Bucurestiul Cultural, nr. 121 - ION DUMITRIU – Umbre şi vis. Galeria Dialog: 21 noiembrie 2012 – 4 februarie 2013

Fara Autor | 26.02.2013

Pe aceeași temă

Ion Dumitriu

Născut la 1 martie 1943, Galaţi – 26 septembrie 1998, Bucureşti • 1960-1962, frecventează cercul de artă plastică din cadrul Casei de Cultură „Şalom Alehem“, condus de pictoriţa Dorothea (Lola) Smirer Roth; 1962-1965, Institutul Pedagogic, Facultatea de Arte Plastice, Bucureşti; 1975, membru al Uniunii Artiştilor Plastici; 1978-1981, Facultatea de Arte Plastice a Institutului „Nicolae Grigorescu“ (actuala Universitate Naţională de Arte, Bucureşti), Secţia Muzeologie, profesor de desen • din 1966, profesor de desen la câteva şcoli generale din Bucureşti şi împrejurimi: Şcoala Generală din comuna Ciorogârla, Şcoala Generală nr. 157, Militari, Şcoala Generală nr. 161, Giuleşti-Sârbi, Şcoala Generală nr. 142, Militari, Şcoala Generală nr. 162, Giuleşti; din 1980 şi până la sfârşitul vieţii a fost profesor de desen şi pictură la Liceul „Nicolae Tonitza“, Bucureşti • între 1971-1991, în fiecare vară, timp de câteva săptămâni, pictorul îşi avea „atelierul“ la Poiana Mărului, jud.Braşov • începând din anii ‘70 a călătorit şi în străinătate.

 

Expoziţii personale

1971 – Ateneul Tineretului (actualul sediu al ICR), Bucureşti

1974 – Clubul Presei Străine, Bucureşti

1976 – Galeria Galateea, Bucureşti

1984 – Accademia di Romania, Roma, Italia

1985 – Galeria Pro Arte, Lugoj

1982, 1984, 1987, 1990 – Galeria Simeza, Bucureşti

1991 – Galeria La Source, Fontaine-les-Dijon, Franţa

1993 – Colecţia Naţională de Gravură, Bistriţa

1993 – Muzeul Naţional de Artă, Cluj

1994 – Galeria Herbert Read, Canterbury, Anglia

1998 – Galeria 28, Timişoara

1998 – Muzeul Agriculturii din România, Slobozia

 

Expoziţii postume

1999 – Muzeul Literaturii Române, Bucureşti

1999 – Galeria 28, Timişoara

2002 – Galeria Sabina şi Jean Negulescu, Bucureşti

2003, 2008, 2011 – Galeria Arcade 24 a Uniunii Artiştilor Plastici, Bistriţa Năsăud

2004 – Galeria ArTei - Hanul cu Tei, Bucureşti

2007-2008 – Galeria Posibilă, Bucureşti

2008 – Galeria Canem, Castelló de la Plana, Spania

2009 – Galeria de Artă Contemporană,

Muzeul Naţional Brukenthal,

Sibiu, Romania

2010 – Ceainăria Cărtureşti, Bucureşti, România

 

Expoziţii de grup (selecţie)

1972 – Sala Bibliotecii Centrale Universitare, Bucureşti

1973 – Expresionismul ca atitudine, Galeria Orizont (Atelier 35),

 Bucureşti

1974 – Noi probleme ale imaginii, Galeria Orizont (Sala Atelier 35), Bucureşti, apoi la Cluj

1975 – Autoportretul, Atelier 35, Bucureşti; Lucrul, imaginea, semnul, Galeria Nouă, Bucureşti

1976 – Arta şi natura, Galeria Nouă, Bucureşti; Fotografii folosite de artiştii plastici, I, Casa de cultură Friedrich Schiller, Bucureşti

1977-78 – Fotografii folosite de artiştii plastici, II–III, Casa de cultură Friedrich Schiller, Bucureşti

1978 – Studiul I, Galeria Bastion, Timişoara; Ipostaze ale figurativului, Galeriile de Artă ale Municipiului Bucureşti

1979 – Imagine, studiu, document, Căminul Artei, Bucureşti

1980 – Scrierea, Institutul de Arhitectură Ion Mincu, Bucureşti

1981 – Studiul II, Galeria Bastion, Timişoara; Florile în pictura românească, Viena, Austria

1985 – Expoziţia omagială Picu Pătruţ – Imagini ale locului românesc, Muzeul Satului, Bucureşti; Trienala de pictură realistă, Sofia, Bulgaria

1986 – 12 pictori români contemporani, Atena, Grecia; The Mall Galleries, Londra, Anglia; Expoziţie de artă plastică românească contemporană, Glasgow, Scoţia

1987 – Al XIX-lea Festival Internaţional de pictură, Cagnes-sur-Mer, Franţa

1991 – Pictori romani de azi, Galeria La Cordée, Paris, Franţa

1994 – Semnul, Galeria Galla, Bucureşti

1996 – Centre d’Art i Natura, Farrera de Pallars, Cattalunya, Spania

1997 – Expoziţie de grup, Malmö, Suedia

1999 – Expoziţie de grup, Galeria Apollo, Bucureşti

 

Premii şi distincţii

1982 – Premiul revistei Arta;

1984 – Premiul Contracampo, Italia;

1985 – Diploma de Onoare la Trienala de pictură realistă, Sofia; 1986 – Placheta Una cultura per l’Europa, Roma; 1988 – Premiul Comitetului Naţional, A X-a Bienală de pictură, Kosice;

1989 – Premiul revistei Flacăra; 1991 – Premiul pentru pictură al Uniunii Artiştilor Plastici din România

 

• La Poiana Mărului, Ion Dumitriu pictează şi fotografiază. Dar fotografiile sale nu sunt simple documente aide-mémoire. De cele mai multe ori, fotografia şi pânza sunt imagini com­ple­men­tare ale unui fragment de lume. După experienţele nu în­­tot­­deauna fructuoase ale artei abstracte, pictorul de azi tre­bu­ie să revină la figurativ, pentru a redescoperi cu un ochi proas­păt şi viu concreteţea lumii, materialitatea lucrurilor, dar şi in­solitul, misterul, poezia ascunsă a fiecărei imagini. Cam asta înţelegi din ceea ce Ion Dumitriu refuză să-ţi spună altfel decât prin subiect, formă, culoare. Descoperirea lumii prin trăire şi experienţe la faţa locului aduce cu sine şi o revelaţie a formelor uitate sau ignorate. (...)

Tablourile lui Ion Dumitriu nu sunt impresii, ci studii, nu sunt imagini închise, ci semne ale unei acţiuni experimentale în­tr-un macrocosm infinit. Obiectul nu este întotdeauna ace­laşi pentru că lumina, anotimpul, culoarea, atmosfera nu sunt în­totdeauna aceleaşi. Abia reţinuta spontaneitate care trans­pa­re din tablourile pictorului este efectul unei profunde dis­po­ni­bilităţi senzoriale şi tehnice. Raportul artistului cu subiectul său nu este nici cerebral, nici neutru. Lucrând în atelierul său din Bucureşti, pictorul respiră aerul peisajului pe care îl ma­te­ria­lizează. (…)

Existenţa artistului – o formă neîntreruptă de studiu a unei anu­mite realităţi...

Gh. Crăciun, Echinox, nr. 5, 6, 7/ mai, iunie, iulie 1982

 

• ... Scriitorul lucrează cu unităţi grafice minimale, pictorul are puterea de a-şi alege mărimea dominantei grafice: tuşa, mă­rimea pânzei, mărimea ramei în raport cu mărimea pânzei, mă­rimea zonelor care sunt forme, raportul lor faţă cu zonele care sunt fundal etc. Aş spune că e de înţeles mutarea de pe pre­ocuparea pentru ultimii constituenţi pe moleculă de pe atom, se lucrează cu mărimi care au mărime, eh. Pictura e o scrie­re (în) mare.

Ion pictează aşa cum prezenţa lui discret activă întreţine o casă. Podeaua curată, pânza preparată, întoarsă spre perete, aş­­teaptă, e o aşteptare în mersul lucrurilor, ceaşca e loc curat, e goală, e ceai în ea, pictorul îmi spune culoarea, pot vedea ceva privit demult, un răsărit de lumină de soare pe peretele Ca­raiman, de un întâi ianuarie, violenţa trezirii, rozul e faţa ce­nuşiului, e culoarea unei lumi tăioase...

Gh. Iova, Contrapunct, nr. 29/16 iulie 1990

 

• Umbrele pe care le pictează Ion Dumitriu nu sunt simple sincope ale luminii, proiecţii mecanice ale formei pe supra­fe­ţe­le din jur. O inefabilă încărcătură face din ele centrul de in­te­res al lucrării, izvorul secret al unei (aproape) imperceptibile vi­braţii. Cu toate acestea, efectul nu este unul de melancolie me­tafizică, asemeni celui provocat de umbrele lui De Chirico (de exemplu) şi este departe şi de ideea de zădărnicie din stră­ve­chea sintagmă „umbră şi vis“.

Umbrele acestea nu sunt nici modalitate de a tensiona sau echilibra din punct de vedere compoziţional tablourile din care fac parte. Iată că este mai uşor să spui ce nu sunt decât ce sunt umbrele lui Dumitriu. Vom spune că ele par a fi „obiect“ de studiu şi meditaţie plastică, dar nu numai atât. (…)

Umbrele de acum sunt un fel de oglinzi îndărătnice care absorb culoarea şi nu o mai dau înapoi, o traduc în câteva nuan­ţe de brunuri şi de albastruri alchimic dozate, care, însă, îţi dau seama, îţi pot da seama despre ceea ce „oglindesc“: ar­bori, căpiţe, pereţi, garduri, elemente din recuzita curentă a pic­torului.

Printr-o abilă mânuire a iluziei plastice, tablourile cu umbre ale lui Ion Dumitriu fac un pas în plus spre utopica dobândire a spaţialităţii şi asta se datorează, în bună măsură, oglinzii în­­dă­rătnice care îţi oferă (în schimbul imaginii ciudate), în alt re­gistru cromatic, dialogul real – virtual.

Ioan T. Morar, Amfiteatru, nr. 6/1988

 

• Cei doi maeştri ai lui Ion Dumitriu se numesc Q.S.F. Ter­tullia­nus şi G.A.E. Husserl. Ca şi pentru Tertulian, în pictura aceasta a percepţiei directe, animus şi anima se confundă; cor­pul şi sufletul, corporalitatea şi intelectul nu se deosebesc; cu­noaş­terea nu se opune simţirii senzoriale; ideile nu fac con­cu­ren­ţă concretului şi se împacă de minune cu vizibilul. Iar dihotomia peisaj – melancolie (la noi evidenţiată şi subtil ana­li­zată de Andrei Pleşu) e tăgăduită.

Întocmai ca în sistemul epistemologic-ontologic al lui Husserl, perceperea senzorială, total neîmpiedicată de ecrane ideale, nu îndepărtează de esenţe, nu urmăreşte a le esca­mota.

Pictura lui Ion Dumitriu e cinstită, dreaptă. Pentru că ar­tis­tul şi-a îndreptat ochii numai înspre realitate, înspre cea mai simplă; şi precum frumos grăiesc vechile noastre texte, a cer­ce­tat-o cu gene curate, iubitoare de adevăr, grijulii în fereala de viclenie şi deşertăciuni, cu faţa întoarsă de către artificial, po­doa­be şi complicaţii. Astfel a lucrat pictorul mereu: lipsit de pre­judecăţi şi calofilie, nedeşertând paharul somptuosului ori apretării.

Esenţa, atunci, la acest anti-Matisse, unde se află? Nu-i cum­va jertfită de dragul achiesării la un obiectualism cu iz de artă reflectant-realistă? Husserl e cel care poate întru totul apăra atât de implacabilele pânze ale lui Ion Dumitriu. Esenţa nu-i lip­să, e acolo, pe deplin, în obiect, în peisaj, în forme, în lu­cruri. Fiindcă percepţia aici e „reală“, întocmai ca la Husserl.

Nicolae Steinhardt, Steaua nr. 2 / 1985

 

• Ion Dumitriu şi-a ordonat căutările şi a propus prin majo­ri­tatea pânzelor expuse în 1987 o cercetare (ziceam:) „mono­gra­fi­că“ a unui singur motiv: Capul de grindă (patruzeci-cincizeci de lucrări din 1985 şi – mai ales – 1986 şi 1987). Cu spec­ta­cu­loa­se rezultate: în fibrele din secţiunea trunchiului de copac,
în cercurile, nodurile, crăpăturile, porozităţile de acolo, în toa­te aceste detalii ale materialităţii lemnului, în jocul lor liber, lejer, aparent infinită, în care, ca-ntr-un joc de puzzle în neîn­­ce­tată metamorfoză, apar, se dizolvă şi se recompun structuri fe­lurite, de la aranjamente simbolice simple, cruciforme, la re­ţe­le fine de nervuri, de la zigzaguri stilizate şi contururi exte­ri­oa­re riguros geometrice la sugestii browniene, de la concen­tri­ci­tăţi perfecte la cercuri distorsionate când către forma inimii, când altfel. Revelaţia ultimă se petrece în acele (două, parcă) tablouri (din 1986) unde plesniturile trunchiului, distribuite ra­dial, cu o rază groasă în jos şi mai multe pornind răşchirate în sus, refac schematic scheletul copacului întreg.

Pe căile artei sale, prin explorarea formei şi a culorii, pic­to­rul accede astfel la un adevăr mai general, de mare cuprindere sim­bolică, potrivit căruia eşantionul de materie poartă în ci­frul său, în „codul său genetic“, imaginea mare a lumii. Cu Ca­pe­tele de grindă, Ion Dumitriu încheie practic o etapă a căută­ri­lor sale.

Ion Bogdan Lefter, Luceafărul, nr. 11, 11 aprilie 1990

 

• Poiana Mărului, nu-i, de bună seamă, Muzeul Satului, dar multe din bunurile gospodăriilor ei pot sta în Muzeul Satului. Este ceea ce observă în profunzime Ion Dumitriu şi ce îl apro­pie, ca metodă, de opera unor Horia Bernea, Teodor Moraru, Teodor Rusu. Mai trebuie spus că, deşi aventura de vară a celor câţiva pictori cu oraşul, orice s-ar zice, în sânge, a primit numele de şcoală ori grupare, şcoala n-are şi un şef. E vorba de afecţiuni elective manifestate, concretizate pe o sumă de teme încă puţin bătute. Satul este, pentru mulţi artişti, un loc de mântuire pentru ruralismul lor fără întoarcere.

În pictura şcolii de la Poiana Mărului, satul e puterea a tot ce se întreprinde. Pentru că aceşti artişti nu se simt datori, ci nu­mai angajaţi ai unei mari nevoi de durabil şi clar: din pân­zele lor nu răzbate nici un dram de melancolie. Imaginile sunt vi­guroase, sobre, esenţializate.

Tudor Octavian, Tribuna României, 15 octombrie 1982

 

Între convenţie şi metafizică. Ion Dumitriu nu rămâne, în­­­să, nici la acest nivel. Limpezimea şi sobrietatea noţiunilor se topesc încet în ambiguitate şi în mister. Un imens sentiment al solitudinii învăluie totul şi în imagine se instalează aburii me­lancoliei. Dincolo de convenţii şi de rigorile limbajului, obiec­tele se animă până dobândesc psihologia unor personaje cu un statut bizar. De-a latul unui peisaj ori pe textura vi­bra­tă a sândurii de gard se profilează, abia perceptibilă, sub for­mă de umbră, silueta unui corp uman care poate fi a pic­to­ru­lui în­­suşi, ori a privitorului care, prin exerciţiul contem­pla­ţiei, se implică direct în structurile compoziţiei.

Până şi elementele naturilor statice, în special cele legate de vitalitatea pământului – cartoful sau sfecla –, sunt surprinse
în­­tr-un moment echivoc de care se leagă deopotrivă extincţia şi regenerarea. Prin izolare şi prin supradimensionare, prin tra­tarea hiperrealistă a formei şi prin aşezarea lor pe fonduri neutre, obiectele lui Dumitriu sunt surprinse în acea de­pli­nă­ta­te existenţială după care nu mai poate urma decât starea de criză. Recent, pictorul şi-a reformulat limbajul, însă datele ma­jo­re ale picturii sale nu s-au modificat. Deschiderea paletei până la alb, jocurile de transparenţe şi sumarele comentarii în care ironia se amestecă abia perceptibil cu o undă de tandreţe n-au făcut decât să consolideze caracteristicile mai demult enun­ţate ale acestei picturi. Deşi par încremenite şi atem­po­ra­le, aşezate într-o perspectivă stilistică apropiată mai degrabă mo­delelor clasice, imaginile lui Dumitriu trădează o puternică fer­voare existenţială şi o conştiinţă pe cât de calmă în apa­ren­ţă, pe atît de încordată în straturile sale profunde.

Pavel Şuşară, Avantaje, iulie 1998

 

• Seriile (direcţiile de studiu) lui Ion Dumitriu, care mie mi se par a fi în număr de patru, pot fi situate pentru lectură şi ci­clic, ceea ce ar însemna o confirmare a intuiţiei cosmosului,
însă conştiinţa acută a prezentului îl face pe artist să accepte sem­nificativ perturbaţiile şi abia în acest lucru el devine in­con­fun­dabil.

Astfel, imaginile care în mod normal ar fi peisaje conţin în ele numeroase elemente care le leagă de celelalte serii, ele­men­te introduse cu motivaţii, stricte semne ale intervenţiei omului prin muncă asupra naturii, semne ale proceselor naturale (con­tro­late sau necontrolate de om). Exemple: din peisaje nu lip­sesc mai niciodată casele sau şurile. Printr-o rezolvare plastică anume, ele sunt situate în aşa fel încât să facă parte inte­gran­tă din peisaj, dar în punctele cheie ale imaginii regăsim (es­tompat) desenul aproape abstract al peretelui coşcovit, cârpit, construit sau schelăria unui acoperiş neterminat care, prin geometrie, trimite clar la principii logice şi legice ale vieţii în acest spaţiu.

În cea de-a doua serie (pereţii, uşile şi porţile de şură trecute în prim-plan) avem de a face cu construcţii a căror geometrie este aproape imposibil de interpretat în concret, dacă nu ar exista (ca un accident) un semn al intervenţiei omului (câr­pi­tu­ra) sau a naturii (iarba crescută în preajmă). De notat aici jo­cul foarte abil de planuri (aproape totul se află în prim-plan)
în vederea creării unei aparente opacităţi care să oblige gân­di­rea să caute un „dincolo“ şi să se sprijine obligatoriu pe paşii ul­teriori ai expoziţiei.

Traseul este continuat cu aşa-zise naturi statice ce par a fi si­tuate în interior (în şură sau în casă, în cămară sau în pod), dar prin alegerea obiectelor (fructe – mere, pâini abia scoase din cuptor, uneori plante uscate sau flori cărora le bănuim o uti­litate de leac sau hrană), ca şi prin jocul cadrării şi al „re­cu­zi­tei“, prin alegerea luminii, devin etape ale ciclului universal şi nu numai ale traseului pictural spre care este condusă pri­vi­rea noastră.

Este semnificativ că şi merele de un roşu foarte închis, şi pâi­ni­le uriaşe şi bolovănoase sunt aşezate în vase de lemn (copaie, covată) asemănătoare ca formă, diferite ca dimensiuni şi că aceste vase se sprijină pe un scaun sau bancă de lemn, nu pe masă sau direct pe pământ. Lumina ne face să oscilăm; aceste ima­gini au fost surprinse în interior, dincolo de peretele sau uşa închisă (din tablourile seriei anterioare) sau afară, în faţa lor?

Dacă acceptăm această succesiune a seriilor, o senzaţie ar fi aceea că suntem conduşi dinspre peisajul aerisit de culme mon­ta­nă şi vecinătate a cerului, prin spatele casei, prin şură (nici­o­da­tă prin faţă – nu există „faţade“), către un loc ascuns, mis­te­rios, unde ar trebui să întâlnim ceva nemaivăzut. În toate (până aici) prezenţa omului este puternică şi persistentă, dar deloc exhibată. Nu vedem figuri sau siluete umane, ci numai urme, semne, amprente ale unui om foarte puternic, dar tem­po­rar sau poate întâmplător absent.

În locul spre care am fost conduşi (ceva nemaipomenit se va ivi de acolo!), descoperim (şi asta ar fi cea de a patra serie) car­to­fii încolţiţi. Prin lumină suntem acum siguri că ne aflăm în­­tr-un interior. Forma (nu sunt numai cartofi care încolţesc, ci şi sfecle şi unele forme incerte care amintesc bolovănoasele pâini dintr-un alt tablou) şi cadrul intensifică legătura cu se­rii­le anterioare, dar dramatismul culorii (fondul negru al albului-ro­zaliu al încolţirii) face ca absenţa omului să fie pentru prima dată resimţită ca posibilă. Dacă seriile celelalte n-ar exista, aces­te imagini ar fi înspăimântătoare….

Mircea Nedelciu, Tribuna, 16 mai 1985

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22