Bucurestiul Cultural, nr. 102 - Povestea reală a unei lumi virtuale

Razvan Braileanu | 02.11.2010

Pe aceeași temă

Un potenţial financiar estimat la 25 de miliarde de dolari. Peste 500 de milioane de utilizatori – dacă ar fi un stat, ar fi ce-a de-a treia ţară din lume ca populaţie. Mai mult decât un brand, este un fenomen de masă. Facebook, căci despre asta este vorba, a depăşit orice aşteptări, fiind cel mai de succes fenomen online din toate timpurile. Un film despre povestea reţelei de socializare al cărei succes creşte de peste 6 ani este o provocare majoră pentru orice cineast, iar regizorul David Fincher a fost rezervat atunci când a auzit de proiect. Însă, după ce a citit scenariul lui Aaron Sorkin, temerile i-au fost spulberate şi a făcut The Social Network / Reţeaua de socializare, unul dintre cele mai bune filme ale carierei sale.

Filmul gravitează în jurul lui Mark Zuckerberg (Jesse Eisenberg), un strălucit student la Harvard, dar care are mari probleme de socializare. Prima scenă a filmului ni-l arată pe Mark discutând aprins cu prietena lui despre accesul în cluburile de elită ale universităţii. De fapt, discuţia se poartă pe mai multe planuri, iar Mark vorbeşte foarte repede şi trece de la un subiect la altul cu o viteză ameninţătoare şi cu o superioritate vădită faţă de prietena lui, care se desparte de el în mijlocul conversaţiei. Supărat, Mark merge în cămin, postează la nervi pe blogul personal un mesaj jignitor la adresa fetei, îşi ia o bere din frigider şi concepe un site în care vizitatorii pot vota cea mai frumoasă fată din campus. Pentru asta, sparge toate reţelele de calculatoare ale universităţii ca să ia fotografiile fetelor, ceea ce îi aduce o sancţiune din partea conducerii, dar atrage atenţia gemenilor Winklevoss, studenţi mai mari şi plini de bani, care îi propun să facă o reţea de socializare online în interiorul Harvardului.

Zuckerberg acceptă, dar ia proiectul pe cont propriu şi porneşte reţeaua cu ajutorul unor colegi şi cu investiţia de 1.000 de dolari a celui mai bun prieten, Eduardo Saverin (Andrew Garfield). Reţeaua, numită thefacebook.com, are un succes enorm, se extinde în afara Harvardului şi, în mai puţin de 2 ani, atrage peste 5 milioane de utilizatori. Saverin munceşte din greu ca să obţină un profit financiar de pe urma reţelei, dar Zuckerberg e reticent faţă de ideea introducerii reclamelor. În plus, pleacă de la Harvard şi se mută în Silicon Valley, unde îl cooptează în proiect pe Sean Parker (Justin Timberlake), un alt geniu informatic, celebru după ce inventase Napster, programul prin care utilizatorii puteau descărca gratuit muzică de pe Internet. Între Zuckerberg şi Saverin intervin dezacorduri, iar acesta din urmă este practic îndepărtat din afacerea care deja se transformase în societate pe acţiuni şi valora multe milioane de dolari. Saverin îl dă în judecată, la fel ca şi gemenii Winklevoss, care pretind că Zuckerberg le-a furat ideea. În ciudat acestor probleme, Facebook (noul nume al reţelei, după ideea lui Sean Parker – „renunţaţi la the, e mai curat aşa“) creşte exponenţial şi acum e prezent în toată lumea şi în vieţile a sute de miloane de utilizatori, de la copii care abia acum învaţă să utilizeze computerul, la adolescenţi care sunt tot timpul conectaţi, la oameni în toată firea care ţin astfel legătura cu prieteni de departe, până la persoane în vârstă care încearcă să ţină pasul cu tehnologia.

Filmul e inspirat de cartea The Accidental Billionaires, a lui Ben Mezrich, iar scenaristul Aaron Sorkin (A Few Good Men, Charlie Wilsons War, serialul The West Wing) a căutat să documenteze cât mai bine povestea fondatorilor Facebook, deşi nu i s-a acceptat cererea de a se întâlni personal cu Zuckerberg. Scenariul este structurat în aşa fel încât o poveste de succes, dar pe un subiect potenţial plicticos (despre nişte calculatorişti fără viaţă socială) este prezentată cu nerv şi cu suspense dozat la miligram, în ciuda faptului că deznodământul istoriei este cunoscut. Însă marele merit este al regizorului David Fincher (Se7en, The Game, Fight Club, The Curious Case of Benjamin Button), care ţine filmul în mână cu siguranţă şi oferă o imagine senzaţională a lumii reale din spatele succesului virtual. Dincolo de relatarea istoriei Facebook, Fincher furnizează imagini extraordinare, cum este un concurs de canotaj universitar, filmat în stilul plastic al unui videoclip sau al unei reclame, sau scenele intercalate ale unei petreceri din campus cu mult alcool şi femei atrăgătoare cu „şoarecii de calculator“ care stau în faţa monitorului bând bere şi uitându-se la poze cu fete. Regizorul alternează povestea spusă cronologic cu imagini de la audierile pentru procesele intentate lui Zuckerberg de fraţii Winklevoss şi de Saverin, pentru a scoate în evidenţă personalitatea controversată a inventatorului Facebook, un tânăr inadaptat social, agresiv şi antipatic faţă de cei apropiaţi, dar dedicat total proiectului şi strălucitor în idei. Din rândul distribuţiei, Jesse Eisenberg se achită cu brio de sarcina de a-l portretiza de Zuckerberg, iar Justin Timberlake demonstrează încă o dată că nu este numai un cântăreţ de succes, ci şi un actor solid.

Reacţiile protagoniştilor reali ai filmului nu au fost măgulitoare la adresa rezultatului, dar nici nu au exprimat critici majore. Sigur, The Social Network nu prezintă toate aspectele poveştii – nici nu ar putea, date fiind conflictele dintre fondatorii Facebook –, dar imaginea de ansamblu este mai mult decât edificatoare. Filmul a pornit cu un imens potenţial de succes, dacă ne gândim la sutele de milioane de utilizatori ai reţelei. Marea provocare era de a se face înţeles şi de către cei care nu numai că nu au cont pe Facebook, dar nu sunt familiarizaţi cu mediul online. Cred că David Fincher a făcut faţă provocării şi a livrat publicului unul dintre cele mai bune filme ale anului.

The Social Network este distribuit în România de InterComFilm şi poate fi văzut pe ecrane din 29 octombrie.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22