Bucurestiul Cultural, nr. 104 - 10 pentru Oscar

Razvan Braileanu | 22.02.2011

Pe aceeași temă

O balerină cu probleme de personalitate, un boxer şi fratele lui drogat, un hoţ de vise, un cuplu de lesbiene şi copiii lor, un rege bâlbâit, un tânăr pasionat de sporturi extreme, un vizionar în lumea reţelelor de socializare, nişte jucării în pragul abandonului, un cowboy bătrân şi o adolescentă care caută răzbunare şi, în fine, o altă adolescentă care se luptă cu sărăcia — acestea sunt personajele în jurul cărora se învârt nominalizările pentru cel mai bun film la Oscarurile din 27 februarie.

The Kings Speech conduce la bursa pariurilor, având în spate nu mai puţin de 12 nominalizări (inclusiv la categoriile cu greutate — regie, scenariu, actori) şi deja 5 premii BAFTA. Povestea regelui George al VI-lea al Marii Britanii şi a discursului în care şi-a învins problemele de vorbire şi a îmbărbătat poporul la începutul celui de-al doilea război mondial este expusă pe ecran cu sensibilitate şi umor. Filmul are multe scene memorabile (de la un discurs al regelui pe Wembley, în care fiecare poticneală din vorbire este amplificată sonor, până la contrele dintre monarhul britanic şi logopedul australian care îi tratează bâlbâiala), o imagine de excepţie şi un Colin Firth cu cele mai mari şanse la Oscarul pentru rol principal masculin. La rigoare, să zicem că merită majoritatea nominalizărilor, poate mai puţin pe cea a Helenei Bonham Carter pentru rol secundar feminin, dar este cel mai bun film dintre cele 10 nominalizate? Discutabil.

Cel puţin alte 3 titluri dintre cele nominalizate ar trebui luate serios în calcul. Black Swan, drama unei balerine care caută să atingă perfecţiunea în Lacul lebedelor, nu e uşor de înghiţit, dar are o frumuseţe întunecată şi pe Natalie Portman într-o interpretare greu de caracterizat fără a risca laude în cascadă. The Social Network,  dincolo de marele atu al subiectului la modă — reţeaua de socializare Facebook —, este un film solid al unuia dintre cei mai buni regizori ai momentului (David Fincher) şi poate rămâne în picioare şi peste ani, în ciuda vitezei cu care evoluează lucrurile în mediul online, din care îşi trage esenţa. Şi, nu în ultimul rând, Inception, care a uimit atât prin  originalitatea scenariului — un bărbat care intră în visele altor oameni pentru a fura informaţii sau pentru a planta idei —, cât şi prin efectele speciale.

La fel ca la ediţia precedentă, între cele 10 nominalizări la cel mai bun film există şi o peliculă de animaţie, Toy Story 3, foarte bună, de altfel, dar care cu greu se poate compara cu ceilalţi contracandidaţi de la această categorie. Poate ar fi fost mai nimerit ca în locul ei să intre în competiţie The Town, al doilea film regizat de Ben Affleck, care se dovedeşte a fi mai priceput în spatele camerei de filmat decât în lumina reflectoarelor. The Town, care se petrece în cartierul Charlestown din Boston, zona cu cei mai mulţi spărgători de bănci pe metru pătrat, ar fi meritat cu siguranţă mai mult decât nominalizarea lui Jeremy Renner la Oscarul pentru cel mai bun rol secundar masculin (la care nu are oricum şanse).

În rest, filme OK, dar fără stofă de Oscar: The Fighter este prea moralizator (deşi interpretarea lui Christian Bale e remarcabilă), The Kids Are All Right nu oferă consistenţă unei drame intelectuale, 127 Hours suferă de limitarea cadrului impus de scenariu (mai bine de jumătate din film se petrece într-un spaţiu de un metru cub), True Grit e un remake western pe care fraţii Cohen nu au reuşit să-şi pună amprenta, iar Winters Bone e prea deprimant ca să iasă în faţă.

Ce vor fi ales membrii Academiei Americane de Film vom vedea pe 27 februarie. Până atunci, puteţi vedea în cinematografele noastre majoritatea peliculelor nominalizate.

Lista nominalizărilor pentru cel mai bun film

• Black Swan, regia Darren Aronofsky

• The Fighter, regia David O. Russell

• Inception, regia Christopher Nolan

• The Kids Are All Right, regia Lisa Cholodenko

• The Kings Speech, regia Tom Hooper

• 127 Hours, regia Danny Boyle

• The Social Network, regia David Fincher

• Toy Story 3, regia Lee Unkrich

• True Grit, regia Ethan Coen şi Joel Coen

• Winters Bone, regia Debra Granik

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22