Pe aceeași temă
Încă de la apariţie, romanul lui un cristian (Cristian Cosma, care, autointitulându-se de obicei „un personaj literar auxiliar“, alege să păşească în rândul scriitorilor pe care până acum doar îi promova) a suscitat o mulţime de reacţii şi opinii, cum se şi cuvenea, având în vedere cartea cu totul neobişnuită cu care avem de-a face: pe scurt, un experiment literar, un melanj de elemente autobiografice transfigurate (sau nu) ficţional, care dă seama de viaţa tumultuoasă a generaţiei 2000, multe dintre figurile reprezentative ale acesteia făcându-şi loc în cartea lui un cristian. O carte incomodă, ca o oglindă aşezată în faţa fiecărui membru al generaţiei, activ literar sau nu în perioada descrisă de un cristian, care obligă la o reacţie, fie ea de empatie sau revoltă, oricum, nu lasă indiferent cititorul. Scrisă cu virulenţă, cu îndârjire, ca un act de răzbunare, cu un umor negru pe care până şi detractorii cărţii trebuie să-l fi gustat, chiar fără s-o recunoască. De altfel, agresând chiar din titlu (a cărui istorie a bifat mai multe respingeri, de diferite feluri, printre care excluderea din catalogul unui târg de carte, pe motivul obscenităţii limbajului), autorul nu-şi ascunde intenţia de a-şi provoca cititorul, căruia nu-i propune o lectură comodă, ci un experiment în care frusteţea limbajului, agresivitatea imagistică, lipsa oricăror menajamente faţă de eventuale pudibonderii sau fasoane sunt literă de lege – ceea ce promite autorul este însă că, dincolo de tot ceea ce ar putea trece drept teribilism şi dorinţă de a impresiona, se află şi altceva, intenţie ce transpare şi din credo-ul său artistic, disimulat într-unul dintre capitolele cărţii: „Morţii Mă-tii, povestea morţilor mei, testamentul unui copil, care nu înţelege de ce trebuie să rămână «aici», un strigăt de disperare şi, poate, şcolăreşte spus, bildungsroman. E totul pentru mine cel de-acum: de la revanşă la reconstituire, de la argument de supravieţuire la colac de salvare. FLEGM@, VOM@, SPERM@ şi C^NTEC DE LEAG@N. Ca un drum plin de gropi, fecale, petice şi mortăciuni. Într-o ordine oarecare. Sau nu“.
Deşi a suscitat interes mai ales pentru referirile la generaţia 2000 (aflată la începuturile ei), valoarea literară a cărţii stă, cum s-a mai observat, mai ales în părţile despre copilăria din oraşul natal, Buzăul cumpliţilor ani ‘80, marcate de aceeaşi virulenţă stilistică şi narate într-un ritm la fel de trepidant ca şi restul cărţii, „dintr-o suflare“, aşa cum e scris întreg romanul, de altfel, dar lipsite de impresia de atitudine revanşardă, de teribilism sau de excesul de imprecaţii care uneori îşi pierd miza (in)estetică şi sfârşesc prin a-l obosi pe cititor. Tot de contabilizat printre reuşitele cărţii se află uşurinţa schimbării registrelor, colajul uneori spectaculos de dialoguri succinte, percutante, diverse citate (preluate deopotrivă din opere literare, dar şi din discursurile lui Nicolae Ceauşescu), fragmente poematice, extrase din ştiri, din diverse regulamente, uneori fotografii etc.
În episoadele despre care vorbim este evidentă amprenta personală a autorului, detectabilă în posibilele scrieri viitoare, conferită de un fel de falsă inocenţă, dublată de multă inteligenţă, un spirit mucalit (care străbate, de altfel, tot romanul) şi un ritm alert, care dă textului impresia de filmic, de cadre cinematografice ce se succed cu repeziciune, solicitând la maximum atenţia cititorului, stârnindu-i amuzamentul – sau dimpotrivă –, pentru că o tristeţe autentică, la fel de pregnantă precum veselia gălăgioasă care însoţeşte maturizarea personajului, micul Poil-de-Carotte (aşa cum l-a supranumit Paul Cernat în cronica sa din Observator cultural), străbate romanul ca o pânză freatică, izbucnind numai rareori la suprafaţă, mereu perceptibilă însă într-un plan secund al acestuia.
Sinceritatea care merge până la brutalitate (tipică scriiturii lui un cristian) e cel mai bine pusă în valoare de episoade de sine stătătoare, totuşi perfect integrate în povestea globală, cu titluri precum Cici are ţâţe (variantă „hardcore“ a celebrei formule de abecedar, „Ana are mere“) sau Moş Gerilă, precedate de intro-uri ale unui narator aparent detaşat, care-şi joacă totuşi maturitatea şi nepăsarea, rămânând de fapt conectat sufleteşte la evenimentele pe care le rememorează, în pofida stilului sec şi a unui cinism de circumstanţă, necesar pentru a racorda poveştile nostalgic-amare la tonul general al romanului (în acelaşi registru, limbajul devine brutal-tandru, atunci când e vorba despre cei doi bunici, tătăiţul şi mamaia, şi tot mai încărcat de emoţie când este evocată figura mamei).
Tot dintre cele mai reuşite părţi ale cărţii, Trece mortul e o schiţă noir (nu întâmplător, autorul abandonează instrumentele confesiunii, iar povestea e scrisă la persoana a III-a), care debutează cu un captatio pe măsură: „De ce ţi-e frică de morţi? Morţii nu fac rău la nimenea pentru că sunt nişte păpuşi. Poţi să râzi de ei, că nu se supără. Cel mai bine e să-i laşi cu ochii deschişi, ca să vadă cine vine la înmormântare. La noi la ţară, când intră copiii în camera mortului, le punem o carte deschisă pe faţă, ca să nu viseze urât ăia micii la noapte. Da’ pe la 6-7 ani, se-nvaţă toţi. Ce fel de bărbat eşti tu dacă ţi-e frică de morţi? Hai să-ţi explic. Când ai trac de un examen, o chestie, intră în sală şi uită-te la ăia de te examinează ca şi cum te-ai uita la unii care stau pe budă, cu pantalonii în vine. Să vezi cum îţi revii din emoţii. Aşa şi la morţi. Când te uiţi la unu, gândeşte-te că-i pui o carte de colorat deschisă pe faţă. N-o să-ţi mai tremure genunchii“. Imaginile sinistre pe care le presupune ritualul funerar, teama de moartea celor apropiaţi, însoţită de plăcerea vinovată a devorării colivei (niciodată însă cea de la înmormântări) capătă pentru personaj dimensiuni catastrofice şi culminează cu o confesiune făcută bunicului, într-o secvenţă narativă autentică, plină de forţă, dintre cele care ridică valoarea literară a cărţii lui un cristian. În general, lumea copilăriei, a „ţambricilor“ care joacă pititea, cartoane, fotbal cu o minge de cauciuc, trăindu-şi totodată cu dramatism începutul procesului de maturizare, a bunicilor, figuri emblematice, care urmăresc, cu o grijă camuflată de o falsă asprime, evoluţia nepotului, rămâne, cum am spus deja, cea mai credibilă şi promiţătoare dimensiune a cărţii.
Părţile din roman care redau existenţa în căminele promiscue din Bucureşti aduc în prim-plan însăşi imaginea mizerabilismului care a constituit amprenta generaţiei douămiiste, un univers sordid şi lipsit de perspective, cum este şi cel al tranziţiei româneşti. Departe de orice imagine idilică, lumea abrutizantă a căminelor studenţeşti e una a coabitării forţate, în compania cel mai adesea nedorită a unor străini, un spaţiu heterotopic, unde nimic nu se fixează şi nimic nu rezistă, nici măcar relaţiile de prietenie sau solidaritatea: „Nimeni nu mai băga în seamă pe nimeni. Viaţa în cămin e ca la cort, unii dintre voi ştiu asta. Dar pentru ceilalţi, care aţi venit aici şi-o să vreţi să credeţi că doar mănânc căcat, am o veste nu tocmai ok. Asta e realitatea, oricât ar părea de teatrală. După şapte ani de stat în congelatorul ăsta de emoţii, ţi se ia de orice. Nu te mai sperie nimic. NIMIC“. În contrapondere, lumea proiectelor şi prieteniilor literare, cea, de pildă, din scena memorabilă a intervievării Zverei Ion de pe acoperişul încins de soare al Facultăţii de Litere, pentru proiectul lui un cristian neabandonat nici astăzi, Biblioteca de poezie. Mai apar în roman şi alţi membri ai generaţiei douămiiste, precum poeţii Ruxandra Novac sau Marius Ianuş: „Sala 305 a Facultăţii de Litere a Universităţii din Bucureşti. Marţea sau miercurea, în funcţie de program, se ţinea cenaclul lui Ianuş. O replică la fostul cenaclu condus de Cărtă, unde Marius îşi căpătase faima de rebel. Apărea cu mâţa pe umăr, teribilisme din astea“.
Există, undeva în roman, o mărturisire-cheie (sunt multe astfel de fraze care pot trece neobservate, în iureşul întâmplărilor care îl acaparează, şochează, stimulează pe cititor, dar care deconspiră mai mult decât toate diatribele sau enunţurile asertive ale revoltatului personaj-narator): „Mi-am dorit toată viaţa să cunosc scriitori, să vorbesc cu ei, să le pun întrebări. Mai mult decât să le citesc cărţile“. Nu numai că un cristian a reuşit acest lucru, dar el îşi iese acum din rolul de editor independent, promoter literar al unor voci mai vechi sau mai noi (şi cel mai activ susţinător al celor din urmă), provocându-şi deopotrivă fanii şi adversarii cu o carte-experiment, a cărei lectură rămâne de neocolit.
un cristian, Morţii Mă-tii, Editura Casa de pariuri literare, 2012, 319 p.