Pe aceeași temă
Evocând personalitatea literară a lui Teodor Mazilu, profesorul şi istoricul literar Lucian Chişu, directorul Muzeului Literaturii Române, a remarcat valoarea perenă a scrierilor sale, în ciuda faptului că spiritul critic mazilian s-a adresat unei orânduiri sociale dispărute în 1989. S-a pronunţat, de asemenea, pentru o mai atentă revalorizare a trecutului nostru literar şi în general pentru mai mult respect faţă de valorile acestuia. Scriitorul Nicolae Iliescu a vorbit despre actualitatea lui Teodor Mazilu, vizibilă şi din volumul lansat, despre calitatea umorului şi inteligenţa ascuţită a prozatorului, mare amator de paradoxuri, celebru pentru replicile sale în doi peri.
Regizorul Radu Băieşu, redactor-şef al editurii MLR, a amintit câteva episoade din biografia de autor cenzurat a lui Mazilu, ale cărui piese, adevărate capodopere ale genului, treceau cu dificultate de cenzura comunistă. La acest aspect s-a referit şi actriţa Irina Petrescu, amintind de soarta antologicului spectacol cu Proştii sub clar de lună de la Teatrul Bulandra, în regia lui Lucian Pintilie, care s-a jucat de doar trei ori. În încheiere, actriţa a citit o impresionantă poemă, inedită, a scriitorului, care i-a prefigurat sfârşitul. În aceeaşi notă a amintirilor şi regretelor târzii au fost şi confesiunile doamnei Margareta Şipoş, soţia scriitorului, care a evocat, între altele, legenda celebrului portret cu pălărie, din fotografia lui Aurel Mihailopol.
După 1989, cel care era considerat autor special, piatră de încercare pentru interpreţi, regizori şi teatre, s-a bucurat doar de un interes răzleţ, beneficiind doar de două sau trei montări fără prea mare ecou. Poate că Teodor Mazilu ar merita mai mult, mai ales că între timp ne-am cam lămurit şi cum stăm cu noua noastră dramaturgie. La comemorare a participat şi fiica scriitorului, Ioana Mazilu.