Pe aceeași temă
Dialogul Est-Vest cu conotaţiile istorice, culturale, sociologice de rigoare este un teren vast, plin de capcane, pe care Teatrul Naţional din Cluj şi managerul său Mihai Măniuţiu nu şi l-au propus când au stabilit acest generic pentru ediţia din acest an a Întâlnirilor internaţionale. Poate nu era cazul, şi pentru că globalizarea şi europenizarea ne îndeamnă mai degrabă la comuniune, lăsând diferenţele pe seama specificului naţional, implicat şi el în acest dialog în alţi termeni. Vrem, nu vrem, cum spunea şi o colegă, fondul cultural comun prevalează în Europa secolului XXI şi în lume, spiritul planetar fiind mai apropiat ca viziune omului postmodern decât acela individual. Aşa încât conclavul de teoreticieni şi artişti de la Cluj, regizori, dramaturgi, scriitori, critici nu s-a ostenit în discuţii sterile despre cum sunt esticii şi ce-i deosebeşte pe vestici de ei, care sunt diferenţele de tradiţie, şcoală, stil în teatru (putea la fel de bine fi vorba de Nord şi Sud), lăsând nuanţele pentru studiul individual pentru care bibliografia s-a îmbogăţit cu numeroase cărţi scrise sau doar traduse şi lansate la Cluj cu acest prilej.
Ne-am concentrat cu toţii, în schimb, asupra produsului colaborării dintre Est şi Vest rezultat din acest proiect, respectiv spectacolele realizate cu trupa Teatrului „Lucian Blaga“, principala şi cea mai mare beneficiară a Întâlnirilor... de regizori invitaţi. Ei, actorii, în mare parte tineri, ai acestei trupe bine articulată, au dus cu profesionalism şi devotament greul acestor patru seri, în care au trecut de la un text la altul, de la un stil la altul, dovedind adaptabilitate şi disponibilitate maximă. Şi profitând, vreau să sper.
Spectacolul cu Idiotul de F.M. Dostoievski, în adaptarea şi regia danezei Anna Stigsgaard, a fost creat, după mărturisirile regizoarei, în virtutea unei înţelegeri personale privindu-l nu doar pe Dostoievski, ci şi portanţa textului în teatru. După un îndelungat popas la Teatrul Odin al lui Eugenio Barba, care i-a marcat viziunea, regizoarea se declară împotriva prevalenţei cuvintelor rostite de actor în spectacol, ca bază într-un teatru cum e cel românesc, prin tradiţie (după opinia sa). Ca atare, nu vorbele şi nici psihologia nu au interesat-o pe regizoare în acest spectacol după Dostoievski, ci acţiunile extreme din Idiotul, care nasc replica şi textul. A urmat aşadar o metodologie inversă, de la situaţie, spaţiu teatral, relaţii, la cuvânt, adăugat ulterior de scenarista Ştefana Pop Curseu şi modificat din mers continuu, după cerinţele regizoarei şi ale spectacolului ei. N-am putea spune că acest mod de lucru nu s-a răsfrânt asupra spectacolului, fiindcă ceea ce am văzut avea vizibile hiatusuri de logică şi coerenţă, impietând asupra înţelegerii eposului acestui roman atât de complex. Am admirat plantaţiile studiate, light design-ul, spectaculosul platformei în balans în jurul căreia pivotează acţiunea (importantă mai degrabă pentru scenotehnică decât pentru sensurile operei), dar am observat, în acelaşi timp, coagularea greoaie a acţiunii şi păgubitoarea lipsă de emoţie a spectacolului. Ca şi Eugenio Barba, care a elaborat teoriile sale despre teatrul ceremonial, Anna Stigsgaard a investigat mai mult câmpul sonor (cam eclectic), compoziţiile scenice şi sinteza elementelor vizual-sonore şi mai puţin textul, trăirile, comunicarea dintre personaje, aşa încât Idiotul a devenit mai degrabă un tablou zguduit de criza prin care trec eroii. Distribuţia a avut şi ea opţiuni ciudate, începând cu prinţul Mîşkin, pentru care a fost preferată figura pierdută a lui Cristian Rigman, îndrumat spre o vorbire cu inflexiuni ruseşti pentru a-l face, probabil şi mai străin lumii în care nimereşte acest apostol al adevărului, ameninţat cu excluderea din cauza maladiei sale cunoscute (epilepsia). Prea apăsata marcare a acesteia – crize naturalist redate – compromite însă sensul filozofic al „idioţeniei“ eroului dostoievskian. Nastasia Filipovna, în interpretarea Ramonei Dumitraş, e şi ea prea agitată pentru a mai transmite drama femeii disputată la ruleta rusească. Ionuţ Caras e, la rându-i, un Rogojin în contre-emploi şi, deşi joacă excelent agresivitatea banului, nu poate fi grosolanul slinos din poveste, spectatorul trăind în acest fel grele dileme privind alegerea Nastasiei. Miriam Cuibuş, prezenţă scenică puternică, nu-şi dezminte profilul de mare actriţă, impunându-se şi în rolul eliptic al generălesei Eparhina. Momente bine decupate ca importanţă a mesajului îi revin lui Ippolit, ideologul, interpretat cu patos dramatic de Cristian Grossu, Matei Rotaru în rolul perdantului pretendent Ganea joacă realist-psihologic, iar Petre Băcioiu, Anca Hanu, Ramona Merei sunt exact ce a dorit regizoarea, piese ale unei demonstraţii formale. Cu siguranţă, experienţa acestei întâlniri va da de gândit ambelor părţi.
Nu altfel stau lucrurile în privinţa lui Hamlet, în regia italianului Roberto Bacci, sosit la Cluj din legendarul Pontedera, unde i-a întâlnit pe Grotowski, Eugenio Barba, Peter Brook. Spectacolul său, un compendiu de o oră şi 20 de minute după piesa omonimă a lui Shakespeare, e jucat de doar şapte actori. Un alt Hamlet, se explică regizorul italian, scriind în caietul program: „Ce înseamnă să fii tu însuţi?“ Iată teza acestui spectacol despre Hamlet, văzut ca un personaj manipulat de o structură şi un mecanism feroce reprezentat în spectacol de o maşinărie – a timpului şi a spaţiului – spune regizorul, în fapt o construcţie metalică ce condiţionează mişcarea personajelor şi o limitează la stricta ei alcătuire. Hamlet nu e liber să se manifeste, aşadar nu poate scăpa de destinul său ca noi toţi, obligaţi să existăm în condiţii date naturale, biologice, genetice, sociale, culturale etc. O ipoteză, s-o recunoaştem, fascinantă, deşi nu întru totul nouă. Noi sunt mai degrabă mijloacele prin care se impune ea în spectacol, respectiv cei şase spadasini, care joacă, rând pe rând, toate personajele importante din piesă, cu permutări studiate. Căştile de scrimă care le acoperă faţa le acund identitatea, iar alte obiecte, precum craniul lui Yorik, mănuşa neagră a lui Hamlet, măştile actorilor poposiţi la curte fac parte din demonstraţie. Regizorul spune că dramaturgia unui spectacol, în viziunea sa, e compusă din toate elementele care spun povestea, obiecte, spaţiu, muzică, scenografie şi bineînţeles cuvintele, textul nefiind însă esenţial. Ritmul spectacolului le antrenează pe toate, devenind un vector, ca şi energia care-l susţine. Şi totuşi, în spectacolul său, Roberto Bacci a folosit mult text, spus cu implicare interioară de Cristian Grossu, actorul care are toate datele rolului şi pentru o montare mai ortodoxă, sau de alţi interpreţi, care se remarcă prin mobilitate şi reacţie promptă în această formulă poliedrică, precum Irina Vintze, Eva Crişan, Cătălin Codreanu, Cătălin Herlo, Radu Lărgeanu, care, în sistemul permutaţional al spectacolului, joacă toate rolurile masculine. Deşi nu e nouă, ideea schelăriei metalice multifuncţionale, care ne dă fiori schimbându-şi zgomotos geometria în scenă, funcţionează impecabil (scenografie: Marcio Medina), ca şi restul elementelor prin care reprezentaţia se impune ca un studiu cu multiple consecinţe folositoare trupei şi teatrului.
Spectacolul surpriză a fost însă Războiul clovnilor, al regizorului american Eli Simon, specialist în arta clovneriei, profesor la UC Irvine. Cum i-a convins el pe actorii clujeni să intre în acest joc funambulesc destinat unui anumit tip de talent e, probabil, un secret profesional. Rezultatul este însă la vedere şi ne-a cucerit pe toţi cei care am asistat la această reprezentaţie de o vervă incredibilă, riguros monitorizată de regizor, care i-a învăţat pe actori şi toate trucurile clovneriei. Spectacolul e imaginat ca o poveste în care mama clovnilor, cu chip de înger, coboară de la podul scenei pentru a-i naşte pe clovnii săraci şi pe superclovnii spilcuiţi şi a-i lăsa pe planetă în acest război dintre naivitate şi calcul raţional, sfială şi tupeu, sărăcie şi bunăstare, binomuri cunoscute, care pun faţă-n faţă, în acelaşi timp, două stiluri de a practica arta clovnului. O echipă seamănă cu gimnaştii, iluzioniştii eleganţi din spectacolele de variété, alta cu personajele felliniene, perdanţii, păguboşii din circurile ambulante. Lupta lor e însă tandră, plină de ghiduşii şi nostimade, antrenantă, interactivă în raport cu publicul. Execuţia perfectă şi bucuria cu care se dăruiesc acestui gen, în premieră în teatrul românesc, fac din spectacol o încântare, folositoare tuturor, la minte şi la trup. Mulţi dintre cei care în serile anterioare s-au luptat cu Dostoievski sau Shakespeare respiră acum libertatea histrionismului pur. E pe scenă aproape toată trupa de tineret a Teatrului Naţional.
În fine, Machiavelli, arta terorii, de Robert Cohen, autor prezent la Întâlnirile de la Cluj, ne readuce în datele spectacolului clasic, realizat cu mijloacele modernităţii. Textul e fierbinte, vizând problema puterii în viziunea celui mai mare politolog al tuturor timpurilor: Niccolò Machiavelli. Necontrazisă, ba din contră, confirmată până-n zilele noastre, teoria acestuia din Il Principe, care dezaprobă machiaverlâcurile, practicile necinstite bazate pe violenţă, împotriva libertăţii cetăţeanului şi a interesului public, e în atenţia autorului, care-şi plasează acţiunea în epocă reluând câteva episoade cunoscute din timpul lui Cesare Borgia. Stilul e realist, iar intenţiile mai degrabă de frescă istorică, rămânând ca upgradările să le facem noi, cei care privim. Ne trebuie pentru asta ceva cunoştinţe istorice şi politologice, pe care spectacolul ni le furnizează sincopat. Interesul biografic prevalează, aşa încât urmărim destinul acestui om de stat, eliminat ca incomod, suferind pentru principiile sale. Interpretarea lui Radu Lărgeanu e corectă, dar nu corespunde anvergurii personajului. E, în schimb, în elementul lui Ionuţ Caras, un Borgia sadic, intempestiv, aşa cum a fost personajul, dar care dispare în actul doi, din păcate. Mai realizează portrete care se reţin Silvius Iorga (Alexandru de Medici), ascunzând cu subtilitate maleficul în aparenţa de jovialitate, Cristian Grossu, aducând însă, în rolul lui Leonardo da Vinci, o imagine greu de acceptat. Regizorul Răzvan Mureşan ţine în mână bine reprezentaţia cu multă figuraţie şi scene greu de rezolvat, creând un spectacol în care strălucirea căutată a Renaşterii, cu brocaturile şi catifelele ei roşu-cardinal, constrastează eficient cu mizeria umană pe care cea mai umanistă dintre epoci ar vrea să o drapeze. E ca la teatru în plin trompe l’oeil.
Având ca rezultat patru spectacole de ţinută, însoţite de comentarii la fel de folositoare ale participanţilor, Întâlnirile internaţionale de la Cluj au stat sub semnul ţinutei intelectuale alese şi a civilităţii maxime care domină climatul din teatrul condus de Mihai Măniuţiu.