Pe aceeași temă
Un Hop, o şansă
La cea de a 15-a ediţie, Gala tânărului actor HOP, proiect de tradiţie al Uniunii Teatrale din România, n-a adus nimic nou în privinţa eventualelor concluzii care s-ar putea formula la adresa tinerilor absolvenţi, dacă ar fi să-i considerăm pe participanţii la această competiţie drept un eşantion reprezentativ. Deşi a fost, după informaţiile oficiale, o afluenţă semnificativă a candidaţilor, selecţia etalată în concurs a produs nedumerire cu privire la nivelul discutabil al tinerilor actori care au urcat pe scenă, mai ales la secţiunea individuală. (Spectacolele de la grup au fost ceva mai bune.)
În primul rând, e vorba de aceeaşi incapacitate a celor mai mulţi de a-şi pregăti un show, un micro spectacol, recital, adecvat cu persoana, cu datele fiecăruia şi, dacă s-ar putea, şi cu seara de concurs, în care un public nu doar de specialişti, dar şi de amatori de teatru să fie câştigat şi ţinut în scaune. E greu de explicat de ce concurenţii apelează îndeobşte la texte obscure, improvizate adeseori de cel în cauză, care nu pot, cum s-a văzut, reprezenta o premisă de spectacol. Sunt, cel mai adesea, subţiri, dar băţoase printr-un inexplicabil ton vindicativ, fără miza de idei necesară, într-o exprimare neliterară, comună, care confundă firescul cu banalul şi realitatea cu adevărul. Şi în acest an am avut parte de asemenea apariţii, menite să dea glas frustrărilor care, chipurile, chinuie un tânăr actor care nu-şi găseşte locul dorit pe scenă (candidata se plângea a fi fost distribuită într-un rol nepotrivit de telenovelă – o ţigancă – după o pregătire, pasă-mi-te, înaltă, demnă de teatrul de artă). Te întrebi însă imediat de ce nu folosesc respectivii şansa pe care o reprezintă această Gală pentru a demonstra ce pot, fără a se mai război cu presupuşi duşmani ai pieţei libere. S-a văzut, în schimb, că, ori de câte ori s-a făcut apel la texte articulate, la autori verificaţi, rezultatele au fost oricum mai bune. Iată, de pildă, Loredana Coşovanu (Premiul pentru cea mai bună actriţă), absolventă a Universităţii de Arte din Iaşi, care a ales un fragment din piesa Crize, de Mihai Ignat, un monolog potrivit, ofertant, care i-a permis să dezvolte un crescendo dramatic plin de surprize, să se raporteze inteligent la starea personajului, să comunice coerent cu auditoriul. La fel Andrei Chiran de la UNATC (Premiul pentru cel mai bun actor) care, pe un text extras din piesa Equus de Peter Shaffer, şi-a valorificat corespunzător mai ales sensibilitatea. Fulvia Folosea, la rându-i (Premiul „Gh. Timică“) absolventă a Universităţii din Cluj, optând pentru o pagină de Eric Bogosian, autorul american foarte frecventat mai ales în teatrul minimalist, a găsit tonul adecvat unui dialog subliminal, sub aparenţa unei conversaţii lejere. Ambele în favoarea aplombului de bună calitate pe care-l are actriţa. Ca să nu mai vorbim de curajul şi izbânda Sabrinei Iaşchevici (Marele Premiu „Ştefan Iordache“), un adevărat recital al unei actriţe gata formate, reprezentând textul fioros de greu, Oh, ce zile frumoase! de Samuel Beckett, în dialog cinic, aici, cu Sfârşitul. Sunt şi cazuri în care tinerii, deşi se duc către texte bune, în lipsa unei îndrumări regizorale, le ratează fie din înţelegere greşită, fie din cauza imposibilităţii de a găsi echivalentul lor scenic. A fost la această ediţie cazul Alexandrei Tarce, o tânără cu reale calităţi, dar care, alegând o partitură interesantă, dar prost citită (Eu sunt Ofelia, după Gertrude Fussenegger), a căzut într-o confuzie aproape de penibil. A demonstrat şi un precoce manierism, totodată, mai des semnalat la tinerii actori marcaţi de experienţele lor de învăţăcei sau de obişnuiţi ai sălilor de teatru, care preiau, poate inconştient, sub forma unor clişee, maniera de joc a altora (mari!). S-a tot discutat de-a lungul anilor, la Galele de la Mangalia, dacă e sau nu necesar regizorul în pregătirea participării la Gală, care prea des seamănă cu examenele de admitere. Evident că da. Cum e asigurată prezenţa lui... absentă, e o chestiune pe care fiecare şi-o gestionează cum ştie mai bine. E de la sine înţeles că tinerii actori nu se află în situaţia vedetelor, care se prezintă în recital pe mâna popularităţii şi a carismei proprii, şi nici măcar în aceea a unor consacraţi deprinşi cu scena până acolo încât să ştie să o subjuge instantaneu. Fără regizorul-cap limpede, cel puţin, dacă o contribuţie creatoare nu poate fi pretinsă, concurenţii rămân cel mai adesea la stadiul de improvizaţie irelevantă. Despre derapajele flagrante nu discutăm, fiindcă altfel ar trebui să întrebăm juriul de selecţie ce a căutat în concurs momentul de umor involuntar al actorului care juca toate personajele din drama Vlaicu Vodă sau Adrian Tofei, de la Galaţi, al cărui defect de dicţie îl descalifică, din păcate, pentru meserie (păcat de talent!). Între exemplele de mai sus care marchează limitele, superioară şi inferioară, ale ediţiei actuale, se găsesc, evident, mediocrităţile, care ne pun serioase întrebări cu privire la puzderia de şcoli de teatru care le încurajează, creând iluzii atâtor tineri fără şanse în profesia asta. Teme discutate an de an, din păcate, fără rezultat. Ceea ce nu înseamnă că organizatorii Galei descurajează. Dimpotrivă, treptat, dar sigur, anumite exigenţe triumfă. Iată, am scăpat de excesele de trivialitate pe scenă şi, dacă n-am avut buni interpreţi de teatru clasic, aşa încât premiul d-nei Dorina Lazăr să poată fi onorat, ne-am mulţumit cu bunele intenţii în materie. Bucurii reale au prilejuit criticului şi spectatorilor cele câteva spectacole de la secţiunea grup. Nu doar cele premiate, precum Zece, creaţie colectivă (!) a absolvenţilor de la secţia maghiară a Universităţii din Cluj, demonstrând inventivitate, umor şi vervă, ci şi altele, precum Tigrul, în interpretarea Andreei Tănase şi a lui Dan Clucinschi, de la Universitatea Hyperion, care au susţinut cu competenţă şi aplomb cunoscutul text al furiosului Murray Schisgall.
Aproape de consacrare
Regizorul Cristi Juncu, în popasurile lui la Teatrul „Anton Pann“ de la Râmnicu Vâlcea, a reuşit să amprenteze pozitiv echipa tânără a acestui teatru. Mai de mult prin spectacolul Portugalia, acum prin acest Aproape, traducere proprie a piesei Almost, Maine de John Cariani, un alt succes în care trupa funcţionează profesionist, cu unele performanţe individuale, chiar. Reţeta pare aceeaşi. În primul rând, opţiunea repertorială. E cunoscut spiritul de căutător al lui Juncu şi, ca urmare, descoperirea unor texte contemporane bine scrise, cu mult adevăr de viaţă şi, ceea ce îl particularizează pe regizor, cu o rezervă considerabilă de poezie. De data asta, poezia e mai întâi a spaţiilor îndepărtate (o localitate izolată din la fel de izolatul ţinut nordic al Americii, Maine, e locul acţiunii), apoi a oamenilor care o populează, tineri mai ales, tânjind după apropierea prin iubire. Şi, deşi nu prea le reuşeşte fie din stângăcie, fie din cauza unor accidente de parcurs, trădări, despărţiri precipitate, fie în fine, pentru că acest lucru e aproape imposibil (pământul e rotund şi cel mai aproape vei fi dacă stai lângă el, spune un personaj), ei nu se dau bătuţi, găsind odată cu autorul soluţii surprinzătoare, cum surprinzătoare sunt şi rezolvările din viaţă. O poezie amară, pe care interpreţii o prizează exact, transmiţând sălii un reconfortant sentiment de tipul: nu disperaţi, mai încercaţi, viaţa le aranjează! Piesa e alcătuită din vreo opt povestiri independente în care apar cupluri mişcate de dorinţa unui aproape, tot atâtea situaţii particulare gestionate după caz, dar în spiritul general al armoniei şi iubirii. Autorul e purtătorul unui romantism lucid cum rar mai întâlnim astăzi, pe care îl salvează de la desuetudine cu un umor la fel de inedit. De pildă, absurdul de care pare a fi lovită Glory, care umblă cu inima în pungă (West mi-a frânt-o. A plecat cu alta), e neutralizat de bărbatul care vrea să i-o „repare“ cu un sărut. Acesta mi s-a părut şi cel mai reuşit episod în care interpreţii, Amalia Huţan şi Cătălin Vieru, susţin cu subtilitate jocul argumentelor autorului, funcţionând într-o bună comunicare. Întregul spectacol se bazează, de altfel, pe relaţiile dintre actori, mai ales că apariţia lor în scene de câte doi, care se succed, presupune o rapidă şi adecvată conectare la fluxul întregului. Momentele au în acest fel autonomie, dar şi continuitate în spirit, fiindcă legăturile epice le face prezentatorul (Gabriel Tudorin), un bonom, cu glas domol şi mers liniştit. Povestirea fetei din }i-am dat un inel, care restituie iubitului ei dragostea sub forma unei grămezi de baloturi, este un alt exemplu de inspiraţie a autorului, mai puţin a celor doi interpreţi (Alina Mangra şi Remus Vlăsceanu), care nu ajung la miezul dantelăriei de vorbe a acestuia. Apropo de vorbe, contrar tendinţelor actuale dominate de preferinţa pentru vizualitate, textul ales de Cristi Juncu, savuros tradus tot de el, mizează mult pe valoarea de comunicare a cuvântului, pe subtilitatea sensurilor, a exprimării paradoxale, ceea ce solicită inteligenţa actorului, arta dialogului. Un bun exerciţiu pentru tinerii din distribuţie, chiar dacă nu le reuşeşte tuturor. Szasz Reka, actriţă de limbă maghiară, e volubilă, dar accentul o împiedică în a-şi manifesta familiaritatea, de pildă în scena reîntâlnirii cu fostul iubit, în preziua nunţii cu un altul (situaţie de umor negru, tratată nonşalant), iar Mădălina Ciotea, în atât de savurosul rol al fetei din topor, e supărător de stridentă în ton, ratând capitalul de simpatie al acestei „fiinţe cam duse“, cum o prezintă autorul. Pe linia lirismului personajelor Pete şi Ginette, Ioana Predescu şi Alex Calangiu emană în schimb o căldură a sentimentelor şi o sinceritate a exprimării de bun efect. Lor le revine şi concluzia spectacolului, care începe şi se termină cu povestea lor: „Cel mai departe vei fi de cineva dacă stai fix lângă el…“, spune Ginette după ce a alergat tot globul pământesc, rotund ca un bulgăre de zăpadă, în căutarea iubitului de lângă ea. Decorul minimalist creat de Cosmin Ardeleanu introduce în spectacol ideea echilibrului fragil, pentru că tinerii se întâlnesc pe un fel de punte, garnisită cu obiecte delicate de interior, colorate în albastru şi pictate cu steluţe de poveste, semn că realitatea lor e mai aproape de muzica sferelor decât de vacarmul cotidian. Doar interludiile, alese cu sens dramatic – un fel de muzică concretă iritantă –, punctează o anume tensiune a subtextului. Prevalează însă frumuseţea poveştilor şi curăţenia sentimentelor pe care personajele ni le transmit din Aproape în Aproape.