Bucurestiul Cultural, nr. 121 - Elegii pentru fiinţe mici

Paul Cernat | 26.02.2013

Pe aceeași temă

Un critic familiarizat cu aerul tare al poe­ziei clasice şi moderne ar avea, de­si­gur, ce să aprecieze în poezia douămiiş­ti­lor, după cum ar avea şi destule motive de rezervă. Ar constata, spre exemplu, faptul că, după ce poezia a fost eliberată de toate canoanele, prea puţini au ră­mas poeţii dispuşi să-şi asume, fie şi la modul experimental, disciplina „cano­nu­lui“. Oare câţi dintre ei mai ştiu să scrie, din când în când – spre exemplu – şi un sonet bun? În definitiv, opt­ze­cis­to-nouăzeciştii nu ignorau defel poemul cu formă fixă – uneori îl mai şi renovau, parodic sau nu. În mod similar, pictorii non­figurativi care au maract istoria ar­tei moderne cunoşteau foarte bine re­gu­li­le picturii figurative...

Iată că un neobeatnick autohton pre­cum Dan Sociu dă semne tot mai vizi­bi­le de simpatie faţă de „tradiţia“ lirică. Poa­te şi de clasicizare? Deja ultima sec­ţiu­ne din precedentul volum, Pavor noc­turn, vădea o interiorizare „zen“ şi o dia­fa­nizare a expresiei faţă de dramatismul „mizerabilist“ din fratele păduche sau de cîntece eXcesive în care scâncetul de moar­te al fiinţei vulnerabile, dornice de afec­ţiune, avea un alt fel de rezonanţă. Titlul celui mai nou volum de versuri al său – Poezii naive şi sentimentale – refor­mu­lează în manieră personală celebrele categorii ale lui Schiller din Über naive und sentimentalische Dichtung. Are drep­ta­te congenerul Bogdan-Alexandru Stă­nes­cu (critic şi editor debutat recent – cu succes – în poezie) atunci când afirmă că „Dan Sociu reuşeşte să împace în poe­mele sale ambele categorii schilleriene: este, în acelaşi timp, un poet naiv, pen­tru că rezonează la fenomenele lumii ex­te­rioare şi le mută în text fără a mo­di­fi­ca nimic, aparent, dar şi un poet sen­ti­men­tal-reflexiv a cărui privire percepe cu acuitate pelicula în care se înveleşte lu­mea. Poetul sentimental Dan Sociu cre­de în importanţa interpretării“. Cu pre­ci­za­rea, necesară, că „sentimentalul“ îl in­terpretează pe „naiv“, experimentând – poetic – pe el ca pe propriul cobai. Şi o face fie prin intermediul unor scene auto­biografice, fie prin mici parabole „situaţioniste“, în care personajul e asi­milat unor „fiinţe mici“ (copii, animale de companie, insecte umile ş.a.). S-a ob­ser­vat mai de mult că „autenticismul“ (eventual minimalist) al lui Sociu are un subton livresc; poetul este un iscusit operator al limbajului, care-şi regizează efectele fără a fi, totuşi, ceea ce se chea­mă un poet „făcut“. Altfel decât în unele poeme ale lui Marius Ianuş, Sociu developează, sub măşti aparent cinice, poeme – tehnic impecabile – de mare gin­găşie (Proces-verbal-ul amar al vieţii sentimentale din deschidere, răscolitorul Anghelina – apologie a unei biete bunici „angelice“, love story-ul psihedelic de­ghi­zat în butaforie tristă din Prima noapte, devierea halucinantă dinspre delicateţea erotică a incipit-ului spre atrocitatea des­compunerii fizice din Arta moartă a com­paraţiei, emoţionantul, implozivul cân­tec de dragoste din Pentru că am as­cul­tat cum bătea inima micuţei gimnaste în colţul covorului uriaş, combinaţia de coş­mar postindustrial şi atmosferă cenuşie au­tohtonă din 2.09.2010, Rostogol, Green­wich sau Melodramă provincială etc.). În fond, Sociu e un sentimental şi în sens propriu, nu doar în sens schillerian, un sentimental imploziv, apt de a face să vibreze intens corzi accesibile doar celor mai acute „poeme de amor“ ale lui Mir­cea Cărtărescu. E adevărat, fără virtuo­zi­tatea opulent-manieristă a acestuia, dar cu o notă în plus de autenticitate în­­toar­să dinspre sine înspre surprinderea micilor gesturi revelatoare ale celorlalţi: „A fost întâi gestul tău atât de frumos în autobuz/când ai mângâiat cu degetul fotografia din ziar/a unui scriitor mort la 27 de ani.//Mai văzusem fete făcând asta pe feţe de staruri/şi gestul tău, foar­te scurt şi senzual, pe trăsăturile/unui tâ­năr mort, unui necunoscut,/m-a emo­ţio­nat cât o sută de necrologuri.//Dra­gul de el, ai spus.//Te-am simţit atunci, cu toată deghizarea ta/de persoana ta simpatică de piaristă/era o fată micuţă ce se chinuie să înhaţe/o floare de pe crean­ga de jos a unui cireş“ (Pentru că am ascultat cum bătea inima micuţei gim­nas­te în colţul covorului uriaş). Nu o subiec­ti­vi­tate egocentrată ne întâmpină în poe­me­le lui Sociu, ci una empatică, des­chi­să spre exterior şi pliată intim pe dra­mele interioare ale celor din jur.

Deşi poemele din prima secţiune – care dă titlul volumului de faţă – sunt mai puternice şi mai dramatice, nu doar mai amplu desfăşurate, cea de-a doua – Sonete în alexandrini – arată un Sociu capabil de efecte la fel de remarcabile obţinute prin „supunere la canon“. Ele se impun, în plus, prin caracterul em­ble­ma­tic. Schimbând ce e de schimbat, Sonetele… mi-au amintit potrivirile după alecsandri & Co din Unelte de dormit al lui Ioan Es. Pop. Am putea spune că, dacă în prima secţiune domină „naivul“, în a doua „sentimentalul“ are ultimul cu­vânt. Sunt 20 de pseudosonete (prefi­gu­rate discret de secvenţa „2“ a poemului Melodramă provincială din prima secţiune a cărţii), cu cele 14 versuri „compactate“ prozastic prin ingambamente, fără obiş­nuita împărţire pe strofe după model italian sau englez, fără rime (fie ele chiar interioare) şi fără variantele pro­zo­dice aferente. Sunt şi tot atâtea scene de viaţă – cu personaje „umile“ şi cu tâl­cul la urmă – din care Sociu extrage, prin arta montajului imagistic în miş­care şi a regiei artistice, miezul sem­ni­fi­ca­tiv şi fantasmatic. Dar şi nişte exer­ciţii de contemplare „obiectivată“, „de la distanţă“ a „celorlalţi“ de către un eu dezabuzat, care a învăţat să-şi do­mes­ti­ceas­că terapeutic impulsurile „excesive“. Primul sonet al secţiunii a doua – un poem despre spectacolul fiinţei captive
în iluzie – putea fi oricând semnat de M. Ivănescu: „Ce trist şi frumos e când omul se-nşală/asupra lumii (şi poate nici nu află)/vreodată/, ca pisica înne­bu­nită/de lucirea unui cuţit pe perete./Uită pe loc de toate şi ţâşneşte/ca friptă di­rect spre pata jucăuşă/de lumină – şi de fiecare dată/se duce-n bot şi de fie­ca­re dată/fără nici o ezitare, se aruncă/pe scli­­pi­rea aia care de fapt nu e/nimic, nu în­­seamnă nimic, n-o ajută/la nimic./Ba, mai mult, dacă dispare, stă/nemiş­cată la perete şi aşteaptă/să revină, cu mus­tă­ţile fremătând“. În altă parte, au­to­por­tre­tul indirect are drept „oglindă“ un bişon care aleargă, sentimental, din­tr-o cameră în alta, pe lângă membrii unei familii (unde tatăl şi fiica din ca­dru par a fi, „obiectivaţi“, chiar poetul şi fiica lui Ionuţa) şi care „de când a fost luat de lângă mama lui/încearcă să-i ţină pe toţi laolaltă“. La final, „morala“ cade sec, dar eficient prin efectul de surpriză tandră: „Bietul bişon, am fost ca el şi ştiu cum e“. „Am fost“: trebuie spus că tim­pul verbal dominant în poemele „naive şi sentimentale“ ale lui Dan Sociu este perfectul compus al evocării, pe fundalul unui banal cotidian gene­ra­tor de atmosferă melancolică, bacoviană şi al unui discurs poematic auster, dar nu mai puţin intens, cu pigmenţi meta­fo­rici ce fixează, expresiv, „caractere“. Ca în acest posibil „profil“ al lui Nicolae Ceau­şescu pierdut într-un timp amniotic al copilăriei recuperate livresc: „Începe octombrie, în fiecare/oră începe o oră de nimicuri/scurse printre degete. Citesc despre ani/şi anotimpuri, cum erau, cum nu mai sunt./Înainte să mă nasc, ci­neva lăsa/urme. L-am cu­nos­cut într-un oraş rece,/cu tramvaie grele de fier care scrâşneau/cu ecou în golul altui oc­tom­brie:/un făţău imens, trist, de bebe­luş bătrân“. Balansul prezent-tre­cut-tre­cut-prezent amplifică efectul – din nou, melancolic – de punere în scenă a eşe­cului existenţial. Iată un so­net în care ima­ginea „romantică“ a poe­tului – con­sacrată la noi de la Eminescu la Căr­tă­rescu – e recondiţionată în ma­nie­ra com­plet dezeroizată a lui Dan Sociu: „Nimic nu mai e posibil între mine/şi o fată de nouăşpe ani, cum nimic/nu era posibil când aveam nouăşpe/ani. Le as­cul­tam atent, îmi ciu­fu­leau părul,/îmi respin­geau atingerile, nu, Dan,/tu nu eşti aşa, tu eşti poet. Îşi fă­ceau/terapia pe mine, ve­neau cu lacrimi/la poet. Eram poet şi toţi se iubeau/în jurul poe­tu­lui şi ni­meni cu el./Poetul ieşea în fiecare sea­ră/du­du­ind ca o undă tectonică şi/spre di­mi­nea­ţă se întorcea umilit/în adân­curi – cutremure detonate/degeaba, pe sub re­giuni nepopulate“. Nu este sin­gu­rul exemplu de romantism recon­di­ţio­nat în manieră proprie, în care auto­iro­nia ma­so­chistă se lasă îmblânzită prin com­pa­siune şi prin exerciţiul distanţei faţă de sine. În altă parte, „îngerul“ din poe­mele lui Nichita Stănescu e „prelu­crat“ prin transformarea sa în „rânjet“ – semn, în context, al impasului vieţii de cuplu şi al epuizării atracţiei faţă de fe­meia trecută de prima tinereţe: „Vine rânjetul, se freacă de mine,/e însăşi lip­sa de suflet – nu l-a avut/niciodată şi la mine s-a terminat“. Îndrăgostiţi ajunşi la capătul liniei, profesori eşuaţi în ne­bu­nie, adolescenţi fără şansă, copii frus­traţi afectiv, adulţi „prinşi în anxietate ca musca-n perdea“ şi îmbătrâniţi subit, bătrâni descompuşi de mizerie şi boală – acestea sunt „personajele“ sonetelor lui Dan Sociu şi ale lumii sale com­pri­mate. Adeseori, scenele deprimante sunt „mişcate“ spre o irealitate stranie, de levitaţie suprarealistă sau amintind ilu­minarea mistică a filmelor lui Tar­kovski cu o graţie deopotrivă inocentă şi neli­niştitoare: „Uneori mă/sui în câte una din stelele alea/colorate şi, măcar puţin, las lumea./Cu o tăviţă de mân­care pe genunchi,/las lumea în urmă şi urc prin ninsoare“. Sau, şi mai elocvent, ca în acest splendid poem final-cadru, cu viaţa pe derulare rapidă: „Am coborât din maşină, eu să fumez/tu să aduni bu­bu­ruze. Amândoi ne-am/oprit lângă o bu­tu­rugă. Am făcut/doi copii, într-un an furtuna ne-a luat/pe sus acoperişul, în altul a ars/până la temelii bucă­tă­rioara/noastră de vară. Am trecut prin ierni grele,/cu zăpezi adezive, care nu se mai/duceau din piele. Norii veneau vâjâind/şi-mi electrizau barba. Copiii creşteau,/dar privirile ne rămâneau tinere./Am aruncat chiştocul, ţi-ai pus gâ­zele/în buzunare. Am lăsat butu­ruga/în urmă, ne-am întors pe drum, la maşină“. Totul – postfaţat de un epilog tha­natic concis, destabilizant sub apa­renţele sale groteşti: „Să vină odată şi să tragă de dinţii de sus/şi să tragă tare de maxilarul inferior/şi să mă în­­toarcă pe dos/şi să zbor spre soare ca un schior“. În ansamblu, poemele sunt nişte „elegii pentru fiinţe mici“ mult mai sofisticate şi cu altă scenografie decât cele ale lui Eugen Ionescu. Iar carac­terul lor elegiac este, parcă, mai marcat ca oriunde altundeva…

De la un volum la altul, poetul ieşean a câştigat în complexitate, fără a pierde din acuitate. Piesă de excelenţă, Poezii naive şi sentimentale îl confirmă, cu forţa evidenţei, în rândul celor câtorva lideri ai generaţiei „douămiiste“. O generaţie care nu mai e atât de tânără.

 

Dan Sociu, Poezii naive şi sentimentale, Editura Cartea Românească, Bucureşti, 2012, 64 p.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22