poate fi o solutie consistenta si realista la problema abandonului scolar sau a reducerii numarului de elevi care nu obtin diploma de bacalaureat.
Pentru a isi intari rolul educativ, formator si transformator, pe care noi toti ne dorim ca scoala sa si-l asume cu mai multa energie si cu efecte vizibile cuantificabile, invatamantul nostru trebuie sa treaca prin multe schimbari structurale. Una dintre acestea mi se pare ca iese in evidenta prin importanta generala a consecintelor pe care le va avea asupra felului in care trebuie sa faca educatie scolile. Ne dorim de la scoala sa ii faca pe copii sa gandeasca mai bine, mai clar si mai precis, pentru a putea analiza situatii si a decide ce este cel mai bine si mai potrivit in diverse situatii concrete care apar in viata lor de zi cu zi. Desigur, ne dorim, de asemenea, ca scoala sa formeze atitudini si sa cultive emotii nobile, care sa motiveze comportamente bune si corecte in diverse momente ale vietii noastre.
Doamnelor si domnilor,
Vorbeam de un anume fel de scoala care hraneste visele copiilor si le face posibile. Cum ajungem acolo? Sunt pasi multi, dar nu imposibil de facut, si pentru aceasta educatia are nevoie de implicarea fiecaruia dintre noi: profesori, parinti, comunitate locala. De aceea, ii invit pe toti acei profesori dedicati care au preferat, ani la rand, sa ramana discreti, dar sa lucreze intens cu elevii lor, sa se implice si in conducerea scolilor lor. Totodata, ii invit pe toti profesorii nostri sa fie parte a unui proces de schimbare profunda a scolii romanesti: acela de a oferi fiecarui copil posibilitatea de a fi el insusi si de a se simti bine si implinit la scoala. Sa transformam scoala in spatiul dezvoltarii armonioase pentru fiecare elev.
Suntem intr-un moment emotionant si frumos al inceputului unui nou an scolar, un moment cu o rezonanta aparte in sufletele micilor boboci, care vin astazi pentru prima data la scoala. Va doresc tuturor, elevi, profesori si parinti, un an nou scolar bun! Un an in care provocarile se transforma, prin efort comun, in reusite si experiente frumoase.
Va multumesc!"
***
Dupa 8 ani: primul concurs pentru directorii de scoli. Exclusi colaboratorii Securitatii
Candidaţii care vor să concureze pentru ocuparea funcţiilor de director şi director adjunct în şcoli pot depune dosarele în sistem electronic pe platforma informatică dedicată, începând de marţi, 13 septembrie, şi până în 2 octombrie, acestea fiind primele concursuri organizate după opt ani,a declarat, pentru News.ro, ministrul Educaţiei, Mircea Dumitru.
"Concursurile de directori sunt primele după opt ani. Ele nu bulversează sistemul. Ultimele concursuri pentru directori le-am avut acum opt ani, deci nu se poate spune că ne-am fi grăbit. Opt ani de zile a aşteptat sistemul ca să ajungem la implementarea unor măsuri care să arate profesionalism. Dosarele de concurs vor fi depuse electronic pe platforma informatică dedicată, în perioada 13 septembrie - 2 octombrie, potrivit Procedurii de înscriere electronică, disponibilă pe site-ul inspectoratului şcolar judeţean", a precizat ministrul Educaţiei, citat de News.ro.
Conform deciziei ministerului, proba scrisă va avea loc pe 12 octombrie. Interviul şi evaluarea CV-ului se vor desfăşura în perioada 17 octombrie - 17 noiembrie. Afişarea rezultatelor concursului este programată în data de 18 noiembrie, fiind urmată de o perioadă alocată depunerii contestaţiilor: 21-23 noiembrie.
Soluţionarea contestaţiior şi afişarea rezultatelor finale sunt prevăzute pentru intervalul 24 noiembrie - 9 decembrie 2016. Ultima etapă a concursului - validarea în consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar a rezultatelor finale şi transmiterea acestora la minister - este programată în data de 16 decembrie 2016.
Metodologia privind organizarea şi desfăşurarea concursului pentru ocuparea funcţiilor de director şi director adjunct din unităţile de învăţământ preuniversitar reglementează condiţiile de ocupare a acestor funcţii, organizarea şi desfăşurarea propriu-zisă a concursului, respectiv numirea şi eliberarea din funcţie a directorilor şi directorilor adjuncţi din unităţile de învăţământ preuniversitar.
Pe lângă unităţile publice de învăţământ preuniversitar, prevederile acestei metodologii se aplică şi unităţilor de învăţământ preuniversitar particular autorizate/acreditate, respectiv centrelor judeţene de resurse şi asistenţă educaţională/Centrului Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CJRAE/CMBRAE) unităţilor de învăţământ special, centrelor şcolare pentru educaţie incluzivă, centrelor şcolare, centrelor de excelenţă, palatelor şi cluburilor copiilor, cluburilor sportive şcolare şi Palatului Naţional al Copiilor.
Concursul are două componente: una naţională şi una locală
Prima componentă presupune susţinerea unei probe scrise, care constă în rezolvarea în maximum 120 de minute a unui test-grilă cu itemi elaboraţi de Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice.
Cu acest prilej vor fi evaluate aptitudinile cognitive şi competenţele manageriale ale candidaţilor, ambele cu o pondere de 50 la sută. Ulterior, la nivelul comisiilor judeţene şi cu monitorizarea observatorilor desemnaţi de minister, candidaţii vor susţine alte două probe: analiza CV-ului (realizată în plenul comisiei de concurs, în prezenţa candidatului, prin acordarea de puncte potrivit criteriilor şi punctajelor prevăzute de metodologie şi pe baza documentelor din dosarul de înscriere care dovedesc cele afirmate în CV), respectiv interviu în faţa comisiei de concurs, în care se apreciază scrisoarea de intenţie, calitatea şi susţinerea de către candidaţi a ofertei manageriale şi a unui plan operaţional pentru un an, cu o durată de maximum 30 de minute, conform criteriilor şi punctajelor din metodologie. Toate probele sunt obligatorii.
Pentru fiecare probă de concurs punctajul maxim este de 50 de puncte, iar punctajul minim de promovare a probei este de 35 de puncte. Sunt declaraţi "admişi” candidaţii care au realizat un punctaj de cel puţin 35 de puncte pentru fiecare probă şi din cumularea punctajelor celor trei probe de concurs, un punctaj total de cel puţin 105 puncte.
Este declarat „promovat” la concurs, candidatul "admis” care a obţinut cel mai mare punctaj total. În cazul egalităţii de punctaj, este declarat "promovat” candidatul care a realizat cel mai mare punctaj la proba scrisă.
Dacă şi în această situaţie egalitatea se păstrează, pentru unităţile de învăţământ cu filiera tehnologică, este declarat "promovat” candidatul care este de specialitate: inginer, economist, medic etc., după caz, iar la filiera vocaţională, cel care are specialitatea corespunzătoare profilului predominant al unităţii de învăţământ, iar pentru celelalte unităţi de învăţământ este declarat "promovat” candidatul care a realizat cel mai mare punctaj la proba de interviu.
Dacă şi în această situaţie egalitatea persistă, este declarat "promovat” candidatul care a realizat cel mai mare punctaj la proba de evaluare a CV-ului.
Dacă o persoană doreşte să candideze pentru funcţia de director sau de director adjunct la mai multe unităţi de învăţământ, aceasta trebuie să depună cereri distinct pentru fiecare funcţie, respectiv pentru fiecare unitate de învăţământ pentru care candidează.
Condiţiile pentru înscrierea la concurs a candidaţilor:
- - au absolvit cu diplomă de licenţă/absolvire studii universitare, respectiv, în cazul concursului de ocupare a funcţiei de director în grădiniţe sau de director adjunct din unităţi de învăţământ, studii universitare pedagogice/de institutori ori au absolvit cu diplomă de licenţă/absolvire studii universitare;
- - fac parte din Corpul naţional de experţi în management educaţional;
- - sunt titulari în învăţământul preuniversitar, având încheiat contract de muncă pe perioadă nedeterminată, au cel puţin gradul didactic II sau titlul ştiinţific de doctor în domeniul în care îşi desfăşoară activitatea;
- - dovedesc calităţi profesionale, manageriale şi morale, reflectate prin calificativele "Foarte bine", primite în ultimii patru ani şcolari lucraţi efectiv la catedră în funcţii didactice sau în funcţii de conducere din unităţi de învăţământ/inspectorate şcolare/casele corpului didactic/Palatul Naţional al Copiilor/Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice ori în funcţii de îndrumare şi control din inspectorate şcolare/ funcţii de specialitate specifice Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, indiferent de perioada în care şi-au desfăşurat activitatea;
- - nu au fost sancţionaţi disciplinar în ultimii patru ani şcolari anteriori anului desfăşurării concursului, lucraţi efectiv la catedră, în funcţii didactice sau în funcţii de conducere din unităţi de învăţământ/inspectorate şcolare/casele corpului didactic/Palatul Naţional al Copiilor/Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice ori în funcţii de îndrumare şi control din inspectorate şcolare/funcţii de specialitate specifice în Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, indiferent de perioada în care şi-au desfăşurat activitatea;
- - nu au fost lipsiţi de dreptul de a ocupa o funcţie de conducere în învăţământ prin hotărâre judecătorească definitivă de condamnare penală;
- - sunt apţi din punct de vedere medical pentru îndeplinirea funcţiei;
- - nu au avut statutul de "lucrător al Securităţii” sau "colaborator al Securităţii” (s.n.)
***
Ecaterina Andronescu face tot posibilul sa amane pe furis concursul pentru posturile de director de scoli. Oare de ce?
Daca acest proiect va fi votat, concursurile organizate de actulaul ministru Mircea Dumitru ar fi blocate, lasand intreaga situatie in mana viitorului ministru al Educatiei, din guvernul care va fi format dupa alegerile parlamentare.